Ducato 2,3 multijet vm. - 16 check engine

Olli Soininen 12.09.2019 22:37

Moro!

Viime kesän reissulla tutustuttiin change motoroil- ilmoitukseen ja merkkivaloon. Tänä kesänä reissulla syttyi mittaritauluun check engine - valo ja samalla lakkasi tasanopeudensäädin toimimasta (speed limit toimi). Mittarissa oli silloin 84 tkm, itseasiassa taisi tulla juuri silloin samalla täyteen kun check engine valo syttyi! Moottorin sammuttamisen ja startin jälkeen tasanopeussäädin toimi taas ja check engine valo sammuu kolmen-neljän startin jälkeen. Kunnes syttyy taas uudelleen ihan sattumalta ja sammuu saman proseduurin kera. Valo näyttäisi syttyvän kaupunkiajossa kun kierrokset ovat matalalla ja pyöritellään kaduilla, mutta mitään erityistä/yhtenevää siihen ei liity. Moottori ja kaikki muukin (pl. tasanopeussäädin seuraavaan starttiin asti) toimivat normaalisti. Korjaamolla luettiin vikskoodit mutta mitään ei muistista löytynyt ((valo ei silloin palanut) Onko arvon raadilla tällaisesta kokemusta? Johonkin anturiin ja sen antamaan vikasignaaliin se liittyy mutta mihin? Ja moottori on tosiaan tuo otsikossa mainittu ja nyt kilometrejä 90 tkm.

T. Olli S.

Timo Haapanen 13.09.2019 09:01

Ducaton öljynvaihtoväli on 40 000 km. Pikkuisen ennen kilometrien täyttymistä alkaa öljynvaihtovalo muistuttamaan asiasta. Ellei mitään tehdä alkaa auto pudottamaan tehoja sekä tekemään kaikenlaista muuta mukavaa.

Tuo kilometrimäärä 84 000 viittaisi toisen öljynvaihdon olevan auton mielestä ajankohtaista koska valo on ollut pakko nollata jo yhden kerran.
Itsellä on nyt 62 000 km ja kävin neljänkympin kohdalla nollaamassa vaihtokehoituksen. Uusi 40 000 km:n jakso alkoi. Merkkihuollon kertomasta huolimatta homma onnistui tuossa kylän korjaamolla parillakympillä. Öljyt olen vaihtanut kuusi kertaa.

@timppa





Olli Soininen 13.09.2019 16:19

Öljynpaineen merkkivalon vilkkuminen johtui jostain likahavainnosta tms. (edellispäivänä jonotettiin toista tuntia helteisellä moottoritiellä), öljyillä oli ajettu silloin vajaat 20 tkm, muistaakseni. Tämä check engine valo taas ei liity öljyyn, itseasiassa autoon tehtiin huolto 85 tkm kohdalla eikä silloin siis vikakoodeja esiintynyt. Vaihdatan siis öljyt noin 20 tkm välein, huolto n. 40 tkm/1. vuosi ( jonka verran tulee vuodessa ajoa). Ja ce- valon syttyessä siis tasanopeuden säädin putoaa toiminnasta, nopeudenrajoitin taas toimii.

Timo Haapanen 13.09.2019 16:45

Mutta nollattiinko huoltoväli öljynvaihdon yhteydessä, sehän ei liity vikakoodeihin. Öljynpainevalon vilkkuminen on yksi asia minkä nollaamaton huoltoväli tekee.

@timppa

Olli Soininen 13.09.2019 16:50

Jep, nollattiin.

Lasse Laine 13.09.2019 23:09

Moro!
Minulle ilmaantui sama vikavalo jokin aikaa sitten. Vikakoodilukulaite kertoi: Vikakoodi: P0697, joka tarkoittanee jonkin moottorin anturin (esim. Kampi- tai nokka-akselin pyörimisanturi tms.) käyttöjännitteen vikaa. Vika liittyy ECU:uun (engine control unit= moottorin ohjausyksikkö). Ei kuulemma jätä tielle. Vaihto maksaa n. 1500 € ja kestää 2 vkoa, koska tilattava tehtaalta. Olen huomannut, että vika häipyy, kun autolla on ajettu 100-200 km. Olen nyt Etelä-Ranskassa ja keli on lämmin. Oma ajatukseni on(täysin ei-autoammattilaisen), että vikakoodin ilmestymisen syy voisi olla kosteus ko. metallilaatikossa. Perustelu: Joka aamu vikavalo syttyy startatessa. Parin starin jälkeen vakionopeussäätimen valo pysyy päällä ja kone kuulostaa normaalilta. Sitten 100-200 km:n jälkeen "kaffeetauolta" startatessa vika on hävinnyt. Näin on käynyt jo useana päivänä.
Kunhan joudun tästä palaamaan kotiin, ajattelin kuivatella laatikkoa jossakin tovin ja kokeilla tuleeko vikavaloa vai ei.
Siihen asti lueskelen mielelläni viisaampien ja kokeneempien ihmisten mielipiteitä asiasta. Tuolla 1500 €:lla ajelee jo aika pätkän tietä jonnekin ja takaisin...

Tapani Pokkinen 14.09.2019 00:07

Jos yhtään osaan arvata niin kyse on erg venttiilin tukkeutumisesta? Itsellä oli samat ongelmat, syy egr. Moottori ohjelmoitiin uudestsaan ja venttiili tukittiin sähköitesti ja samalla tehoa sekä vääntöä lisää, ei enää moisia ongelmia. Nyt hp 177 ja vääntöä 400. Suosittelen uudelleen ohjelmointia.

Olli Soininen 14.09.2019 02:13

No Ranskassa se minunkin merkkivalo syttyi. Tosiaan syttyy satunnaisesti ja valo sammuu 4-5 uudelleen startin jälkeen, vakkari toimii heti ensimmäisen. Missä tuo ecu boxi sijaitsee jos sitä uskaltaisi käpistellä? Täytyy vielä käyttää täällä Suomessa koodien luvussa, Ranskassa kun huollettiin niin mitään vikakoodeja ei kuulema löytynyt. Tuo egr ja sen tulppaaminen on mietityttänyt, on vain sellainen aaninki että alkavat sitä ratsaamaan jatkossa katsastuksessa. Ihmettelen kyllä sen tukkeutumista, autolla kun ajetaan pääsääntöisesti pitkää ajoa. Hienoja vehkeitä nämä uudet dieselit...

Juha-Matti Vanhatalo 14.09.2019 13:54

Meille ko valo syttyi n62000km kohdalla, mutta ajossa ei huomannut mitään. Huollossa vikaksi ilmoitettiin kaasuläppäkotelo, joka on kuulemma Ducaton mallivika. Uusi töineen reilu 600eur. Auto vm2010.

Olli Soininen 14.09.2019 14:39

Moro!

Liittyyykö näihin egr ja kaasuläppäongelmiin tuo cruisen hetkellinen toimimattomuus?

T. Olli

Matti Asikainen 14.09.2019 14:43

Muutama vuosi sitten, kun kaasuläppäkotelo kiukutteli, niin tilasin uuden (Magneti Marelli ja johtoadapteri) Axel Augustinilta ja vaihdoin itse kotipihalla. Maksoi silloin 260 € kotiin tuotuna ja viikossa tuli. Vaihto-ohjeet valokuvineen pitäisi löytyä näiltä sivustoilta, jos vanhat keskustelut ovat vielä täällä tallella.

Timo Haapanen 15.09.2019 12:17

Mun mielestäni Ducato on saanut korjattua kaasuläppäviat. Tällä palstalla ei taida olla yhtään ko. vikaa tullut esille -12 nuoremmissa malleissa.

Tässäkin ehkä yksi vikamahdollisuus.
https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/varaosat-fiat/ducato-bussi-250/10205/13514/dpf-paine-eroanturi.html

@timppa

Juha-Matti Vanhatalo 15.09.2019 13:20

Juu, mutta 2010 mallissa vielä ”vanhanaikainen” kaasuläppäkotelo. Nyt vaihdettu jo eri mallia.

Lasse Laine 15.09.2019 18:16

Moro!
Jostakin minulle käsittämättömästä syystä, en saa liitettyä kuvaa tähän vastaukseen.
Kotelo on konehuoneessa kuskin puolella, vinottain, pystyasennossa. Noin A5 kokoinen. Yritän lähettää kuvan toisella laitteella myöhemmin.
Alumiinikotelo, suljettu "kääntöhakasilla" ja liimattu lisäksi. Kotelo on siis vinosti pystyssä, yksi kulma alimpana. Olen nähnyt yhden kortin, jossa juuri tuo kulma oli hapettunut. Ilmeisesti syynä on voinut olla juurikin kosteus.
Painotan kuitenkin, että en ole mikään autoalan asiantuntija, joten vastuu on lukijalla.

Heimo Turunen 15.09.2019 19:40

Hieman ohi aiheesta tämä lisäys. Fiat toimitetaan tehtaalta myös 177/400 mootorilla. Fiat on vain laittanut pakettiin teräskampiakselin, tuhdimman laakeroinnin ja erinlaiset männät. Jotenkin tuntuu etteivät turhaan moista tehneet.

Olli Soininen 17.09.2019 15:47

Jep!

Löytyipä sitten vikakoodi p0805 eli kytkinpolkimen asentoanturin vika, mikä selittääkin tuon tasanopeussäätimen poiskytkeytymisen ja vian ilmaantumisen kaupunkiajossa. Anturi/kytkin löytyy kytkinpolkimen juuresta. Onneksi ei ole kalliis osa.

Kiitokset asian selvittämiseen osallistuneille.

T. Olli

Gunnar Strömsen 17.09.2019 20:03

Kävikö niin että yleislukijalla tai -softalla koodia ei näkynyt mutta merkkihuollon lukijalla näkyi?

Vai löytyikö koodi vain kun valo paloi? (yleensä noista kai jää merkintä muistiin eli jo ns. ohimennyt vikakin pitäisi koodina löytyä).

Kiinnostaa lähinnä siksi että olisi selitys sille miksi ekassa viestissä kerrotusti koodia ei ollut löytynyt/näkynyt.

Timo Haapanen 17.09.2019 20:49

Mua ketuttaa kun en tarpeeksi kuukkeloinut tuota vakkarin tippumista. Jarru- ja kytkinpolkimien asentotunnistimien viat löytyvät kun kun nyt jälkeenpäin hain.

@timppa

Olli Soininen 17.09.2019 21:50

Moro!

Siis käytin auton huollossa Ranskassa jossa pyysin huoltovälin nollauksen yhteydessä lukemaan vikakoodit. Korjaamon mukaan (yleiskorjaamo, ei fiat) vikakoodeja ei löytynyt. Lukulaite piti korjaamolla olla kun sitä oikein mainostivat ulkona. Merkkivalo ei palanut silloin enne huoltoa. Nyt vikakoodin löysi herra katsastusinsinööri, kun käytin auton siellä. Nytkään merkkivalo ei palanut.

Hylsyhän siitä koodista tuli, en ole perehtynyt vielä asiaan, onko ko. anturi viallinen vai antaako vikasignaalin jos ja kun lapikas osuu siihen/johtohässäkkään.

Sen verran koodia tsekkasin että suhteellisen pienellä rahalla selviää.

T. Olli

Ps. Timpalle vielä pahoittelut, se viime kesän öljyhuomautus ei ollut change motor oil vaan check motor oil, ennen kuin siyten punainen valo alkoi kivasti vilkkumaan moottoritiellä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.