Automaatti

Kirsti Lindqvist 29.09.2021 16:07

Onko paljon kokemuksia automaateista asuntoautoissa? Matkustellaan paljon kotimaassa mutta välillä myös Norjan puolella missä tietysti vähän mäkisemmät maastot. Henkilöautosta en automaattia vaihtaisi enää pois mutta miten näissä isommissa, uskaltaisiko koittaa. Toki jos laatikko leviää niin kalliimpia ovat laittaa mutta kuinka paljon? Tällainen osui silmään vuosimallin 2013 auto 85 tkm ajettu.
Adria SPORT S 572 SL, Fiat
2.3 Mjet 150hv

Ville Säynäjäkangas 29.09.2021 17:40

Ei tuo mikään automaatti ole. Sama manuaali vaan robotisoituna.


Oikean mehuvetoisen automaatin uskaltaisin kyllä helposti ostaa, mutta niitä löytyy (käytännössä) vanhemmista vain mersuista ja amerikanihmeistä. Fiateista vasta vuodesta 2020 alkaen.
muokattu: 29.9.2021 17:47
Petri Ahonen 29.09.2021 19:18

Niinkuin Ville kirjoitti, oikeita automaatteja ei juuri ole tarjolla monessa mallissa ja ropotti on ropotti, josta itse käytän nimitystä "arpalaatikko", sellaista "automaattia" en enää ikinä osta. Automaattivaihteisiahan on mm. kuorma-, linja-autoissa, työkoneissa jne. joten ovat kestäviä ja luotettavia, aina oikea vaihde käytössä, siksi esim. kulutuksessa ei manuaalin kanssa ole eroa.

Ari Kuusisto 29.09.2021 20:50

Robotti/Sprintshiftilläni ajettu 195000km ilman mitään ongelmia, miten manuaalilaatikko tulisi niin huonoksi kun siihen pistetään vähän sähkö/hydraulisia osia ja lihasvaihtaminen muuttuu automaattiseksi.
Olen kuullut että Fiatin robottilaatikkoja on hajonnut ihan muutamissa kymppitonneissa,
maanataikappaleita löytyy myös Sprintshifteistäkin.
Momentinmuunninlaatikkojakin on korjamolle viety,niihin erikoistuneita pajoja löytyy.
Robotteja löytyy myös raskaalta puolelta.
Ei ole niitä momentinmuuntimien tehohäviöitä robottilaatikoissa.
Tästä kun muistelee niin hajonneita laatikoita lähipiirissä ,BMW X5 A, 535 A , ja Avensis manuaali, MB270E A joka heitti vaihdetta päältä.


Niin Säynäjäkankaalle, kyllä robottivaihteisto ajaessa kuitenkin muistuttaa automaattia enemmän kun manuaalia. Kytkinpoljinta ei ole eikä tarvitse keppiä sekoittaa jos ei halua.
muokattu: 29.9.2021 20:53
Seppo Suomi 29.09.2021 23:26

Mersun Sprintshifin (2005) kytkimen asentoanturi (joka haisteli oletetun kytkinpolkimen asentoa) hajosi alle 20 tkm:n ajon jälkeen. Yli kaksi vuotta oli kulunut käyttöönotosta niinpä Veho sanoi kun auto ei ollut heidän maahantuomansa niin takuu on loppu. Taistelun jälkeen armollisesti hyvittivät puolet varaosien hinnasta.
Maksua minulle tonnin verran.
Nyt ajelen taas Fiatilla ja automaattilaatikolla.
Sprintshiftillä kun tuli moottoritieltä liikennevaloihin ja valot vaihtuikin vihreäksi ennen kuin pysähdyin niin se yritti kardaani paukkuen jatkaa matkaa tosi isolla vaihteella. Muutenkin piti huomioida että vaihdot tapahtuivat hämäläisellä verkkaudella.

Ville Säynäjäkangas 30.09.2021 11:02
Ari Kuusisto

Robotti/Sprintshiftilläni ajettu 195000km ilman mitään ongelmia, miten manuaalilaatikko tulisi niin huonoksi kun siihen pistetään vähän sähkö/hydraulisia osia ja lihasvaihtaminen muuttuu automaattiseksi.
Olen kuullut että Fiatin robottilaatikkoja on hajonnut ihan muutamissa kymppitonneissa,
maanataikappaleita löytyy myös Sprintshifteistäkin.
Momentinmuunninlaatikkojakin on korjamolle viety,niihin erikoistuneita pajoja löytyy.
Robotteja löytyy myös raskaalta puolelta.
Ei ole niitä momentinmuuntimien tehohäviöitä robottilaatikoissa.
Tästä kun muistelee niin hajonneita laatikoita lähipiirissä ,BMW X5 A, 535 A , ja Avensis manuaali, MB270E A joka heitti vaihdetta päältä.

Kyllähän roboteilla ajaa, ei siinä mitään, mutta sitä ei saa sekoittaa automaattiin.
Ensinnäkin vaihteen vaihto robotilla on tuskaisen hidas ja veto loppuu vaihtamisen aikana. Toiseksi automaattilaatikon paras ominaisuus, eli liikkeellelähtöväänön kolminkertaistava momentinmuunnin puuttuu.
Olen ajanut myös kuorma-autoja, niin robotteja kuin automaatteja. Kyllä oikea automaatti päihittää robotin 100-0.
Niin ja tuo MB270E A vaihteen heittely päältä johtuu 95% tapauksista huonosta akusta tai muuten virran vähyydestä. Olen kymmeniä tällaisia tapauksia tutkinut ja korjannut.


Ai niin, vaihda Sprintshiftin hydraulipumpun ohjausrele pikapuolin, jos sitä ei ole vielä vaihdettu. Vanhemmuuttaan releen kärjet palavat kiinni ja hydrauliyksikkö vikaantuu ylikuumennessaan. Tämän kun hoitaa vaikka nyt 100tkm tai 5 vuoden välein, niin sillä ajaa vielä satojatuhansia kilometrejä.
muokattu: 30.9.2021 11:15
Ari Kuusisto 30.09.2021 11:52

Mistä rele löytyy, mistä kannattaa ostaa, ja alkuperäinenkö ??

Ari Kuusisto 30.09.2021 11:56

En tiedä sitten kuinka rauhallinen pohjalainen olen kun tuo vaihtamisen hitaus ei ole ärsytyskynnystä ylittänyt robotin kanssa.

Ville Säynäjäkangas 30.09.2021 12:20
Ari Kuusisto

Mistä rele löytyy, mistä kannattaa ostaa, ja alkuperäinenkö ??

Takuita en sijainnista uskalla antaa, mutta mitä on tullut itselläni vastaan, niin kuskinpenkin alla oranssi rele. Tuskin maksaa paljon alkuperäisenäkään. Edes merkkiliikkeessä.

Ville Säynäjäkangas 30.09.2021 12:26

Tuossa kuvassa rele on musta.

Ari Kuusisto 30.09.2021 14:01

Kiitos neuvoista.

Veli-Pekka Merikallio 30.09.2021 16:44

Ville, missä päin Suomea vaikutat, tunnut olevan alan miehiä?


Kiitos Ville tiedosta!
muokattu: 1.10.2021 15:53
Ville Säynäjäkangas 30.09.2021 16:49
Veli-Pekka Merikallio

Ville, missä päin Suomea vaikutat, tunnut olevan alan miehiä?

Oulussa.

Hannu Harju 01.10.2021 14:23



Me ollaan ajettu reilut 5 vuotta ja 100000 km vastaavalla automaatilla. Toistaiseksi hyvin on pelannut, ei ongelmia. Ajan siten että vakkari on käytännössä aina päällä (toimii kun nopeus on yli 30 km/h). Ajaminen on näin helppoa, ja säästää mun kaasujalan polvea, joka mulla aina kipeentyy kun joutuisi manuaalilla jännittämään kaasujalkaa. Joskus huomaa hieman viivettä vaihdoissa, varsinkin liikkeelle lähdettäessä, mutta loppupeleissä sillä ei ole mitään käytännön merkitystä. Joissain hankalissa paikoissa, joissa pyörät voi sutia, esim. luminen/ hiekkainen ylämäki, kannattaa liikkeelle lähtiessä käyttää manuaalivalintaa (esim. 1- tai 2-vaihde), koska automaatti vähän "hapuilee" vaihteen valinnassa. Nuo Norjan ylämäetkin voi joskus olla myös niin jyrkkiä, että kannattaa ajaa manuaalilla, jos automaatti hapuilee.
Se kutsutaanko tätä automaatiksi vai robotiksi, on jo pelkkää semantiikkaa. Wikipediankin mukaan "Automaattivaihteistolla tarkoitetaan ajoneuvoissa olevaa vaihteistojärjestelmää, jossa kuljettajan ei tarvitse itse vaihtaa vaihdetta, vaan automaattivaihteisto tekee sen hänen puolestaan", eli tässäkin vaihteistossa tämän mukaan mennään.
Katsoin tuon antamasi linkin ilmoituksen, Caravanlandia näyttää tarjoavan tälle lisäturvaa 1 v/ 20000 km, joten ainakin tämän verran voi autoa ajaa aika huoletta. Mutta, tuurilla ne laivatkin seilaa...autot kestää tai ei kestä, lycka till valintaan!



Ville Säynäjäkangas 05.10.2021 11:44

100tkm ei kerro vielä mitään kestävyydestä. Se kun menee vaikka kokonaan huoltamatta ja öljyjä vaihtamatta.
300tkm antaa jo viitteitä ja 500tkm jälkeen voi olla jotain mieltä.

Ducaton robotista ei löydy oikein mitään kokemuksia 200tkm jälkeen?

Robotti ja automaatti voi tuntua synonyymeiltä, jos ei ole ajanut oikealla automaatilla.

Petri Koskela 23.10.2021 12:31

Vanhemmista malleista myös Ducatopohjaisia oli 2000-luvun alussa, pihassakin on yksi 2.8 JTD jossa ZF 4HP20 laatikko joka on "oikea" automaatti, tosin elektronisesti ohjattu jo. Kysynkin nyt tietääkö joku Uudellamaalla tai siitä länteen korjaamon jolla olisi osaaminen ja laitteet öljyn huuhteluvaihdon tekemiseen moiseen loodaan, 130000 km takana ja ehkä ei koskaan öljyjä vaihdettu, ei ainakaan huoltokirja kerro. Ns. ikuiset öljyt pitäisi olla mutta tiedän ettei kannata noudattaa sitä linjaa.

Antero Virkkala 26.10.2021 19:08

"300tkm antaa jo viitteitä ja 500tkm jälkeen voi olla jotain mieltä"

Minulta puuttuu jonkin verran kilometrejä (noin 499700), jotta voisin olla jotain mieltä asiasta, mutta otan tietoisen riskin ja sanon, että valtavan mukavalta tuntuu Fiatin/Sunlightin 9-portainen momentinmuuttajallinen automaatti verrattuna 6-pykäläiseen manuaalilaatikkoon, joka meillä oli vuokra-Caradossa viime kesänä. Asiaan vaikuttaa sekin, että kolme viimeisintä henkilöautoani (2 työsuhde-, 1 oma), yhteensä 15 vuotta, ovat olleet automaattivaihteisia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.