Aurinkopaneelin vaihto

Juha Kirjonen 26.05.2021 17:58

Hei. Neuvokaas viisaammat, miten aurinkopaneeli irroitetaan. ? Olen vaihtamassa liikkeessä asennetun 160w
Paneelin tilalle 360w, jotta riittää pitempäänvoimaa vekottimiin. Sen verran olen ottanut selville, että siimalla tai langalla nirhataan sikaflexit irti ja toffee laikalla jämät retkiauton peltikatosta pois.
Sitten en tiedä miten johdot irrotetaan ha pitääkö paneeli peittää, ettei anna virtaa.
Että tällaista.

Timo Haapanen 26.05.2021 19:26

Mun mielestäni panelia ei kannata poistaa vaan lisätä toinen siihen viereen. Varjostusten kannalta on paljon parempi usea pieni paneli kuin yksi iso. Lyhyen sivun varjostus pimentää panelin täysin, kahteen paneliin ei ehkä osu niin helposti.

Itse juuri hiljattain vaihdoin yhden panelin ja irroitin kaksi kulmapalaa. Langalla ei onnistunut alkuunkaan mutta siklillä tai onko sen nimi teräslasta lähti oikein hyvin. Vasaralla naputellen sinne väliin ja jäämät puukolla varovasti. Mitään naarmuja ei jäänyt mutta jostain syystä pieni värimuuttos palan kohdalla on. Autossa on lasikuitukatto.

Tälläinen työkalu mutta n. 9 senttiä leveä. Jos tuon teroittaa esim. tahkolla toisesta sivusta ja käyttää niin että teroituspuoli nostaa terää lähtee varmaan vielä helpommin.
https://cel.fi/tuote/tyokalut-ja-tarvikkeet/lastat/teraslasta/

@timppa

Juha Kirjonen 26.05.2021 20:00

Kiitti Timppa! Luin jostakin, että jos laittaa
Eri volttimäärän panelit, niin sitten joutuu sen heikomman mukaan ottamaan sieltä virtaa. Nyt 160 w ja 18 v paneli ja uusi on
360w, 47,6v. Tämä on jaettu kahteen piiriin
Tuon varjo -ongelman pienentämiseksi.

Timo Haapanen 26.05.2021 20:38

Miten kahteen piiriin? Jos tarkoitat ohitusdiodeja niin ne toimivat panelin pitkän sivun suuntaisesti, lyhyen sivun varjo pimentää molemmat puolet. Ja jos ohitusdiodeja on kaksi tulee piirejä kolme.

Tuo 160W ei sovi isomman kanssa käytettäväksi.

@timppa

Juha Kirjonen 26.05.2021 20:47

Juu,ei kuulemma sovikaan. Siksi lähtee.
Uusi paneeli , mitä ajattelin on
Aurinkopaneelit.info, sieltä
Perc paneelit ja Hannover solar hs360M-30D 360w PERC, 3 diodia, kun katsoin valmistajan sivuilta. Ovat half cut paneeleja.

Timo Haapanen 26.05.2021 22:51

Hyvä paneli se on. Mullakin se vaihdettu on PERC.

@timppa

Timo Haapanen 27.05.2021 08:25

Mahtuisiko sinne kuitenkin se uusi vanhan rinnalle. Jättäisi vanhan säätimineen kaikkineen paikoilleen ja asentaisi uuden järjestelmän siihen rinnalle. Sen jälkeen jälkeen akut latautuvat pilviselläkin ilmalla. Ehjän sydeemin purkaminen on tuhlausta.

Noin isoa panelia ei voi kytkeä auton oman laturin kautta, jos siellä on EBL on max. 18 A. Pitää kytkeä suoraa säätimeltä akkuun.

@timppa

Juha Kirjonen 27.05.2021 08:29

Vanhan voi jättää, jos irrottaa paneelin ja
Kääntää sen toisin päin. Tuosta EBLstä
En ymmärrä mitään. Ehkä joku asentaja
Keksii siihen lääkkeen.

Timo Haapanen 27.05.2021 09:18

Mikä on EBL:n tyyppi? Tyypistä riippumatta siellä on 'solar regler' kolmiosainen pistokkeen paikka jonne panelin säätimeltä tulevan johdon voi asentaa. Säätimeltä akulle on aivan yhtä hyvä paikka, tosin EBL:n kautta lataantuu myös hupiakku pienellä virralla.

Ellei siellä laturin paikassa ole pistoketta on nykyinen paneli kytketty suoraa säätimeltä akkuun.

@timppa


Tuossa se solarin paikka näkyy https://lh3.googleusercontent.com/proxy/Tqs5-QyCpN40OwsO_zKy1WBRcOujJLYM4s8x-WvCNcg1Fia9Sx_D1kjlQcn8XYSf7BT4s0mfmu5wBmq6QX3fBi889VokGpypYGC5GeRP6RecTScMOahK0K6bzPw22dgS ----- Katselin panelin valmistajan sivuja, se tosiaan on jaettu kahteen osaan pystysuunnassa. Kahden osan raja näkyy selvästi https://hanoversolar.net/wp-content/uploads/2018/07/Datasheets-English-2021.pdf
muokattu: 27.5.2021 09:27
Juha Kirjonen 27.05.2021 09:28

Se on Shaudt 208 s

Juha Kirjonen 27.05.2021 09:30

Ps. Mittasin uudelleen retkuauton katon, niin eihän se iso paneeli mahdu ilman jotain telineitä, jiten varmaankin laitan kahdella pienemmällä, kunhan mietin.

Timo Haapanen 27.05.2021 10:18

Jaaha, se laturi on tuo
https://www.campmarket.fi/el-elektronik/elcentraler/sahkokeskus-ebl-208-s?gclid=Cj0KCQjwhr2FBhDbARIsACjwLo0WlPj0q4WGxSWjpe7ClXddM-hDTlc7GGnocRyD76zZWBlKXgcHyCoaAh12EALw_wcB

@timppa

Juha Kirjonen 27.05.2021 12:10

Juu, tuo näkyy siellä kotelossa kököttövän.
Nyt täytyy pitää mietintätauko. Ainakin
Vaihdan pwm- säätimen mppt- säätimeen
Saman tien.

Timo Haapanen 27.05.2021 13:40

Minä antaisin olla sen säätimen ja hommaisin uudet panelit ja niihin se MPPT säädin. MPPT-säätimen todellinen etu on n. 20 % ja jos sulla tulee siihen 160 W:n paneliin keskimäärin 4-5 A on se hyöty max. 1 A . Tarvitsetko sitä yhtä ampeeria?

Mulla on katolla 430 W / 23 A ja siinä MPPT tuntuu jo.

@timppa



Petri Ahonen 27.05.2021 13:50
Juha Kirjonen

Ps. Mittasin uudelleen retkuauton katon, niin eihän se iso paneeli mahdu ilman jotain telineitä, jiten varmaankin laitan kahdella pienemmällä, kunhan mietin.

Minä laitoin ison paneelin retkuiluauto katolle ja sille Thulen clamp telineen.. Paneeli tulee telineiden ulkopuolelle asti, mutta toki kapeampi kuin auto. Tuota Thulen telinettä voin suositella on monipuolinen ja myöhemminkin voi paneelin paikkaa vaikka siirtää ja vaihtaa paneeleita helposti. Jos vanha paneelisi on vielä katolla ja se on liimattu silikoni pohjaisella liimalla, silloin kuumailmapuhallin on hyvä vempain, kunhan et liian kuumaksi lämmitä. Se pehmentää silikoniliiman. Myös tuota MPPT säädintä voin suositella, kunhan hankit riittävän isotehoisen ja Victronin bluesolarversion josta Bluetooth yhteydellä toimintaa helppo seurata.


Sorry siis Victronin SmartSolar versio EI bluesolarin.
muokattu: 27.5.2021 13:53
Juha Kirjonen 27.05.2021 13:53

Kiitti vinkistä. Nyt olen ihan pihalla(kuten
Muutenkin), näistä vaihtoehdoista, mutta
Mietitään ja katsotaan sopivin.

Juha Kirjonen 27.05.2021 13:56

Joo, Timppa , en tartte, täytyy katella, mitä tekee. Voiko muuten laittaa paneelin
Wc:n tuuletus aukon päälle,se kyllä mahtuisi olemaan paneelin alla osumatta siihen?

Timo Haapanen 27.05.2021 15:22

Mikä ettei voisi laittaa. Vessan tuuletus pikkuisen kärsii mutta panelin jäähdytys paranee.

@timppa

Juha Kirjonen 27.05.2021 15:41

No hyvä. Sitten iso paneeli vois mennä katolle. Kattelin, että ihan noilla muovitassuilla, joilla nykyinen paneeli on
Liimattu katolle uusi paneeli nousisi
Yli tuuletus aukon.

Jorma Isopoussu 27.05.2021 16:53

Jos on twinin muovinen venttiilikupu saattaapa lämmetä liikaa..

Tapani Pokkinen 27.05.2021 17:29

Miksi laittaa muovihärppäkkeitä katolle ja vielä maksaa hävyttömän hinnan niistä?
Taivuttaat tai ostaa aluminiset kulmat tahi rosterista, joo on Outokummun osakkeita ja liimaa ne uretaanilla kiinni. Niihin sitten ruuveilla panelit. Tee riittävän pitkät kulmat ja poraruuvilla kiinni.
Taitava mies paikan saa.

Juha Kirjonen 28.05.2021 08:15

Hyvä idea. Nyt vain siitä vanhasta paneelista jää palat ylimääräiseksi, niin
Ajattelin ne kierrättää siihen mahdolliseen uuteen.

Petteri Haverinen 28.05.2021 08:17

Hieman off-topic, mutta mitäs olet Timppa mieltä tästä paketista:

https://nordsolar.fi/tuote/462kw-hc-perc-yksikide-aurinkosahkojarjestelma/

Juha Kirjonen 28.05.2021 08:17

Jaa, liekkö jollain kokemuksia tuollaisesta.
Täytyy sitten ehkä vaihtaa metallinen tilalle. Kaippa sellaisiakin löytyy?

Juha Kirjonen 28.05.2021 08:21

Tästä löytyy you tube video haulla:
Aurinkopaneelit suomessa kannattaako?

Timo Haapanen 28.05.2021 09:10
Petteri Haverinen

Hieman off-topic, mutta mitäs olet Timppa mieltä tästä paketista:

https://nordsolar.fi/tuote/462kw-hc-perc-yksikide-aurinkosahkojarjestelma/

Varmaan oikein hyvä. Tuo Froniuksen invertteri taitaa olla yleisin suomessa, mullakin se on 5000 wattisena. Itävaltalainen viiden vuoden takuulla. Panelit on uutta tekniikkaa.

Tavallaan tuollainen paneli on hankala matka-autoissa ison kokonsa vuoksi. Sehän on kuin kaksi 165 W:n panelia sarjaan liitettynä. Kahden asennus tulee pikkuisen tyyriimmäksi mutta on monessa tapauksessa helpompaa.

Diodien kytkentää en ymmärrä koska niitä on kolme. Kaksi tai kuusi ymmärtäisin. Kuitenkin paneli varmaankin jakaantuu 8 lohkoon ( ehkä vain neljään ) yhteensä, keskeltä poikki ja ylä- sekä alapää 4 kumpikin. Siinä ei pienet varjot haittaa mutta ei haittaisi kahdessa erillisessäkään vallankin jos ne olisivat auton katolla kaukana toisistaan.

@timppa



Timo Kajava 28.05.2021 11:31

Halfcut paneelit on jaettu kuuteen lohkoon, ja ne on kytketty sarjaan sekä rinnan. Siksi kuusi bypass diodia.

Ehkä kuva selventää asiaa.
https://www.pvsyst.com/help/half-cell_twin_module.png

Timo Kajava 28.05.2021 11:50

Korjaan, siis kolme bypass diodia. (Kännyllä tulee herkästi näitä kun tekstiä ei näe kunnolla)

Timo Kajava 28.05.2021 11:50

Korjaan, siis kolme bypass diodia. (Kännyllä tulee herkästi näitä kun tekstiä ei näe kunnolla)

Petteri Haverinen 28.05.2021 12:18
Timo Haapanen

Varmaan oikein hyvä. Tuo Froniuksen invertteri taitaa olla yleisin suomessa, mullakin se on 5000 wattisena. Itävaltalainen viiden vuoden takuulla. Panelit on uutta tekniikkaa.

Tavallaan tuollainen paneli on hankala matka-autoissa ison kokonsa vuoksi. Sehän on kuin kaksi 165 W:n panelia sarjaan liitettynä. Kahden asennus tulee pikkuisen tyyriimmäksi mutta on monessa tapauksessa helpompaa.

Diodien kytkentää en ymmärrä koska niitä on kolme. Kaksi tai kuusi ymmärtäisin. Kuitenkin paneli varmaankin jakaantuu 8 lohkoon ( ehkä vain neljään ) yhteensä, keskeltä poikki ja ylä- sekä alapää 4 kumpikin. Siinä ei pienet varjot haittaa mutta ei haittaisi kahdessa erillisessäkään vallankin jos ne olisivat auton katolla kaukana toisistaan.

@timppa



Sori, olin hieman epäselvä. Ajattelin hankkia tuon sarjan talon katolle. Onko noista Froniuksen invettereistä mitään
vertailua olemassa? Vanha otsikko ; https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001858105.html

Timo Haapanen 28.05.2021 17:16

Juu,juu kyllä ymmärsin mutta ei ollut paljoa sanottavaa kun en tunne kuin tuon Froniuksen vertin.

HC- paneleista on linkissä paljon tietoa. Hienoa tekniikkaa, nyt ymmärrän diodien lukumäärän.
https://www.thesolarnerd.com/blog/what-are-half-cut-solar-panels/

@timppa

Petri Ahonen 29.05.2021 09:59
Juha Kirjonen

Hei. Neuvokaas viisaammat, miten aurinkopaneeli irroitetaan. ? Olen vaihtamassa liikkeessä asennetun 160w
Paneelin tilalle 360w, jotta riittää pitempäänvoimaa vekottimiin. Sen verran olen ottanut selville, että siimalla tai langalla nirhataan sikaflexit irti ja toffee laikalla jämät retkiauton peltikatosta pois.
Sitten en tiedä miten johdot irrotetaan ha pitääkö paneeli peittää, ettei anna virtaa.
Että tällaista.

Kuten tuolla aikaisemmin jo kirjoittelin, minä laitoin retkuiluauto katolle Brightsolarin 285W paneelin, joka on "vain" 164cm pitkä ja tuo sinun "ihannoimasi" on 176cm eli vain 11cm pidempi. Vaikka tuota Brigthsolar versiota mainostetaan tuulen kestäväksi, niin silti asensin sen kylkiin lisä kulmaraudat koko auton leveydeltä ja keskelle jäykisteen. Tuo sinun malli on lähinnä tarkoitettu talon katolle ja kestämään jonkinlaisen lumikuorman. Retkuiluautolla kun ajelee tuolla 200km/h ja vastaan tulee esimerkiksi rekka, voi paneeliin kohdistua isojakin voimia (jos pinta-ala on noinkin iso 176cmx110cm). Siksi kiinnitykseen kannattaa kiinnittää huomiota. Suosittelen edelleen tuota Thulen smart clamp versiota. Periaatteessa lyhin versio siitä riittäisi, mutta meillä on koko auton mittainen, jotta saatu kiinni kaikilla kattokiinikkeillä ja lisäksi liimattu kiinni kattoon Thulen suosittelemalla Sika 251 liimamassalla. Kaikissa juutupe videoissa kiskoja ei jostain syystä liimata. Thulen kiskoilla on isojakin hintaeroja riippuen jälleenmyyjästä.

Juha Kirjonen 29.05.2021 10:56

Ok. Hyvä. Pistetään mietintään.

Timo Haapanen 29.05.2021 13:26

Sika 552 AT tai Sika 221 on myös käytettyjä liimoja . Tärkein on että liimassa on UV-suojaus. Würthin liimoista löytyy vastaavia.

@timppa

Tapani Pokkinen 29.05.2021 15:08

Ja mistähän se uv sinne kiinnikkeen alle pääsee, ei ainakaan aluminin tahi rosterin läpi taida ne säteet mennä. Toki löytyy niitä hiukkasia jotka menee koko maapallon läpi, eikä edes hidastu matkalla.

Juha Kirjonen 29.05.2021 16:48

Juu, noita näköjään suositellaan ja käytetään.

Timo Haapanen 30.05.2021 10:13
Petteri Haverinen

Sori, olin hieman epäselvä. Ajattelin hankkia tuon sarjan talon katolle. Onko noista Froniuksen invettereistä mitään
vertailua olemassa? Vanha otsikko ; https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001858105.html

Jos sun talosi on niin että saat kuvan mukaisen paisteen tulee sijoitetulle rahalle 4-5 % tuotto mutta pääomaa ei voi koskaan irroittaa.

Kuva on eilinen, tuotto n. 40 kWh josta myyntiin karkasi varmaankin 30 kWh. Vuoden alusta 1660 kWh. Talon vesi pitää saada paneleilla lämpenemään iltapäivällä.

Itsellä varaajassa käyttössä vain 1000 W ( yksi vastus ) tällöin jää tuotosta varaa lämmittää kylppärin lattia sekä tarvittaessa jäähdyttää taloa ilmapumpulla. Ajastimet sähkökaapissa.

Ellei veden lämmitystä järjestetä paneleilla tapahtuvaksi menee homma aika kannattamattomaksi.
https://www.talotarvike.com/theben-kellokytkin-syn-160a-din-varak-1kan-vrk-p9479?gclid=Cj0KCQjw78yFBhCZARIsAOxgSx2XN4AkX_R02fAP8PC0tVL46A7sSJQI5XTFzmUaLwTNe3ZaK08GITUaAqLPEALw_wcB

Myydystä sähköstä saa pörssisähkön hinnan joka tänään iltapäivällä painuu alle kahden sentin. Pari vuotta sitten hinta heinäkuussa keikkui pari viikkoa10 sentin vaiheilla, riippuu sateista yms.
https://www.helen.fi/sahko/sahkosopimus/porssisahko

@timppa


Tuotto vuoden alusta 1660 kWh
muokattu: 30.5.2021 10:15

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.