Auta: aivan "uusi"auto !

JUSSILA KARI 13.02.2007 17:32

Matkailuauto mallia 2000 lippa-lmc. Siinä vesikeskuslämmitys Priimus Aguaflex, joka lämmittää vain +18asteeseen,vaikka termostaatti täysillä! Tunnetko vian?

TERVO JARI 13.02.2007 17:47

http://karavaanari.info/modules/newbb/viewforum.php?forum=9

Ja voit kysästä suoraan osoitteesta:mjo33400@karavaanari.info

Apu löytyy edellämainituista linkeistä . . .

Jari

LEHTINEN ANTTI 13.02.2007 17:49

Olisiko sama vika kuin meillä. Aivan liian vähän pituutta patteriverkostossa. Meillä on alle 7 metriä patteria. Ei riitä mihinkään vaan paleltaa pakkasella. 7 metrillä lämitysteho on vain 2.8kW, mikä on liian alle -15C lämpötiloissa vähän.

JUSSILA KARI 13.02.2007 17:58

Kovin paljon kiitoksia tiedosta!!

JUSSILA KARI 13.02.2007 18:01

Jaa vai semmostakin,pitää tutkia asiaa. Kiitos vihjeestäsi!!

JUSSILA KARI 13.02.2007 18:04

Kovin paljon kiitoksia tiedosta!!

KOSKINEN OLLI J 13.02.2007 18:12

Jos pattereiden kiertovesi on polttavan kuumaa patterikierron loppupäässäkin, eli lämmittimeen menee kuuma vesi "lämmitettäväksi" niin patterit eivät luovuta lämpöä riittävästi. Syynä on liian vähän pattereita ja/sekä se että pattereiden ilmankierto on osittain estynyttä. Ensimmäinen korjaustoimi on imuroida pölykoirat ja roskat pattereista, ja tarkistaa että pattereiden ilmankiertoa ei estä peitteiden reunat, matot tms:)

JUSSILA KARI 13.02.2007 18:23

No kuumaahan se loppupää on, pitää yrittää tuota imurointia jos se vaikka auttaisi. Kiitos sinulle!

PELLIKKA ERKKI 13.02.2007 19:43

Laita ne istuinlaatikon ilmanotto aukot kiinni vaikka siististi jalkalistalla.Sitten keskeiselle paikalle lattian rajaan aukko kooltaan 240mmx120mm siihen sormisuojilla varustetut laitetuulettimet (2kpl)kooltaan 120mmx120mm kiinnitettynä pehmoseen routalevyyn,ei resonoi.Kytke puhaltimet sähköisesti sarjaan, kierrosluku putoaa ja ääni pienenee.Huolehdi että ilma ohjautuu pattereiden kautta .Kylläpä passoo...

HAAPANEN TIMO S 13.02.2007 19:53

Katos vaan,poijjaat muuttaa vesikeskuslämmitystä ilmalämmitykseksi.Mitä tähän sanoo Jouko G?

TERVO JARI 13.02.2007 21:24

http://www.caravantukku.fi/webkatalog/tuoteryhmat/lammitys/lammitys_start.htm

Jos ei aukee "suoraan", Tuotteet, Lämmitys, Nestekiertojärjestelmä, ja himpan "rullaati rullaa" niin löytyy tuote A 1900635 ja A 1900665, siitä kun ottaa mallia niin ei tarvi ruveta "raiskaan" kalusteita eikä mitään routalevyjä asenteleen, niiden käyttötarkoitus on ihan muualla.

Ja Bilteman Jännitteenmuunnin Art. 38-393, jolla voi laskea 12V jännitteen 1,5V 3V 4,5V 6V 7.5V 9V. Tältälaitteelta vetää piuhan laitepuhaltimille, 9V:lla on jo puhaltimen aiheuttama "melu" alhainen mutta kyllä ilma liikkuu, 6V:lla ei kuulu kuin "tuhina" mutta apua tulee lämmön siirtoon . . .Jos puhallin resonoi, ohutta tarrahuopaa tai vast väliin, tosin on epätodennäköistä tuo resonointi. . .

Jari

Ps. Noi alimmat 1.5V ja 3V eivät "pelitä" . . .mutta nekin ominaisuudet siinä Bilteman vermees o . . .

EEROLA TEEMU J 13.02.2007 21:33

Kyllä sen patterin pitää olla kovilla pakkasilla joka puolelta kuuma,jos aikoo siitä lämpöä saada. Niinkuin täällä jo kerrottiin, niin nuo m- käyttö-patterit luovuttaa max 400W/m ja niitä pitäisi olla ainakin yhtä monta metriä kuin on sivuseiniä yhteensä, jotta riittäisi. Siis 5 m autossa 10 m patteria jne. Olettaen että eristykset ym on kunnossa.

Termostaatti tapissa ei auta jos pannun teho ei riitä tai pattereita on liian vähän; ilmankierto tai vesipumpun kierrätys on heikkoa, eristykset tai luukut, ovet ja ikkunat vuotaa ym. Sain jokunen vuosi sitten Knausin tehtaan laskelmat, joiden mukaan edes 6 kW pannu ei riitä täysmääräisellä patteripituudella 30 asteen pakkasessa, ellei ikkunoissa ole tehokkaita eristyksiä ( mm. haitaripalkeen muotoiset 2-kerroksiset kylmäverhot ja tuulilasissa oma(t) peite). Kovilla pakkasilla pannun pitäisi käydä lähes jatkuvasti, mikä osoittaisi että ainakin vesi kiertää ja patterit luovuttaa lämpöä.

Pohjoisen oloissa ei tavanomaiset saksalaisten vesikeskuslämmitykset riitä. Pitää olla ns. "pohjolaviritys". Jos pattereita on liian vähän, niin niitä on aika helppo lisätä niin, että kaksi patteria on päällekkäin. Hankkii vain sopivat kumihaaroittimet ja lisää patteria. Kunnon ilmankierto ja myös raikasilman saanti sisätilaan pitää olla kunnossa.

VARTIAINEN JOUKO G 13.02.2007 21:50

No Timo - jos 3:n vuodenajan harakanpesässä ei tarkene kunnon pakkasissa niin ei se ole synti eikä edes häpeä parantaa lämmitysverkon (nestekierto) antotehoa lisäämällä esimerkiksi puhallinkenno tai vaikka kaksikin lämpötehon lisäämiseksi. Hiljaisella (db-arvoltaan) tuulettimella saa ilmavirtausta lisättyä ja saattaa olla että se ratkaisee ongelman. Oikeassa talvivaunussa tuollaiseen jippoiluun ei tarvitse turvautua - kokemusta on ;)

JUSSILA KARI 13.02.2007 21:59

Todella paljon kiitoksia koko poppoolle, varmasti hyviä neuvoja on tullut meille kokeiltavaksi käytäntöön, siitä kiitos !

VILJAVA TAPIO 14.02.2007 09:40

Tuossahan tuli olennainen sanotuksi, mutta kiinnittäisin vielä huomiota siihen ilmankiertoon. Ilmalämmityksessähän propelli kierrättää ilmaa väkisin. Nestelämmityksessä taasen kierto perustuu vain ja ainoastaan kylmän ja lämpimän ilman tiheyseroon. Tarkoiottaa sitä, että ilman täytyy vapaasti päästä lattiaa pitkin pattereille ja seinää pitkin pattereilta ylös kattoon. Tämä taas tarkoittaa, että kalusteiden pitäisi olla irti lattiasta ja seinistä rimojen päällä. Luulen, että näin ei ole, vaan kalusteet ovat kiinni lattiassa ja seinissä ja siellä täällä on "siistejä" kapeita rakoja, joista ilman tulisi kulkea, mutta kun ei mahdu kulkemaan. Joissakin nestelämmitteisissä vaunuissa ja autoissa on ilmalämmitteisen kalustus, vaikka se pitäisi suunnitella erikseen niin, että ilmarako on koko matkalla. Jos omaa puusepäntaitoja, voi itse tehdä joitakin muutoksia.

HAAPANEN TIMO S 14.02.2007 19:44

Kyllä ne LMC:hyviä vehkeitä ovat Kari.Mää peesaan Tapsaa vielä tässä ilmankiertoasiassa,sen laitat kuntoon niin varmaan pärjää.Toi Erkin asennus vaikuttas tehokkaalta,systeemistä voi päätellä että tilanne on juuri Tapsan kuvaama,ei lainkaan vanerisia ilmasolia.Yksi tapa olisi ripustaa patterin alle yläreunastaan reijitetty ilmaputki jonne puhaltaisi ilmaa,ja lattialla olisi korotetut vanerit.Käy kurkkimassa noita ilmasolia jossain LMC:n vaunussa.Nehän ovat hyviä talvivaunuja kuten valistuneet karavaanikumppanit tietävät.

NIEMI ROLF R 15.02.2007 10:38

Meillä oli aikanaan uutena hankittu LMC 560 vm 2000 alkoovilla. Autossa oli Primuksen vesikeskuslämmitys. Vaikka ulkona oli -25 C niin lämpöä riitti hyvin WC-tilaa lukuunottamatta myös alkooviin. Alkoovissa patjan alla olevaa ilmarakoa kasvatettiin 15 mm lisää, jotta ilmankierto lisääntyisi ja patja altapäin pysyisi paremmin lämpimänä. Jotta pakkasneste lämmitysjärjestelmässä kiertäisi tehokkaasti oli perinteisen pienen 12V kiertovesipumpun rinnalle jo tehtaalla asennettu isompi 12V kiertovesipumppu, jota kylmällä säällä oli syytä käyttää rinnakkain pienen pumpun kanssa. Mielestän pattereiden määrä oli autossa riittävä. Wc-tila oli autossa kylmähkö lämpöpatterista huolimattta, sillä hyvän lämminilmakierron aikaan saaminen oli suunnittelijalta epäonnistunut.

EEROLA TEEMU J 15.02.2007 11:58

Meillä auton WC:ssä on peräseinällä koko seinän levyinen ja puolisen metriä korkea levypatteri,niinkuin kotonakin vapaasti seinän vierellä seisovat. Se pitää paikan kaikkein lämpimimpänä koko autossa (Knaus) ja olen hankkinut sinne Heinola Caravanilta kasaan menenvän ja todella vähän tilaa vievän kuivaustelineeen, missä esim hiihtovaatteet kuivuvat nopeasti. Levypatterissa on ihan samanlaiset kiinnitysputket kuin ripapattereissakin.

JUSSILA KARI 15.02.2007 21:56

Kiitos vastauksestasi! Oli todella kiva että kerroit samanlaisesta autosta. Eli pientä remppaa...

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.