- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Dethleffs 2012 hupi akku ei latsudu ajossa
Dethleffs 2012 hupi akku ei latsudu ajossa
Näyttää, että hupiakku ei lataudu kun auto käynnissä. Mittasin jännitteen hupi akulta kun auto käynnissä-> 12,44v. Autossa EBL 99, missähän vika?
Käynnistys akulle tulee koneen ollessa käynnissä reilu 14 v
Sulakkeet näyttää olevan ehjät tuossa EBL:ssä.
Onko kellään tietoa missä ongelma piilee tai onko jotain mikä vielä kannattaisi tarkistaa?
Hupiakun ajon aikaiseen latautumiseen tarvitaan 1) että moottorin latausgeneraattorilta tulee D+ (moottori käynnissä) -signaali EBL:lle, jossa D+ saa latausreleen vetämään, ja 2) että starttiakulta kulkee virta tämän latausreleen kautta hupiakulle. Jääkaapin sähkönsyöttö (ajon aikana) on hyvin samanlainen, mutta latausreleen tilalla on jääkaappirele. Ainakin EBL31:ssä nämä releet ovat eri releitä. On kuulemma yleistä, että vanhemmiten latausreleen kärjet hapettuvat. Nyt, jos on niin että jääkaappi toimii sähköllä ajon aikana mutta hupiakku ei lataudu, on latausrele vahvasti epäilyksen alainen.
Kannattaa tarkistaa EBL:n sulakkeiden lisäksi myös startti- ja hupiakun päävirtapiirien sulakkeet. Meillä edellinen on starttiakun montussa (kuva 1) ja jälkimmäinen hupiakun edessä (kuva 2).
Näyttää, että hupiakku ei lataudu kun auto käynnissä. Mittasin jännitteen hupi akulta kun auto käynnissä-> 12,44v. Autossa EBL 99, missähän vika?
Käynnistys akulle tulee koneen ollessa käynnissä reilu 14 v
Sulakkeet näyttää olevan ehjät tuossa EBL:ssä.
Onko kellään tietoa missä ongelma piilee tai onko jotain mikä vielä kannattaisi tarkistaa?
Tuskin tyhjäkäynnillä lataa…
Mittaappa polk 2:sesta EBL ästä kolmas johto ylhäältä laskettuna alaspäin siihen pitää tulla noin 14V kun auto on käynnissä ja kun auto ei ole käynnissä on 0V , samassa johto linjassa on 2A sulake ,
t.Rauno
Kiitokset Anterolle vinkeistä, nyt on helppo kun ymmärtää miten tuon pitäis toimia, nuo sulakkeet näyttää olevan ehjät eli täytyy jatkaa tutkimuksia…
-Jukka-
Mittaappa polk 2:sesta EBL ästä kolmas johto ylhäältä laskettuna alaspäin siihen pitää tulla noin 14V kun auto on käynnissä ja kun auto ei ole käynnissä on 0V , samassa johto linjassa on 2A sulake ,
t.Rauno
Terve Rauno,
Mittasin nyt tuon blok 2:n kolmos nastasta ja sinne tulee jännite kun auto kaynnissä. Avasin tuon EBL:n ja siellä jännite näyttää tulevan vielä tuonne blok liittimen taakse, mutta tuolla päässä mistä lähtee piuha releelle (punaisella nuolella merkiitty kuvaan) joka ohjaa käynnistys akun jännitteen tuonne hupiakulle, niin sinne ei enään tuo jännite tule. Katsoin tuon ohjain boksin kytkentäkaavioita ja siinä näyttää olen ainostaan pari diodia tuossa kytkennässä jossa toinen sarjassa ja toinen kytkettynä maata vasten. Onkohan tuo sarja diodi se jonka merkkasin tuohon kuvaan keltaisella nuolella ja tuo diodo maata vasten tuo sinisellä nuolella merkattu? En vielä alkanut tuot apurkamaan kun ajattelin, että kyselen ensin olenko oikeilla jäljillä?
Oletuksena on, että ehkä tuo sarja diodi olisi rikki tai molemmat? Jos näin niin onko tiedossa mitkä on noiden diodien tyypit niin voisin sitten ne tarvittaessa hommata jostakin ja vaihtaa.
Eli olenkohan tässä jäljillä vai "hukkateillä" ja jos tulee vielä jotakin muita ideoita niin ne otetaan mielellään vastaan :-).
-Jukka-
Liitetiedostot
kuva.jpegMikä EBL sinun matka autossa on ? onkos ebl101 vai joku muu
Mikä EBL sinun matka autossa on ? onkos ebl101 vai joku muu
EBL 99
Keltaisella nuolella merkitsemäsi komponentti näyttää tosiaan aivan perusdiodilta. Koska linjassa on 2A sulake, ei diodin virtakestonkaan tarvitse olla tätä suurempi. Sitä en pysty näkemään, mikä komponentti on sinisen nuolen kohdalla. D+ johdon sarjassa oleva diodi ilmeisesti suojaa linjaa väärän napaisuuden jännitteiltä tai D+:n päälle/poiskytkennän aiheuttamilta jännitepiikeiltä. Maata vasten oleva, estosuuntainen diodi on kytketty lataus- ja jääkaappireleiden rinnalle purkamaan releiden käämeihin varastoitunut energia. Jos D+ näkyy Block 2:n 3-nastassa mutta ei releellä, niin vian syy voi olla, että D+ johdossa sarjassa oleva diodi on poikki. Maata vasten oleva diodi ei pysty tällaista vikaa aiheuttamaan. Jos nimittäin diodi olisi oikosulussa, D+ ei voisi näkyä edes Block 2:n 3-nastassa.
Kun kerran ainakin keltaisen nuolen kohdalla olevaan diodiin pääsee noin hyvin käsiksi, niin voisit ohmimittarilla tutkia, tuntuuko diodi olevan kunnossa. Ohmimittarin miinusjohto diodin viivalla osoitettuun päähän ja plusjohto toiseen päähän, niin diodi on päästösuunnassa ja toisin päin estosuunnassa. Tai voit yrittää tarkemmin seurata, missä asti D+ näkyy kun moottori käy. Diodin anodilla? Katodilla? Diodien tyypit eivät ole mitenkään kriittisiä. Kuvassa näkyvä diodi lienee yhden ampeerin diodi. Mitä jännitekestoon tulee, niin vaikea sanoa kuinka suuria jännitepiikkejä esiintyy, mutta ei maksa paljoa vaikka laitat 400 voltin diodeja.
Keltaisella nuolella merkitsemäsi komponentti näyttää tosiaan aivan perusdiodilta. Koska linjassa on 2A sulake, ei diodin virtakestonkaan tarvitse olla tätä suurempi. Sitä en pysty näkemään, mikä komponentti on sinisen nuolen kohdalla. D+ johdon sarjassa oleva diodi ilmeisesti suojaa linjaa väärän napaisuuden jännitteiltä tai D+:n päälle/poiskytkennän aiheuttamilta jännitepiikeiltä. Maata vasten oleva, estosuuntainen diodi on kytketty lataus- ja jääkaappireleiden rinnalle purkamaan releiden käämeihin varastoitunut energia. Jos D+ näkyy Block 2:n 3-nastassa mutta ei releellä, niin vian syy voi olla, että D+ johdossa sarjassa oleva diodi on poikki. Maata vasten oleva diodi ei pysty tällaista vikaa aiheuttamaan. Jos nimittäin diodi olisi oikosulussa, D+ ei voisi näkyä edes Block 2:n 3-nastassa.
Kun kerran ainakin keltaisen nuolen kohdalla olevaan diodiin pääsee noin hyvin käsiksi, niin voisit ohmimittarilla tutkia, tuntuuko diodi olevan kunnossa. Ohmimittarin miinusjohto diodin viivalla osoitettuun päähän ja plusjohto toiseen päähän, niin diodi on päästösuunnassa ja toisin päin estosuunnassa. Tai voit yrittää tarkemmin seurata, missä asti D+ näkyy kun moottori käy. Diodin anodilla? Katodilla? Diodien tyypit eivät ole mitenkään kriittisiä. Kuvassa näkyvä diodi lienee yhden ampeerin diodi. Mitä jännitekestoon tulee, niin vaikea sanoa kuinka suuria jännitepiikkejä esiintyy, mutta ei maksa paljoa vaikka laitat 400 voltin diodeja.
Kiitos, täytyypä mitata, mitä luokkaa tuo ehjän diodin resistanssi on? Ja voin mitata myös tuon jännitteen mihin asti se menee josko se jää tuon sarja diodin anodille mutta ei näy katodilla niin silloinhan taitaa olla diodin vaihdon paikka…
Voi olla mielekkäämpää seurata, mihin asti jännite etenee. Diodilla ei ole selvää resistanssia, siinä mielessä kuin vastuksella (tai johdolla) on. Resistanssi on jänniteen ja virran suhde. Päästösuuntainen diodi aiheuttaa noin 0,6 - 0,7 voltin jännitehäviön, mutta sen jälkeen päästää virran läpi ilman enempää jännitehäviötä. Jos ohmimittari mittaa esim. 1 mA virralla, jännite(häviö) diodin yli on n. 700 mV ja jännite/virta = 700 mV/mA ja ohmimittari näyttää 700 ohmia. Mutta jos mittausvirta on 10 mA, niin jännite/virta = 700 mV/10 mA ja ohmimittari näyttää 70 ohmia. Mutta ohmimittarilla voidaan silti todeta, että ehjälle päästösuuntaiselle diodille mittari näyttää jotain, joka ei ole oikosulku eikä katkos. Estosuuntainen diodi näyttää mittarille katkokselta.
Jos ei löydy vikaa mistä johtuu se lataus auton käydessä niin minulla on kunnostettuja ebl 99 jä soittele jos on tarvis , voin myöskin antaa kokeiltavaksi laturin niin selviää onko vika laturissa vai jossain muualla
T.Rauno
No niin, nyt on vika selvinnyt ja korjattu. Tuo sarjassa oleva diodihan sieltä oli sanonut työsopimuksen irti, joten vaihdon se niin nyt taas lataus toimii hupiakulle, heitin tuohon 1N4007 niin aikalailla pitäis tuon riittää. 14 voltilla tuon kolmen releen käämien rinnakais resistanssi on tuolla 28ohmin kietteillä, joten taitaa olla tuo virta jossakin 500mA tietämillä niin pitäis tuolla homma pelittää.
Kiitokset vinkeistä ja tuosta D+ tiedosta kun ei ole tämä automaailma tuttu, vinkeillä päästiin jäljille ja loput sitten tuon EBL99 skeman avulla niin päästiin hyvään lopputulokseen.
Mukavaa kevättä kaikille!
-Jukka-
Liitetiedostot
img_1083.pngMeillä taitaa olla latausongelma toisinpäin, eli vaikutta siltä, että akut eivät lataannu sähkössä kiinni ollessa.
Kun sähköt ovat kiinni autossa, niin paneelin mittarit näyttää täyttä, mutta kun sähköt irrotetaan, niin hetkessä putoaa 12,5V.
Ajon aikana näyttää lataantuvan?
EBL99, joka viimevuonna vaihdettiin kunnostettuun.
purkaakohan joku akkua jos akku jännitteet tippuvat nopeasti? Palaako ohjaintalussa 230v valo kun on kiinni 230V?
Reititin ja tv:n antenni on akun perässä koko ajan, mutta enpä muuta hoksaa?
Jukka, onpa hienoa että vika löytyi ja sait sen korjattua. Mikähän tuon vian oli aiheuttanut? Oliko viallinen diodi ehjän näköinen? Siis oliko esim. tyyppimerkki luettavissa? Jos oli ehjän näköinen, niin syy ei ollut pitkäaikainen maksimivirran ylitys. Jäljelle jäisi lyhytaikainen massiivinen virtamaksimin ylitys tai estosuuntaisen jännitteen ylitys. Mutta mikä tällaisen saisi aikaan nyt, kun autolla on ikää 12 vuotta? Timo H on varoittanut, että EBL saattaa särkyä, jos maasähköön kytketyssä autossa käynnistetään moottori. Tai mahdollisesti käynnistetään ja sammutetaan. Käämeissä (esim. latausgeneraattorin tai releiden käämeissä) kulkeva virta synnyttää magneettikentän. Virran muutos (lähinnä äkillinen katkaisu) muuttaa tuota magneettikenttää niin, että magneettikentän muutos indusoi käämiin jännitteen muutoksen, joka pyrkii vastustamaan tapahtunutta virran muutosta. Suomeksi sanottuna, jos releen virta katkaistaan, käämiin syntyy jännite jonka suunta on vastakkainen sille, joka vallitsi ennen virran katkaisua. Sen vuoksi EBL:ssä on relekäämien rinnalla (normaalisti) estosuuntainen diodi, jonka kautta relevirran katkaisusta syntyvä jännite pääsee purkautumaan. Estosuuntainen diodi onkin tässä tapauksessa myötäsuuntainen. Tutkitko Jukka, onko tuo releiden rinnalla oleva diodi ehjä? Jos sinulle mahdollisesti kävi niin, että käynnistit ja sammutit moottorin maasähköön kytketyssä autossa, niin tämä voisi olla helposti selittävä tekijä.
Seppo, lisätietoja tarvittaisiin:
A. Minkälainen sähkösysteemi, onko peruskamaa eli lyijyakku hupiakkuna, ei booster-laturia?
B. Minkälainen jännitemittari? Onko vain 4-portainen LED-sarja (esim. Schaudt LT-100) vai oikea mittari?
C. Mitä tarkoittaa, että hupiakun jännite putoaa "hetkessä"? Siiskö aivan sekunneissa?
D. Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun hupiakun jännite on pudonnut 12,5 volttiin? Pysyykö hupiakku sen jälkeen 12,5 voltissa?
Syy siihen, että tällaisia kyselen, on että en ymmärrä, mikä voisi nopeasti purkaa hupiakun 12,5 volttiin mutta ei sitten sen pitemmälle. Siis mikä muu kuin toinen akku. Olisiko mahdollisesti vian syynä kiinni juuttunut latausrele? Pääsetkö mittaamaan, onkok akkujen plus-napojen välillä jännite-eroa vai ovatko ne aina samassa jännitteessä?
Ollaan reissussa nyt, että ei paljon pysty asiaa edistämään, mutta viimevuonna hankittiin 2kpl 95ah akkuja hupipuolelle.
Vartan akkuja, mutta palaanpa asiaan, kun alkaa kirkastumaan.
miten pitkään 2x 95 h akuilla pitäisi pystyä käyttämään sisävaloja, jääkaappia ja webastolämmitintä. Ilmeisesti ilmalämpöpumpun pyörittäminen ei ole mahdollista. MInkälaisella teholla vettä pitäisi tulla hanoista tai suihkuista ja pitäisikö se saada lämmitettyä kun verenlämmitin on päällä?
miten pitkään 2x 95 h akuilla pitäisi pystyä käyttämään sisävaloja, jääkaappia ja webastolämmitintä. Ilmeisesti ilmalämpöpumpun pyörittäminen ei ole mahdollista. MInkälaisella teholla vettä pitäisi tulla hanoista tai suihkuista ja pitäisikö se saada lämmitettyä kun verenlämmitin on päällä?
Webastolämmitin vai kuitenkin Dieseltruma?
Jos Truma, joka toimii dieselillä, niin kyllä pystyy helposti olemaan 3 vrk, ilman 230v virtaa.. tottakai vesi lämpeä, kun veden lämmitys on päällä. Laske kuumalta puolen hanasta vettä ennen lämmityksen päälle laittoa. Vedenpaine riippuu siitä minkätehoinen pumppu on ja eihän se ole vain vähän tukossa kalkkeumien takia? Normipumppu tuottaa vain 19 litraa/min ja senkin pienellä paineella…
Ja ämpäriin tulee noilla tehoilla 4-5 litraa minuutissa.
Tästä UUSIEN AUTOJEN hupipuolen akkujen latausongelmasta on käyty täällä pitkiä keskusteluja aikaisemminkin, eli huono hupiakkujen lataus on ominaisuus... moottorijarrutuksella lataa parhaiten. Mun autoon vaihdettiin hupiakkut ja laturin säädinkortti... säädin kortissa oli vikaa, jonka sain selville laittamalla jännitemittarin tupakansytyttimeen ja moottorijarrutuksessa jännitearvo seilasi kuin heikkopäinen, muutoin pysyi stabiilina. Sitten laiton 280W aurinkopaneelin katolle, nyt pärjää kohtuullisesti, JOS AURINKO PAISTAA.
Kopioin aikaisemman kirjoitukseni tähän alle, että nousee uudeksi:
Meillä taitaa olla latausongelma toisinpäin, eli vaikutta siltä, että akut eivät lataannu sähkössä kiinni ollessa.
Kun sähköt ovat kiinni autossa, niin paneelin mittarit näyttää täyttä, mutta kun sähköt irrotetaan, niin hetkessä putoaa 12,5V.
Ajon aikana näyttää lataantuvan?
EBL99, joka viimevuonna vaihdettiin kunnostettuun.
Kirjoitin vähän väärin, eli näyttää siltä, että hupipuolen akut eivät lataudu ollenkaan auton ollessa sähkössä kiinni.
Sähkössä kiinni ollessa näyttää täyttä jännitettä, mutta kun sähköt irrotetaan ja auto ollut pidempään paikoillaan, akkujen jännite on 12,5V.
Viime vuonna teki samaa ja Raunolta kunnostettu laturi tilalle, mutta sen vaihtaminen ei auttanut. Katolla olevan panelin kautta + ajaessa kylläkin latautuu. Onko niin, että kun auto sähkössä kiinni, niin silloin ei panelin kautta akut lataudu??? Nyt kesällä pärjää, mutta pitää saada kuntoon ennen talvea. Täytynee käyttää caravan huollossa, kun ei itse tätä asiaa osaa.
Lyijyakkuja ladattaessa jännite on 14,x V. Kun laturi irrotetaan, jännite tippuu nopeasti 13 volttiin. Jos akkuja kuormitetaan, jännite tippuu siitä heti kuormituksen ajaksi 12-13 välille. Pidemmän ajan kuluessa akkujen jännite laskee, kun akut purkautuvat. Mikä tahansa ilman mekaanista kytkintä oleva laite voi purkaa akkuja, myös laturit. Ladattaessa useammalla laturilla korkeimman jännitteen syöttävä laturi voittaa eli paneelien laturi ei välttämättä toimi, kun verkkolaturin jännite on korkeampi.
Missähän mahtaa olla tuo latausrele joka käynnissä lataa hupiakkuja,Fiat Ducato 2,8 2001?
Käyttöohjeen ja siinä olevan kytkentäkaavion mukaan EBL:n sisällä (jos autossa sellainen on).
Kopioin aikaisemman kirjoitukseni tähän alle, että nousee uudeksi:
Meillä taitaa olla latausongelma toisinpäin, eli vaikutta siltä, että akut eivät lataannu sähkössä kiinni ollessa.
Kun sähköt ovat kiinni autossa, niin paneelin mittarit näyttää täyttä, mutta kun sähköt irrotetaan, niin hetkessä putoaa 12,5V.
Ajon aikana näyttää lataantuvan?
EBL99, joka viimevuonna vaihdettiin kunnostettuun.
Kirjoitin vähän väärin, eli näyttää siltä, että hupipuolen akut eivät lataudu ollenkaan auton ollessa sähkössä kiinni.
Sähkössä kiinni ollessa näyttää täyttä jännitettä, mutta kun sähköt irrotetaan ja auto ollut pidempään paikoillaan, akkujen jännite on 12,5V.
Viime vuonna teki samaa ja Raunolta kunnostettu laturi tilalle, mutta sen vaihtaminen ei auttanut. Katolla olevan panelin kautta + ajaessa kylläkin latautuu. Onko niin, että kun auto sähkössä kiinni, niin silloin ei panelin kautta akut lataudu??? Nyt kesällä pärjää, mutta pitää saada kuntoon ennen talvea. Täytynee käyttää caravan huollossa, kun ei itse tätä asiaa osaa.
Täyden akun jännite silloin kun se on ollut rauhassa paikoillaan on 12,7 V Tuo 0,2 V:n ero voi olla mittarivirhe. Tai sitten jos on mitattu kauempaa jostain johdosta se on vain häviö.
Mikä se mainitsemasi täysi jännite on? Panelien latausta on vaikea seurata jos auto on maasähkölaturin päässä, sieltä tulee riittävästi kuitenkin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.