Diesel vs. sähkö

Petri Ahonen 05.02.2022 11:02

Roimasti kohonneet polttoainekustannukset syövät myös meidän mökkiautoilijoiden lomakassasta iso osan. Kovasti aivopestyt autoilijat odottavat myös mökkiautojen sähköistymistä. Mutta ainakin minua ihmetyttää mm. seuraavat asiat. Minun mökkiautossa päästömaksut menee 12-13litran/100km mukaan, kun omissa mittauksissa olen päässyt aina alle 10litran/100km, talvellakin. Sähköautoille taasen lupaillaan jopa 500km WLTP, mutta kaikki autot ovat lehtien testeissä, jo 0-kelissä, jääneet alle 300km. Onko ihmettelyni aiheeton?

Tapani Pokkinen 05.02.2022 11:25

En ole niin laskenut, mutta sellainen perstuntuma, että ainakin meillä ovat arvonlasku ja huoltokustannukset paljon merkittävämmät kuin polttoaineen varsin maltillinen nousu.

Ari Kuusisto 05.02.2022 11:57

Matkailuautojen hinnathan on noussut aika paljon,ainakin suosituimpien joista pääsee eroon ,
arvonlaskuahan ei tarvitse maksaa vasta kun sen realisoi/ perikunta tekee sen.
Käyttökulut näkyy tietysti heti.
Kuitenkin sähköllä liikkuvalla henkilöautolla ajelu 20000km vei 4000kWh sähköä karkeasti arvioiden 600euroa.
Bensavehkeellä veisi noin paritonnia.
Polttoainekulussa kyllä ollaan eri luvuilla huomioimatta sähköautoilun tiedossa olevia haasteita,
no nehän ei maksa mitään, sähköautoilun huoltokulut on myös minimaaliset.
Onhan näitä ihan mielenkkiintoista pohdiskella.

Toivo Koistinen 05.02.2022 12:55

Pljonhan tätä on pohdiskeltu. Matka-autoilussa pelkkä sähkö ei minusta koskaan palvele sitä alkuperäis karavaani aatetta.
Eli vapaa liikkuvuus liikkuvalla lomamökillä. Ehkä leiriltä toiseen siirtyilyssä ninkin
Jos ajelu onnistuu uusilla tulevilla akkuinnovaatioilla, joiden kantama lähentele tuhatta kilometriä kerta latauksella, nin se vapaa leireily ei onnistu mitenkään.
Kesäisin ehkä, kun aurinkopanelit lataa virtaa, mutta vahdippa sitten, että aamusella on virtaa seuraavan latauspaikkaan.
Ninno tietysti aggrekaatti iso tehoinen talvi leirinajan latailuun, mutta siinähän transitin phve tekniikka on valmista jo.
Siinä on ulevaisuuden matkamölkki tekniikka valmis, elikkä kaasuvapaa aina toimiva kesämökki pyörilä.
Bensaa tankkiin, ja retkelle kesälä, ja talvella.
Ninno jos bensa tehhän, nin mihinkä se samassa jalostuksessa tuleva diisel, kadetaanko se maahan, vai poltetaanko voimaloisa, että saadaan säähköauttoille virtaa.
Ei fossiilisen öljyn porailu lopu maalimasta, jos aiotaan lennellä, laivailla, ja sotia, koska maaliman metät ei riitä kaiken muun käytön ohesa bensan tekoon koko maailmalle
Mutta on niinkin, että kokonaisliikenteesä nämä mökkiautot ovat marginaalisia eikä niiden mukaan liikenne kehitys kulje, van henkilö, ja tavaraliikenteen asialla.
Siinä sähkö palvelee, kuten että jos alle kolmenkympin saa auton, joka kulkee 700 kilometriä aina yhdellä latauksella, niin se on mahollisesti mejän ladosa, aurinkopanelien latailussa.
Kuten Ari sanoi, se panelien laitto, ja auton hinta on meiläkin perikuntien huoli, ei meidän, koska meillä ei tarvi enää rikastua, kunhan kuten poika sanoi. Kuluttakaa joka penni eläissä, ne on tejän rahoja.
Toisinsanen perheen autona työ,-ja kotikäytössä se sillon toimii, ja siihenhän politiikka, ja elinkeino pyrkii kumpikin omien intresssien mukaan.
Mukava pohdiskella, kun pölistelee vitiä diisel rattorilla.
Tp

Petri Ahonen 05.02.2022 13:57

Toivon pohdinta, yli 700km latauksella ja hinta alle 30000€... Nyt tuollainen auto maksaa noin 100 000€ 5-8vuoden akku takuulla. Tosin akkukapasiteetti pudonnee tuosta 700km:sta varmaankin jotain 10% vuodessa. Riisseliin vaihdellaan öljyjä parin vuoden välein ja tankataan puhdasta bio-riisselin, jolloin päästöt on pienemmät kuin vaikka sähköautolla.

Toivo Koistinen 05.02.2022 14:50

Näin se on. Toisin otin itseni siinä asiaan, että sellainen käy. Ja vaikka se akun kapasiteetti putoaisikin, niin kylä se 5 vuuen päästäkin kulkee 500 kilmetriä, ja erinomaisesti riittää käymään 120 kilometrin päässä kaupunkissa marketin rahakassalle.
Ostan sihen uuden akun, kun entinen hiipuu, niillä öljynvaihto huolloitten rahoilla. Tämä vanhus vanhattaa minun ajokortin, mutta on mukava tehhä akkunaostoksia nettiautossa
Mutta meistä ei kukaan osaa ennustaa mihin autoilu kehittyy, millaiset on akut kymmenen vuuen päästä, ja sekin diiselin hautajaiset on politista utopiaa, ei realismia. se biobensakaan ei riitä edes Suomen autoilun käyttöön.
Mihin sitten matkailu autoilu, ja matkailu kehittyy lähimmän kymmenen vuuen aikana, on mahoton ennustaa.
Aatellaan vaikka niiden hintakehitystä, jos kun maailma vapautuu koronasta, ja alkaa taas ulkoman lentely, ja myntiin tulee valtaisia määrä noita.
Mutta jos unohetan nuo asiat, nin polttomoottori kulettaa matkamökkejä tulevsisuudessa, mikä sitten on tankissa on eri asia, mutta systeemi on sama.
Joko sähkölä asutaan, ilman kaasua, tai kaasupullojen kera. ninja eihän meiläkään tarvi latoseisojaa romuttaa, jos diiseli kielletäisiin. Nostaisin koneen pois, ja uusi bensa, tai kaasukone tilalle.
Mitäsitä hyvää kortteeria hävittään. se on ninku vitihommisa. Luoja päättää, ja minä korjaan jälet. ninku tännänki, kun yölä ripsautti kaks- kolomisen kymmentä senttiä siirrettävää
Tp

Lauri Niittynen 05.02.2022 15:05
Petri Ahonen

Roimasti kohonneet polttoainekustannukset syövät myös meidän mökkiautoilijoiden lomakassasta iso osan. Kovasti aivopestyt autoilijat odottavat myös mökkiautojen sähköistymistä. Mutta ainakin minua ihmetyttää mm. seuraavat asiat. Minun mökkiautossa päästömaksut menee 12-13litran/100km mukaan, kun omissa mittauksissa olen päässyt aina alle 10litran/100km, talvellakin. Sähköautoille taasen lupaillaan jopa 500km WLTP, mutta kaikki autot ovat lehtien testeissä, jo 0-kelissä, jääneet alle 300km. Onko ihmettelyni aiheeton?

Automatkailu on muuten niin halpaa, että tottakai suurin osa menee diiseliin. Mutta meneekö paljon, se on eri asia. Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän menee. Pitäisi rauhottua ja pysyä enemmän paikallaan. silloin pa-kulut tippuvat.

Päästömaksujen kulutus on vähän enemmän todellisuuteen liittyvää, kun ihmisten oletetaan ajavan varsin pyrkivästi. Asialliset kiihdytyksethän eivät lisäkulutusta tuo, mutta korkeampi matkanopeus tuntuu. Omassani menee 9 l/100 km puoli-integroidussa, mutta en koskaan aja yli 85 (toisaalta en ole rekkojen edessä). Jos nopeuden nostaisi sataseen, kulutus nousisi pari litraa. Moottoritiellä ajotietokone näytti 17 l/100km.

Sähköauto ei kulje pakkasella ja lumella yhtä vähällä teholla kuin kesällä ja kuivalla. Sama se on polttiksen kanssa. Itsellä näkyy kyllä märkä, luminen tai varsinkin loskainen tie kulutuksessa. Jos olisi vain puolikas tankki autossa, kävisi samoin kuin sähkärissä. Mutta kun ei ole, niin huonojen olosuhteiden suhteellinen vaikutus pienenee, mutta silti ajomatka tippuu satoja kilometrejä tankillisella.

Toivo Koistinen 06.02.2022 07:28

Sähköauton käyttö on enempi kaupunkiliikenteen hyvä asia, koska kadulla ei pölise savu perässä.
Liikkumisen kilometrimäärät kaupungeisa, ja sen lähialueilla ovat suhteellisen pieniä kerrallaan työ, ja muusa kulkemisessa, eli puolustavat paikkaansa siinä.
Aurinkopaneleita tulee lisääntymään talojen katoille
Meilläkin täällä maalla se toimisi, mikäli kulkisi latauksella sen 500 km, eli se riippuu ajotarpeesta, tai vähemäläkin, kun jos latausajat lyhenee huoltamoilla, ja marketin pihoissa, että niilä kerran kuukaudessa kaupunkireissuilla pärjää.
Kaupassa käyntin kirkolla riittää kerran vikossa sata kilometrin "tankillinen" sähköö.
Ei siitä ole matkailuautokäyttöön, elikkä siinä mennään poltomoottorilla pitkään, koska ei puskissa ole latureita.
Kannattavuudesta sen verta, että meillä ei kannata tehhä mitään, kun olla vain, koska kumpanenkin kulettaa meitä ninkauan kun tarvii.
Ei kulu kun polttoaine, ja huoltokustannus kiinteiden kustannusten lisänä.
Ninja virtuaalimatkailuhan se halpaa. vasta taannon isolla ruudulla ajelin Näätämöstä Kirkkoniemeen, ja siitä Bykeijaan, ja pohjoseen. Istuin matka-auton kyydisssä, ja näin sen saman kun itse ajaisin, eikä litraakaan kulunnu.
Kunhan ostan virtuaalilasit, niin jop.. Mullahan on nyt täällä kotona 5G
Ninhän se oli ennen diiselikin. Laskettiin, että sen pito kannatti kun ajoi yli 20 000 kilometriä vuuessa, kertoi jo automyyjä, kun vanhusta osteltiin uutena, ja suositteli bensaa.
Vanhus ei sitä määrä ole koskaa saavuttanut, kun mittarissa on alle 240 000, ja vuosia on kululunut kohtaa 19.
Elikkä pensa-auto olisi pitänyt olla, muttakunolen diiselimiehiä, niin piti lompsaa keventää siksi.
Sähkö, ja hybridi autojen myynti lapissa on kuulema kovasti kasvannu, kerto lehti.
Tp

Petri Ahonen 06.02.2022 12:07

Niinpä, patteriautot on myös Norjassa noiden lehtien mukaan myyntitilaston kärjessä, mutta toissakesänä Norjan pohjoisessa näin vain yhden, joka sekin oli Suomen rekkareissa. Tosin uusien myynti on laskenut huomasi, nyt tuodaan vähän käytettyjä ulkomailta. Meidänkin taloyhtiön 150-auton parkkiin meidän patterivehje oli toinen, kaksi vuotta sitten, yhtään ei ole tullut sen jälkeen lisää. Siis kahdessa vuodessa, ison kaupungin keskustassa ollaan.

Ari Kuusisto 06.02.2022 13:31

On se hyvä kun ei vielä ihan kaikki osta patteriautoa, ettei Juustoportilla ole ruuhkaa,kun menee Helssinkiin.
Pitää vielä kyllä odotella ennen ratkaisua sähkikseen siirtymisestä.

Toivo Koistinen 06.02.2022 14:49

Kahtelin aikani kuluksi nettiautosta sähköautoa. tarjontaa paljon, mutta harva kertoo paljonko kulkee latauksella. Yritin katella aurinkosähköjärjestelmän hintaa, ja kokoa omakotiasujalle, joka tuottaa reilusti sähkön tarpeen, eli jottain
20- 50 kw, mutta pitäisi pyytää tarjous kertoi netti jokafirman sivulla.
Tp

Timo Haapanen 06.02.2022 14:51

Minä siirryn kaasuun. Tein juuri kaupat 62 000 ajetusta Fiat Lineasta ja teen siihen kaasumuutoksen. Tällä hetkellä kaasun hinta pensalitran hintaan suhteutettuna on n. 1 €/litra.

Käyttövoimavero on kyseisellä autolla 190/vuosi. Hommaan saa valtiolta avustusta 1000 euroa heti katsastuksen jälkeen. Laitteet asennettuna maksavat verohyvityksen jälkeen n. 2500€ Ikinä en sitä saa takaisin vähillä ajoillani mutta mielenkiinnosta teen sen. Biokaasuasema on tuossa vieressä.

@timppa

Ari Kuusisto 06.02.2022 15:10

Mikäs mylly Fiatissa on onko GM-yhteistyötä vai Fiatin omia, Turbo?

Timo Haapanen 06.02.2022 15:44

Se on vanha auto. Ilman turboa 1,4. Tuttu mies vaihtoi hiippakuntaa 95 vuotiaana, auto ollut hänellä uudesta asti.

Tälläinen, värikin sama.
https://www.autotalli.com/artikkeli/autoesittely-fiat-linea-2008-2011

Sedan pitää olla että tankin lisäksi jotain muutakin mahtuu mukaan. Saa nähdä viittiikö sillä ajella.

@timppa

Seppo Suomi 06.02.2022 15:55

Saako kaasumuutokseenkin valtion tukea ? Etanoolinhan (E85) saa jos on tarpeeksi vanha auto.

Timo Haapanen 06.02.2022 17:55

Kyllä tonnin saa:
https://www.businesstornio.fi/ajankohtaista/sahko-ja-kaasuautojen-hankintatuen-maara-vuoden-2022-alusta-voi-olla-jopa-50-000-euroa/

@timppa

Tapani Pokkinen 06.02.2022 19:00

On täysin järjetöntä maksattaa käytännössä köyhemmiltä kansalaisilla rikkaampien ihmisten autonhankinnat.
Tuossa hankintatuessa ei ole päätä ei häntää. Nyt ne joilla tekee jo entuudestaan tiukkaa kulkea, pannaan tällä tavoin maksamaan äveriäämpien autonhankintaa.
Mutta näinhän se elämässä menee. Ne joilla vähän on niin siitä vähästäkin otetaan ja päinvastoin.

Ari Kuusisto 06.02.2022 19:24

Täysin samaa mieltä kun ostetaan 100000 euron sähköauto johon saa valtion tuen eikä autoveroa ostettaessa makseta, tuli voimaan 1.10.2021.
Mutta kun puhutaan edullisten käytettyjen autojen muunnoksesta kaasulla tai E85 polttoaineella toimivaksi asia on toinen.
Sehän on järkevää politiikkaa muuntaa vanhat autot, joiden autoverotkin on jo uutena maksettu,muutetaan päästöiltään pienemmäksi ja käyttökustannuksiltaan alhaisemmiksi.

Ymmärrän kyllä hankintatuen 50000 ,senhän saa vain kun ostaa kuorma-auton ,siinähän puhutaan yritystuesta jolloin asia on ihan eri.

Ari Kuusisto 06.02.2022 20:48

Transit alustalla retkeilyauto amerikasta, Winnebagon e-RV toimintamatka 200km.

https://tekniikanmaailma.fi/winnebago-esitteli-ensimmaisen-versionsa-sahkomoottorisesta-matkailuautosta-toimintamatka-ei-ehka-tayta-kaikkien-karavaanareiden-toiveita/

Toivo Koistinen 07.02.2022 07:18

Nyt puhut asiaa Ari. Tuota olen hokenu, että 2000 luvun autot ovat niin nykyaikaisia, että on hulluuta tuhota ne, ja laittaa niitä uusia hienoja, joissa kori on yhä se sama neljäpyörää, ja koppa istuinten ympärillä.
Autoduunarit löytää auton raadon metästä, niin tekevät siittä uuden ja hienon. Autohan on kone, ja kestää isältä pojalle, koska kaiken voi korjata
Tietysti jos kuten niitä rahdataan Afrikkaan, niin onhan se tavallaan ulkomaan apua, eikähän siellä päästöjä tule niistä lämpösessä.
Voidaan sitten sinne se diiselikin mitä syntyy jalostuksesta, kun tehhää pensaa, voitelurasvoja autoihin ja lentikoneisin. laivoihin, ja voimaloihin raskasta poltoöljyä, niinja minun ratoriin kevytä polttoöljyä linkohommiin ettei tarvi kaataa maahan sitä kun me ajellaan sähöllä
Muttakun elinkeinon pitää sada myydä niitä "uutuuksia" liukuhihnalta, niin politiikkahan tottele käskyä puolueesta riippumatta
Onhan se tuo sähköauto. Ajomatkahan usein päivän siirtymiseen riittää jos päästään sinne yli 300 kilometriin, koska en enää ole kinnostunut ajamisesta, vaan maisemista.
Mutta kuten aiemmin, niin tuo toimi mallin aja illaksi leirille, tai aakkosten pihaan lataukseen, eli ei sitä "vapaan puskakaravaanin" elämään sopivaa, tai sitten peräkärrin tehokas aggrekaatti.
Mutta tuostahan on helpo tehdä se transitin PHVE tekniikan hybridi, ja jopa homma toimii https://www.nettiauto.com/artikkeli/ford_transit_custom_van_phev_pakettiauto_lataushybriditekniikalla
Kehitys kehittyy.
Tp

Olli-Pekka Köppä 08.02.2022 13:44

Sähköautolla on vielä paljon pioneerihenkeä matkanteossa, kun ovat helposti vikaantuvia ja latausasemiakaan ei ole vielä tarpeeksi ja ovat paikoin ruuhkaisiakin. Kaupunkiseudulla kotilataukseen perustuvana paras mahdollinen käyttövoima. Itsellä runsas vuosi sähköautoilua takana ja halpaa on kun latausasema on kuormanhallinnalla ja vaikka talossa sähkölämmitys vesikiertoisena niin 3x25 A liittymä riittää. Polttoinekulut lämpötilasta, säästä, tuulesta ja tienpinnasta riippuen 2-3 e per 100 km. Käyttömaksu ja käyttövoimavero 0,54 e päivässä. Kovallakin pakkasella 5 minuutin lämmitys ohjaamolle riittää ja autossa voi olla ilman hanskoja ja pipoa.

Matkailuautoon sähkön tulo käyttövoimaksi ainakin Suomessa kestää. Ongelmia auton ilmanvastuskerroin, akkujen riittävä koko, range, auton paino ja toistaiseksi myös hinta. Katsotaan sitten uudelleen kun on saatavilla kevyitä ja isoja akkupaketteja.

Petri Ahonen 08.02.2022 13:58

Mielenkiintoista, että kaikki patteriautoilijat kirjoittaa aina vaan kuinka paljon ajaminen maksaa/km, kun "ongelma" on matkan pituus, paljonko pääsee yhdellä latauksella. Omakotiasujille patteriautoilu voi olla hyväkin vaihtoehto, mutta kaupungeissa, joissa kaikille talon asukkaille ei ole kuin kadunvarsipaikka tarjolla, lataaminen on ongelma.

Toivo Koistinen 08.02.2022 15:25

Sehän on uusien asioiden kanssa aina, että niitä tulee, ja ajan kanssa sitten niiden ominaisuudet kehittyy valmiimmaksi.
Siinä on tietä valmistajilla kulkea, että tulee se todellinen toimiva polttomoottorin kaataja. Mutta meillä aikuisikäisilä on sikäli, että nykyisten kanssa pärjää, ja jos sitten nin eikun kauppaan.
Ninhän se panelienkin kansa. Käveleksin aamuhämärissä, niin tuumailin, että jos parikymmensenttisen lumen alla, näillä hämärillä täysi tuotto, se mullistaa kaiken
Vähän toisenlasia kun jos vertaa näihin asuntoautoihin. Niissä alkaa olla kehitys kehittynyt loppupuolelle sisustus, ja muine ominaisuuksineen.
Myyntipuolella on kun kahtelin uusimpia malleja. Kun samalta linjalta, eli erottuakseen edes jotenkin tosisitaan on jokainen keksiny komeita mallinimiä niille.
Tp


https://kampanjat.rintajouppi.fi/kia-ev6?utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_term=kia%20ev6&utm_campaign=Uudet+Kia+Mallit&hsa_ver=3&hsa_acc=2728768360&hsa_mt=e&hsa_src=g&hsa_cam=676587
muokattu: 8.2.2022 19:01
Kari Rautiainen 10.02.2022 20:19

VR tilas justiinsa 60 uutta todella järeetä diesel veturia. Mites tässä pääs näin käymään. Eikö valtiovalta ohjaakaan patterivehkeisiin.

Markku Hämäläinen 10.02.2022 22:59
Kari Rautiainen

VR tilas justiinsa 60 uutta todella järeetä diesel veturia. Mites tässä pääs näin käymään. Eikö valtiovalta ohjaakaan patterivehkeisiin.

Järkevä päätös, kun kaikki rataosuudet ei ole vielä sähköistetty.
Lisäksi jos tulee (toivottavasti ei) kansainväliset kovapanosammunnat on muutaman kriittisen muuntajan tuhoaminen vain pala kakkua.

Timo Haapanen 10.02.2022 23:09

Saksassa kaivetaan talleista vanhoja dieselvetureita.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/577a76f1-b004-421d-8b8b-fa8642b08042

@timppa

Toivo Koistinen 11.02.2022 06:44

https://yle.fi/uutiset/3-12309655 Tuo tilaus homma on tehty korvaamaan vanhat veturit, jotka alkaa olla tiensä käytöikänsä päässä, ja varaosien saanti alaka lopumaan.
Samalla pyritään siihen, että pakoputkesta tulisi vähemmän savua
Sama kun mejän lumilingon pyöritäjällä. Mittarissa alle 5000 tiimaa, mutta varaosien saanti alkaa olla siinä, että joutunee, jos isompaa tullee miettimään VR än mallia.
Eisaa osia enää. Onneksi ostin kytkin asetelman uuden puolenkymmentä vuotta sitten varaosa myyjän neuvosta, kun kerto, ettei uusia tehä ennään, ja tuo on hyllyn viimmenen
Nykymaailmahan alkaa mennä siihen, että minkään korjaaminen ei onnistu, van heitä pois, ja mene kauppaan
Tuossa on sammuillu talon ledlampuja, jotka on viiden kuuden vuuen ikäsiä.
Mutta kun korvasin niitä pari, niin uusista toinenkesti puolisen vuotta, ja toinen pari kuukautta. Kertakäyttökulttuuria, joka vie tuhoon.
No tuo poltoaineen hinta on kyllä julmaa nykyään, ja setaas kuulemma ajaa ihmisiä sähköauton kahteluun.
Suunnittelevat viisaat, että käytettyihin vähäpäästöisiin, ja sähköautoihin alettaisiin antaman sitä uusien ostoapua.
Nojos jottain järkee, niin siinä, eli aletaan käyttään autoja taas pidempään, eikä vain ja ainoostan ostelemmaan uutta, ja vanha paaliin.
Tp


Tarttiskohan ne kuskia nihin uussiin. Siinähän ei haitaa jos vanhamies joskun vähä torkahta rattiin, nin ei eksy kuljetin auravittan väärälle puolen. Pistää herätyskellon soimaan ennen asemaa.
muokattu: 11.2.2022 06:52
Ari Kuusisto 11.02.2022 15:36

Pistä hyvissä ajoin ennen asemaa herätys.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jyv%C3%A4skyl%C3%A4n_junaturma

Toivo Koistinen 11.02.2022 17:00

Iliman muuta, ja pittää laittaa vanhankansan kunnolla rämisevä vieterikello sinkkiämpäriin, kun on liikkeellä uskomusta, että minulla on kuulo vähentynny, mutta väärin kuuleminen lisääntynny.
Että varmasti herrään enne asemia otastelleen sielä, että pikajunat pääsee ohitte. Ratapölökyn vaihtokonneella jo opin ajaan sivuraiteelle kun niitä tuli.
Kun kokemus junan ookaamisesta lisääntyy, ja alakaa toimin se konttijunarata Imatralta Kiinaan Vennään kautta, niin siihen kuskiksi.
Sitä väliä ajjaa kelekuttelen tuomosella uutukais tiisselillä hakkeen kuluttajille konteisa ottalampuja, sun muuta tärkeetä, mitä on tulosssa.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.