Asuntoauton kantavuuden muutos?
SINISALO ERIK F
09.03.2008 12:39
Hei!
Nykyisessä asuntoautossa on melko pieni kantavuus - rompetta kun aina kertyy mukaan reissatessa. Kysyisinkin tietäjiltä, onko mahdollista muuttaa ja minkälaisilla kustannuksilla auto C-kortilla ajaettavaksi - jolloin mahdollisesti kantavuuttakin tulisi lisää? Miten vakuutukset, käytömaksut - tuleeko niihinkin muutoksia?
Kiitoksia tiedoista!
LINTULA JUKKA
09.03.2008 13:08
Moi!
Viime kesänä vaihdoin oman auton kantavuudet c-kortille eli nyt kantavuus 3880kg. Helppo homma mulla saksasta tuotu auto ja se oli täällä katsastettu alle 3500 mutta se oli vähän huijausta, koska siihen painoon ei se auto olis koskaan päässy(Detleffs 6880). Löysin hanskalokerosta tehtaan paperit alustan kantavuuksista leimojen kera ja se ei muuta tarvinnu. Katsastusmies pisti painokilpiin tarrat päälle jossa uudet lukemat. Siinä sivussa laitoin lisävöitä penkkeihin ja sain kaks matkustajaa lisää laillisesti kyytiin.
T.jukka
NIITTYARO TAPANI
09.03.2008 13:53
Aivan kuten Jukka tuossa toisessa vastauksessa sanoo se on mahdollista jos auton runko on tehty esim. Fiat 18 eli maxi pohjalle. Suomessahan isotkin autot katsastetaan 3500 kg ajokortti ja muutamien muiden syiden vuoksi. Samat autot hyrräävät Keski-Euroopan teillä 3850 kg tai yli. Eli runko ratkaisee onko mahdollista.
Jollet löydä alkuperäistä kilpeä konepellin alta niin katso Saksan käytetyistä millä massalla niitä myydään jos löydät saman tyypin kuin itselläsi on.
HARJULAMPI JUKKA
09.03.2008 22:19
Katsastaja olisi männä syksynä vaatinut maahantuojan todistuksen painojen korottamiseen. Omani -99 mallin Dukato Maxi.
Delta-ryhmästä löytyi Kiesiläinen niminen herra, joka tutkii auton tiedot ja mikäli mahdollista kirjoittaa "muutosluvan". Meillä saisi 3850 muistaakseni. Paperille tulisi hintaa 200 euroa. Puhelimeni muistissa numero +358207408111.
SALONPÄÄ PEKKA
10.03.2008 00:32
Erittäin hyvä kysymys. Tietääkö kukaan miten paripyörä transitin kanssa onnistuu? Kokemuksia? Ei kai se autona ivecoa kummempi ole. Omapaino kun on 3100 kg, niin ihan varmasti ollaan perheen kanssa vesien, ruokien, yms kamojen kanssa yli 3500 kg heti kun pihasta lähdetään. Ei viitsisi aina kärryä vetää perässä.
AHOLA JARI
10.03.2008 13:26
Vuosimallista ja tyypistä kait kiinni. Itse ostin uuden Transun viimevuonna. Sain valita 3.500kg vai 4.300 kg - ja voi muuttaa "isommaksi" myöhemminkin.. Omamassa hieman yli 2.900 kg.
Valitsin "pienemmän" lähinnä satkun takia. Mutta kieltämättä turhien vesien tai toisen kaasupullon kantamista mukana kannattaa välttää, kun on rek.otteessa "näkymättömiä" varusteita; markiisi, astinlauta, 4pp-teline, jne.. Ulkoisesti liika kuorma ei näy, mutta pelko punnituksesta ulkomailla pitää painot mielessä..
EEROLA TEEMU J
10.03.2008 14:06
Jos tuo alusta on ilman mitään jousien vahvistamista ja alla olevien renkaiden puolesta 4300 kg kok. painoluokassa, niin ainakin Saksassa sitä myös kohdellaan mahdollisesssa punnituksessa sellaisena. Ne katsoo rekisteriottesta vain alustan tyyppimerkinnän ja ottaa kantavuuden valmistajan heille ilmoittaman mukaisesti omista tiedostoistaan. Mm. ruotsalaisilla m- autoilijoilla on ollut iloisia yllätyksiä tästä syystä Saksassa. Myös renkaiden pitää olla suuremman painolukan mukaiset. Ruotsissa todennäköisesti tiedot katsotaan suomalaisesta otteesta.
NISSINEN JUHA
13.03.2008 15:12
Kyllä se muutos edessä on. Eihän tolla kotterolla voi mennä Ruottiinkaan jos Åren matkalla polliisi keksisi ajattaa vaakalle niin huh,huh, siihen jäis tavarat. Adria Izola 697 sg:n saa 3850 kg:n lähtee 100km/h lätkä mutta eipä sitä oo tullu ajeltua nytkään satkua kyl se 90 riittää