- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Ducato 2.5TDI, sininen savu kylmäkäynnistyksen jälkeen
Ducato 2.5TDI, sininen savu kylmäkäynnistyksen jälkeen
Terve,
Minulla on vuoden 1991 mallia oleva Fiat Ducato 2.5TD ruiskukoneella. Autossa on imusarja hehku, joka toimii normaalisti. Siitä huolimatta tulee sinistä savua kylmäkäynnistyksen jälkeen. Tämä tapahtuu riippumatta siitä hehkuttaako auto vai ei.
Olisiko kellään kokemusta ja/tai vinkkiä antaa. Voisiko vika mahdollisesti olla suuttimissa?
-Suuttimien avautumispaineet "väärät" ? -Suuttimien aluslevyt vuotaa "läpi" eli "paukuttaako" kone vai käykö pehmeästi ? -Ruiskuennakko väärä tai pumpun päähän tuleva alipaineletku vuotaa.. ( Se letku mikä tulee imusarjasta pumpun päähän,tai liitokset löystyneet tärinästä?? ) -Polttoaineletkut "vetää" ilmaa mukaan = jos on ns. kangaspäällysteiset niin vaihda suosiolla uusiin kumisiin...
Tuossa yleisimmät syyt siniseen savuun tuossa moottorimallissa, tuon liekkihehkun magneettiventtiilin toiminnan vois vielä tarkistaa ettei vuoda läpi......
Edellä mainittujen lisäksi sininen savu voi aiheutua myös kuluneesta (väljästä) moottorista tai turbon öjyvuodosta.
Yleensä ottaen kaikki dieselit savuttavat tavanomaista enemmän kylmäkäynnistyksen yhteydessä, yleensä sitä enemmän mitä kylmemmällä ilmalla käynnistys tapahtuu. Jos savutus lakkaa kohtuullisen pian asiasta ei kannata suuremmin huolestua.
Jos sinistä savua tulee "lämpimästä" moottorista, se käy liian kylmänä (=termostaattivika), ruiskutussuuttimen aluslevy (=lämpösuojalevy) on viallinen tai puuttuu, ruiskutussuutin on viallinen, ruiskutusennakko väärä (myöhäinen), moottori väljä tai öljyvuoto turboahtimessa. Lämpimän moottorin savuttaminen enteilee asiaa korjaamolle.
Noinkin vanha turbomoottori savuttaa aina jossain määrin kylmäkäynnistyksen jälkeen hyvin monestakin syystä. Eräs syy voisi olla se, että yksi tai useampi ruiskusuutin hieman "kusee" jolloin polttoainesuihkun pisarakoko jää suureksi ja palaminen on epätäydellistä etenkin kylmässä moottorissa. Taudin kuvaan kuuluu, että tällöin pakokaasut on aika kitkerän hajuisia. Jos autolla on jo paljon ajettu niin saataisi olla hyväksi huollattaa suuttimet dieselkorjaamolla. Suutinten huolto/mahdollinen kärkien vaihto, avautumispaineen säätö + uudet aluslevyt ei ole mikään kallis juttu.
Tuossa olet jo saanut melkein täydellisen listan vioista jotka voi aiheuttaa savutusta. Vian laatua paljastaa myös onko se sinertävämpää ja kitkerää öljyn palamisesta tulevaa savua vai hiukan vaaleampaa ja enempi naftalta haisevaa palamatonta polttoainetta.
Jos öljy vähenee hiljalleen ja käry tulee palavasta öljystä niin kone todennäköisesti on väljä, jos taas on kyse palamattomana tulevasta polttoaineesta on vika joko suuttimissa tai ruiskutuksen ajoituksessa.
Sitten vähän henkilökohtaista muistelua. Kun retkiauto Sitikassa oli vielä ostettaessa ollut kone (vuodelta -80?) ajattelin antaa oikein ammattiliikkeen tarkistaa ajoituksen ja samalla tehdä pakokaasutestin niin olisi sekin puoli varmasti kunnossa. Vein normaalisti ihan hyvin kulkevan mutta hiukan voimattoman auton paikalliseen, isoon ja hyvin tunnettuun dieselkorjaamoon ja sovittiin että haen sen seuraavana päivänä säädettynä ja testattuna pois.
Tuli seuraava päivä mutta auto oli vielä työn alla. Sitä seuraavana sitten auto oli kuulemma valmis mutta ei läpäissyt pakokaasutestiä. Korjaamon esimies pani koneen käyntiin, lähti tosi huonosti ja kävi jotenkin voimattomasti suhistamalla, valtava valkoinen savupilvi auton takana. Esihenkilö totesi että rikki mikä rikki, vaatii koneremontin ja he voivat sen tehdä seuraavassa kuussa. Ei auttanut vaikka sanoin että ajoin vehkeen tänne ja se tuntui olevan ihan kunnossa, ei mitään, selvästi väljä kone, sylinteriputket ja männät uusiksi vaan, oli esimies jopa tarkistanut että uusia putkia saa vielä että pannaanko tilaukseen?
Maksoin testin ja säädön, tuhatkunta mummoa ja ajoin hiljalleen kiroillen kotiin. Hiukan epäilytti tuo sylinteriputkien uusiminen kun tiesin että koneessa oli valurautabloki ja sylinterit suoraan koneistettu siihen.
Ranskankielisen käsikirjan avulla sitten kävin itse vehkeen kimppuun. Ajoitus ruuvimeisseliä mittakellona käyttäen onnistui puolessa tunnissa niin hyvin että koneen käynti napakoitui ja savu hävisi, oli ollut taitamattoman myöhäisellä niin että ruiskutus oli yläkuolokohdassa jos ei sen jälkeen.
Minä takaisin korjaamolle ja kun oli vaihdettu erinäisiä kohteliaita sanankäänteitä lähdin mukanani todistus hyväksytystä pakokaasutestistä ja "säädöstä" maksamani rahat. Koneremonttia varten alustavasti varattu aika oli peruttu.
No, ei siinä kaikki. Menin katsastukseen ja näytiin todistusta pakokaasutestistä. Juu, niin näkyy olevan, ei tarvitse testiä enää maksaa mutta me teemme sen kuitenkin uudestaan. Katsastusmies vei auton testipaikalle, tunaroi jotain puolisen tuntia, ei saanut kuin yhden lukeman, kuulemma jotain pientä teknistä ongelmaa laitteessa, se yksi lukema kuulemma hyvä mutta autohan savuttaa selvästi, ei tuollaisella saa ajaa, väljä kone, korjattava, aikaa kuukausi ja tultava näyttämään.
Kyselin kuka esimies ja kuinka katsastajan päätökseen voi saada muutoksen, olisi kuulemma mahdollista mutta ennenkuulumatonta.
Ajelin muutaman mukavan reissun ja menin taas kuukauden kuluttua katsastukseen, sain toisen katsastajan katsomaan. Kerroin että edellisellä kerralla todettiin savutusta mutta oli varmaan auto seissyt pitkään ja karstainen niin että savutti sen takia. "Se mittää liikaa savuta" sanoi katsastaja ja löi leiman paperiin.
Mitä tästä opimme? Ainakin sen että vanhan auton omistajalla ei ole yksitoikkoista.
mot
Dukatolla on ajettu 160000 tuhatta eikä näyttäs syövän öljyä, pumppu on huollettu koska vuoti tiivisteet uusittu ja letkut ,ajotus säädetty kaksi kertaa toisella kertaa savutus väheni,toinen säätö tehtiin eri korjaamolla.Savu on tosiaan sinistä ja kitkerän hajuista.Pitänee käydä suutinten kimppuun eli viedä vielä korjaamolle.
Ps. Kiitokset kaikille vinkeistä.
Moi Laitappa desi 2-tahtiöljyä tankkiin, niin irtoaa jumiutuneet suuttimet. Vinkin anto voortin huoltomies, olivat katelleet vastaavaa vikaa ja saaneet homman pelittään. Tiiä sitte kehuko vaan ihtiään.
Mulla on samalla koneella oleva Ducato jossa on samaa vikaa ja autonasentajana oon todennut että savutkoon. On meinaan turhan kallis operaatio korjata hetkellistä savuttamista.
Oon tässä aatellu että jos unohtas toistaiseksi koko homman koska auto kulkee ihan mukavasti ja käynnistyykin ihan jees.Kiitokset vinkistä .
Savutus on kylmäkäynnistyksen yhteydessä aika normaali juttu. Monet koneet savuttaa kylmänä ja kuitenkin lämpimänä saavat pakokaasutestissä hyviä arvoja. Kuten Hytösen Raimo tuolla edellä totesi lämpimän moottorin usviminen enteilee remonttia. Lämpimänä savutuksen voi silmämääräisesti testata säätämällä taustapeilin niin, että siitä näkee pakoputken pään ja ajamalla autolla moottori normaalilämmössä pitkään ylämäkeen jolloin moottorista saa turvallisesti otetettua kaiken irti. Kyllä se kone siinä pitkässä mäkisyrjässä tapansa näyttää.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.