Ducato -01 2.8jtd hyytyy kuopissa
Ilmo Utriainen
14.06.2017 21:11
Hei ! Nyt olis hyvät neuvot tarpeen, kun lomareissukin lähestyy. Ajaessani huonolla ruoppuisella tiellä ruiskun valo syttyy ja tehot katoaa moottorin siirtyessä tyhjäkäynnille. Matka jatkuu jonkun ajan päästä taasen normaalisti. Kaasu on sähköinen ja ohjaamon anturin johtoliitos on ok, mutta mihin menee kaapelin toinen pää??
Ismo Airikka
15.06.2017 01:30
Maavika.....rungon ja koneen välinen maajohto?
Jani Koskinen
15.06.2017 09:19
Kun kerran vikavalo syttyy niin vikakoodikin sieltä löytyy.
Taitaa olla vanhempi keulainen ja obd-porttia ei löydy vaan on erillinen diagnoosiliitin?
Suuttimien liittimiin (melko yleinen vika) ei viittaa kun kerran menee tyhjäkäynnille.
Moottorin maajohtoon ei viittaa kun ruiskun anturoinnit ja toimilaitteet ei sähköisesti ole mitenkään yhteydessä moottoriin itsessään.
Kaasupolkimen tai sen johtosarjan pätkiessä menee muuten tyhjäkäynnille. Liitin polkimessa voi joskus kiukutella, tarkista se. Myös kaasupolkimia on mennyt rikki, mutta kuopat ei siihen yleensä vaikuta. Myös rikkinäinen jarrupolkimen kytkin tekee tätä... Mutta se vikakoodien luku ensin.
Timo Haapanen
15.06.2017 09:31
On se mukavaa kun Janikin tuo asiantuntemuksensa sivulle. Hienoa!
@timppa
Matti Janhonen
15.06.2017 09:50
Tuon voi tehdä ducatossa niin moni asia, että arvaukseksi menee.
Ilmo Utriainen
16.06.2017 23:26
Arvauksiakin otetaan vastaan.
Matti Janhonen
17.06.2017 10:03
Arvataan ääripäät ensin
Kampiakselin impulssianturi
Korkeapainepumppu
Hannu Pölkki
18.06.2017 18:32
Miksi Ducato -02 2,8JTD nykii?
Melko samanlaiset oireet kuin Ilmo Utriaisen Fiiussa.Moottori jatkaa nykimistään harvakseltaan, vaikka kaasupoljin/potentiometri vaihdettiin. Ennen vaihtoa nyki mielettömästi, kierrokset hävisivät ja lopulta sammui eikä lähtenyt käyntiin. Myös moottorin lämpö alkoi nousta. Testeri viittasi kaasupolkimeen. Ei tällä uskalla lähteä reissuun kovin kauas korjaamosta, ennen kuin oikea vika löytyy ja korjataan.
Hannu Pölkki
18.06.2017 18:53
Sorry, Ilmo
Ei ollut tarkoitus sotkea viestiketjuasi, vaan aloittaa uusi melkein samasta asiasta. Toivon, että saat oikeita vastauksia ja vika löytyy.
Hannu Pölkki
01.07.2017 20:14
Vieläkö hyytyy vai onko vika löytynyt ja korjattu? Kiinnostaa, kun oma Ducato hyytyy tasaisellakin tiellä.
Ilmo Utriainen
03.07.2017 23:26
Ei ole nyt pariin viikkoon ollut ongelmaa,
Ilmo Utriainen
05.07.2017 12:35
Hip hurraa!! Tänään könysin auton alle ja löysin vioittuneen johdon joka oli hankaantunut ratin akseliin ja sai sitä kautta satunnaisesti maita. Johto meni polttoainetankkiin liittyvälle anturille. Anturille tuli muoviputki tankin takaosasta ( Anturi löytyy em.letkua seuraamalla) . Osaisiko joku kertoa ao. anturin merkityksen??
Matti Janhonen
06.07.2017 09:57
Hyvä kun vika löytyi.
Nuo alkujaan kuvaamasi oireet viittasi kyllä tuon tyyppiseen vikaan.
Vanha "päättelytesteri" sanoo niin, että jos vika ilmenee tärinän seurauksena sen alkusyys on usein huono maadoitus.
Ilmo Utriainen
08.08.2017 20:39
Hurrasin turhan aikaisiin, Polttoainetankin näyttö tuli kuntoon, mutta pätkiminen jatkui, kunnnes hommasin käytetyn kaasupolkimen jonka vaihdoin ( kolme ruuvia ja pistoke). Päätin kokeilla tällä huokealla tatkaisulla 50.- vian jallittamista joka näyttää onnistuneen. Ei pätki kunnon kuopissakaan. Testi ajo jatkunut jo runsaat kaksi viikkoa.
Ilmo Utriainen
29.08.2017 23:02
Testi jatkui kunne Hossassa tuli tuttu ongelma eteen. Mutta matka jatkui ja Sodankylässä ostin Dieselmoottorin puhdistuainetta polttoaineen sekaan jota laitoin koko pullollisen 2,5dl/ 25€. Siitäkös kone riemastui kiukutteli enemmän ja hyydyskeli pidemiksi ajoiksi. jopa siten että häiriö oli aamullakin päällä. Mutta auto liikkui ja noputta sai nostettua yli 80 ja 5:sta päälle. Tuon aamun jälkeen 100 m ajoa ja kone otti kierrokset sitten ruopussa häiriöön, mutta jatkoin vain ajoa kierroksien noustessa ja muutamien häiriöiden jälkeen vika poistui. Muoniosta alaspäin vika ei ole enää ilmennyt vaikka siellä oli ne sepelijaksot ja katkoja päällysteessä. Nyt on onnellisesti mennyt jo yli 1000 km kaikenlaisia teitä. Oma arveluni on koska vika ilmeni talven jälkeen ( tankissa kesälaatu), että jossakin paikassa oli "mälli " joka teki häiriöt ja se suli puhdistusaineen käytön myötä. Minä jatkan matkaa ja toivon parasta.
Petri Ervasti
10.01.2018 21:57
Hei, Tuossa omassa Byrressä -03 2.8td sama vika joka kevät kun ottaa auton käyttöön ja lähdet ajamaan niin montusta hyytyy ja ruiskun valo syttyy. Niin ongelman korjaantuu kun käyn kaikki liittimet läpi jalkotilasta/ kojetaulun alta kuljettajan puolelta. Irrotan kaikki liittimet toisistaan ja suihkutan elektroniikka sprayta. Niin taas pelaa koko kesä. Ilmeisesti kertyy sen verran kosteutta talven aikana liittimiin. Ps. ennen kuin tiesi tämän niin kun hyytyi niin parkkiin ja uudelleen käynnistys auttoi ja menoksi ja kun monttu tuli niin hyytyi taas :) Nyt tietää miten ongelma korjataan. Tämä toimii ainakin meidän auton kohdalla.
Ilmo Utriainen
27.01.2018 19:54
Lopulta todellinen vika löytyi. Johtui siitä, kun ilmeisesti iskaria vaihdettaessa ei johtonippua oltu laitettu muovikiinnikkensä/kannakkensa varaan vaan jätetty iskarin pään päälle vapaasti heilumaan ja siten oli kulunut kupariltaan hieman esiin muutama johto. korjasin nipun asennuksen kanakkeelleen ja ongelmia ei ole emnää sen jälkeen ollut.