Caravan Koeajo Challenger 287GA Graphite Edition Premium

Raul Fall 25.12.2020 12:10

Moikka ja oikein rauhaisaa Joulunaikaa kaikille. Ennen Joulua oli itselläkin sen verran hässäkkää ja tämän videon julkaisun kanssa oli hieman epäselvyyksiä, joten lopulta unohdin laittaa tänne linkin vuoden 2020 viimeiseen Caravan Koeajovideoon. Koeajossa ja esittelyssä on paluun Suomen markkinoille tekevä Challenger ja sen viidelle hengelle rekisteröity b -kortilla ajettava Ford -alustainen 287GA Graphite Edition Premium malli.

https://youtu.be/Wf1K1ZaAe9Q

T:Raul

Ari Kuusisto 25.12.2020 17:40

Oli hyvä esittely ajoneuvosta, no, koritakuu, ajoneuvoverot ja hinta kulutukset esittelyversiosta olisi ollut paikallaan.
Koskahan Challengerin come back tapahtuu, BC sivuilta ei löydy mitään tietoa eikä hinnastoja.

Vesa Varis 25.12.2020 18:18

Hyvä esittelyvideo ja kyllähän siellä hintakin näkyi, taisi olla 73880€, ei paha ollenkaan.

vesku

Tapani Pokkinen 25.12.2020 18:33

Edelleen olen sitä mieltä, että 6.99 cm pitkä auto ei kuulu joukkoon erittäin kompakti. Kyllä seitenmetrinen matkailuauto on jo ainakin keskikokoinen.
Turha on alkaa käsitteitä uudistamaan vaikka osan autoista voikin nähdä yhä kasvavan pituutta.

Ari Kuusisto 25.12.2020 19:11

Selviskö onko koeajovarustein vai hinnat alkaen automaatilla,mulle ei kyllä

Vesa Varis 25.12.2020 22:44

Paha mennä sanomaan onko hinta kaikilla herkuilla vai hinta alkaen automaatilla.

Raul Fall 26.12.2020 00:20

Moikka Ari ja muut,

Tuo 73880€ on koeajoauton hinta, kyseisellä moottorilla, automaatilla ja niillä varusteilla mitä autossa on.

Raul Fall 26.12.2020 00:30

BC on jo julkaissut Lehdistötiedotteen Challengerin come backista ja autoja on jo maassa. Mun käsittääkseni lanseeraus tapahtuu tammikuussa, tarkkaa päivämäärää mulla ei ole tiedossa. Mutta ihan kohta näitä varmasti on myynnissä.

Martti Halme 26.12.2020 15:52

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=302282094&categories=PartlyIntegrated&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=5400&makeModelVariant1.modelDescription=287GA&pageNumber=1&scopeId=MH&sfmr=false&usage=USED&action=eyeCatcher&searchId=9cecc4a8-1fa6-38bf-0776-f34b41102316
Tässä ihan ajamaton syyskuussa rekisteröity. Melko edullinen hinta ajamattomasta, mutta maksuja tulee kun on liian uusi ja ajamaton.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=295324584&categories=PartlyIntegrated&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=5400&makeModelVariant1.modelDescription=287GA&pageNumber=1&scopeId=MH&sfmr=false&usage=USED&searchId=70a81dc7-6c62-3eec-74bb-311d99edc5b6

Tässä olisi sopivasti yli 6000 km ja täyttänee tamikuussa 6 kk joten lisämaksuja ei tule.
Vain runsaan tonnin halvempi edellistä, mutta helppo ostaa.
Aika isoja ovat hintaerot Suomeen verrattuna.


Anteeksi, onhan jälkimmäinen jo täyttänyt vaadittavat 6 kk, joten kaupoille vaan!
muokattu: 26.12.2020 15:58
Matti Saranpää 26.12.2020 18:22

Ehkä niuhotan ja vielä jouluna ;-)

Epäilemättä hieno auto ja erittäin laadukas video. Mutta olisiko kuitenkin rehellisempää puhua esittelyvideosta tai jopa myyntivideosta. Koeajoon pitäisi mielestäni sisältyä edes jotakin pientä kritiikin poikasta, nyt oikeastaan ainut, ei niin positiivinen, esille tuotu asia oli kahvan puuttuminen keittiön kaapista.

Ja keulan tekstien sijasta voisi esitellä jotain oleellisempaa, vaikka kurkata moottoritilaan.

Ymmärrän, ettei Best Caravan ole kovin halukas maksamaan rankasta kritiikistä, mutta kyllä koeajoon pitäisi joku plus/miinus-taulukko sisältyä, tai sitten puhua tosiaankin vain esittelystä.

Kaikkiaan isolla mielenkiinnolla olen näitä videoita katsellut, että ihan rakentavasti kaikki edeltävä. Mielenkiintoa lisäisi vielä jos kaikki ei olisi ihan puhdasta ylistystä. Jokainen asuntoautoon joskus tutustunutt tietää että kompromissejä joudutaan tekemään, mutta onko ne komromissit aina niin kovin onnistuneita, sitäkin voisi pohtia.

Mutta kiitokset ammattitaidolla toteutetusta esittelystä!

Ari Kuusisto 26.12.2020 21:13

Ihan asiallinen huomio, sellaista kriittistä tekniikkaa tutkivaa, rakenteet penkovaa journalismia ei oikein suomenkielellä ole tarjolla.
Toivotaan että Raul ottaa kopin, jos voi ja vähän ottaa tarkempaan syyniin kohteet.
Toteutus muuten antais siihen hyvät eväät.

Timo Haapanen 26.12.2020 22:25

Kyllä näin on. Esim. suihkussa kastuu koko vessa eikä siitä mainita tavullakaan. Huono suihku! Joidenkin asioiden esittely kävisi tehokaammin ellei esittelijän naama olisi pääosassa, 99 % ajasta katsellaan esittelijää.

@timppa

Ari Kuusisto 26.12.2020 23:10

Tarkoititko Timo että vessan tumma takaseinä,luultavasti levyä kastuu ja pytty myös koska ei kääntöseinä mene lattiaan asti.

Toivo Koistinen 27.12.2020 07:05

Kattelin esitelyn. No se sama laulu minkä jokakerta pidän. Kun sanotaan vaikka normiperheen 4 henkeä on tuossa ruokailu/olohuone tilassa, nin tulee ikävä vanhan liiton mallia, eli istuimet vastakkain, ja pöytä välissä.
Tuon ison pöydän siirtely, ja sen ympär käynti, kun ollaan ruualla, tai kaffilla.. Tosin jotkut perheet kyllä laskee, ja kokee verkkojakin tuulella jopa.
Jäi hieman epäselväksi kulmasohvan osalta. Kun ollaan ajossa nyt sitten 5 hengen voimin, niin misssä se akkunan puoleinen istuja pitää jalkojaan,
Mutta useampaan kertaan kateltuani ymärsin, että se sivuseinän istuinosa puretaan pois, olenko oikeassa.
No pitää ymmärtää, että tilat ovat rajalliset, ja jos me aikanaan 4 henkeä, ja koiruus mahuttiin gombicamp telttavaunuun, niin kyllä kai se onnistuu tuohon
Olisi hyvä jos olisi myös tarjolla hieman matalammalla takakontilla, ja mataleimmilla pedeillä varustettuja autoja, mutta näyttää suuntaus menevän tuohon malliin.
Tuosta patjojen nostelusta, ja sinne alle vaatelaatikkoihin asusteiden asettelu. Mitä sanonevat perheen äidit.
Tp


Jukka Rajamäki 27.12.2020 10:10

Aika pitkälti samoja ajatuksia herättävät nämä "koeajot". Kun esimerkiksi kerrotaan auton oleskeluryhmän soveltuvan 5-6 henkilön illanistujaisiin niin näytettäisiin kuinka se käytännössä toimii. Istutetaan vieraat pöydän ympärille nauttimaan virvokkeita, isäntäväki silloin tällöin piipahtaa keittiössä tai jääkaapilla. Komennetaanko vieraat silloin pihalle vai makuualkoviin.

Kun esitellään matkailu/asuntoautoa niin olisi hyvä esitellä kuinka siinä oikeasti asutaan vaikka kahden aikuisen ja kahden kouluikäisen lapsen kanssa. Miten hoituvat ruokailut, nukkuminen, ulkoiluvarusteiden pukeminen ja säilytys ja ylipäätään normaali asuminen ja oleskelu autossa.

Timo Haapanen 27.12.2020 10:39

Tällä esittelijän jatkuvalla esittelyllä tarkoitan sitä että kun esittelijää kuvataan ja hän katsoo suoraa kameraan keskittyy katsojan katse suoraa esittelijään. Jos esittelijää ei näkyisi katsojan katse olisi puheena olevassa kohteessa tai yksityiskohdassa.

Hauskaa kun helkkarin isoa keskellä käytävää olevaa pöydänrohjoa kehutaan ikäänkuin se olisi kätevä ja hyvä.

@timppa


Peräti 17 000€ kalliimpi kuin Saksassa. On se aika touhua.
muokattu: 27.12.2020 11:14
Tapani Pokkinen 27.12.2020 10:50

Paljon helpompi etsiä toisen taulusta virheitä kuin maalata oma.

Toivo Koistinen 27.12.2020 13:10

Ei ihan kaikkea esitelijän syyksi. Nuo autot tehdään, ja mydään noilla ominaisuuksilla. Hän kertoo selvästi nuo asiat
Miksi valmistajat sitten tekevät noita esimerkiksi noin suurilla henkilöluvuilla, ja sijoittavat olohuoneen täyteen jakkaroita, ja pöytä keskelle, onkin eri asia.
Nuohan ovat merkistä riippumatta jokainen, kun samalta linjalta tehtyjä. Myyjäliikkeen tehtävä on siten tehdä ne ostajan tykö
Kotin katella vieläkö löytyisi esimerkkinä se vanha kuudelle rekisteröity malli jossa ohjaamon penkit olivat kiinteät, ja istuinryhmä toisiaaan vastatusten.
Mutta en löytänny, ja se on historiaa, nyt nämä bulkkituotteet ovat näin isommista pienempiin.
https://www.nettikaravaani.com/carthago/c-line-i-6-2-xl-qb/1551773 On kokoa, ja näköä, mutta olohuone kopio esittelyautosta, tai päinvastoin
Esittelijän täytyy kertoa nuo tosiasiat myyjän näkökulmasta, koska muuten hän on entinen esittelijä.
Ostaja joutuu kaikessa kaupankäynnisssä kaivelemaan itselle sopivat tosiasiat sieltä krumeluurin seasta.
Tp

Ari Kuusisto 27.12.2020 13:30

Mona Lisa on nyt maalattu ihan hyvin ei ole epäilystä siitä mutta tiedetään että taiteilija osaa maalata myös ne rypyt ja finnit mutta tilaajalle uskollisena ne loistaa poissaolollaan.
Jos Pokkinen ymmärrät mitä tarkoitan.

Tapani Pokkinen 27.12.2020 13:59

Tottahan videon tekijän alkuperäinen motiivi on saada mainetta ja mammonaa.
Kummassa järjestyksessä nuo ovat, tietäneekö edes itsekään?
Tehtaat tekevät sellaista minkä toivovat myyvän ja meidän ostajien tehtävä on tyytyä siihen mitä saadaan, tai muutettava ne mieluisiksi.
Kompromisseja nämä tahtoo olla.

Toivo Koistinen 27.12.2020 14:41

Nuo esittelyt puoltavat paikkansa jo siksi, että kun esittelijä liikuskelee ulko- sisätiloissa, ja kertoo niden toimintaperiaatteen, on se hyvä.
Hän kertoi, miten hyvä on täyttää raikasvesi säiliö, ja ison korkin, josta sen voi pestä, ja puhdistaa.
Minun tehtävä, jos olisin ostaja, on sitten katsoa, miten se käytännössä tapahtuu sinne koloonsa, koska yli sadan litran säiliö on aika iso.
Niinhän se oli tässä mejänkin, vaikka on kai jottain 30- 50 litranen. Myyjä esitteli sen, mutta sitten se kuivaaminen onkin sitten omansa, kun pitäisi sen säiliön päästä sukellutta käsi sinne.
Ei vaadi, kun yhden nivelen lisää käteen, niin jop. Mutta niinhän mejän henkilöautossakin poltimoiden vaihto.
Minä olen harjotellu yli 17 vuotta noin kaksi- kolme kertaa vuuessa, ja sormilla lasketaan ne kerrat, ettei yläkerran kirjureilla ole lisätöitä.
Nojoo, ei kaikki siinä auton vikaa, eli hyväkätisellä sekin on läpihuutojuttu, ja kerrotun mukaan nuo on jopa helpoimmasta päästä
Siispä jatka Raul vain noita esitelyjä. Kyllämepoijjaat katsotaan,,, ja kommentoidaan. Siinähän halukkaille sitten tulee tietoa kaikilta kulmilta.
Tp

Timo Leskinen 27.12.2020 18:11
Matti Saranpää

Ehkä niuhotan ja vielä jouluna ;-)

Epäilemättä hieno auto ja erittäin laadukas video. Mutta olisiko kuitenkin rehellisempää puhua esittelyvideosta tai jopa myyntivideosta. Koeajoon pitäisi mielestäni sisältyä edes jotakin pientä kritiikin poikasta, nyt oikeastaan ainut, ei niin positiivinen, esille tuotu asia oli kahvan puuttuminen keittiön kaapista.

Ja keulan tekstien sijasta voisi esitellä jotain oleellisempaa, vaikka kurkata moottoritilaan.

Ymmärrän, ettei Best Caravan ole kovin halukas maksamaan rankasta kritiikistä, mutta kyllä koeajoon pitäisi joku plus/miinus-taulukko sisältyä, tai sitten puhua tosiaankin vain esittelystä.

Kaikkiaan isolla mielenkiinnolla olen näitä videoita katsellut, että ihan rakentavasti kaikki edeltävä. Mielenkiintoa lisäisi vielä jos kaikki ei olisi ihan puhdasta ylistystä. Jokainen asuntoautoon joskus tutustunutt tietää että kompromissejä joudutaan tekemään, mutta onko ne komromissit aina niin kovin onnistuneita, sitäkin voisi pohtia.

Mutta kiitokset ammattitaidolla toteutetusta esittelystä!

No kyllähä se oli myyntivideo
Ja pittääähä se palkkasa suaha
T. Timpe

Raul Fall 27.12.2020 19:23

Moikka ja hauska huomata, että tämä koeajovideo on kirvoittanut näin paljon kommentteja ja mielipiteitä. Kiitos vielä osassa kommenteissa olevista rakentavista kritiikeistä. Koitetaan ottaa mahdollisuuksien mukaan opiksi.

Koska suuri osa kommenteista koski itse videoiden tekoa tai videoita itsessään eikä niinkään autoa, niin ajattelin hieman avata näiden videoiden tekoa meidän tekijöiden näkökulmasta. On selvää että tällaisen videotuotannon tekeminen vaatii kaupallista yhteistyötä ja kiitos siitä BestCaravanille. Mielellään tekisimme samanlaista yhteistyötä myös muiden matkailuauto/vaunu toimijoiden kanssa. Vaikuttaako se sitten negatiivisesti itse videoihin. Mielestämme ei, koska kaupallisen yhteistyön ansiosta pystymme tekemään ja tarjoamaan näitä videoita katsojille ilmaiseksi ja samalla saamaan itselle korvaus tehdystä työstä. Onko tässä jotain väärää?

Kaupallisesta yhteistyöstä huolimatta, meillä on täysi vapaus tehdä näitä videoita niin kuin haluamme, eikä BC ole puuttunut niihin mitenkään, eikä ole koittanut ohjailla meidän sanomisia. Päin vastoin, ovat kehottaneet olemaan mahdollisimman rehellisiä, avoimia ja sanomaan myös epäkohdista, jos sellaisia autoissa havaitsemme. Näin mielestäni olemme myös tehneet. Kaikki pimittäminen tai valehteleminen selviäisi kuitenkin heti, niin eihän siinä olisi mitään järkeä. Autot ovat sellaisia kuin ovat, ei mikään matkailuauto tai vaunu ole täydellinen. Kaikki ne ovat jonkinlaisia kompromisseja.

Vaikka välillä olen kenties turhankin innostunut jostain autosta, niin olen parhaani mukaan myös koittanut kertoa sellaisista selkeistä epäkohdista, jotka mielestäni selvästi on mainitsemisen arvoisia. Kuten esimerkiksi jossain autoissa kaasupullon vaihtoa helpottavan kelkan puuttuminen, mikäli autossa on kaasupullot sijoitettu peräkkäin. Tällainen asia on mielestäni selvä puute, jonka autonvalmistajan tulisi huomioida. Tai sitten esimerkiksi tässä Challengerissa laatikoista puuttuvat kahvat, jotka mielestäni olisi aivan hyvin voineet niissä olla designista huolimatta.

Sitten tuo koeajoauton wc/suihkuratkaisu on aivan eri asia.
On totta, että kun tuossa 782GA mallissa käy suihkussa, niin pönttö kastuu osittain ja myös lattia kastuu, sekä tietenkin suihkun seinät. Wc/suihku on veden pitävä. Eli siinä mielessä ei tarvitse sen enempää kosteutta pelätä kuin muissakaan malleissa.
Mielestäni olisi aika näköalatonta ja ammattitaidotonta mennä haukkumaan tuollaista wc/suihku -ratkaisua huonoksi, olkoonkin että se ei välttämättä minun tai jonkun muun tarpeisiini vastaisikaan. Jollekin toiselle se voi olla erinomainen ratkaisu. Jotkut käyttävät suihkua kenties harvakseltaan ja silloin tällöin pöntön pyyhkiminen kuivaksi ei heitä haittaa. Heille tärkeämpää saattaa olla ratkaisun tuoma lisätila muualle autoon. Sitten jotkut eivät käytä autoissa/vaunuissa suihkua ollenkaan tai heillä ei edes ole suihkua, joten asialla ei ole heidän kannaltaan mitään merkitystä.

Sitten tuo "kehumani" iso ruokapöytä. Selvää on että kaikki eivät arvosta suurta ruokapöytää, mutta heille joilla matkustaa neljä tai useampi henkilö ja/tai käy kavereita istumassa iltaa, on varmasti mukava syödä sellaisen pöydän ääressä johon oikeasti mahtuu jokaisen lautanen ja lasit ym.tarvikkeet. Pöytä myös liikkuu joka suuntaan, joten jokaiselta istuimelta myös ylettyy syömään. Silloin kun pöytää ei käytetä kokonaisuudessaan, sen voi kääntää puoliksi jolloin tulee todella reilusti lattialle tilaa ja ohjaamosta pääsee vaivattomasti kulkemaan asunto-osaan ja toisin päin. Silloin kun pöytä on käytössä täydessä mitassaan, liikkumista helpottaa se että pöytä liikkuu joka suuntaan. Mielestäni alle seitsemän metrin puoli-integroiduksi autoksi tuo dinette oli yllättävän avara, jopa suuri.

Sitten taas yleisesti. Olemme tehneet nyt kymmenen erilaista Caravan Koeajovideota kymmenestä erilaisesta matkailuautosta. Linerista retkiautoihin. Kuten olen "Sanna & Rallu Moottoriturvat" -live lähetyksissä kertonut, kun näistä koeajovideoista on ollut puhetta, että koitan jokaisen auton koeajaa ja esitellä mahdollisimman objektiivisesti ja vertailematta muihin autoihin. Jokainen auto on kuitenkin tehty johonkin tiettyyn hintaluokkaan ja tietyillä spekseillä. Vaikka minulla on selvä näkemys minkälainen olisi oma unelmien täydellinen auto, niin se ei saa tai ainakaan saisi näkyä näissä videoissa. Tästä huolimatta täytyy muistaa, että minäkin olen vain ihminen ja nämä koeajot ja esittelyt ovat vain minun näkemys kustakin autosta. Eivät ne todellakaan ole mitään valtakunnan totuuksia.

Myönnän, että tätä autoa ajaessa tuli tosiaan innostuttua. Tämä oli minulle ensimmäinen kokemus Ford alustaisesta matkailuautosta ja minä todella pidin siitä. Vaikka minulla oli ennakkokäsitys kuusi vaihteisesta automaatista, niin se toimi tuon moottorin kanssa hienosti. Itsellekin jäi kuvausten jälkeen vähän sellainen tunne, että tulikohan innostuksissaan hehkutettua liikaa. Mutta kun näitä videoita ja sanomisia etukäteen käsikirjoiteta, jotta ovat mahdollisimman aitoja, niin tällaista innostumista voi sitten sattua. Pahoittelut siitä, jos se jotakuta harmitti.

Timo Haapanaisen kommentti että minun naaman lähikuvan näyttämisellä koitettaisiin "hämätä" katsojaa, tai että katsoja kiinnittäisi minuun enemmän huomiota kuin autoon jäi minua mietityttämään ja ihmetyttämään. Olemme kuitenkin nähneet paljon vaivaa nimen omaan noiden kuvituskuvien kuvaamiseen ja koittaneet näyttää jokaikisen vähänkin tärkeän yksityiskohdan ja nippelin joista videoissa kerron. Tarkoitus ei todellakaan ole jättää näyttämättä jotain.

Lopuksi haluan vielä todeta, että näiden koeajovideoiden tai esittelyvideoiden (miten vaan) tarkoitus on esitellä teille matkailuauto uutuuksia. Koeajo osuudessa kerron ensi tuntuman ja minkälainen fiilis autosta jää minulle, ja lisäksi luonnollisesti esittelen auton. Katsoja sitten määrittelee omalta osaltaan vastaako kyseinen matkailuauto tai vaunu hänen tarpeitaan. Ja jos sattuu kiinnostumaan enemmän jostain, niin sitten selvittää tarkemmin niitä tietoja ja yksityiskohtia mikä itseään kiinnostaa. Kovin teknisiin analyyseihin ei näissä videoissa ole valitettavasti mahdollista mennä ihan jo resurssien ja videoiden pituuden takia.

Tiedostan että teki näitä videoita niin taikka näin, kaikkia ei voi miellyttää. Mutta toivottavasti näistä on edes joillekin iloa ja hyötyä. Ei muuta kuin oikein hauskaa sunnuntain iltaa kaikille. :)


Siis näitä videoita EI käsikirjoiteta ennakkoon. Tietenkin olen tutustunut auton tietoihin, jotta tiedän mistä puhun.
muokattu: 27.12.2020 19:29
Timo Haapanen 27.12.2020 19:59

Haapanainen ei tarkoita mitään 'hämäystä' vaan sitä että huomio vaistomaisesti kiinnittyy esittelijään. Esittelijä voisi aivan yhtä hyvin olla tykkänään pois kuvasta.

@timppa

Timo Haapanen 27.12.2020 19:59

Haapanainen ei tarkoita mitään 'hämäystä' vaan sitä että huomio vaistomaisesti kiinnittyy esittelijään. Esittelijä voisi aivan yhtä hyvin olla tykkänään pois kuvasta.

@timppa

Raul Fall 27.12.2020 20:13

Kiitos Timo tarkennuksesta, ymmärrän mitä tarkoitat. Siitä huolimatta hieman ihmettelen tuota kommenttia, koska lähestulkoon jokainen asia ja yksityiskohta autoista näytetään, monesti vielä hidastettuna, samalla kun niistä kerron. Joten mitään ei pitäisi jäädä näkemättä.

Valitettavasti emme ehdottamallesi linjalle lähde, että näyttäisimme vain autoa ja kertoja kertoisi mitä kuvassa näkyy. Kyseinen tyyli on persoonaton ja ihan tutkitusti ohjelmat joissa on joku henkilö juontamassa, esittelemässä jne. ovat huomattavasti yleisesti suositumpia kuin ohjelmat, joissa näytetään vain jotain kohdetta tai maisemia.

Tiedostan kyllä myös ettei kaikki minun pärstästäni ole kiinnostunut ja varmasti se myös monia ärsyttää, mutta näillä mennään mitä on annettu. :D

Sippo Nevalainen 27.12.2020 20:34

Hei
Muutaman vuoden on Challangerissa ja Chausonissa ollut i.R.P korirakenne jonka selostus löytyy valmistajan nettisivuilta. En huomannut koeajajan kiinnittäneen tähän mitään huomiota. On ilmeisesti vahvin kori tässä korimallissa. Kaikki ulkopinnat esim. kuiturakenteisia . Korin tukirakenteet komposiittia ja kovapuuta.
https://www.challenger-motorhomes.com/

Sippo

Ari Kuusisto 27.12.2020 20:35

Oli Raul hyvä valinta näyttää todellakin Transit alustainen ja vielä Challenger Ranskasta ,ilmiselvästi Fiatien monopolimarkkinoille edullisempaan päähän tervetullut vaihtoehto jo pöhinästäkin päätellen.
Vielä Challengerin 2021 käyttämät rakenneratkaisut korissa kun selviäisi, ja onko mahdollisesti puuvapaa.


Sipolle, koeajossa mainittiin että Norden Linessä olisi alumiinisivuseinät ja XPS eristys.
muokattu: 27.12.2020 21:15
Timo Leskinen 27.12.2020 20:57

Paljoko on hinta tässä tapauksessa ku on suomessa.......
Siis se lopullinen
T timpe

Tapani Pokkinen 27.12.2020 20:58

Nyt tulee hyvää settiä.
Puuttuu enää, että videon alussa kerrottaisiin kyseessä olevan kaupallinen mainosjulkaisu mistä videon tekijä saa rahaa, etuuksia edustamaltaan taholta.
Osa näitä katselevista ei varmastikkaan huomaa, ettei esittelijä ole suinkaan mikään normaali karavaanijäsen muiden jäsenien joukossa vaan puhtaasti ketunhäntä kainalossa oleva joka on kiinnostunut muiden jäsenten taskuista ja yrittää näin ottaa sieltä osansa.

Raul Fall 27.12.2020 21:22

Moi, tuossa 287GA Graphite Edition ja nimen omaan Premium mallissa on alumiini kyljet, ja XPS- eristys. Mainitsin kyllä asiasta ja oli se näkyvillä myös videossa näkyvillä olevassa listassa. Kaikista rakenteiden spekseistä en maininnut. Mikäli oikein ymmärsin, niin pohjan kokonaispaksuus oli peräti 65mm ja katon reilut 50mm, tarkkoja lukuja en nyt muista. Eristeiden paksuudesta en saanut selvyyttä, joten niistä en mene sanomaan mitään. Ja tosiaan tuskin täysin puuvapaa on. Eli tukirakenteissa juurikin mainitsemaasi komposiittia ja kovapuuta.

Sippo Nevalainen 27.12.2020 21:32

Niin olisihan nuo speksit löytänyt jos olisi malttanut tutustua valmistajan informaatioon etukäteen. Löytyvät yleensä aika helposti nykyään sellaisesta paikasta jota kutsutaan Internetiksi ;-). Olettaisin kyllä että jos tämmöisiä mainosfilmejä tehdään niin tehdään myös " kotiläksyt ".
Sippo

Raul Fall 27.12.2020 21:53

Voi luoja, oletko Tapani Pokkinen nyt ihan tosissasi. Ensinnäkin kun katsot videon, niin siinä lukee "Sisältää maksettua mainossisältöä", tämä pitää laittaa jo ihan Youtuben sääntöjen mukaan, mikäli kyseessä on kaupallinen yhteistyö. Toiseksi Videon alussa näkyy melkoisen selvästi minun videotuotantoyhtiöni Fall Production logo. Voiko tätä siis avoimemmin videossa kertoa, että videon tekee videotuotantoyhtiö ja videoalan ammattilaiset. Toivottavasti se näkyy myös videoiden laadussa, että ei ole ihan jokaisen kotivideoiden tasoa. Ja enkö juuri äsken ihan avoimesti kertonut että videot tehdään kaupallisessa yhteistyössä. Miten kuvittelet tuollaisia videotuotantoja ilmaiseksi tehtävän. Tämä tulee sinulle ehkä yllätyksenä, mutta nykyään kaikki ohjelmat tehdään jollain tavalla kaupallisena yhteistyönä, koska jonkun on ohjelmien tekijöiden palkat maksettava. Kai sinäkin tekemästäsi työstä palkan haluat.

Mutta kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin tämä kaupallinen yhteistyö ainoastaan mahdollistaa näiden videoiden tuotannon. Tottakai BC:n tai jonkun muun sponsorin näkökulmasta kaikilla videoilla pitää olla kaupallinen tarkoitus, eihän kukaan hyväntekeväisyyttä tee, edes näissä karavaanihommissa. Se ei kuitenkaan vaikuta meidän videotuotantoon, sitä paitsi katsojahan sitten päättää katsooko videota ja pitääkö sitä luotettavana, onko se katsomisen arvoinen ja antaako video hänelle lisäarvoa.

Toisekseen, olen täysin tavallinen Caravan ry:n jäsen No:157236, jonka työ nyt sattuu olemaan videotuotanto. Olen toki siitä onnellinen, että olen saanut tehdä työtäni myös rakkaan harrastukseni parissa. Ja vielä niin hullu, että sotkenut vapaa-aikanikin videoiden tekemiseen. Näin ollen olen tehnyt tuhansia tunteja ja teen edelleen ihan vaan rakkaudesta lajiin Youtube -kanavallemme. Ole ihan huoletta en ole kiinnostunut sinun enkä muiden taskuista. Mutta sen vielä kerron, että mikäli tällaisia videoita ei kaupallisina yhteistöinä tehtäisi, niin sitten nämä videot olisivat maksullisia katsojille, tai niitä ei tehtäisi ollenkaan. Vielä lopuksi Tapani, mikäli tosiaan pelkäät taskujesi puolesta, niin älä katso näitä meidän tuottamia videoita. No tämä tästä minun osaltani. Kiitos ja anteeksi.

Tapani Pokkinen 27.12.2020 21:56

Jos katon paksuus on yli 50 mm niin se on jo todella paksu?
Mahtavat ovat eristeet tälläisessä 3.5t autossa joka kuitenkin on ns halpamalli.
Epäilen siis,,, ja sellainenhan ihminen on, epäileväinen.

Tapani Pokkinen 27.12.2020 22:10

Juurihan tuossa ylhäällä kehuin sitä kuinka hyvä se on kun tulee kunnolla selväksi, että näiden videoiden tarkoitus on taloudellinen
Tämä ja muut markkinointikeinot ovat osaltaan syynä siihen miksi nämä matkamökit maksavat meillä niin paljon enemmän kuin esimerkiksi saksassa.
70.000 auton hinnassa on 20.000 suomilisä jo aika hävytön.
Miten se Tuomari Nurmio aikoinaan lauloikaan, Hän on tällä tänään. " Hän pistää kätensä taskuunne ja syö teidän laskuunne.

Tosin silloin oli kysymys Esko Ahosta, eikä Raul Fallista.

Sippo Nevalainen 27.12.2020 22:15

Tällä Saksan kielisellä sivulla on Ranskan kielinen filmi korirakenteesta. Ei muuta kuin kieliä opiskelemaan.
https://www.reisemobile-challenger.de/die-irp-struktur-eine-wichtige-innovation
Tekis kyllä mieli vaihtaa tuo 12v vanha LMC tähän, jos vain pelimerkit riittäisi ja olisi tarpeeksi pitkä sänky ;-)
Sippo

Raul Fall 27.12.2020 22:15

Tapani, tuossa on linkki https://youtu.be/WIQ7YoWNJ5E
autonvalmistajan videoon, jossa ilmenee että lattian kokonaispaksuus on 63,5mm, josta eristystä on 55mm. Katon paksuus 54,5mm. Tuossa vielä Sippo Nevalaisenkin julkaisema linkki https://www.challenger-motorhomes.com/irp-structure-major-innovation , josta näkyy lisää speksejä, tosin tuota katon eristyksen paksuutta en vieläkään siitä löytänyt. Kuvan perusteella lienee kuitenkin noin 50mm.

Sippo Nevalaiselle tiedoksi ja samalla pahoittelut, että ihan kaikkia speksejä minulla ei ollut mahdollisuutta kaivaa ja kaikkia kaivamiani tietoja ei edes valmistajan sivuilta löytynyt. Onneksi löytyi muualta. Mutta jälleen kerran, näiden vidoiden tarkoitus ei olekaan tuoda kaikkia teknisiä tietoja esille. Jokuhan saattaisi olla kiinnostunut vaikka enemmänkin moottoritekniikasta tms. Nämä voi sitten jokainen etsiä itse. Valitettavasti meillä ei ole mahdollisuuksia kaikkia speksejä selvittää. Mutta positiivinen puolihan on, että täällähän nämä yhdessä selviävät, ja ne joita asiat kiinnostaa saavat tiedon. :)

Raul Fall 27.12.2020 22:24

Nyt Tapani sait aikaan illan parhaat naurut. Ihan tiedoksi, että Suomessa käytetään murto-osa rahaa markkinointiin verrattuna Saksaan.

Tapani Pokkinen 28.12.2020 08:55

Todella kiva Raul, että sain sinut nauramaan.
Ei turhaan sanota naurun pidentävän ikää. Ja onhan se niinkin, ettei toisilleen voi koskaan tehdä liikaa hyvää.

Timo Haapanen 28.12.2020 10:28

Sääli että lapsiperheet joutuvat hankalassa autossa matkaamaan jos auton pitää olla alle 3500 kg. Asiaa auttaisi jos alkoviautot eivät olisi joutuneet epäsuosioon.

Tässäkin autossa näyttäisi painossa olevan hieman varaa mikäli Saksassa lasketaan omamassa samoin kuin meillä. Ilmoitettu paino on 2850 kg.
Meillä ilmoitetussa omamassassa olisi mukana kuski 75 kg. ja lähes täynnä olevat nafta- vesi- ja kaasusäiliöt. Arviolta yhteensä n. 225 kg.

Sitten yksi aikuinen ja kolme lasta n. 200 kg niin kyllä he mahtuvat mukaan.

Alkoviautona jäisi se koko istumaryhmän ja ulko-oven halvaannuttava hubbet pois. Sängyn laskun jälkeen ovesta ei kuljeta kuin kontaamalla eikä se iso pöytä istumaryhmineen ole käytössä. Aamulla vihelletään koko porukalle herätys ja aloitetaan kahvinkeitto.

Tulipalotilanteessa aika vaarallinen este oven edessä.

https://i.ebayimg.com/00/s/MjkzWDgwMA==/z/5u4AAOSw9u9e-d4G/$_20.jpg

Tämä ei koske pelkästään ko. autoa, vaan on ihmetys alkovin vieroksumiselle.

@timppa

Tapani Pokkinen 28.12.2020 11:29

Kahdella eri kavereilla on nykyisin tuollainen puoli-intergroitu ja molemmat ovat uhanneet vaihtaa takaisin alkovimalliin.
Meillä on ollut kaksi alkovia ja nyt vissiin 6v tämä täysintikka, mutta jos ja kun taas vaihdan niin alkovi on erittäin todennäköinen.
Toinen toive on neliveto tai ainakin takaisin paripyöräiseen takaatyöntävään.

Toivo Koistinen 28.12.2020 11:29

Noiden pienten autojen käytö on Suomen korttisääntö. On oltava isonmpi kortti jos aikoo yli 3500 kilon autolla ajella perhe.
Se että pyritään noihin alle 3000 kilon autoihin on se, että monihenkinen perhe tarvitsee matkalla varusteita, ja sillon ei käy, että auton omapaino on jossain 3200 kilon kulmilla, tai yli. On oltava alle kolmentonnin peli
Siksi on näitä kompromissi autoja, joisssa tilat ovat kun telttaperävaunussa. tosin tuskaan auttaa leirialueet, joissa on mahollisuutta ulkopuoliseen toimintaan.
Mutta näillä mennään.
Alkovit taisivat mennä suosiosta niiden kömpelön ulkomuodon, ajosuhinoiden, korkeuden vahtimiseen ajellessa, ja olihan niissä alkovin lämmityskin vissiin mitä oli.
Millaisia lie nykyään.
Tp

Tapani Pokkinen 28.12.2020 11:39

Toivo,
10v me ajeltiin edellisellä alkovilla ja en sen ulkomuotoa menisi moittimaan, tosin meillä oli suora kattolinja, eikä tönkkö kyttyrämalli.
Suora kattolinja antoi hyvät tilat ja alle lämpimän kaksoispohjan.
Samoin se alkovi oli vähintäin yhtä lämmin kuin takasänkykin.
Molemmissa päissä autoa oli 160×200 patjat ja kolmella sivulla kiersivät lämpöpatterit.

Toivo Koistinen 28.12.2020 12:31

Niinse varmaan. itselä ei kokemusta, Velimiehellä oli hetken semmoinen aikanaan, ja kehui, että hyvä, kun on makuukammari erillinen, ja asuinosa kokonaan asuntoa.
Siinä oli peti vain siellä ylhäällä. No puolisonsa varauksella, että hän joutu sen petaamaan, ja siivoamaan.
Joskus tulee yleensäkin mieleen, että valmistajat pitäisi ottaa perheen emäntiä suunnittelemaan noita, kun kattelee noita sisustus ratkaisuja.
Meilläkin omasa ainoa kuulema hyvä koko autossa on matalat petit kahtapuolta pitkittäin, ja käytävä välissä.
Vikalista on hieman pidempi.
Tp

Raul Fall 28.12.2020 12:38

Hyviä pohdintoja täällä. Joo tuo 3500kg painoluokkaraja on kyllä nykyautoille liian alhainen. Voisi aivan hyvin nostaa vaikka 3850kg, niin silloin ei ihan jokaisen tarvitsisi ajaa ylikuormatulla b-kortin autolla.

Itsellä ollut kaksi Adria Matrixia, joissa tuo keskellä alas laskettava sänky. Allekirjoitan osittain Timon mainitsemat ongelmat ja haasteet. Vaikka meidän Matrixeissa sänky laskeutui melko alas ja oven eteen, pääsi sieltä vielä "kömpimällä" ulos ja sisään. Ohjaamon kääntyvissä "kapteeninpenkeissä" pystyy vielä istumaan ja vaikka syömään normaalisti, vaikka sänky olisikin alhaalla. Ei tosin mikään ideaali tilanne. Vanhemmassa Matrix mallissa, jossa on takana poikittainen parisänky, on dinetteosa suurempi ja niissä ei alaslaskettava sänky tule ollenkaan oven eteen, joten ei haittaa sisään ja uloskulkua.

Tässä kyseisessä Challengerissa tuo sänky jää melko korkealle, ja sen alta pystyy kulkemaan kumartuen. Keskusteltiin keskenämme kuvauksissa juurikin tuosta, että hyvä kun jää noin korkealle, niin mahdollisessa palotilanteessakin pääsee melko helposti ulos, vaikka sänky olisikin alhaalla.

Kyllä mekin jouduimme lapset herättämään ja siirtämään takaosastoon nukkumaan, jos joskus halusivat löhötä pidempään kuin me aikuiset. Tai laitoimme lapset nukkumaan taakse, jos halusivat mennä aikaisemmin nukkumaan kun me aikuiset. Sitten siirsimme heidät keskisänkyyn nukkumaan. Toki tästäkin olisi päästy sillä, että olisimme antaneet lasten nukkua takana ja itse nukkuneet keskisängyssä. Nuo tapaukset olivat kuitenkin meidän tapauksessa melko harvinaisia, niin kyllä sen kanssa pystyimme ihan hyvin elämään.

Kuten itse ja moni muukin on monesti maininnut, niin nämä matkailuautot ja vaunut ovat aina jonkinlaisia kompromisseja, kun valmistajat koittavat taiteilla ulkomittojen, sisätilojen ja painojen kanssa. Ja sitten meidän kuluttajien kannalta (tai ainakin itselle) tulee vielä hinta yhtenä kompromissin tekijänä kun miettii minkälaista kulkinetta hankkii.

Vaikka Alkovimallissa on paljon hyviä ominaisuuksia, ei ne ole koskaan ollut henkilökohtaisesti itselle todellinen vaihtoehto. 1.Ulkonäkö, joka tosin on vain minun mielipide ja alkovejakin on erilaisia. Suoralla katolla olevat on ihan ok näköisiä mielestäni. 2. Ilman vastus ja "huojuva" ajettavuus. Tässäkin tosin Dethleffs Alpa, jossa oli takana erillisjousitus ja ilmajouset teki suuren poikkeuksen. Oli todella vakaa ja hyvä ajettava. 3. Koko ohjaamo jää täysin turhaksi tilaksi leiriydyttäessä, varsinkin niissä malleissa joissa on kiinteät ohjaamon penkit. 4.Alkovimallin ruokailuryhmä vastakkaisine penkkeineen. Vaikka tämä on monille juuri Alkovimallin vahvuus ja 6 henkisille perheille melkeimpä ainoa ratkaisu liikuttaessa matkailuautolla, ei minua houkuta nuo vastakkaiset kapeat penkit. Niissä on melko hankala löhötä. Mielestäni puoli-integroidun tai integroidun kääntyvät ohjaamon penkit ja/tai L-mallin dineten sohva on huomattavasti mukavampi.

Mutta vaikka tässä nyt kerroin oman mielipiteeni ja perusteluni miksi Alkovimalli ei ole minua varten, niin en sitä missään nimessä huonoksi mene haukkumaan. Päinvastoin, monille se on ainoa oikea ja paras ratkaisu ja nämä minun mainitsemani asiat ovat heille mitään sanomattomia juttuja tai sellaisia asioita joista ovat omien tarpeidensa mukaan valmiit joustamaan. Juuri tämän vuoksi mielestäni on aivan mahtavaa, että matkailuautonvalmistajat valmistavat ja kehittävät erilaisia ratkaisuja, jotta meille jokaiselle löytyisi se mahdollisimman oikea ratkaisu. Joka tapauksessa ne ovat aina jonkinlaisia kompromissejä.

Toivoisinkin, että vaikka nämä auto ja vaunu merkit ja mallit herättävätkin suuria tunteita, niin muistettaisiin se, että mikä omasta mielestä on se ainoa oikea ratkaisu, niin ei välttämättä sovi jonkun muun tarpeisiin ollenkaan. Annetaan tilaa myös toisenlaisille mielipiteille, kun jollain toisella on kuitenkin erilaiset tarpeet kuin minulla tai sinulla.
Eikä näihin kulkineisiin kannata "rakastua", aika ajoin itse kullakin elämän tilanteet vaihtuvat ja ainakin itse koitan mahdollisuuksien mukaan vaihtaa kulkineen sen olemassa olevan, nykyisen tilanteen mukaan. Tällä hetkellä meidän tarpeet täyttyvät integroidulla mallilla, tulevaisuudesta ei ole mitään tietoa millä kurvaillaan. Jollain kuitenkin toivottavasti. :)

Timo Haapanen 28.12.2020 15:02

Ulkonäkö ei saisi vaikuttaa, eikä alustan merkki. Pääasia on toimiva sisustusratkaisu ja muiden asioiden kanssa opetellaan elämään.
Itse vaikka emme paikoillaan juurikaan pysy on ehdottomasti sisäratkaisu tärkein. Jos joku on paikoillaan viikkotolkulla niin sitä tärkeämpi.

Normirutu ajaa Espanjaan parkkiin, ottaa auton pois liikenteestä ja istuu siellä talven, toimiva ratkaisu on ehdottomasti tärkein hänelläkin.

@timppa

Raul Fall 28.12.2020 15:41

Olen Timo kanssasi täysin samaa mieltä, että kaikkein tärkein näissä matkakulkimissa on löytää se omiin tarpeisiin sopiva ja toimivin sisustan pohjaratkaisu. Eikä matkailuauton tai vaunun ulkonäöllä pitäisi olla niinkään merkitystä. Enemmän ja vähemmän "laatikoita" nuo kaikki kuitenkin on, mutta kyllä ulkonäölläkin vaan hyvin paljon useille henkilöille näyttää olevan merkitystä, tietyssä määrin myös itselleni. Mutta kuten mainitsit niin jos muuten oikein hyvän ratkaisun itselleen löytää, mutta ulkonäkö jostain syystä tökkii, niin sen kanssa varmastikkin oppii elämään.

Alustalla ja sen toimivuudella tai paremminkin ajettavuudella (ei merkillä) on mielestäni varsinkin paljon ajavalle suurikin merkitys. Mutta jälleen kerran haluan korostaa, että meitä on niin monenlaisia ja meillä kaikilla on erilaiset käyttötavat/tarkoitukset näille autoille, että yksi arvostaa yhtä ominaisuutta toinen toista. En minä eikä kukaan muukaan voi mennä toisen puolesta sanomaan mikä on tärkeää. Toki oman mielipiteeni voin aina sanoa. :)

Vesa Varis 28.12.2020 15:49

Minulle myös sisäratkaisu on hyvin oleellinen asia. Mutta pakko samalla sanoa että alusta merkkeillä on yllättävän suuret erot. Kokemusta kolmesta erimerkkisestä alustasta.

vesku

Raul Fall 28.12.2020 15:58

Olet Vesa ihan oikeassa ja sitten vielä merkkien sisällä on valtavat erot erilaisten ratkaisujen kesken. Erilaiset moottori/vaihteisto yhdistelmät, jousitusratkaisut, akselivälit, mahdollinen light tai heavy duty alusta jne. Nämä kaikki vaikuttavat todella paljon ajettavuuteen.

Martti Halme 29.12.2020 11:09

Timo Leskiselle.

Soitin juuri äsken verottajan autoveropuhelimeen 029497150 ja kysyin käytetyn matkailuauton verotusta.
Edelleen on voimassa se, että ajoneuvo katsotaan käytetyksi jos matkamittarissa on yli 6000 km ja auton ensirekisteröinnistä on kulunut yli 6 kk. Mikäli ajoneuvo täyttää matkailuautolle Suomessa määrätyt vaatimukset, niin mitään maksuja ei mene.
Kysyin sitten esittämästäni 0 km ajetusta, mutta jo Saksaan rekisteröidystä matkailuautosta. Hämmästyksekseni sain sellaisen vastauksen, että mikäli Saksan arvonlisävero on todistettavasti maksettu auton oston yhteydessä ja siitä on luotettava kuitti, ei Suomessa tästäkään autosta mene mitään veroja. Varmistin vielä puheluuni vastanneelta naishenkilöltä, ettei Saksan ja Suomen arvonlisäverojen erotustakaan tarvitse maksaa.
Hän korosti erityisesti sitä, että Saksan arvonlisävero on pitänyt sisältyä auton hintaan ja siitä pitää olla luotettava eritelty kuitti. Kerroin hänelle autojen olevan hinnoiteltu meille tavallisille ostajille arvonlisäverollisina ja eikä liike edes suostu sitä myymään ilman arvonlisäveroa ellei meillä ole esittää verottajan todistusta siitä, että olemme arvonlisävelvollisia Suomessa. Kysyin vielä erikseen uskovatko he hyvämaineisen saksalaisen autoliikkeen kuittia. Sain vastauksen, että pakkohan siihen on uskoa.

Itse en vielä tämän puhelun perusteella toisi 0 km ajettua (tai yleensäkään alle 6000 km ajettua) matkailuautoa.

Ne muut kulut syntyvät joko keltapäisistä Saksan siirtokilvistä tai punapäisistä Saksan tullikilvistä. Myyjäliike ylensä auttaa kilpien hankinnassa ja kustannus arviolta 100-200 euroa. Tullikilpiin sisältyy Saksan liikennevakuutus. Kannataa olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön ja ottaa kaskovakuutus ennen kaupasta ajoon lähtemistä.
Joskus olen kuullut, että Ruotsi on suhtautunut nuivasti keltapäisillä Saksan siirtokilvillä ajamisesta. Jos tulee laivalla Saksasta suoraan Suomeen ovat ne hyvä vaihtoehto.
Huolintayhtiöt hoitanevat auton kuljetuksen ehkä noin 1.500 euron hintaluokassa ellei itse halua sitä tuoda?
Suomeen tuotaessa käytetystäkin matkailuautosta pitää tehdä verottajalle ilmoitus. Katso vero.fi sivuilta ohjeet.

Ja lopuksi pesen käteni kaikesta vastuusta tässäkin asiassa.....


Luultavasti myös Saksan keltapäisiin siirtokilpiinkin sisältyy liikennevakuutus. Onhan niilläkin tietty voimassaoloaika, kuten Saksan tullikilvillä, tai ehkä oikeampi nimi on vientikilpi. Kaskovakuutus kannattaa muistaa!!!
muokattu: 29.12.2020 11:25
Timo Leskinen 29.12.2020 11:27
Martti Halme

Timo Leskiselle.

Soitin juuri äsken verottajan autoveropuhelimeen 029497150 ja kysyin käytetyn matkailuauton verotusta.
Edelleen on voimassa se, että ajoneuvo katsotaan käytetyksi jos matkamittarissa on yli 6000 km ja auton ensirekisteröinnistä on kulunut yli 6 kk. Mikäli ajoneuvo täyttää matkailuautolle Suomessa määrätyt vaatimukset, niin mitään maksuja ei mene.
Kysyin sitten esittämästäni 0 km ajetusta, mutta jo Saksaan rekisteröidystä matkailuautosta. Hämmästyksekseni sain sellaisen vastauksen, että mikäli Saksan arvonlisävero on todistettavasti maksettu auton oston yhteydessä ja siitä on luotettava kuitti, ei Suomessa tästäkään autosta mene mitään veroja. Varmistin vielä puheluuni vastanneelta naishenkilöltä, ettei Saksan ja Suomen arvonlisäverojen erotustakaan tarvitse maksaa.
Hän korosti erityisesti sitä, että Saksan arvonlisävero on pitänyt sisältyä auton hintaan ja siitä pitää olla luotettava eritelty kuitti. Kerroin hänelle autojen olevan hinnoiteltu meille tavallisille ostajille arvonlisäverollisina ja eikä liike edes suostu sitä myymään ilman arvonlisäveroa ellei meillä ole esittää verottajan todistusta siitä, että olemme arvonlisävelvollisia Suomessa. Kysyin vielä erikseen uskovatko he hyvämaineisen saksalaisen autoliikkeen kuittia. Sain vastauksen, että pakkohan siihen on uskoa.

Itse en vielä tämän puhelun perusteella toisi 0 km ajettua (tai yleensäkään alle 6000 km ajettua) matkailuautoa.

Ne muut kulut syntyvät joko keltapäisistä Saksan siirtokilvistä tai punapäisistä Saksan tullikilvistä. Myyjäliike ylensä auttaa kilpien hankinnassa ja kustannus arviolta 100-200 euroa. Tullikilpiin sisältyy Saksan liikennevakuutus. Kannataa olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön ja ottaa kaskovakuutus ennen kaupasta ajoon lähtemistä.
Joskus olen kuullut, että Ruotsi on suhtautunut nuivasti keltapäisillä Saksan siirtokilvillä ajamisesta. Jos tulee laivalla Saksasta suoraan Suomeen ovat ne hyvä vaihtoehto.
Huolintayhtiöt hoitanevat auton kuljetuksen ehkä noin 1.500 euron hintaluokassa ellei itse halua sitä tuoda?
Suomeen tuotaessa käytetystäkin matkailuautosta pitää tehdä verottajalle ilmoitus. Katso vero.fi sivuilta ohjeet.

Ja lopuksi pesen käteni kaikesta vastuusta tässäkin asiassa.....

Kiiitos
Hyyvveee loppuvupotta ja uutta oootellessa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.