ducato -17 käynnistysakku
Isko Koskela
01.10.2017 11:18
Voisiko joku kertoa missä sijaitsee käynnistysakku ja miten siihen pääsee käsiksi? Kolmen päivän seisonnan jäkeen ei jaksanutkaan tartata!! Lataantuuko 220V virransyötöllä missä ajassa, nyt vain naksuu.
Matti Janhonen
01.10.2017 13:09
Akku on on joko moottotitilassa tai jomman kumman istuinpenkin alla, mikä on akulle parempi paikka kun kuuma moottoritila.
Ensimmäinen asia on mitata akun napojen napajännite.
Jos akun napajännite on tasoa >12,5 V vika on johtoliitoksissa tai itse startissa ja tällöin usein sen solenoidikytkimessä. Normaali akun lepotilan napajännite on 12,72 V
Jos taas akussa ei ole virtaa on kaksi vaihtoehtoehtoa.
Autolle annetaan virtaa toisesta autosta ja startataan auto vieraalla virralla käyntiin, jonka jälkeen auton oma laturi lataa akkua kaikkein nopeammin. Virran anto täytyy tehdä oikein ohjeiden mukaan ja jos autossa on valmiina pistokkeet vieraan virran anto varten niin käyttää niitä.
Toinen vaihtoehto on ladata akkua ulkoisella akkulaturilla niin paljon, että auto käynnistyy ja auton oma laturi lataa akun täyteen.
Mutta itse asian ydin. Akku ei tyhjene kolmessa päivässä elle se ole viallinen tai autossa on ollut joku virtaa kulutava laite päällä, joka on tyhjentänyt akun. Sisävalo, autoradio, tai muu vastaa riittää tekemään tuon kolmessa vuorokaudessa vallankin jos akku ei ole ollut aivan täysi.
Jari Mattila
01.10.2017 13:44
Moi
Ota lattiamatto pois kuljettajan jalkatilasta, polkimien ja penkin välistä lattialta löytynee akku, autoni on 2009 mallinen ja sieltä akku löytyy.
Timo Haapanen
01.10.2017 14:23
Juu, siellä se on lattian alla. Meisselillä käännät linkut auki.@timppa
Moottoritilassa on maadotustappi jos virtaa otat toisesta akusta
muokattu: 1.10.2017 14:26
Markku Hämäläinen
01.10.2017 14:26
Olisiko se tuolla kts. kuva
Nuo Schaudt_Electroblock_laturit lataa vain 2A:n virralla ja sillä tyhjän 90Ah akun lataus kestää kauaaaaan.
Markku Hämäläinen
01.10.2017 14:34
Tuossa vielä isompana tuo netistä ladattu kuva
Lasse Laine
01.10.2017 15:23
Viime jouluna minulle kävi samoin. Tosin auto seisoi 2 viikkoa. Virran kuluttajaksi paljastui (halpa) autoradio, jossa pitkän valikkoviidakon jälkeen löytyi vaihtoehto "virransäästötila". Muistaakseni radio kulutti melkein amppeerin virtaa, vaikka ei ollut edes päällä! Vaihdoin radion melko kiireesti toiseen.
Niin. Unohtui se merkki: Ducato Multijet 130 vm. 2016
muokattu: 1.10.2017 15:24
Isko Koskela
02.10.2017 11:34
Tervehdys teille
Kiitos viksuista ja asiallisista ohjeistuksista. Akku löytyi sieltä lattialuukusta. Vähän mystiseltä vaikutta tuon +puolen irroitus akusta kun päällä on iso liitinlevy johtoineen. Näkyy olevan vielä perinteiset veden lisäys korkitkin akussa.
Matti Janhonen
02.10.2017 11:52
Akusta irrotetaan aina miinusnavan johto ensin ja kun kytketään niin miinusnavan johto viimeksi.
Ennen kun irrotat akun johtoja niin selvitä, mitä tapahtuu ja tapahtuuko mitään kun auton virtapiiri katkaistaan.
Häviääkö muutakin kun autoradion turvakoodi (jos on)
Jos on vähänkin epävarma kytkennöistä niin on hyvä kuvata akku käännykkäkameralla ennen sen irrotusta.
Timo Haapanen
02.10.2017 15:35
Saat sen ladattua kengät paikoillaan, kytkentään sopivat paikat ovat näkyvissä. Vettä ei vielä varmaankaan mene. Tarkasta niistä korkeista mitkä saat auki. Pienivirtainen laturi olisi hyvä kun kaikkia korkkeja ei saa raolleen@timppa
Markku Tervasmäki
02.10.2017 21:16
Tämän vuotinen auto: mitä sanoo myyjä / myyjäliike?
Matti Janhonen
02.10.2017 22:03
Sehän tässä minuakin hieman ihmetyttää.
Isko Koskela
04.10.2017 12:48
Morjensta ja kiitos.
Ok. Myyjä soitatti Fiat Camper Asistant-tiin. Siellä kuunneltiin ongelma ja käännettiin puhelu Oulun Vetterille johon aika tarkistuksiin ensi maanantaina. Myyjä epäili tehdasasennettua akkua heikkolaatuiseksi.
Niels Killström
05.10.2017 11:33
Mitään tärkeää ei häviä. Kokemusta on.
Ilmeisen hyvä oli alkuperäinen akku kun kesti 8v. sinä aikana vaihdoin hupiakun kahdesti.
nisse