Blaubpunkt multimediasoitin 570

Tarja Miikkulainen 19.08.2024 20:49

Vm 18 Hobbyn autossa rupes reissussa temppuileen. Joka käynnistyksen jälkeen pitää jotain ruksia 2 sec painella jotta suostuu menneen päälle ja ensin toimi navi kun lähti vihdoin päälle mutta nyt navia ei enää valikossa edes valittavissa. Hukkaakko kenties herätevirran vai mikä mahtaa vaivata? Vai liittyykö jtk navin päivittämättömyyteen? Vai mikä? Kuinka ton vehkeen saa irrotettua? Blondi ihan hukassa koska ei pysty ymmärtämään edelleenkään tota Fiatin 70, 90 jne nopeusmittarin niin sitä varten aina navi päällä.

Antero Virkkala 20.08.2024 15:21

Vaikea sanoa, kun viestistäsi puuttuu oleellisia tietoja. Mikä "käynnistyy", auto vai multimedialaite? Mikä "menee päälle" mm-laite vai navi? Mistä tiedät, että "jotain ruksia" piti painella? Miksi epäilet syyksi navin päivittämättömyyttä? Mahtoiko sen ruksin vieressä olla varoitus, että navin ohjelmisto ja/tai kartat pitää päivittää? Näillä tiedoilla en epäile herätevirran puutetta, jos ongelma on, että mm-laite toimii mutta navi ei toimi.

Timo Haapanen 20.08.2024 16:27

Tuttavalla samanvuotinen Hobby ja siinä sama blaukkari. Korjattiin takuuseen ja lopulta vaihdettiin uuteen mutta ei ole ikinä navi toiminut kuin hetkellisesti.

Tarja Miikkulainen 20.08.2024 19:43

Näyttö käskee...ja navi multimediasoittimessa ei enää valittavana valikosta joka on kosketusnäyttö, ei manuaalinäppäinten takana

Antero Virkkala 21.08.2024 21:51

Yritin selvittää itselleni, mikä merkitys styluksella on. Latasin netistä Blaupunkt 570:n käyttöohjeen. Totesin, että sana "stylus" ei esiinny ohjeessa kertaakaan. Onko 570 varmasti oikea mallinumero? 570:n kanssa toimii näköjään Android Auto tai Apple Carplay. Kannattaisiko käyttää Wazea mieluummin kuin vanhaa, päivittämätöntä navigaattoria?

Tarja Miikkulainen 22.08.2024 09:19

On jopa ohjekirja, liite. Joo, varmaan kannattaa vaihtaa koko härveli mutta kunhan nyt kyselin jospa joku olisi osannut kertoa että pystyykö helposti korjaamaan tai mikä vikana. Täällä on monenlaisia tietäjiä yleensä mutta ilmeisesti vain miehille

Liitetiedostot

20240822_091457.jpg
Tarja Miikkulainen 22.08.2024 09:19

On jopa ohjekirja, liite. Joo, varmaan kannattaa vaihtaa koko härveli mutta kunhan nyt kyselin jospa joku olisi osannut kertoa että pystyykö helposti korjaamaan tai mikä vikana. Täällä on monenlaisia tietäjiä yleensä mutta ilmeisesti vain miehille

Liitetiedostot

20240822_091457.jpg
Antero Virkkala 25.08.2024 22:00

Kyllä täällä pyritään auttamaan niin naisia kuin miehiäkin. Ei kannata tehdä tästä mies-vastaan-nainen -asetelmaa. Tämä vastakkainasettelu toi mieleeni n. 30 vuotta sitten käydyn keskustelun ex-vaimoni kanssa. Hän kertoi selkänsä rasittuvan liian matalalla olevan ohjaustangon vuoksi. Pahaa aavistamatta nostin tankoa ja pyysin häntä kokeilemaan. Ei kokeillut eikä sanonut mitään. Seuraavana päivänä hän kertoi käyneensä pyöräkaupassa ja sanoi: "Nuori miesmyyjä heti ymmärsi, että minä tarvitsen uuden pyörän. Sinä olisit antanut minun ajaa vanhalla pyörällä vaikka maailman tappiin asti." En ymmärtänyt, miksei hän voinut vain sanoa haluavansa uuden pyörän. Parisuhdekirjoja lukemalla ymmärsin, että pahin mitä mies voi tehdä, on käden käänteessä ratkaista ongelma, jonka kanssa nainen on kärvistellyt pitemmän aikaa. Miehet vain tuppaavat olemaan aika suoraviivaisia olentoja. Ongelmat ovat ratkaisemista varten. Kirjoista opin, että naisille ongelmat ovat ensisijaisesti myötäelämistä varten. Nainen haluaa, että mies kokee ongelman yhdessä hänen kanssaan. Tällä myötäelämisellä mies sitten "ansaitsee oikeuden" ehdottaa ratkaisuja. Navigaattoriin sovellettuna myötäeläminen voisi tarkoittaa vaikka tätä: "Sullako ei navi toimi? Mä en ymmärrä, miten sä kestät! Mä tarvitsisin tuossa tilanteessa vähintään kokovartalohieronnan ja pedikyyrin". Esimerkkini saattaa olla enemmänkin TV-sketsistä kuin vakavasti otettavasta kirjasta, mutta tämä on periaate. Minun olisi pitänyt myötäelää tilanne ja kuulostella, minkälaisia ratkaisuja ex-vaimoni kaipasi. Ilmeisesti uutta pyörää, mutta ei voinut sanoa asiaa suoraan.

Tarja, ei näytä siltä, että tosissasi etsisit ratkaisua vanhan navigaattorisi käyttämiseen. Ensimmäisessä viestissäni tein useita kysymyksiä, mutta vastasit vain yhteen. Kun navi käskee (ilmeisesti joka käynnistyksen yhteydessä) kalibroimaan styluksen, arvelin että asetuksia tallentava muisti voisi olla rikki tai sen patteri olisi lopussa. Ja kun ensimmäisessä viestissäsi esitit sen ongelman, että nopeusmittaria ei ole helppo lukea, ehdotin Wazen käyttöä, koska siinä näkyy sekä vallitseva nopeus että nopeusrajoitus. Waze ratkaisee kaikki esittämäsi ongelmat, mutta et mitenkään kommentoinut, miksei Waze ei olisi sinulle hyvä ratkaisu.

Kysyit jo avausviestissä, miten laitteen saa irrotettua. Epäilet juurisyyksi navin päivittämättömyyttä, mutta et ilmeisesti aio päivittää sitä. Taisit jo etukäteen päättää, että navi (tai koko multimedialaite) vaihdetaan uuteen. Mutta yksikään mies ei tällaista ehdottanut. Siitäkö loukkaannuit? Taitaa olla niin, että miesvaltaisella foorumilla kenenkään ei tarvitse ehdottaa uuden navin/multimedialaitteen ostamista, koska uuden ostaminen on miehille itsestään selvä ratkaisu. Ei siihen ulkopuolista tukea tarvita.


Siltä varalta, että olisin erehtynyt ja sittenkin haluat vanhan navisi kuntoon, voit ainakin tarkistaa mikro-SD -korttipaikassa olevan muistikortin. Käyttöohjeen mukaan sillä kortilla on navin käyttöoikeuslisenssi. Jos se puuttuu tai kortti on rikki, navi ei toimi.
muokattu: 25.8.2024 22:04
Timo Haapanen 25.08.2024 22:43
Tarja Miikkulainen

On jopa ohjekirja, liite. Joo, varmaan kannattaa vaihtaa koko härveli mutta kunhan nyt kyselin jospa joku olisi osannut kertoa että pystyykö helposti korjaamaan tai mikä vikana. Täällä on monenlaisia tietäjiä yleensä mutta ilmeisesti vain miehille

Ei ole sukupuolirajoitteita mutta antamillasi tiedoilla ei kertakaikkiaan voi etäkorjata laitettasi. Eikä varmaankaan millään tiedoilla. Ainakin minä neuvoisin ennemmin reippaita naisia kuin harmaapäitä vaanarikörmyjä.

Tarja Miikkulainen 26.08.2024 10:14

👍kiitos vastauksista. Tämä henkilö ei edes tiedä mikä waze on mutta google tietää. Käytän juu nyt amigoo kännystä tai tbl sta tota nopeutta varten mutta mielestäni tyhmää pitää 2 laitetta. Kortti tsekattu, pitäs olla ok, herätevirtaa ei ilmeisesti kuitenkaan saa sanoo viisaat. Ottaa hupiakusta virran eikä oo mtn erillistä päälle pois kytkintä kuten monesti on näissä ilmeisesti. Ei ehditty vielä irrottaan, lähtee ihan 'repimällä' kuulemma. Sori jos en ymmärtänyt vastata kaikkeen mutta kyllä tää varmaan kevväämmällä lähtee pelittään. Kiitti kaikille kuitenkin.

Timo Haapanen 26.08.2024 10:31

Uskoisin kyseessä olevan tuon vehkeen tyyppivika. Tuttavalla vaihdettiin kortti, laite oli takuuremontissa, lopulta annettiin uusi ja hyvin pian juuri tuo vika. Hän luovutti ja navigoi täbillä.

Tarja Miikkulainen 26.08.2024 12:41

Siis ei vika vaan ominaisuus🤔

Heimo Turunen 28.08.2024 19:04

Nuo viestit tarkoittanevat näytön kalibroitia eli painalluksetruudul,aei osu oikeaan kohtaan jolloin aloitat tuosta rististä ruudulla ja sen tulisi liikkua eri nurkkiin. Tuo oli vanhemmissa vehkeissä tavallinen toimi.

Antero Virkkala 28.08.2024 20:06

Heimo, on selvää että viestit liittyvät näytön kalibrointiin. Mutta on monta syytä, miksi tällaisia viestejä ei pitäisi näkyä.
A. BP 570:ssä on tai ainakin pitäisi olla kosketusnäyttö (touch screen). Sellaisessa näytön valaisevien pikseleiden kanssa päällekkäin on paineen tunnistava kalvo. Näytön pikseleillä ja paineen tunnistavan kalvon erillisillä kosketusherkillä alueilla (joista joskus käytetään nimitystä "tikseli" = tixel = touch pixel), on 2-ulotteiset osoitteet eli rivi ja sarake tai x ja y. Koska tikseli- ja pikselikalvot on tukevasti liimattu toisiinsa, ei tällaisessa näytössä pitäisi tarvita näytön kalibrointia. Onko kukaan tehnyt vastaavaa kalibrointia puhelimelleen? Kalibrointia saatetaan tarvita, jos kosketus tunnistetaan muuten kuin kosketusnäytöllä. Esim. meillä on yksi LG:n telkkari, joka tunnistaa kaukosäätimellä tehdyt käskyt säätimen asennon perusteella. Koska TV ei tiedä käyttäjän etäisyyttä eikä käden perusasentoa, kaukosäätimen asennon suhde näytön alueisiin on kalibroitava.
B. Radion viesteissä puhutaan styluksesta (piirto- tai osoituskynä), jollaista BP570:ssä ei ohjeen mukaan ole.
C. Vaikka stylus tms. olisikin, miksi navi ei enää käynnisty kalibroinnin jälkeen.

Onko asetuksia säilövä muisti rikki? Onko radiossa skiihen sopimaton ohjelmisto?


Pieni täsmennys: puhuin paineen tunnistavasta kalvosta, tarkoitin painalluksen tunnistavaa kalvoa. Kalvo ei tunnista painetta vaan painallus havaitaan jonkin sähköisen suureen, esim. resistanssin tai kapasitanssin muutoksesta. Itse asiaan, eli kalibroinnin tarpeettomuuteen kosketusnäytön yhteydessä, asialla ei ole vaikutusta.
muokattu: 29.8.2024 12:38

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.