Ducato 2.8 JTD -02 vaihteiston öljynvaihto
HAAJANEN TAPIO
18.10.2007 09:26
Miten vaihdetaan vaihteistoöljy em. autoon? Onko muuta kuin yksi tyhjennysproppu--näyttää olevan 1 vetopyörästön kohdalla?
Paljonko uutta öljyä ja mistä lisätään?. Jos lisätään peruutusvaloanturi irroittamalla niin kuinka se irroitetaan?
JANHONEN MATTI
18.10.2007 10:29
Ihan yksiselitteistä vastausta on vähän vaikea antaa kun vaihteistoja on niin monentyyppisiä. Joissain vaihteistoissa ei ole tyhjennysproppua lainkaan (tällöin ei öljynvaihtoa), proppuja on yksi tai sitten kaksi.
Omassa vm. -02 2,8 JTD:n vaihteistossa on yksi tyhjennysproppu ja normaali sivussa oleva täyttöproppu. Ts. mitään peruutusvaloanturin reiästä turaamista ei tarvita. Anturi muuten on kierteellä ja lähtee helposti irti kun johdot on ensin irrotettu.
Vaihteistötyypistä johtuen myös oljymäärä vaihtelee. Autosi vaihdelaatikon öljymäärän näet autosi huoltokirjasta samoin kun öljyvaatimuksen. Öljyn tulee olla synteetistä SAE 75W-80 EP ja täyttää API GL 5 vaatimukset. Näin sanoo ainakin saksalainen huoltokirja muttei sano mitään vaihtovälistä vaan tason kontroloinnista. Näillä ominaisuuksilla varustettuja öljyjä löytyy joka huoltoasemalta.
Vaihteistötyypistä riippuen öljymäärä vaihtelee 2,0-2,75 ltr. välillä. Esim. 2,8 ltr:n moottorin perässä olevalla MG5TU-vaihteistolla öljymäärä on 2,75 ltr. Ja jos haluat turvata sen 5-vaihteen voitelun kaikissa olosuhteissa niin laita/ta sinne laatikkoon 0,5 litraa ylimäääristä.
Helpoiten öljynvaihto käy huoltoasemalla - josta saa sen öljynkin - kun alustasuoja pitää irroittaa ja öljyn täyttö ilman ruuttaa ei oikein tahdo onnistua.
HAAJANEN TAPIO
19.10.2007 08:07
Saksalaisesta ohjekirjasta löytyi öljymääräksi 2 litraa.
Auto on -02 face lift malli. Öljyntäyttö / tarkistusproppua en löydä millään, vaikka pohjasuoja on irroitettu. Startti
jumitti talven pakkasilla ja puhdistin sen, niin samalla olisin vaihtanut vaiht. öljyt. Onko täyttöproppu samanlainen neliöavaimella avattava kuin tyhjennysproppu ja sijaitseeko se vetopyörästökotelon vai varsinaisen vaihteisto-osan kyljessä vai päällä?
JANHONEN MATTI
19.10.2007 11:34
Öljyntäyttö ja tarkistusproppu sijaitsee vetopyörästön kupeessa muistaakaseni takaa katsoen vasemmalla puolella. Propussa on joko neliöuppokanta tai kuusiokolokanta.
Yleensä propun korkeus on siten mitoitettu, että auton ollessa suorassa öljymäärä on oikea kun öljyä alkaa valumaan rauhallisella täytöllä hieman takaisin.
PIHLAJAMÄKI PERTTI
20.10.2007 13:55
Jos on uudempi vaihteisto niin ei ole täyttöroppua öljy lisätään huohotin putkesta.3litraa GL4 syntteettistä vaihto väli 60000km. Uudemmassa laatikossa pakki on lukitus napin takana vasemmalle ja ylös.
JANHONEN MATTI
20.10.2007 17:32
Luin vähän huonosti kun en huomannut mainintaasi "kasvojenkohotusmallista" jossa tuo uudempi laatikko on. Noita vm. 2002 autoja kun on ainakin kahtaa mallia ja minulla on se vanhempi. Raimo tuossa kertoi uudemman vaihteiston öljynlisäysaukon eli se siitä.
Mielenkiintoinen ero muuten noissa öljyvaatimuksissa jos tuo Raimon ilmoittama öljyvaatimus GL 4 on lainaus huoltokirjasta.
Saksalaisessa huoltokirjassa lukee selvästi GL 5 tämän vm. 2002 vanhemman vuosimallin laatikon osalta.
Onko uudemman laatikon öljyvaatimuksia muutettu?
Autoni huoltokirjassa suositellaan vaihteistoon TUTELA CAR 75 SYNTH 75W-90 API GL 5:sta. Em. öljy on EP lisäaineistettu täysynteettinen vaihteisto- ja peräöljy mekaanisille vaihteistoille kylmiin olosuhteisiin. Jähmepiste alle -40C.
Vastaavia öljyjä on toki muillakin öljynvalmistajilla.
Itse pidän GL 5 luokituksen mukaista täysynteettistä öljyä parempana koska Fiatissa saman öljyn pitää voidella yhteisen öljytilan vuoksi sekä vetopyörästöä että vaihdelaatikkoa. Tästä syystähän moottoriöljyt ei käsittääkseni käy Fiatin vaihdelaatikkoon ja vetopyörästöön. Oletan, että tämä GL 5 luokituksen mukainen öljy ei myöskään ole liian liukas ja toimii siten paremmin synkronrenkaiden jarrutustilanteessa.
Tämä kerron tietysti sillä varmuudella minkä täydellinen tietämättömyys asiasta antaa. Mutta mitä sanoo "öljymies" Halmeenmäki?
HALMEENMÄKI JUHANI
20.10.2007 20:04
No sanon että jos valkkaa synteettisen niin se pruukaa 95% yleisesti täyttää sekä GL-4 että GL-5 eli ei ole ongelmaa eikä valinnan vaikeutta! Synteettisen jujuna on se että se on niin hyvää että riittää nelosenakin täyttämään myös vitosen ekstreemit painevaatimukset.
GL-5 on voimakkaammin painelisäaineistettu peräöljy (perä = tasaus- tai vetopyörästö). Mutta nuo lisäaineet ovat myrkkyä pronsille, jota on usein vaihteistoissa mutta ei ole perissä. Synkkarenkaitten toimimiseen käytössä ei tuo GL-luokitus vaikuta, vaan on "käyttötarkoitusluokitus" eikä "laatuluokitus".
Ranskalaisten lootiin on usein suosituksena GL-5 jostain syystä. Siinä on kuitenkin yksi jippo, eli se oikea GL-5 on nimenomaan Totalin tai Elfin öljyä. Ei siis mitään muuta merkkiä! Maalaisjärjellä se on "neljä-ja-puoli" ja sopii siksi molempiin.
HAAJANEN TAPIO
22.10.2007 17:13
Kiitos neuvosta, vaihteiston täyttöproppua ei tosiaan ole
missään. Ilmeisesti ko. vaihteiston öljytasoa ei voi tarkastaa mitenkään, vaan ainoastaan vaihto 60 000km välein.
JYLKKÄ PEKKA
22.10.2007 18:15
Jokin jäi tuossa Juhanin kirjoituksessa vaivaamaan niin piti kaivaa vanhat oppikirjat esiin.
Sieltä suora lainaus:GL luokitus ilmoittaa öljylaadun käyttöolosuhteiden perusteella.
Synkronoidussa vaihteistossa ei yleensä saa käyttää GL5 luokan öljyä,koska se on liian liukasta ja estää synkrökartion tarttumasta vastakartioon.
Hypoidi vetopyörästössä yleensä aina GL5.
Mutta, mutta,auton oma käsikirja antaa varmimman tiedon ja valmistajan suosituksen kuin mutu ja huhu ja siihen kannatttaa uskoa.
JANHONEN MATTI
22.10.2007 19:41
Sillä tavallahan tuo API GL (Gear lubricanf)luokitus 1-5 on myös laatuluokitus, että esim. GL1 ei sisällä EP-lisäaineita eikä siten sovi vaihteistoihin jossa on kovia paineita.
Mutta olen kyllä Halmeenmäen kanssa yhtä mieltä siitä, että hyvälaatuiset GL 4 että GL 5 öljyt sopii (riittää) ihan hyvin Fiatin vaihteistoon ja vetopyörästöön.
HALMEENMÄKI JUHANI
22.10.2007 19:45
Eli otetaas vielä uusiksi se synteettinen. Se siis täyttää yleensä molemmat: nelosen sekä vitosen, ollessaan niin hyvälaatuista nelosta että ei tarvi hypoidikäytön EP-lisäaineistusta toimiakseen siellä. Se on uutta teknologiaa.
Tuo ranskalaisten GL-5 vaihteistoon on tosiaan outoa, mutta niissäkin rusahtelee helposti muilla kuin patonkimaan omilla vitosilla. Joissa on ilmeisesti jotain erilaista siis.
TUOKKOLA RAUNO
22.10.2007 21:36
2,8JTD:n "uudemmassa vaihteistossa",jossa ei ole öljyntarkastustulppaa,lisätään öljy nopeusmittarin anturin reiästä.Eli irrotetaan anturi ja täytetään reiän tasolle.Anturia irrotettaessa on suuri vaara,että muovinen "ratas",joka antaa impulssin nopeusmittarille,nousee "tulpan"mukana paikoiltaan ja putoaa vetopyörästökoteloon,josta se on tosi vaikea onkia pois.
Teetätin 5-vaihteen päätykoteloon (peltiseen) reiän suurinpiirtein ko.anturin korkeudelle ja siihen hydrauliikkatulpan ,jossa oli tiiviste kotelon päätyä vasten sisäpuolella ja avattava tarkistusproppu.Tästä on helppo tarkistaa ja lisätä öljyt,eikä ole vaaraa nopeusanturin putoamisesta.
HELLÉN PEKKA
14.04.2014 09:27
Hei
Kysyin laatikkoöljyä maahantuojalta, heidän virallinen vastaus kuului näin
"Vuosimallista 2000 eteenpäin 2,8JTD koneisiin manuaali vaihteistolla oleviin autoihin valmistaja suosittelee TUTELA TRANSMISSION MATRYX vaihteistoöljyä, SAE 75W-85, API GL 4. Täyttömäärä 2,7 litraa."
Linkki maahantuojan suosittelemaan öljyyn ja sen tarkempiin spekseihin:
http://tbl.onion.it/tbl_rep_est/report_est_link_scat_action.asp?cod_prod=1492&id_livello=1&id_lingua=2&scat_from_tbl_est=/it/auto/
Tuossa ei tietysti oteta kantaa siihen ylimääräiseen 0,5l täyttöön eikä siihen, että fiatin sivujen mukaan suositukset on muuttuneet vuoden 2005 jälkeen: http://www.heikka.fi/Selenia_service%20news%20Fiat%20040205.pdf
Oman ducaton (vm. 2001) ohjekirja ei anna mitään öljyvaihtoehtoa manuaalilaatikolle, ainoastaan automaattilaatikolle löytyy tieto ja siksi kyselin asiaa.
TURUNEN HEIMO
14.04.2014 10:15
Jos vaihteistoon on suositeltu GL-5 niin silloin se toimi sillä aivan hyvin. Vaihteiston materiaalit ovat siten mitoitettuja ja valittuja. GL-5 tuppaa syövyttämään pronssisia synronoitikartioita ja siksi sillä voi saada muulle laadulle suunnitellun vaihteiston toimimaan huonosti. Minulla on aikojen saatossa olla eri ranskalaisia ja eipä ole laatikot rutisseet, ehkä jokun vaihtotapahtumassa on korjaamista.
Saatavilla on lisäaineita joilla liukas ja paineenkestävä GL-5 öljy saadaan toimimaan mm lukkoperässä.
Sori off topic-juttuni mutta tässä jotain apua kysyjälle:
http://www.outandaboutlive.co.uk/forums/Motorhomes/Motorhome-Matters/2002-2006-Gearbox-Oil-Capacity-/30143/
http://www.justanswer.com/uk-car/3tjbd-2002-peugeot-boxer-2-8-hdi-motorhome-there-oil.html
Kirjastossasi voi olla AutoData-kirja josta saa apua.
LAINE RAIMO
14.04.2014 11:15
Minulla on Ducato 2,8 TGV vm 2006 ja siihen sekä suomalainen että saksalainen käyttöohjekirja.
Suomalainen sanoo, että vaihteistoöljy on SAE 75W-80 EP, API GL5 ja vaihtoväli 60000 km.
Saksalainen kertoo, että vaihteistoöljy on SAE 75W-85, API GL-4 ZF TE ML06 ja vaihtoväli 30000 km
Olen toiminut suomalaisen ohjeen mukaan ilman ongelmia. Nyt on mittarissa 216000 km.