Ducato 14 2,5d

Matti Tikkanen 09.02.2017 16:44

Tuli vaihtokaluna tommisella alustalla asuntoauto. Eikä itsellä ole paljon kokemusta, varsinkaan tuosta koneesta.
Kone on 2,5 d ei turpoa Käyntiin lähtö on vähän heikkoa, ja tyhjäkäynti ääni on jotenkin terävän nakuttava. Ennen Volvon koneesta sanottiin että " naulaa" Keirroksia nostettaessa ääni vähenee.
Olisiko jollakulla asiaan vinkkiä mistä moiset voisi johtua, Lähinnä tuo nakutus.
Matti

Juhani Halmeenmäki 09.02.2017 18:10

Ei turboa, lienee siis joku iäkkäämpi esikammiodiesel?
Sofimin vai Citroenin moottori?

Timo Haapanen 09.02.2017 18:21

Oliko Ducatossa koskaan sitä pösön tai sitikan konetta? Olisiko ko. vika erittäin venynyt jakohihna ja siten muuttunut ajoitus.

@timppa

Toivo Koistinen 09.02.2017 18:23

Yksi mahdollisuus olisi tarkistaa, ettei syöttöpumpun ajoitus ole liian aikanen. Sillon käynti on terävää, ja käy ajanmittaan lakereille, lun palo tapahtuma lyö nousevaa mäntää päähän.
Toinenhan on liian suuri venttiilinvälys.
Pahin sitten on männän tappi väljä.
Toivopoika

Matti Janhonen 09.02.2017 18:44

Se kone on aika teräväääninen ollut aina.
Ääntä kuulematta uskon äänen tulevan koneen "yläkerrasta" ja silloin tulee mieleen suutinvika tai venttiilin välys joka voi pahimmillaan naputtaa kovastikin ja jos ääni on kierroslukusidonnainen, se on myös öljynpainesidonnainen. (Joskun jopa öljyn vaihto tai öljymerkin vaihto voi poistaa vanhasta koneesta nakutusäänen.) Vanhat koneet ei näistä litkuista tykkää.

Ääniä voi koettaa paikallistaa kuuntelemalla ja jos stetoskooppia ei ole, niin pieni metalliputken pätkäkin käy.
"Toinen pää pannan toinen korvan ja toinen kärsää käyttää".
Äänten kuuntelu ja arviointi perustuu äänen poikkemaan. Hommaa helpottaa jos toinen säätelee koneen kierrosnopeutta kuuntelun aikana ja toinen kuuntelee.

Suuttimien toimintaa voi kuunnella ja jos kaikissa on sama ääni niin ok.
Ne voi testata myös niin, että koneen käydessä avaa suutinputken mutteria suuttimen päästä ja jos kaikki suuttimet aiheuttaa avauksesta saman käyntihäiriön asia on ok. Jos joku ei aiheuta, on syytä epäillä suutinvikaa.
Suutinvika on suoraan yhteydessä huonoon käynnistyvyyteen.

Venttiilikannen päältä voi kuunnella kunkin sylinterin venttiilien ääniä. Jos jossain on suuri välys se kuuluu kyllä naputuksena helposti. Siitä ei kuitenkaan voi varmasti päätellä mistä ääni johtuu, vaan koppa on poistettava.

Huono käynnistyminen taas voi johtua vaikka hehkuista (vai onko niin vanha malli) että on imusarja hehku)
Jos hehkut on, niin niiden virran saannin ja kunnon voi mitata niitä poistamatta.

Toki muitakin syitä voi olla mutta nämä nyt ensihätään.




Matti Tikkanen 09.02.2017 19:07

Niin unohtui tuo vm. se on 96. Jakohihna ja rulla on juuri vaihdettu. Hehkut on testattu paikoillaan. kunnossa pitäisi olla. Koneella mittarinmukaan ajettu n220000. Kaima voin laittaa ääninäytteen jos kiinnostaa kulla.

Juhani Halmeenmäki 10.02.2017 17:21

EI pakettimalleissa, mutta matkailuautoissa kyllä.


Ja siis vanhemmassa korimallissa
muokattu: 10.2.2017 17:50
Juhani Halmeenmäki 10.02.2017 17:25

Iän puolesta siis Sofim, ja apukammiohehkuilla


Joten ihan perustekniikkaa rakenteeltaan.
muokattu: 10.2.2017 17:56
Juhani Halmeenmäki 10.02.2017 17:55

Hehkuja ei pysty tarkistamaan paikallaan, eikä oikein muutenkaan, muuta kuin ihan mykät nyt tietysti. Normaali vaihtoväli on noin 100 tkm, siinä alkaa lämmitysteho jo laskemaan oleellisesti. Eli jos alkuperäiset, niin vaihtoiässä varmasti. Mutta kyllä tuossa nyt muutakin taitaa olla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.