AUTOJEN HENKILÖMÄÄRÄT
KORKIAKOSKI SEPPO
01.01.2008 18:59
Vuoden alusta tieliikennelaki uudistui esim, autojen ylikuorman suhteen. Onko palstan lukijoissa laintuntijoita, jotka osaavat valistaa seuraavissa kysymyksissä.
Jos on -07 mallinen puolidinette auto, joka on nyt rekisteröyty 4 henkilölle,jossa on turvavyöt samoin neljälle, niin voiko siinä olla useampia matkustajia.
Liekö mahdollista saada lisäpaikkaa, esim, edessä olevalle sivusohvalle. Auton painot nimittäin sallisivat rekisteröidä vaikkapa viidelle. Vai onko se sivusohva sellainen penkki johon ei enään anneta luvallisia istuinpaikkoja.
Lait ne vain tiukkenee!
JANHONEN MATTI
01.01.2008 21:45
Tieliikennelaki 3.4.1981/297 ja siihen hyväksty muutos (31.3.2006/234) 88 § on hyvin selkeä ja sanoo, että ajon aikana on käytettävä turvavöitä. Kun autosi on 2007 mallia joka on rekisteröity neljälle ja siinä on turvavyöt neljälle niin ajonaikaiset paikat on siinä.
Mainitsemiesi lisäpaikkojen saaminen on takkusten takana vaikka kantavuus antaisikin myöten. Autossa tuskin on mainitsemiesi neljän penkin lisäksi hyväksyttyjä istuinten ja turvavöiden kiinnityspisteitä, joihon turvavyöt voisi kiinnittää.
PALIN MATTI
01.01.2008 22:06
Mites kaima tehhään jatkossa mun piirongissa? Se on rekisteröity 2005 ja viidelle hengelle. Neljälle löytyy vyöpaikat ja se viides on siinä vyöttömällä sivupenkillä.
Käsittääkseni tuo kaikkien matkustajien turvavyöpakko vaikuttaa myös aiemminkin rekisteröityihin piironkeihin.
Joissakin on aikoinaan merkitty jopa kahdeksi matkustajapaikaksi tällainen vyötön sivupenkki.
Muuttuuko tällaisissa autoissa rekisterikirjamerkintä sitten uuden lain mukaiseksi?
KORKIAKOSKI SEPPO
01.01.2008 23:23
Entäs sellaiset autot joissa on istuin selkä ajosuuntaan ja niissä ei aiemmin ole ollut vöitä.
Paljon on vielä ihmeteltävää uuden lain tulkinnassa.
NYYSSÖNEN KAJ
02.01.2008 07:36
Suomessa ei tunneta taanehtavasti annettua lakia.
Tästä syystä ennen lain voimaan tuloa hyväksytyt autojen käyttö pohjautuu ensirekisteröinnin aikaiseen lakiin.
Minun piironki on vm 1980 ja rekisteröity 1+8 hengelle muutoskatsastuksella vuonna 2000. Koska auto oli vuonna 1980 linja-auto niin siihen sovellettiin saman vuoden linja-auton turvavyömääräyksiä. Joten ei sallittu laittaa edes kuljettajan paikalle turvavyötä.
Minä saan tilapäisesti kuljetta myös 30% yli rekisteröidyn henkilömäärän eli 3 lisähenkilöä.
Lisäksi saan ottaa kyytiin kolme hevosta mutta niillä on "turvavyön käyttöpakko"
http://groups.msn.com/kajnyyssonen/matkailuauto.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=11
MANNINEN ESA
02.01.2008 10:07
Voe hyvänen aeka. Ei kai. Ihan ko päälläns seisois. (makiat naurut aamutuimaan) :)
HÄLVÄ TEUVO
02.01.2008 10:07
Eiks ois Kaj komeeta karauttaa leirinnästä lähimpään taajamaan ratsulla!
TeeHoo
PALIN MATTI
02.01.2008 10:21
Mie oon kyllä ymmärtäny asian niin, että henkilöauton matkustajien turvavyön käyttöpakko ei oliskaan ajoneuvokohtanen, vaan ihan yleinen ja vuosimallista riippumaton määräys. Ellet voi itseäsi turvavyöllä kiinnittää kyseiseen ajoneuvoon, et voi siinä siis matkustaakaan.
Toisaalta, oonhan mie voinu ymmärtää tän asian väärinki, vaikken mikkään ossuuskaupan hoitaja olekkaan.
NOUSIAINEN MARTTI
02.01.2008 10:24
Sivuttaispenkillä ei ole vöitä siksi, että se voi aiheuttaa leikkautumisvaaraan törmäystilanteessa. Melkoinen dilemmma.
KAUPPI ERKKI I
02.01.2008 12:13
Jos verotus meneekin painon mukaan niin sitä parempi mitä pienemmälle henkilömäärälle auto on rekisteröity jos verotetaan kokonaispainon mukaan. Henkilöautoissa auton painoa on lisätty uuden rekisteriotteen mukaan myöskin jos auto on ennen ollut vähäpäästöinen niin tämä merkintä on poistunut uudesta otteesta syitä moisiin muutoksiin kun kysyy katsastuskonttorilta niin hohauttelevat vaan olkapäitä. olisi paljon reilumpaa jos asioista tiedotettaisiin etukäteen että voisi paremmin varautua mahdollisiin muutoksiin sillä sehän on tosiasia että mehän sen uusien autojen hinnanalennuksen maksamme.
AHOLA JARI
02.01.2008 12:47
Juu, kyllä se niin on, että mikä on hyväksytty liikenteeseen, on sen käyttö omanaikansa vaadituilla alkup. varusteilla edelleenkin sallittua, esim. ei kaikissa hlöautoissakaan ole kuskillakaan turvavöitä.
Esim2. ennen vuotta -85 rek. pakusta (N1) saa poistaa, jos käyttö vastenmielistä. Vöitä tosin pitää nykyään käyttää, jos ne on oli ne asennettu pakollisina/vapaaehtoisina, esim3. kuorma-autot (N2, N3) - tuli kait pakolliseksi v. 2006.
Nyt tosiaan tämä vyöttömien (jos vyöt pakollisena)tilapäiskuljetusten siirtymäaika on loppunut henkilö- ja pakettiautoilta, poislukien koulukyydit taksein (9.5.2008 asti);
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20061085
"Annettu Helsingissä 30 päivänä marraskuuta 2006
Valtioneuvoston asetus
ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta annetun valtioneuvoston asetuksen voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Valtioneuvoston päätöksen mukaisesti, joka on tehty liikenne- ja viestintäministeriön esittelystä,
muutetaan ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun asetuksen muuttamisesta 20 päivänä huhtikuuta 2006 annetun valtioneuvoston asetuksen (289/2006) voimaantulosäännös seuraavasti:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä toukokuuta 2006.
Henkilö- ja pakettiauton (M1- ja N1-luokka) muulla kuin etuistuimella saadaan 31 päivään joulukuuta 2007 kuljettaa tilapäisesti 30 prosenttia enemmän vähintään 3-vuotiaita istuvia matkustajia, kuin heillä on mahdollisuus käyttää turvavyötä tai muuta turvalaitetta.
Autoon ennen 1 päivää tammikuuta 2007 hyväksyttyjä lisäistumapaikkoja saa käyttää 31 päivä joulukuuta 2007 jälkeen istumapaikkoina, jos ajoneuvolle säädettyjä massoja ei ylitetä.
Linjaliikenteenä suoritettavissa koulu- ja päivähoitokuljetuksissa saadaan 38 §:n 2 momentissa sallittu tilapäinen henkilöylikuorma 9 päivään toukokuuta 2008 sijoittaa turvavöillä varustetuille istumapaikoille.
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2007.
Ennen asetuksen voimaantuloa voidaan ryhtyä asetuksen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.
Helsingissä 30 päivänä marraskuuta 2006
Ministeri
Leena Luhtanen
Ylitarkastaja
Maria Rautavirta"
JANHONEN MATTI
02.01.2008 12:55
Tuo aiempi vastaukseni koski vain ja ainoastaan tuota Sepon tapausta. Vastasin vain siihen mitä kysyjä kysyi.
Ei tässä nyt niin maata kaatavasta asiasta ole kyse.
Kysymys on turvavyödirektiivinä pidetyn 2003/20/EY täytäntöönpanosta. Direktiivi huomio erityisesti lasten turvallisuustekijät ja direktiivin pohjalta tieliikennelain 88 § tehdyt lisäpykälät saattavat aiheuttaa päänvaivaa ja jopa h-auton vaihtotarvetta monilapsisille perheille.
Lain perusteluissa - Katekismuksen "Mitä tämä on" - sanotaan selvästi, että "Määräys koskee ainoastaan ajoneuvoihin asennettujen turvalaitteiden käyttöä, eikä se laajenna turvalaitteiden asennusvelvollisuutta ajoneuvoihin joissa niitä ei ole."
Direktiivin 2003/20/EY antovaiheessa näyttää olevan keskusteltu sivupenkkien istuinpaikoista ja siinä on tultu siihen tulokseen, että kun niihin ei asiantuntijoiden mukaan saa asennettua kunnollisia turvavöitä ne pitää kieltää.
Mutta... mutta. Ei sääntö ettei poikkeusta. Direktiivissä kuitenkin puhutaan poikkeuksista joihinkin erikoisajoneuvoihin esim. ambulansseja koskien.
Saapa nähdä miten tätä sääntöä kansallisesti tulkitaan.
Olen muuten sitä mieltä, että näistä säädösmuutoksista jotka on viranomaisten tiedossa jo vuosia etukäteen, tiedotetaan ennakkoon esim. AKE:n sivuilla helvetin huonosti.
Katsastus on muuttunut mutta onko Ajoneuvohallintokeskus?
KORKIAKOSKI SEPPO
02.01.2008 14:49
Niinpä niin, nämä uudet asetukset, jotka tuovat muutoksia auton käyttäjille näyttää tulevan kuin suomen talvi, eli se yllättää aina. On totta että "AKE" voisi parantaa tiedotustaan. Mutta sitten vielä sellainen "muistikuva",eikös matkailuautoissa ole saanut asunto-osan puolella matkustaa ilman vöissä oloa. No tämä vuodenvaihde nyt sitten lopettaa tämän vapauden. Eli matkailuautosta tulee penkkiin sidottujen kaappi, niinkuin henkilöauto on ollut tähänsaakka.
No eipä mitään lakia täytyy kunnioittaa, mutta lasten lapsia olisi mukava edelleen ulkoiluttaa joskus lomienaikana.
Harmittaa sen yhden kohta, joka ei sovi vöihin, ellei laita kahta/vyö.
KEMPPAINEN HENRY E U
02.01.2008 15:26
Elä laita kahta lasta samaan vyöhön. Painavampi ainakin vammauttaa sen pienemmän ja kevyemmän-törmäystilanteessa.
HALMEENMÄKI JUHANI
02.01.2008 21:36
Eipä tässä ylikuorman kieltämisessä mitään huonoa ole. Autossa on paikat tietylle matkustajamäärälle, miksi sinne pitäisi sitten väkisin änkeä enemmän? Käytännössähän ei yleensä mahdukaan, ainakaan turvallisesti tai mukavasti. Ja vanhaan kaluston ei muutu käytännössä mitään muuta kuin se että liftareita ei voi ottaa enempää kuin papereissa. Omalle normaalipesueellehan paikkojen piti riittää ennenkin.