Diesel talvilaatu

BRAITHWAITE WILLIAM 12.11.2007 09:11

Morjens! Olisiko tietoa saako jostain pääkaupunkiseudun huoltoasemalta dieselin talvilaatua?. Etsin muutamilta asemilta, mutta kesälaatua niissä oli kaikissa. Pitäisi laittaa auto muutamaksi kuukaudeksi seisomaan ja olisi hyvä täyttää tankki talvilaadulla. T. William.

VARIS VESA 12.11.2007 09:27

Kannelmäen ABC.

BRAITHWAITE WILLIAM 12.11.2007 10:30

Kiitos paljon Vesa!

LINNAMÄKI LEA 12.11.2007 12:04

Talvilaatu ei silti tarkoita, että se on täyttä talvilaatua. Niillä öljyn toimittajilla on tietty ajankohta, jolloin alkavat ajaa talvilaatua. Se laitetaan kesälaadun päälle. Jotenka vaikka siellä lukisikin talvilaatu, niin suurin osa on silti kesälaatua.

Tämä selvisi muutama vuosi sitten kun jäin kovalla pakkasella maantielle, auto ryytyi, suodatin jäässä. Onneksi siinä lähellä oli Nesteen asema, ja siinä huolto. Kömmin lumihangessa (kiertäen olis tullu pitkä matka) huoltamolle, ennenko ehtivät sulkea. Autoni hinatitin huoltamolle, ja huoltomiehet vaihto suodattimen, ja sulattivat putket.

Sitten sanoivat, että jos rouva tankkaisi talvilaatua. Olin aivan ihmeissäni, että mistä talvilaatua, koska huoltamoilla ei oo kun se yks diiselin tankkauspiste.

Selvitin jutun, soitin asemalle, mitä polttoainetta teillä myydään, kun auto jääty. Sit soitin myös diiselin toimittajalle, josta sanoivat, että heillä on ajopäivät, milloin millekkin alueelle aletaan ajaa talvidiiseliä, ja se laitetaan kesädiiselin päälle. Riippuen, paljonko on kesädiiseliä tankissa, ja jos se on lähes täynnä, talvidiiselin osuus on kovin vähäinen.

Niin että vaikka mittarissa lukee talvidiiseli, silti se voi olla kovin vähäistä, kun se on tökätty kesädiislein sekaan. Vahingosta viisastunut, joten laitan aina alkutalvesta sitä, mikäs se olikaan, ko laitetaan tankkiin jäätymisen estoksi...

MANNINEN RISTO 12.11.2007 13:13

Samaa pähkäilin minä muutama vuosi takaperin. Aikomus oli jatkaa ajoa joskus huhtikuussa. Kysyin asiaa autoliikkeestä ja huoltoasemalta. Molemmat sanoi "Jos auto on käyttämättä sinne asti niin ei ongelmiä kesälaadun kanssa, koska polttoaine kerkiää lämmetä ilmojen mukana ennen käyttöönottoa. Sen jälkeen olen aina, kuten nytkin, täyttänyt tankin sillä laadulla mikä on säiliöissä. Mitään ongelmia ei keväällä ole ilmaantunut.

VARIS VESA 12.11.2007 13:55

Ainakin Espoon Kilon ABC:llä kerrottiin viime vuonna, että heille ei ilmesty talvilaadun kylttiä mittariin ennenkuin talvilaatua on lisätty tankkiin kahdesti. Näin he varmistavat että talvilaatu on talvilaatua.

BRAITHWAITE WILLIAM 12.11.2007 18:12

Pakilantien Paloheinän puoleisessa päässä olevalla ABC:asermalla oli diesel talvilaatu -32c. Kaippa siihen voi luottaa. Haluan talvilaatua, koska en ole ihan varma autoni kevättalven käyttöönottoajankohdasta. Tiedä vaikka olisi millainen pakkanen kun reissuunlähtökuume keväällä iskee. T: William.

LINNAMÄKI LEA 12.11.2007 19:30

Nesteeltä vastattiin että talvidiiselin ajo on aloitettu ihan Etelä-Suomea myöten. Ja joissain tankkauspisteissä, varsinkin D-tankeilla pitäisi löytyä kahdenlaista diiseliä. Toinen kestää n. -15 astetta ja talvidiiseli on sit eri tankissa.

NYYSSÖNEN KAJ 13.11.2007 09:33

Kesä dieseli kestää tuon -15 astetta.

MUTTA kuka tietää montako Joulea on Nesteen diesel litrassa?

PUMMI KATI 13.11.2007 10:42

Tässäpä kinnostava kysymys.

Joskus asiaa yleisellä tasilla selvitellessäni päädyin dieselin osalta "keskiarvoon" 9.1kWh/l (en nyt saa sitä jouleiksi tai kaloreiksi tähän hätään - Joule on 2.7778 ×10 potenssiin -7 wh)

Jossain toisessa keskutelussa esiintyi väite, jonka mukaan bensiinin ja dieslin sisältämä energia olisi litraa kohden sama. Näin ei taida ihan olla. Bensiinilitralle ilmoitettu "polttoarvo" on hieman pienempi; siellä kahdeksan ja yhdeksän välissä.

Vaihtelua on lähteestä riippuen molempien osalta kuitenkin prosentttolkulla, joten onko valmistakohtaisia eroja? Jos energian määrä vaihtelee kolmekin prosenttia kuivuu tavallisimmat hintaerot siihen!?

Kerro ihmeessä, mitä Neste sanoi!

Vai miten se nyt on;-)

Jorma

PUMMI KATI 13.11.2007 10:47

Muiden kirotus vihreiden lisäksi tärkeä koo puuttuu. Lisää k tai siirrä pilkkua kolme pykälää..... Siis siinä jouleiksi muuttamisessa.

jorma

PUMMI KATI 13.11.2007 10:56

No voi räkä. Tämä näyttää nyt menevän ihan ahosteluksi;-) Viesti ja viisi sseuraava vastausta samalta hepulta.

Ulkomuistista enää tässä(kään) iässä pitäisi mitään sanoa. Hmmph.

Se 9.1 oli siis bensan "keskiarvo". Dieselillä mekein yksi enemmän.

En korjaa enää mitää vaikka kaikki olisi väärin:-(

jorma

KUIKKA ARI 13.11.2007 11:49

Oli tuossa kylähullujen puolella polttoaineista puhetta. Tuttu on tuosssa paikallisella Neste Oilin varastolla töissä ja soitin ja kyselin silloin, kun oli epäselvyyksiä. Systeemiä tässä vähän siitä kiinnostuneeille. Dieseliä on jatkuvasti 5 eri suodattuvuutta varastossa. Huoltoasemat/Ketjut itse päättäävät milloin haluavat mitäkin laatua ja sitä toimitetaan. Periaattessa vaikka arktista juhannuksena jos asiakas tahtoo. Moottoripolttoöljy on värjättyä dieseliä, eli voiteluominaisuudet samat. Löpöä on vain yhtä laatua, mutta talviajaksi suodatettavuus nostettaan -5C. Voiteluominaisuudet on tällä huonot eikä uudet dieselkoneent sitä kestä.Tv. Ari

PUMMI KATI 14.11.2007 10:18

No, Kaj, lukuja kehiin! En enää kestä odottaa, eikä ole tullut muitakaan arvauksia.

jorma

NYYSSÖNEN KAJ 14.11.2007 11:53

Poimin internetistä seuraavan Automotive diesel 38.6(1)38.4(2) 38.68(3) MJ/l tai ilmaistuna per 45.7(2) MJ/kg eli http://www.aie.org.au/melb/material/resource/fuels.htm MJ/l arvot (1) (2) ja (3) on eri jalostamoilta olevien tisleiden energiamäärä / litroina

Autosi kuluttaa energiaa! ja sitä saat 45.7 MJ/kg tuo (2) diesel painaa 0,8403 /kg tuo (3) diesel painaa 0,8464 /kg eli (3) diesel sisältää 0,72% enemmän energiaa/l ja jos se maksaa 1 centin enemmän kuin tuo (2) niin todellisuudessa energian hinta on silloin sama.

no laajempi taulukko diesel litran painosta (tai eroista) http://www.its.ucdavis.edu/publications/2003/UCD-ITS-RR-03-17A.pdf TABLE A-1: CHEMICAL PROPERTIES OF REPRESENTATIVE DIESEL AND BIODIESEL FUELS

Density (g/ml) 0.815 0.849 0.884 0.883 0.887 0.848 0.886 0.88

eli kevyimmän ja painavimman ero on n. 10% eli nykyhinnoin 10 centtiä! tankatessasi tuota 0,886 dieseliä niin kulutuksesi putoaa 10% verrattuna 0,815 dieseliin

(viittaan Karavan lehden Oululais pakinoirsijan toteamukseen että Euroopassa hänen piironkinsa kuluttaa 10% vähemmän kuin suomessa)

niinkaj

PUMMI KATI 14.11.2007 14:12

Ok, luin koko ketjun huonosti ja päättelin otsikosta että tähän kysymykseen oli Nesteeltä vastattu. Mutta se olikin "vanha otsikko".

Noista nettilähteistä todella löytyy aika iso haitari energialukuja, mikä asiaan perehtymätöntä hämää.

jorma

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.