- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Ducato 2.3 Multijet -14 moottorin ohjainyksikkö
Ducato 2.3 Multijet -14 moottorin ohjainyksikkö
Onko kenelläkään kokemusta/tietoa moottorin ohjainyksikön kloonauksesta?
Asia liittyy jo pitkään agendalla olleen robottivaihteisen autoni vikakoodeihin. Autoon vaihdettiin abs-yksikkö (takuu-osa jonka tilasin verkkokaupasta) koska Deltalla arvioitiin vian liittyvän alkuperäiseen yksikköön. Vaihto osa vaihdettiin siis alkuperäisen tilalle. Alkuperäinen abs-yksikkö kävi kyllä Serpacilla tarkastettavana, muttei siitä mitään vikaa löytynyt/saatu pois. Deltan veikkaus oli "body control unit", mutta eivät olleet varmoja korjaantusiko tilanne vaikka vaihdetaisikin. Tilaus tehtaalta ainoastaan ja jita vaihdettuna +1300€.
Onhan tässä vuoden aikana vaihdettu jo yhtä jos toista samaan autoon, mutta abs valo palaa aina vaan. Onneksi auto muuten toimii, mutta katsastus häämöttää toukokuussa. Toistaiseksi viimeisimpänä oljenkortena kävin Italia-Motorissa, jossa luettiin tiedot molemmista abs-yksiköistä, eikä kummastakaan löytynyt mitään vikakoodeja, herjasi ainoastaan sivuttaiskiihtyvyys-anturia, joka taas viittaa airpack-osastoon.
Kysyin sitten Pasi Perälältä (Italia-Motor) että olisiko Deltan aiemmin ehdottama "body-control unit" mahdollinen syyllinen, vai olisiko muita vaihtoehtoja? Hän sanoi että noin 80% tällaisista ongelmista aiheutuu moottorin ohjain yksiköistä ja se 20% "body-control unit"ista. Tiedän näitä kloonattavan, mutta olisi mukava tietää onko tällaista toimenpidettä kenenkään autoon tehty? Uusi yksikkö tehtaalta tilattuna +-2600€ joten eläkeläistä hiukan huimata.
Vikavalon pitäisi kertoa, että on aiheeseen liittyvä vikakoodi päällä. Jos vikakoodia ei löydy, palaako valo oikeasti? Omassa -13 autossa on tankin ja lämpötilan varoitusvaloissa jatkuva pieni loiste päällä, vaikka ne eivät oikeasti palakaan. Ehkä kannattaisi kokeilla toista mittaritaulua (Italia-Motorilla), sehän on vain moninapaliittimellä kiinni.
Kannattaa varmaan kysellä konttorilta mitä tuollaisesta viasta sanovat, oli se sitten oikeasti palava tai muuten loistava väärä hälytys.
No juu. Mun autossa syttyy ABS-valo kun käännän vakkarin päälle. Palaa himmeänä, absi toimii eikä koodeja ole.
Toimiiko sulla ABS? Nyt liukkaalla helppo kokeilla.
@timppa
Sama juttu minulla (vm. 2013), kun vakkarin laittoi päälle syttyy pari varoitusvaloa palamaan. Mittaritaulu kävi korjauksessa (myyjän piikkiin) ja siihen vaihdettiin joitain komponentteja ja ongelma hävisi. Nyt sitä vikaa on taas ilmaantunut, merkkivalot palavat nyt himmeänä. Mittarin korjaaja sanoi, että kosteus voi sitä myös aiheuttaa. Taitaa olla vaan Ducaton ominaisuus.
Kiitos kaikille vastauksista,
kokeilin sitten tänään ABS`ia pariin otteeseen kun oli hyvät liukkaat, mutta kyllä pyörät valitettavasti lukittuivat. Vanhemmassa Ducatossa oli aikanaan tämä himmeä varoitusvalo ilman vikaa syndrooma, mutta tässä on ihan aito vikavalo.
Jänskää tässä on se että mikä aiheuttaa ABS vikavalon vaikka vikakoodin lukija näytti (italia-Motor) ettei vika ole ABS yksikössä..
Otin tänään moottorin ohjausyksikön irti ja taltioin kännykkäkameralla sen tiedot, tarkoituksena etsiä samanmoista johon voisi siirtää nämä oman boxin tiedot.
Jäljelle jää sitten enää "body conrol unit" jos ei vika korjaannu.
Oletko tarkistanut, ettei ABS-yksikön liitin ole hapettunut?
Kyllä varmasti, on ollut irti pariin otteeseen korjaamoilla.
Yksi syy ABS-valoon on se, ettei ABS ole toiminnassa ja eipä se näytä olevan. Pitäisi yrittää tarkistaa, että kaikki "ABS enable/disable"-käskyt/bitit ovat oikeassa asennossa ja "ABS enabled"-tieto on olemassa. ABS voi tarvita myös muita tietoja aktivoituakseen, kuten moottori käy.
Mahtaakohan Italia Motorin ohjelma yltää symboli- ja bittitasolle, kannattaa kysyä.
Minulla oli tabletissa Multiecuscan ohjelma, joka oli varsin monipuolinen, sillä olisi voinut vaikka sotkea moottorin toiminnan, säätämällä yksittäisen sylinterin syöttöä,.
Tabletti hajosi ja ohjelma meni sen mukana.
Mitä nykyisellä Multiecuscan versiolla pystyy lukemaan ja säätämään, en tiedä toden näköisentai saman kuin vanhemmalla versiollakin
Ohjelman vaatima ELM327 ODB koodinlukija on minulla vain USB liitynnällä.
https://www.multiecuscan.net/
Ehkä tuolla voisi kaivaa ongelman syyn esiin.
Sama ominaisuus kuin Seppo Svärdillä. Sama vuosimalli ja 150 kone.
ABS ja ESP/ASR varoitusvalot syttyvät tuikkimaan hetki käynnistyksen jälkeen. Ducato 2.3 Multijet 150 mallia -14. Autolla ajettu 53000 josta 10 k vaikka kyseiset valot tuikkivat. Nyt kuitenkin ajot loppui kun katsastusaika umpeutui. Autoon on vaihdettu 3 kertaa abs yksikkö. Ensimmäisellä kertaa alkuperäinen kävi korjattavana Sercapilla ja palautui tarkastuksen jälkeen diagnoosilla ei vikaa. Deltassa asiaa tutkittiin ja sanoivat että herjaa ABS yksikköä edelleen. Hankin sitten Deltan antamalla varaosanumerolla käytetyn yksikön koska uusi melkein 4000+asennus. Ei sitten kuitenkaan ollut sopiva kun jotkut numerot eivät rimmanneet (joista ei mainittu aiemmin). Tässä kohtaa alkoi kuumottaa ja kävin Italia-Motorissa pariinkin otteeseen jossa Pasi mittaili ja totesi että abs yksiköt (molemmat) ovat kunnossa. Pasi sanoi että vika oletus näissä moottorin ohjausyksikkö 80%, koritietokone 20% kyseisen tapaisissa vikatilanteissa. Hankin sitten toisen (engine control unit/ moottorin ohjausyksikkö) ja alkuperäinen kloonattiin tähän uuteen. Samalla laitettiin alkperäinen abs yksikkö takaisin, koska tilalle hankkimaani ei yksikkö hyväksynyt. Koeajon jälkeen vikavalot olivat poissa Tre-Turku välin ja kun sammutin ja käynnistin uudelleen auton kotipilttuussa, palasivat nämä vikavalot taas. Ikävintä oli että robotti ei vaihtanut kuin 2 vaihteelle jolla sitten nilkutettiin taas Deltalle. Taas arvottiin abs yksikköä vikapääksi, koska se ei anna nopeustietoa. Ok, etsimisprosessin päätteeksi löysin täysin identtisen Boschin abs yksikön Rex-Teile nimisestä yrityksestä ja olin yhteydessä sinne. Lähetin sitten kuvia omasta originaalista yksiköstä sekä auton VIN koodin. Vertailimme sitten alkuperäistä ja heidän korjaamaansa yksikköä jossa kaikki 4 sarjanumeroa skä ecun numero olivat identtiset. Toiveikkaana sitten taas parin viikon odotuksella Deltaan jossa vaihdettiin tämä "uusi" abs yksikkö paikoilleen.
Ei toimi edellenkään, eikä Deltassa ole tietoa mikä oikeasti vikana on. Henkilö jonka kanssa olen asioinut sanoi että ei päästä eteenpäin ennen kuin koritietokone on vaihdettu, koska auto ei saa abs yksiköltä nopeustietoa ja SE VOI johtua tästä yksiköstä.
Ihan pikkuisen ketutuksen jälkeen pyysin sitten tilaamaan tämän koriohjaus yksikön jonka saa vain tehtaalta(??) ja hintaan 1067.16€ ja pyysin myös ilmoittamaan kun tilattu ja milloin tulossa.
Tänään sitten tuli vastaus että toimitusajasta ei ole tietoa, sillä osaa ei ollut edes Fiatin Italian tehdasvarastollakaan...
Kyseinen osa on kojetaulussa vasemman polven kohdalla.
Kysyisin nyt ystävällisesti kaikilta jotka jaksoivat loppun asti lukea.
onko tietoa voiko tällaista tarkastaa/korjata jossain?
on Deltan mukaan auton varusteista riippuvainen, eli onko tämä 2.3 Multijet 150 kovinkin harvinainen yksilö..?
Olisin kovin kiitollinen asiaan liittyvästä tiedosta, tämän kesän retkeilyt taitaa meillä olla retkeilty..
Kyseessä voi olla myös johtosarjavika!
Kaupallisilla korjaamoilla tuollaiset hankalammat viat ovat lähes mahdoton löytää, korjata tai ainakin hinta kapuaa helposti järjettömälle tasolle.
Pitäisi löytää noheva Fiat harrastaja, joka etsisi ja korjaisi vian kumpaakin osapuolta tyydyttävään hintaan.
Itse haeskelin samantyylistä vikaa Mersusta kuukauden päivät, ennen kun löytyi oikosulku johtosarjan sisältä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.