Automaatin kulutus.

Seppo Korkiakoski 21.08.2018 20:17

On alkanut kiinnostamaan matkailuautot automaatilla. Kysymys ensisijaisesti Fiat Dugatosta ja näistä 2.3 kolmosista. Kyseisissä autoissa lienee niinsanottu " Robotti" vaihteisto, eli silloin on normaali vaihdelaatikko ja kytkin.
Noin likimain 10 vuotta sitten, kirjoiteltiin kyseisen laatikon häiriö altiudesta. Miten nyt lienee ?
Kestääkö esim, kytkin jos ajellaan vaikkapa kaupungin liikennevaloissa, jossa auto seisoo kytkimen varassa pitkiäkin aikoja.
Entäs kulutus maatieajossa. Kiinteähampainen normi laatikko ei pitäisi nostaa kulutusta, vaan päinvastoin uskoisin pienentävän.
Uusia Dugato alustoilla olevia autoja on hyvin runsaati tarjolla. Joko Fiat automaatilla on valmis Garavaanarille?

Sakari Lepola 22.08.2018 19:42

Olen nyt ajanut 55 tkm robotilla 3,0 koneen kanssa ja tykkään kovasti. Mitään vikoja ei ole ollut. Kulutus on suunnilleen sama kun edellisellä autolla samalla koneella mutta se oli kokonaispainoltaan 1500 kg pienempi ja manuaali. Kun robotilla on liikennevaloissa pysähdyksissä niin auto ei "roiku" kytkimellä vaan kytkin on auki, eli samalla tavoin kun manuaalilla kytkin pohjassa. Saahan sen "roikkumaan" kytkimellä kun antaa vähän kaasua. Minulla on tapana pitkissä valoissa heittää vapaalle. Kytkin pohjassa rasittaa kytkimen painelaakeria, ei levyä.

Kari Kolehmainen 23.08.2018 13:23

Vuodesta 2004 Ducatossa ns. automaatti. Ei mitään vikoja. Aikoinaan ensimmäisen huollon lähestyessä kysyin maahantuojalta, miksi huolto-ohjelmassa ei ole vaihteistoöljyn vaihtoa. Vastasivat, että ei vaihdeta koskaan...! Eikä sitten ole vaihdettu.

Sakari Lepola 23.08.2018 15:40

Vaihteistoöljyjä ei nykyautoissa tarvitse vaihtaa, ainakaan jos on huolto-ohjeisiin uskominen. Minä olen tässäkin vanhakantainen ja vaihdatan ne 50-60 tkm välein. Ei se ainakaan huononna vaihteistoa. Onko siitä hyötyä, en tiedä.

Kari Kolehmainen 24.08.2018 14:12

Vaihteistoöljyn vaihdosta voi tietysti olla hyötyä, jos sen kykenee tekemään. Nuo Deltan huoltopäälliköt jossain etelässä sanoivat, että Ducatossa tehtävä on vaativa. Pitää kuulemma olla tasan tietty korkeahko lämpötila ja mitä lieneekään vielä sen lisäksi, jotta tulisi oikein. Oulun Deltassa vielä vahvistivat, että parempi, jos ei yritettäisi vaihtaa.

Harmittaa, että olen joskus poistanut sähköpostikeskustelun. Olisi ollut mukavaa panna tänne vaikka pätkelmiä, kun väitin, että ei vaihteistoöljy voi ikuisesti kestää...

Tuosta alkuperäisestä aiheesta vielä: kulutus on nykyäänkin 9-10 litraa sadalle reitillä, mitä kesäisin sahaan eestaas kymmenisen kertaa. (Kilometrejä on tosin kertynyt autolle koko ajalta vuodesta 2004 vain reilun satatuhatta.) On mutkainen ja mäkinen tuo kesätie ja poroja joutuu väistelemään.

Sen olen huomannut, että jos vakionopeussäädintä pitää päällä, kuluttaa aavistuksen verran enemmän. Ja sitäkin olen ihmetellyt, että Nesteen tuotua Pron markkinoille, muutama desi näyttää todella säästyvän, vaikka mainosta aluksi epäilin. Uskoisin, että kahdeksaa kymppiä Pohjanmaan tasankoa kuluttaisi sen kahdeksisen litraa sadalle taikka jopa alle meikäläisen ajotyylillä.

Heimo Turunen 24.08.2018 14:43

Minusta vaihteistoöljy tulisi vaihtaa sillä kyllä se kuluu ja saa kosteutta. Ducaton robotti on periaatteessa manuaski automatisoituine vaihdekoneistoineen. Mm Castrolin sivulla on sille öljysuorituskin. Mitä noita vaihteistoöljyjä valutettu ulos on ne aika epämääräisen näköisiä. Hifistelläkin voi Red Linen vaihteistoöljyt ovat kovassa maineessa. Vaihteet lupsahtelee paikoilleen ja synkka pysyy mukana. Siinä pohtimista onko näin vai onko se tunne kun tietää että askissa parasta vai ihan oikeasti parempi.
Oikeatkin automaatit porsii tai alkaa epäröimään liian vanhalla öljyllä. Minulla on kaksoikytkinauto jonka kytkinlevyt ovat märkiä. Sen vaihtoväli on 60k km. Pelittää kuin uutena ja se ei ole volkkarin dsg.

Timo Haapanen 24.08.2018 15:19

Tiedän useita tapauksia joissa täysin toimiva laatikko on alkanut reistailla öljyn vaihdon jälkeen. Taisi volkkarikin kieltää vaihdon vaikka aluksi se oli ohjelmassa.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.