Autokauppa onneton "kansan maun tähden on"

JANHONEN MATTI 03.04.2008 11:34

AKE:n rekisteröintitilastojen mukaan: Matkailuautoja rekisteröitiin 1-3/2008 yhteensä 379 kpl mikä on 47 kpl vähemmän kun viime vuoden vastaavana aikaan. Myynnin lasku -11 %

Matkailuperävaunuja rekisteröitiin 1-3/2008 yhteensä 252 kpl mikä 107 kpl vähemmän kun vastavana aikana viime vuonna. Myynnin lasku -29,8 %

Jokohan on autojen ja vaunujen hinnoissa on tullut kipuraja vastaan?

Yksittäistuotujen matkailuvaunujen tuonnin kasvu sen sijaan näyttää jatkuvan. Yksittäistuotuja rekisteröitiin 1-3/2008 yhteensä 97 kpl missä on kasvua edellisen vuoden vastaavaan aikaan 59 kpl. Rekisteröintimäärän kasvu 255 %. Euro näyttää olevan ihan hyvä konsultti.

Yksittäistuoduista matkailuautoista ei ole vastaava rekisteröintitilastoa koska ne tilastoidaan henkilöautotilastoon.

JANHONEN MATTI 03.04.2008 12:00

Tuli näppisvirhe. Tuo yksittöistuotujen prosentuaalinen kasvu on tietenkin vain 155 %.

NYYSSÖNEN KAJ 03.04.2008 12:49

Autojen hinnat eivät ole vastanneet minun odotuksiani joten jouduin rakentamaan sen itse vuonna 2000. Hyvän alustan rakentamiselle saa kunhan ensin investoi C-korttiin. Suomessa romutetaa n. 20 vuotta vanhoja linja-autoa tuhatkunta vuodessa. Romuttamot ostavat ne kilohinnalla. 2-4000€

Kylähullut kulkurit ostavat muutaman auton vuodessa omaan käyttöönsä lisäävät sängyt kaapit ja keittiön ellei sellaista ole jo valmiina. Tuoleja jää aina rakentelusta ylijäämää.

Kirjastoautot ovat suosituimpia alustoja rakenteluun koska karavaanarin kannalta ne on parhaiten varustettu. Ne ovat vähän ajettuja ja useimiten hyvin hoidettut. Nekin myydään ennen kuin täyttävät 20 vuotta.

LIIMATAINEN HANNU 03.04.2008 13:53

Euro hyvä konsultti, kyllä! Onkohan muuten tehty pätevää ja puolueetonta tutkimusta miksi ne hinnat täällä pohjan perällä ovat mitä ovat, niin paljon korkeampia kuin saman tavaran hinnat siellä juuroopassa? Muutaman satosen, ehkä muutaman tuhannenkin hinnaneron ymmärtäisi, tuontikulut, eri alv, mahdolliset lisävarustelut, akku ym., mutta kun on viisinumeroinen luku hinnanerossa, meidän tappioksi, niin himpan askarruttaa. Ei ne pienet markkinatkaan kaikkea selitä. No, onkohan tämä kehitys sitten taas uuden laman ennakointia?

HAAPANEN TIMO S 03.04.2008 16:20

Esimerkki €uron konsultoinnista: http://lyhytlinkki.net/?4l3yjg4e Ilmalämmitys, etuteltta

http://www.netticaravan.fi/hakuri/details.php?id=33158 Alde-lämmitys

Ei nyt ihan tuplat, mutta melkein.En yhtään ihmettele tilastoja.

PIETILÄ JUKKA S 03.04.2008 18:17

Kerroppa minkä kertyy vuodessa "linjurin" käyttökustannuksia, verot,käytömaksut yms. esim siitä kokoluokasta, joka Sinulla on. Ei kaj niitä rinnasteta matkailuautoon vai... Tietenkin rakentaminen vanhasta bussista maksaa omansa, joka on sitten eri asia. Uteliaana kyselee Jukka. ps. Autosi olen nähnyt kuvissa.

NYYSSÖNEN KAJ 03.04.2008 19:37

Kyllä se on rekisteröity matkailuautoksi eli henkilöauto- Dieselvero + vuosimaksu 604 eur liikennevakuutus 173 eur 70% bonus Täyskasko 275 eur 70% bonus polttoaine kulutus 25 l/100km Huolto ja korjaus keskimäärin 4000 eur/vuosi huollon osuus 50€ Muutostyö matkailuautoksi 2000 vuonna bussikoritehtaalla 280 000 fim josta rungon muutostyö 3,5 tonnia kantava takatallin osalta oli kallein kulu.

Nyt kun olen itse opetellut tekemään korjaustyöt ja löytänyt oikeat hankintakanavat varaosille on korjauskustannukset tasolla 1500€ per vuosi + huolto. 30 vuotta vanhaa autoa ei vio ylläpitää varautumatta dettä aina löytyy jotain korjattavaa. Tosin kun korjaat ei sitä enään toista kertaa tarvitse tehdä. Kytkin ja jarruremontti tehtiin Puolassa 1260€ Suomessa se olisi maksanut 5000€ kytkin ja jarrut kestävät 600 000 km tai 1 000 000 km joten nyky käytössä en tarvitse tehdä uudestaan.

Ne jolla on linja-auton D-kortti taskussa pitävät auton linja-autona jolloin ei tule dieselveroa ja käyttömaksua lainkaan.

Suomessa löytyy n. 150 - 200 tämänlaista autoa yksityisenä kulupelinä omaksi iloksi. kaj

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.