- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Asuntoautossa Truman letkut ja piirikorttikotelo
Asuntoautossa Truman letkut ja piirikorttikotelo
Liitteenä kuva, jossa näkyy tuo kotelo, jonka sisällä näkyy olevan jotain semmoista johon ei parane koskea. Tuon kotelon yläpäässä on kaksi "kynttä", jotka näkyy hypäneen pois paikoiltaan eikä tartu enään? ja sitten kotelon alapään ruuvit on tietenkin Truman alla, joten enpä tiedä mitä tekisi? vai pitäneekö viedä asiantuntevaan huoltoon?
Kuvassa näkyy myös nuo Truman takaa lähtevät kaksi kurkkutorvia, jotka sillointällöin irtoaa, eli millähän nuokin saisi varmistettua, että eivät irtoa?
Liitetiedostot
20180905_084010_truma.jpgMulla oli edellisessä autossa tuo samainen kotelo usealla mustekalalla kiristettynä lämppärin ympäri koko sen kahdeksan vuotta mitä auto mulla oli.
Putket voisi varmistaa vaikkapa metallisilla reikänauhakaarilla suoraa lattiaan. Tai sitten tehtaalaisilla vastaavilla
https://www.google.fi/search?q=truman+putken+kiinnikkeet&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiQgIGGp6PdAhWLjSwKHVYCBCsQsAR6BAgGEAE&biw=1920&bih=943
@timppa
Omassa oli yksi Truman lähtöputki joka tahtoi irtoilla. Sehän kun on sellaista haitariputkea niin painuneeko ajan kanssa läjään tai sitten useampi paikalleen painaminen litistää ns haitarin siitä putken päästä.
Anyway; tein niin että oikaisin eli venytin putkea sen verran että sillä ei ollut enää hinkua pyrkiä irti ja putken pään "uritus" harveni. Arvaukseni on että kun ne lämppärissä olevat kiinnityskynnet yrittää tarttua niihin "kurkkuputken" uriin niin kun putki painetaan kiinni (kenties toistuvasti ja aina enemmällä voimalla), litistyy putken "haitari" turhan sileäksi/tiiviiksi ja kynnet eivät saa siitä sitten enää otetta. Siispä kun putken päätä vähän venyttää, aukeaa haitari ja kiinnityskynnet saavat siitä paremmin otteen. Paikalleen laitossa sittwn ei pidä käyttää voimaa ettei putki heti "litisty haitarina" vaan putki liukuu kevyesti paikalleen. Ja kun stoppaa, niin jättää siihen eikä yrittää saada "tiukemmalla" painamalla kovemmin ja syvemmälle. Sen tuntee selvästi sormissaan kun laittaa urat auki olevaa putkea kiinni lämppärille tai mihin tahansa missä samanlaiset sahakiinnikkeet tahi kynnet on milloin tulee pohja vastaan. Ja sehän ei sitten tartu ns liimaustiukkaan sinne lämppärille vaan ainakin omassa muovikynsien ja lämmittimien rungon välillä on klappia. Eli putki tuntuu kenties hölskävän mutta ei kuitenkaan lähde kohtuullisellakaan vedolla irti koska löysä ei ole putken ja kiinnityksen välissä vaan putken kiinnittävän holkin ja lämppärin rungon "pelivaraa".
Lisäksi tietenkin tarkastaa se että putki ei ole kampeuksissa ja ettei se jää kiinnitettynä vetoon (johon myös auttaa kevyt venytys). Tuo Truman putki säätyy aika isolla vaihteluvälillä painaessa putkea läjään tai venyttäessä sitä joten pelivaraa todennäköisesti on tarvittaessa venyttää putkea.
Minä tosin ei Truma, mutta sama homma, niin osaan mihin en nitojalla päässyt ampuman stoppria, väänsin lyhyellä räikkä meisselillä pienet ohuet puuruuvit sen kauluksen läpi letkuun
https://www.motonet.fi/fi/tuote/801782/Rapid-R13E-sinkilapistooli-fine-tyypin-No13-4-10mm-niiteille
Tämän sorttisella, tosin isommalla
https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Lyhyt-raeikkaeruuvimeisseli-12-osainen/31066013050202.cyid/3106.cgid/fi/FI/EUR/
TP
Kiitoksia kaikille vinkeistä. Autossa 6kW truma sähkövastuksin ja kaksi suutinta puhalsi suoraan nukkuvien jalkopäähän jos vessan ovi auki.
Poistin toisen suuttimen joka suoraan truman kyljestä puhalsi jalkopäähän ja tein reitin auton etupäähän kalusteisiin, että nyt on sitten puolet (4kpl trumassa) lähdöistä 2kpl auton etupäähän. Työnä ei mikään mahdoton homma ole ja lämpö jakaantuu nyt järkevästi autossa.
Liitteenä kuva jossa näkyy nuo auton etupäähän lähtevät putket ja niiden paikalla pysyminen varmistettu reikänauhalla.
Liitetiedostot
20180910_134014.jpgOsallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.