Auton punnitus tullissa

Jyrki Rönkkö 13.05.2023 08:57

Onko yleistä, että tulli punnitsee auton virosta tullessa?
Ajattelin että olisin juhlajuomaa tuonut kesällä reissulta, mutta tuo paino mietityttää, että jääkö juomat satamaan?

Jarmo Seppälä 13.05.2023 18:10

Moro,
kyllä se mahdollista on, mutta ei meitä ainakaan ole koskaan punnittu viimeisen 15 v aikana.

Kari M Niemelä 13.05.2023 18:34

Eipä ole kertaakaan punnittu, pysäytetty , henkilöautoja kylläkin kun perä laahaa maata mutta satunnaisesti kuulemma on punnittu

Timo Haapanen 13.05.2023 19:30

Kannattako asiaa mainostaa julkisella palstalla?? Siis painoa yleensä.

@timppa

Ville Säynäjäkangas 13.05.2023 20:31

Tämä matkailukaluston painohommaa pitäisi julistaa joka kanavassa. Se möhkötauti on pilannut miltei koko lajin. 90% kalustosta on laitonta jo uutena kaupasta ostaessa.
Toimiva lääke maistuu aina aluksi pahalta, mutta kunhan tietoisuutta saataisiin leviämään tarpeeksi, niin ostajat alkaisivat vaatia laillista kalustoa. Tällä hetkellä ihmisiä kusetetaan rajusti. Matkisten minimikantavuus tulisi olla -varusteltuna- min. 500kg. Ainakin. Niin vaunuissa kuin autoissakin.

Aija Nenonen 13.05.2023 21:41

Niinpä täällä kuten myös liikkeissä kehutaan miten opastetaan uusia harrastajia jne mutta kun painoista tulee kyse sitä ei haluta tai saa nostaa esille. Kun kuitenkin tosiasia on että pelotta vaaalle meno kun varusteita on takakontti täynnä ja pyörät vielä takaseinällä ulkopuolella 3500 kg n 7,5 metrisessä 4 hengen matkailuautossa ....
Miksi kukaan ei uskalla näyttää opasvideota matkavarustellusta matkailuauton punnitustuloksesta.... kertonee paljon.
Uskaltaako esim. Joku myyjäliike näyttää puntarilla uuden varustellun matkailuauton ihan opastus mielessä. Ai niin ei kuten Timo toteaa hys hys niin kaikki hyvin.
Jos joudut puntariin on lähes lottovoitto... käänteisesti.

Ari Kuusisto 13.05.2023 22:28

Suhtautumisessa ylikuormaan pitää muistaa sellainen seikka että jos ajoneuvosi ei ole rakenteellisesti mahdollista nostaa suurempaan painoluokkaan on se ylikuormittamisen kanssa vakavampi asia kun ajoneuvo joka on varusteltu suuremmalle kokonaispainolle.
Lailliseksi ei tietenkään tee ylikuormittamista.
Ducato Light verrattuna Heavy/Maxi mikä lieneekään, esimerkiksi ovat eri puista veistelty.

Aija Nenonen 13.05.2023 22:41

Niinpä... toisaalta osa autoista meillä 3500 kg mutta muualla isommalla painorajalla ihan sama auto.

Kari Rautiainen 13.05.2023 23:40
Ari Kuusisto

Suhtautumisessa ylikuormaan pitää muistaa sellainen seikka että jos ajoneuvosi ei ole rakenteellisesti mahdollista nostaa suurempaan painoluokkaan on se ylikuormittamisen kanssa vakavampi asia kun ajoneuvo joka on varusteltu suuremmalle kokonaispainolle.
Lailliseksi ei tietenkään tee ylikuormittamista.
Ducato Light verrattuna Heavy/Maxi mikä lieneekään, esimerkiksi ovat eri puista veistelty.

Mistä tieto että se vakavampaa olisi. Ainakaan Suomessa ei näin ole.

Ari Kuusisto 14.05.2023 08:51

Se on tekninen fakta että rajumpi alusta kestää suuremman painon, vaikka ei papereissa ei sitä lue.
Esimerkiksi jarrut suuremmat esimerkiksi Maxi/Heavyssä , tarkoitin matkustajien turvallisuutta ylikuormaamisessa.Mun mielestä tärkein osuus.

Jari Tietäväinen 14.05.2023 09:53

Itse päädyin korottamaan kokonaismassaa. Kantavuutta on 3,5 tonnisena 320kg. Puntarilla en ole käynyt, mutta yksinkertainen päässälasku kertoo että tiukkaa tekee eli tuskin riittää jos kyytiin pakkaa pitkälle reissulle kaiken sen mitä tarvitsee/haluaa.

Nyt on jo hankittuna uusi tyyppikilpi ja valmistajan todistus siitä, että kokonaismassan voi korottaa 4 tonniin ilman rakenteellisia muutoksia. Katsastuskonttorilla pitäisi vielä piipahtaa jossain vaiheessa ennen kesälomaa ja pitkää reissua. 820 kilon kantavuus onkin sitten jo aika hyvä 7-metriselle autolle.

Toivo Koistinen 14.05.2023 10:03

Miten jousitus suhtautuu painon nostoon. Perinteisissähän on pidempi takaylitys, ja isohko lastiruuma taka-akselin takapuolella
Meillä vaikka paku, pitkä akseliväli, lyhyt takaylitys, ja omapaino 2700 tietämissä, niin ajan kanssa takapää laskeui hieman, vaikka seisoisaan ladossa, ei kuormaa ollut, ja matkallakaan läheskään maksimipainoissa, koska viikon reissuilla ei tavaraa ihmeemmin ole mukana.
No Vallilan lisälati, ja homma on sillä kunnossa.
Tp

Markku Hämäläinen 14.05.2023 10:03

Tuo painon nosto vaatii myös C-kortin.
Minulla se tule enää kyseeseen kun lopetin C-kortin ensimmäisen uusinnan jälkeen
En katsonut sitä 2 vuoden välein uusimista tarpeelliseksi 70 vuotta täyttäneenä, kun edellisestä tarpeesta on jo yli 10 vuotta

Reijo Koski 14.05.2023 10:37

Meillä Fiat (Alko) alustainen täysintegroitu Euramobil, jossa papereissa:
omamassa 3330 kg
suurin tieliikenteessä sallittu kokonaismassa 4000 kg
akselimassat etu/taka 2000/2100 kg
suurin sallittu yhdistelmämassa 5500 kg
suurin sallittu kytkentämassa jarruitta/jarruin 750 / 1800 kg
Auto punnittiin seuraavilla spekseillä: 2 aikuista ja 2 teiniä n. 300 kg, koira 40 kg, matkatavarat ja tarvikkeet n. 100 kg, raikasvesisäiliö 150 kg, polttoainetankki täynnä ja 2x11kg kaasupullot täynnä. Jääkaappi oli vielä tuossa vaiheessa tyhjä.
Punnitustulos katsastuskonttorilla: kokonaismassa 4100 kg, akselit etu/taka 2000/2100 kg

Jos tuosta lähtee laskemaan, niin omamassaan kuulumatonta kuormaa oli:
ihmisiä 225 kg
polttoainetta n.6 kg
koira 40 kg
vettä 15 kg
Kaasu n.5 kg
matkatavarat ja tarvikkeet 100 kg
eli yhteensä kuormaa oli n.400 kg, jolloin kokonaismassan olisi pitänyt olla 3700 - 3800 kg.

Reijo Koski 14.05.2023 10:39
Markku Hämäläinen

Tuo painon nosto vaatii myös C-kortin.
Minulla se tule enää kyseeseen kun lopetin C-kortin ensimmäisen uusinnan jälkeen
En katsonut sitä 2 vuoden välein uusimista tarpeelliseksi 70 vuotta täyttäneenä, kun edellisestä tarpeesta on jo yli 10 vuotta

C1 kortti riittää.


Toki C1 -korttikin on 2 -ryhmän ajokortti, joka vaatii tiheämmän uusimisvälin kuin 1 -ryhmän ajokortti.
muokattu: 14.5.2023 10:48
Kari Rautiainen 14.05.2023 10:45
Ari Kuusisto

Se on tekninen fakta että rajumpi alusta kestää suuremman painon, vaikka ei papereissa ei sitä lue.
Esimerkiksi jarrut suuremmat esimerkiksi Maxi/Heavyssä , tarkoitin matkustajien turvallisuutta ylikuormaamisessa.Mun mielestä tärkein osuus.

Joo, tossa mielessä tietty. Viranomais asiana ei.

Timo Haapanen 14.05.2023 11:22

Mun mielestäni kokemuksiin perustuen light-alustan jarrut on täydessä 3500 kg:n painossa alimittaiset. Sen huomaa alamäkiserpoissa ja muutenkin euroopan kilometrien pituisissa alamäissä. Kuumeneminen on todella nopeaa vaikka kuinka rytmittäisi jarrutukset ja ajaisi pienellä vaihteella.

Vanteet mustana jarrupölystä on hyvin tuttu asia.

@timppa


Torstaina Muugan laivan tullessa Vuosaareen ei tullimiehiä eikä muitakaan viranomaisia näkynyt missään.
muokattu: 14.5.2023 11:24
Toivo Koistinen 14.05.2023 14:27

Tuo ajokortti. Minä vieläkin viimesyssynä pidin ABCE kortin, niin tuleepahan kun kahen vuuen välein uusii, niin on selvillä ajokunto vanhalla miehellä.
Toivon kyllä, ettei ole pakko enää mennä tienpäälle, koska sillon lienee maalima mallillaan. Mutta jos lotossa, niin matkarekka olis röyhevä.
Tp

Seppo Lokasaari 14.05.2023 18:05

Se on totta, että sitä auton painoa ei kauheasti autojen myyjät tuo esiin ja varsinkin ensimmäisen auton ostajat ihastuvat isoihin autoihin, joita saa ajaa B kortilla.
Kannattaisi hieman miettiä tarpeita, että pysyy painojen kanssa ajokortin mukaisissa painoissa. Kahdestaan reissataan, niin riittää pieni matkailuauto omamassaltaan vähän alle 2900kg, mutta kuitenkin kokonaispaino liikenteessä 3500kg. Riittänee kampeille ja jos tiukkaa tekisi, niin kuomukärry perään, joka saisi painaa 1000kg tämän auton perään. Auton kokonaismassaa näyttäisi pystyvän korottamaan 4000kg, mutta eipä ole tarvetta, kun korttiakin pitäisi parantaa

Juhani Backman 14.05.2023 19:28

Jos pistät kevytkärryn 3,5t perään niin tarvit ainakin korttiin pikkuEnn .

Seppo Lokasaari 14.05.2023 19:38
Juhani Backman

Jos pistät kevytkärryn 3,5t perään niin tarvit ainakin korttiin pikkuEnn .

Joo, on pikku e ja se tuli meidän ikäsille aikanaan lahjaksi, jos sen halusi. Sillä saa liikuttaa yhdistelmällä, joka taitaa olla niin, että max. 6999kg? Kuorma-autokortilla ei saa vetää yhdistelmää, jonka kokonaispaino on yli 3500kg. Samalla tavalla ainakin jossain vaiheessa sai ajaa korteilla, jotka tiettyä vuotta vanhemmat, ihan sama kuinka suuria moottoripyöriä tahansa ja se vasta vaarallista on.

Reijo Koski 14.05.2023 19:40

Jos kevytkärryllä tarkoitetaan suurimmalta sallitulta kokonaismassaltaan enintään 750 kg perävaunua, niin ei tarvii BE -korttia, pelkkä B riittää.

Toivo Koistinen 14.05.2023 19:41

Henkilöauto jonka paino on alle 3500 kg, sen perään saa laittaa alle 750 kiloisen kärryn, ja siihen riittää pikkukortti.
Se mullakin oli melessä, että jos pitää talvireissuilla aggrekaattia, sun muuta, ja korti pienenee AB luokkaan, niin kuomukärry tuon perään.
Tp

Seppo Lokasaari 14.05.2023 19:49

Tästä asiasta on aika monta kertaa täällä keskusteltu ja normi B kortilla ei saa kuljettaa yhdistelmää, jonka kokonaismassa ylittää 3500kg. Yli 3500kg yhdistelmä tarvitsee pikku e:n tai sitten härevämpiä kortteja.

Reijo Koski 14.05.2023 19:52
Seppo Lokasaari

Joo, on pikku e ja se tuli meidän ikäsille aikanaan lahjaksi, jos sen halusi. Sillä saa liikuttaa yhdistelmällä, joka taitaa olla niin, että max. 6999kg? Kuorma-autokortilla ei saa vetää yhdistelmää, jonka kokonaispaino on yli 3500kg. Samalla tavalla ainakin jossain vaiheessa sai ajaa korteilla, jotka tiettyä vuotta vanhemmat, ihan sama kuinka suuria moottoripyöriä tahansa ja se vasta vaarallista on.

Ennen 19.1.2013 saadulla BE kortilla saa ajaa yhdistelmää, jossa vetoauton massa on enintään 3500 kg, perävaunun massalle ei ole rajoitusta. Tuon mainitun päivän jälkeen saaduissa BE korteissa on perävaunun massan rajana 3500 kg. Ja ajokorttivaatimushan katsotaan aina rekisteriotteiden suurimmista sallituista massoista, vaikka molemmat ajoneuvot olisivat tyhjiä.
C-kortilla (kuorma-auto) saat ajaa yhdistelmää, jossa vetoautona on B, C1tai C luokan ajoneuvo, ja perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on enintään 750 kg. Jos vetoautona on B luokan ajoneuvo ja perävaunun suurin sallittu massa on yli 750 kg, ei yhdistelmän kokonaismassa saa ylittää 3500 kg.

Reijo Koski 14.05.2023 21:44
Seppo Lokasaari

Tästä asiasta on aika monta kertaa täällä keskusteltu ja normi B kortilla ei saa kuljettaa yhdistelmää, jonka kokonaismassa ylittää 3500kg. Yli 3500kg yhdistelmä tarvitsee pikku e:n tai sitten härevämpiä kortteja.

Kyllä saa, mutta silloin kärryn paino ei saa ylittää 750 kg. Eli 3500 kg vetäjä ja 750 kg kärry, jolloin yhdistelmän kokonaismassa on 4250 kg.


Eli B-kortti riittää 4250 kg yhdistelmämassaan asti, kunhan kärryn paino ei ylitä 750 kg:aa. Ja tarkoitan siis rekisteriotteeseen merkittyä suurinta sallittua massaa tieliikenteessä.
muokattu: 16.5.2023 05:46
Kari Rautiainen 15.05.2023 07:31

Lukeminen kannattaa aina.
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/usein-kysyttya-peravaunujen-massojen-saantelysta?toggle=Miten%20luokitellaan%20825%20kg%20per%C3%A4vaunu%20ja%20vaikuttaako%20jarrullisuus%20t%C3%A4h%C3%A4n%3F&toggle=Miten%20usein%20suurimmalta%20teknisesti%20sallitulta%20massaltaan%20825%20kg%20per%C3%A4vaunu%20on%20katsastettava%3F&toggle=Millainen%20yhdistelm%C3%A4kohtainen%20nopeusrajoitus%20koskee%20suurimmalta%20teknisesti%20sallitulta%20massaltaan%20825%20kg%20per%C3%A4vaunuja%3F

Reijo Koski 16.05.2023 05:47

Niin kannattaa, ja täältä tietoa ajokorttiasioihin. https://ajokortti-info.fi/fi/perustietoa-ajokortista/ajoneuvot-joita-saan-ajaa

Ville Säynäjäkangas 16.05.2023 09:24

Vähänkään kun on jotain terveyshuolia, niin heti ollaan puuttumassa C-korttiin, mutta BE = pikku-e kortista ei kukaan ole ikinä huolissaan.

Parkkiruutuun mahtuvaan kokonaispainoltaan 3501kg autoon tarvitaan C-kortti.
BE kortilla taas saa ajaa 18,75m pitkää ja 7000kg yhdistelmää.
Kumpikohan näistä on haastavampi hallita ja käsitellä?

Toivo Koistinen 17.05.2023 06:26

Eikös tuohon E kortiin pidä käydä teoria koe, sekä ajokoe kuten C korttiin. Aikanaan kun hankin ison kortin se meni niin.
Karavaanin kannalta asiassa on kai se, että B kortin ajo-oikeus ei seuraa autojen kehitystä. Autojen koot on kasvaneet nin, että omapainot lähenee sitä 3500 kg rajaa, ja sillonhan sitä ollaan pulassa, ja C kortin vaatimuksessa.
Tiedäsitten jos AB kortin raja nousee vaikka 3800 kghen, niin miten autot sitten. Tulee mieleen kun ensimmäinen ostetiin, se painoi 2800 tietämissä, ja hyvin mahuttiin kyytiin.
Mutta ninhän parkkiruudutkin marketeissa ei taho mahtua nykyset henkilöautot.
Tp

Ville Säynäjäkangas 17.05.2023 15:05

Joo. BE teoria ja ajokoe kuten C kortissakin, mutta terveysvaatimukset ovat C kortissa kovemmat. Koskee myös ”pakettiautokorttia” eli C1 korttia. C1 = alle 7500kg auto.

Toivo Koistinen 17.05.2023 16:05

Näinhän sitten on tavallaan oikein, että jos haluaa ajaa yli 3500 kg autoa, niin on suoritettava se C1 luokka, ja sitten aina siitä eteenpäin.
Nythän on käsittääkseni, että jos haluaa ABC, ja D kortin, sen saa vain ammatti kurssin käytyään.
Harmittaa, kun se Eu kielsi tekemästä henkilöautosta mopoauton, etä jos kunn ikää tulee vielä, niin voisilopetella ajoruran ajelemalla kylä kaupassa omalla tutula mopoautositikalla, ja asua täällä omassa paratiisissa.
tp

Petri Ahonen 27.05.2023 10:24
Ville Säynäjäkangas

Tämä matkailukaluston painohommaa pitäisi julistaa joka kanavassa. Se möhkötauti on pilannut miltei koko lajin. 90% kalustosta on laitonta jo uutena kaupasta ostaessa.
Toimiva lääke maistuu aina aluksi pahalta, mutta kunhan tietoisuutta saataisiin leviämään tarpeeksi, niin ostajat alkaisivat vaatia laillista kalustoa. Tällä hetkellä ihmisiä kusetetaan rajusti. Matkisten minimikantavuus tulisi olla -varusteltuna- min. 500kg. Ainakin. Niin vaunuissa kuin autoissakin.

Miettikääpä myös sitä, että muutaman vuoden päästä mökkiautotkin pitäisi kulkea pattereilla! Henkilöautojen patteriboxi painaa 1000-2000kg eli jos mökkiautoon laitetaan vaikka tuo 2000kg patterilaatikko, jolla sitten pystyy uutena yhdellä latingilla kesällä ajamaan sen 200-300km ja talvella 150-200km, matkailu saa ihan uusia ulottuvuuksia. 3500kg mökkiautossa on sisällä mökissä säilytykseen läjä pahvilaatikoita ja riippusängyt nukkumiseen. Wessaa, lämppäriä eikä myöskään vesisäiliöitä ei enää ole, painaa liikaa.

Toivo Koistinen 27.05.2023 11:36

Tuossa on monta kehitystietä. Posti on muuttamassa diisel autot sähkölle, ja vedylle, sun muulle.
Mutta tosiasia maailmassa jos lentoliikenne jatkuu tällaisena, niin on tehtävä diiseliä, ja bensaa, koska muuten ei tule lentokone kerosiinia.
Vaatii ison muutoksen, jotta fossiilinen lopetetaan, koska se muuttaa öljyvaltioiden elämän täysin, jaa samoin, että lentoliikenne, vesirahtiliikenn muuttuisi pois fossiilisesta.
Jopa semmonenkin kun Saksa, polttaa paljon ruskohiiltä voimaloissa sähkön saantiin, samoin kun mistä, jos kaikki muuttuu sähkölle, niiin mistä akut, mistä sähkö.
Politiikalla, ja reaalielämällä ei ole mitään tekemistä keskinään.
Tosin jos se suolahiekka-akku, tai vastaava mihin riittää materiaali, ja joka on kevyt, ja takaa vaikkapa parikolmesatakilonen akulla satatonniselle rekalle 700 kilometrin kantaman, niin, ja keksitään sähkö kaikelle.
Mutta enemmin uskon vetyyn tässä enemmän.
Liikkumisen julma väheneminen, samoin turhake kulutuksen on oikeastaan paras keino kaikkeen tähän, mutta soiihen ei rikas länsimaailma suostu.
Miten jatkossa, kun Ameriikkakin on jo tekemässä konkurssia.
Tp

Vesa Hakala 27.05.2023 12:03

Lentokoneiden aika vielä tulee.
Liikkumisen sähköistäminen etetee tasaisen varmasti.
Materiaalit sun muut kehittyy kokoajan.
30 vuotta sitten TM kirjoitti kännyköistä että ei tule yleistymään tavallisille jampoille koskaan.

Toivo Koistinen 27.05.2023 15:53

Kyllä. Jos ihminen oppisi elämän rauhassa sotkematta ja riistämättä maapalloa asumiskelvottomaksi.
Aurinkopanelit ehkä kehittyy aina hämärälatauksen suuntaan paremmiksi, ja akut helpoiksi tehdä, kierrättää uusiksi.
Sitten kyllä. Näkemä, ken elämä.
Tuo phev voimansiirto paku, siinä on nykypotenttiaalia matkailuautoksi.
Tp

Ville Säynäjäkangas 27.05.2023 21:07
Petri Ahonen

Miettikääpä myös sitä, että muutaman vuoden päästä mökkiautotkin pitäisi kulkea pattereilla! Henkilöautojen patteriboxi painaa 1000-2000kg eli jos mökkiautoon laitetaan vaikka tuo 2000kg patterilaatikko, jolla sitten pystyy uutena yhdellä latingilla kesällä ajamaan sen 200-300km ja talvella 150-200km, matkailu saa ihan uusia ulottuvuuksia. 3500kg mökkiautossa on sisällä mökissä säilytykseen läjä pahvilaatikoita ja riippusängyt nukkumiseen. Wessaa, lämppäriä eikä myöskään vesisäiliöitä ei enää ole, painaa liikaa.

No ei pidä. Saksa ja muutamat muut maat eivät allekirjoittaneet polttomoottorikieltoa.


https://tekniikanmaailma.fi/useat-maat-vaativat-muutosta-eun-polttomoottorikieltoon-saksan-johdolla-pitaa-pysya-avoimina-teknologioille/
muokattu: 28.5.2023 08:27
Kaj Nyyssönen 30.05.2023 17:12

Minä kun hankin ensimmäisen matkailuautoni vuonna 1999 minun piti saala auton kyytiin kolme eläitä. Ei ollut mahdollista 3500kg autolla joten piti suorittaa C-kortti silloin ei ollut C1 korttia 90 luvulla. Eikä valittua auto saa edes ajaa C1 korilla. Muutoskatsastuksessa auton omapaino oli 11650 kg kokonaispaino 15500 kg katsastusmies vielä kysyi haluunko tonnin lisää kantavuuteen kun takaakseli oli vaihdettu kantavampaan malliin.

Kuljetettavat eläimet painavat yleensä 450 - 550kg/kpl ja ne luokitellaan virallisesti rahdiksi.
Ps! sama auto on edelleen käytössä - mustaa rautaa pitää aina joskus uusia kun se ei ole ikuista.


Kaksi kertaa ollut punnituksessa vuonna 2000 muutoskatsastuksen yhteydessä vuonna 2004 Norjassa tienpäällä ottivat sinä päivänä kaikki raskaan kalusto autot puntarille
muokattu: 30.5.2023 17:18
Jukka Rajamäki 08.07.2023 13:20

Olimme kolmen viikon balttianreissulla. Yhtenä aamuna lähdimme ajamaan Venspilsistä kohti Klaipedaa, tie oli muistaakseni P111. Ensin tuli valotaulu jossa olin näkevinäni jotain mainintaa tiemaksusta. Heti perään toinen taulu johon näyttöön tuli 3162kg. Tuli jälkeenpäin mieleen, että oliko siinä joku punnitus systeemi. Jos tuo oli meidän auton paino matkavarustuksella niin ei paha. Kaksi aikuista, koira 20kg, dieseliä n.70l ja vesiä varmaan saman verran, pihakalusteet + muut romut. Auto Adria Combi SL.

Jari Kortesalmi 08.07.2023 15:12

Onhan edelleen autoja talviasuttavia kaksoispohjalla 7.5 metrisiä paino 3080. Ihan laillisia ovat ja emännänkin saa mukaa vielä. Ostaessa mielestäni se paino pitää katsoa.

Eero Bruun 08.07.2023 18:35

Kuulostaa tosi omituiselta, että tiellä olisi jokin punnitus, jos ette sitä huomanneet. Vai olisivatko ostaneet kiinalaisilta systeemin, joka näkee kaiken, ihmisten henkilöllisyyden, poliittiset mielipiteet ja lisäksi auton painon?
Ehkä tämä joskus selviää.

Ville Säynäjäkangas 09.07.2023 11:26
Jari Kortesalmi

Onhan edelleen autoja talviasuttavia kaksoispohjalla 7.5 metrisiä paino 3080. Ihan laillisia ovat ja emännänkin saa mukaa vielä. Ostaessa mielestäni se paino pitää katsoa.

Paino pitää katsoa puntarilla, eikä rekisteriotteesta. Rekisteriotepaino ei ole just kyseisen auton paino, vaan mallisarjan tyypityspaino. Se punnitaan luonnollisesti hyvin vaatimattomalla varustuksella.

Talviasuttavia kaksoispohjaisia 7,5m autoja ei löydy yhtään kappaletta, jotka jäisivät alle 3500kg varusteltuna ja matkatavarat sekä rekisteriotteen mukaiset istumapaikat täytettynä. Ei ainuttakaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.