Dethleffs Fiat
HIRVINIEMI TAPIO
02.01.2008 22:36
Tuli ostettua tuollainen Fiat Dethleffs vm.-97 puoliintegroitu malli ajettu 120000 km pituus lienee noin 6 m.
Moottori 2.5 td intterkuuleri,ollut vain kesäisin käytössä.
Lämmitys truman 6000
Nyt kysynkin arvon asiantuntijat onko moisessa mallissa ollut mitään ns. lastentauteja tai onko jotain mitä pitäis ottaa huomioon.
Miten mahtanee tareta -20 pakkasessa ??
Etuosan verho on ainakin vähän heiveröinen,lienee syytä talvimatkailua ajatellen laittaa ohjaamon ja matkustamon väliin jokin tuhtimpi verhoseinä ettei uhku ohjaamosta kylmää.
Ikkunoihin on kyllä termopeitteet.
HELIN JUHA
03.01.2008 15:22
Eiköhän tuosta ole jo lastentaudit jääneet taakse.
Talvikäyttöä ajatellen ohjaamon kokonaan ulkopuolelta kattava peitto olisi hyvä, ovien eristys kun todennäköisesti on mallia pelti+sisäverhous.
Lisäksi talvella tien päällä ollessa ovien tuuletusaukot kannattaa teipata umpeen, ikkunannostimen kammesta, ovenkahvasta ja muista aukoista kun puhaltelee kohtuullisen raikasta ilmaa ohjaamoon.
Vielä kun laitat nokan aukkoihin suojat pakkasten ajaksi niin konekin pysyy ajossa lämpimänä.
6000 Trumalla tarkenee pakkasillakin, kaasua kyllä kuluu mutta kahdella pullolla pitäisi jo jonkin aikaa pärjätä.
JANHONEN MATTI
03.01.2008 16:58
Tuon alustan osalta muutama huomion arvoinen seikka.
Tuo 2,5 TD kone on ihan hyvää perusteknikkaa, tosin vähän äänekäs. Varmista, että jakopään hihna on vaihdettu.
Itse tarkistaisin vaihdelaatikon 5-vaihteen kunnon avaamalla vaihdelaatikon päässä olevan "kopan" ja samalla vaihtaisin uudet öljyt ja lisäisin öljyä 0,5 ltr kirjassa ilmoitetusta. Tuo vaihdelaatikon pään avaaminen ja vitosen tarkastus on noissa malleissa huoltoon verrattava toimenpide ja vie aikaa paikasta riippuen n. tunnin. Tarkastuksesta mahdollisesti aiheuttamat toimenpiteet on sitten asia erikseen. Kannattaa toimia periaattella ehjää on halpaa korjat, koska silloin voi vapaasti valita ajan ja paikan missä korjaus tehdään.
Vetoakselien nivelissä voi olla jo väljää. Aja autolla sulalla asfalttikentällä lenkkiä takaperin pyörät ääriasennossa molempiin suuntiin niin kyllä nivelet tässä pikatestissä tapansa näyttää. Väljien nivelten merkki on jos nivelet takaperin ajaessa nykii ohjauspyörää ja niistä voi kuulua myös lonksumista. Vetoakselien suojakumit, etupyörän laakerit ja alapallonivelet kannattaa myös tarkistaa ja iskarin yläpään laakerien kunto.
Kone savuttaa kylmäkäynnistyksessä mutta jos se muuten on kunnossa, päästöarvot on aluella ja se vetää hyvin niin anna olla. Noiden apulaitteiden kuten vesipumpun ja laturin laakerien kunto kannattaa tarkistaa noin käsituntumalla (välys ja pyörimisherkkyys) ja tarkastaa samalla, että vesipumppu ei vuoda. Neste on myrkkyä jakopään hihnalle.
Fiat on siitä ongelmallinen auto arvioitavaksi, että joissakin autoissa nuo edellä mainitsemani "fiat" on korjattu jopa useampaankin kertaan ja sitten on autoja joissa 120 tkm ajetuissa ei vielä ole kun normaalia kulumista. Mutta niinhän se menee, että laadukas on usein myös tasalaatuinen.
Hyvää matkaa!
JYLKKÄ PEKKA
03.01.2008 19:02
Oletko Tapsa muistanut puistella sitä tynamoo :)
HIRVINIEMI TAPIO
03.01.2008 22:04
Kyllä tuossa tekniikka tuntus olevan kunnossa,noi vetarit ja jurinat ja jyrinät testailin jo ostovaiheessa,muutenkin kontin ja tutkin alustan ym.että kaikki on kunnossa.
Tuo malli on vain uusi tuttavuus niin siksi kysyinkin et tietää jos on jotain huomioon otettavaa ettei tule ylläriä.
Tuosta kylmäsavutuksesta olin vähän ihmeissäni alkuun mut huomasin et kun moottori lämpeni niin savutus loppui.
Kaasua tuo näyttäis nauttivan huomattavasti enemmän kuin edellinen autoni mikä oli alten pystypannulla (keskuslämmitys)malli.
Olisko tietoo miten esim.talvella jatkuvalla lämmöllä pullolla pärjää ?? montako vuorokautta ??
Oho olipas asiaa..
Mitähän se pekka kyselee dynamosta ? sehän on moskovan urheilu joukkue heh....heh..
PALIN MATTI
03.01.2008 22:25
"Tuo malli on vain uusi tuttavuus niin siksi kysyinkin et tietää jos on jotain huomioon otettavaa ettei tule ylläriä."
Sie kyselet Tapsa tuon piironkis mallin ominaisuuksista, mutta et hoksanu kertoa sitä mallia. Dethleffsejäkin kun on vähintään 115 eri mallista.
KORPPI SEPPO A J
03.01.2008 23:04
Olisko tietoo miten esim.talvella jatkuvalla lämmöllä pullolla pärjää ?? montako vuorokautta ??
Aika teoreettinen juttu, kun nuo talvet ei ole veljiä keskenään. Tänään saattaa olla 0 ja huomenna 30 pakkasta. Mutta pientä suuntaa antavaa laskelmaa. Minulla puoli-integroidussa Bürstnerissä laskenta-arvo 75 wattia/asteen lämpötilaero (Ulko/sisä). Mutta laitetaan varman päälle 100 wattia.
Jos on 15 astetta pakkasta ja haluat sisälle +20 astetta, niin eroksi tulee 35 astetta. Siis 100x35=3500 wattia, eli 3,5kW. Pullossa on n. 140 kWh. Toisin sanoen 40 tuntia.
Oli minullakin joskus Dethlefs, mutta ei ollut tätä teoreettista tietoa. Mutta oletan sen olevan säästäväisempi. Ja jos on paljon henkilöitä sisällä, niin se säästää kaasua. Ihminen vastaa n. 100 wattia. Eikä ovia auota paljoa.
Toivottavasti tuosta saa jotain käsitystä kaasun kulumisesta.
Luonnikasta reissua.
HIRVINIEMI TAPIO
04.01.2008 18:18
Sie Matti kun kovin kyselit tuota auton tyyppiä niin olisko se sit tuo Dethleffs Fiat( ESPRIT H6840 ) 2.5 TDI KAT
Toivottavasti tuosta on apua.....
HIRVINIEMI TAPIO
06.01.2008 12:30
Jos on 15 astetta pakkasta ja haluat sisälle +20 astetta, niin eroksi tulee 35 astetta. Siis 100x35=3500 wattia, eli 3,5kW. Pullossa on n. 140 kWh. Toisin sanoen 40 tuntia.
Tuohan antaa jo kovastikkin suuntaa miten pullolla pärjää.
Täytyy vain hommata toinen kaasupullo kun ei ollut kuin yksi pullo tuossa autossa,täytyyhän se vaihto pullo olla.
Kiitoksia vaan kovasti vastauksista,mukava kun saa asiantuntevaa tietoo kysymyksiin.
Heittäkää vaan ihan vapaasti kommentteja tästä topiikista jos tulee jotain mieleen.
HIRVINIEMI TAPIO
19.01.2008 14:53
Onkohan tuossa vakiona akkujen lisälaturia (siis sähköllä) vai pitääkö itse asentaa.... kun en äkkiseltään etsiessäni havainnut missään.
Jos on niin missä kohtaa..?
Pääakkuhan on moottoritilassa ja matkustamon akku kuskin istuimen alla.
HELIN JUHA
19.01.2008 17:33
Todennäköisesti siitä tuo laturi löytyy.
Meillä (A6840 vm98) ja ilmeisesti aika monessa muussakin laturi on ohjaamossa hanskalokeron alapuolella. Löytyy kurkkimalla apumiehen jalkatilasta tai ottamalla kojelauta pois.
Auton akkua tuo tuskin lataa, vaan sen tehtävä on hoitaa sitä hupiakkua. Tai niinkuin meillä kahta hupiakkua, kummankin istuimen alta löytyy 100Ah möhkäle.
HIRVINIEMI TAPIO
20.01.2008 19:17
Sieltähän se laturi löytyi hanskakotelon oikealta puolen koelaudan syövereistä,enpä tuonne olis arvannut kurkkia.
Nytpähän tietää et hupiakku ainakin latautuu kun lyö topselin tolppaan.
Kiitoksia vaan neuvosta !
Vanhassa tosin oli silleen et kun latas hupiakkua niin latas myös auton omaa akkua samalla,sielä oli diodi välissä et hupiakun puoli ei purkanut auton omaa akkua.
ISAKSSON SUNE
24.01.2008 18:34
koetaulun pikasulakeiden alapuolella on akkulaturin merkkivalo. vihreä valo akku täysladattu punainen valo lähtee laturi latamaan. vahva epälys on että lataa myös starttiakku itellä on samalainen auto terv:s.i