ASUNTOAUTON KAASUN KÄYTTÖ AJETTAESSA

Arvo Lähde 11.01.2018 14:18

Kytkennöistä on käyty pitkä ja syvällinenkin keskustelu, muttei mielestäni lopullista, yksinkertaisinta, ratkaisua ole esitetty. Nimittäin halpaa ja hyvää sellaista, joka käy 2009> autoihin ja vaunuihin.

Olisiko se seuraavanlainen: kv-pullo - kv-paineensäädin (en 12864 annex d) - "letkurikkoventtiili/tms vuodonesto"- matalapaineletku auton kiinteään järjestelmään (eikä klemmareilla). Pullojen erot kv-liitoksessa sitten adaptereilla. Käy autoon ja vaunuun.

Missään ei tietääkseni vaadita, että autossa olisi paineensäädin asennettava erilleen ja vielä osaksi auton kiinteää järjestelmää; sen jälkeen et sitä enää saakkaan itse mennä vaihtamaan. Jos jokin em asennustavan estää, niin mikä ? Mielipiteillähän ei ole painoarvoa, nyt pitää tietää normi / standardi.

Timo Haapanen 11.01.2018 14:44

Vaunuun käy mutta autoon ei. Autossa pitää olla hallitsemattomen vuodon estävä laite paineensäätimessä tai välittömästi paineensäätimen jälkeen. Autossa vaaditaan erillinen asennus, paineensäädin pitää olla kiinnitettynä pullokotelon seinään mahdollisimman ylös.

Näin se menee, vuodesta 2009 olen asiaa täällä jankannut ja se on taatusti säädäksiin perustuva.

Tässä ratkaisu jota nykyään käytetään:
https://www.truma.com/uk/en/products/truma-caravan-rv-gas-fittings/truma-monocontrol-cs.html

Kolarikytkin on parempi kuin virtauksen kasvuun perustuva putkirikkoventtiili jota alkuun kaytettiin. Kolarikytkin laukeaa 15-20 km/h:n törmäyksissä välittömästi.

@timppa




Vielä se ettei autolla ajaminen liity asiaan mitenkään. Mitään muuta asennusta ei autossa saa olla, katsastuksessa ei auta jos sanoo ettei käytä laitteita liikkeellä ollessa. Tämä ei ole mielipide vaan perustuu 100% varmaan tietoon.
muokattu: 11.1.2018 14:50
Arvo Lähde 11.01.2018 14:55

Mikä normi / standardi vaatii paineensäätimen erillisen asennuksen autossa. Tietääkseni sellaista ei ole.

Timo Haapanen 11.01.2018 17:03

Yksistään se että säätimen on oltava ylempänä kuin pulloventtiili pakottaa tähän asennukseen. Asennusohjeet määrävät monta asiaa.

@timppa

Arvo Lähde 11.01.2018 17:56

Mikä normi / standardi vaatii paineensäätimen asentamisen pulloventtiilin yläpuolelle ? Tietääkseni ei mikään.

Truman ja muiden laitteet on toki asennettava myös heidän omien ohjeidensa mukaan, mutta siitä ei ole nyt kysymys.

Matti Janhonen 11.01.2018 18:08

Tästä näette miten kaasulaitteet tulee asentaa meilläkin voimassa olevan standardin SF-EN 1949+A1 mukaan.

https://www.promobil.de/werkstatt/gasfilter-nachruesten-sauberer-brennstoff/


Huom. Kuvassa näkyvät suodattimet ei ole pakollisia.
muokattu: 11.1.2018 18:22
Arvo Lähde 11.01.2018 18:22

Ei tuo standardi tietääkseni vaadi asentamaan paineensäädintä pulloventtiiliä korkeammalle.

Ja kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin eri laitevalmistajien ohjeista ei ole nyt kysymys.

Timo Haapanen 11.01.2018 19:30

Minä en jaksa jankata kun kymmenes vuosi on meneillään säädösten kanssa. Miksi tivaat asiaa? Mikä on vialla toimivassa säädösten mukaisessa systeemissä?

Laitevalmistajan ohje on aika kova sana asentajan silmissä, väärin tehtyä ei voi tietenkään hyväksyä käyttöön.

Säädin pitää asentaa venttiileitä ylemmäs ettei sinne päässyt nestemäinen kaasu höyrysty säätimen jälkeen, sehän laajenee 700 kertaiseksi. Ei näitä laitteita piruuttaan kehitetä turvallisemmaksi.

@timppa

Arvo Lähde 11.01.2018 21:33

Haluan vain tietää mikä on normien / standardien vaatima yksinkertaisin oikea asennustapa.

Laitevalmistajilla on omat ohjeensa ja niitä on noudatettava, siitä ei ole nyt kyse. Toimivia järjestelmiäkään en vastusta ja turvallisuutta nyt kaikkein viimeiseksi.

Normi / standardi vaatii, että on pyrittävä estämään kaasun pääsyä nestemäisenä verkostoon. Mutta se ei kiellä tietääkseni suoraa asennusta pulloventtiiliin (pullot eivät tästäkään syystä ole piripintaan täynnä nestemäistä kaasua). Mistään määräyksistä en ole löytänyt vaatimusta siitä, kuinka pieni/suuri asennuksen korkeuseron tulee olla, jotta sillä estettäisiin em tapahtuma. Jos tälläinen korkeusvaatimus löytyy, niin monen auton kaasukaapit taitavat jäädä liian mataliksi jopa11 kg teräspulloille. Komposiittipulloista nyt puhumattakaan. Mm tästä aiheutuu "tivaamiseni".

Toivo Koistinen 12.01.2018 08:36

http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kemikaalit-ja-kaasu/Nestekaasulaitteet/kaasualaitteistot-ajoneuvoissa/
Janhosen linkissä näytti pullojen venttiilit, ja nuo härpäkkeet olevan aika samalla tasola, kun ottaa huomioon, jarrutus, ja kallistelu autola, niin kai noiden täytyy toimia.
Tein varkain pikkusen kokeen, kun noitten tohojen kanssa on tullut touhuttua, ja on tuo pullo vällin ollut mättäikössä vähän ninkun miten käyttäjäkin, ja ilman painesäädintä.
Meillä on kaasgrilli 11 kilon sivuventiili pullolla, joka on lähes täysi. Laitoin siihen rilliin tulen, ja kallistin pullon kylelleen. toimi liekki normaalisti. Heiluttelin, toimi liekki.
Käänsin ylösalaisin pullon. Liekki toimi normaalisti. ÄLKÄÄ KOKOKEILKO TÄTÄ KOTONA.
Kaasu asennus toimissa luottaisin valtuutettuun kaasuasentajaan, myös koeponnistelut ja kaasulaitteiden huollot tekisin säännöllisesti, koska nuo kapineet ovat varsin kalliita, ja siinä myös ihmishengistä on kyse,
Tietysti jokainen karavaanari sammuttimen tarkistuksen suorittaa vuositain valtuutetula tarkastajalla
Että sillä rahala jos saapi mielenrauhan, ja turvalliset matkat, on se pieni sijoitus.
Toivopoika

Matti Janhonen 12.01.2018 12:12

Trumatikin ohje kyllä sanoo, että pulloventtiilin jälkeen olevan laitteen on oltava vähintään pulloventtiilin tasoilla, mutta selvää senttimääräistä arvoa korkeuserosta Truman asennusohjekaan ei anna.
Kun kaasun otto tapahtuu pystyssä olevan pullon kaasufaasista niin on selvä, että mitä suurempi tuo korkeusero pullossa olevan kaasun pinnan ja laitteen välillä on, niin sitä parempi ja sitä vähemmän on mahdollista päästä ajon aikana nestemäistä kaasua järjestelmään.

Tähän samaan asiaan liittyy tuo iänkuinen jankutus siitä voiko kaasupullon jossa ei ole ylitäytön estolaitetta täyttää mittarilla itse. Siinähän voi käydä niin, että ylitäytön seurauksena tuo tarpeellinen korkeusero poistuu lähes kokonaan.

Tuo kaasupullon kierreventtiilin liitin ei selväsikään ole suunniteltu kantamaan muita kuormia kun mitä letkurikkoventtiilistä, paineenalennusventtiilistä (vanhemmat mallit) ja letkusta sille aiheutuu.

Timo Haapanen 12.01.2018 12:26
Arvo Lähde

Haluan vain tietää mikä on normien / standardien vaatima yksinkertaisin oikea asennustapa.

Laitevalmistajilla on omat ohjeensa ja niitä on noudatettava, siitä ei ole nyt kyse. Toimivia järjestelmiäkään en vastusta ja turvallisuutta nyt kaikkein viimeiseksi.

Normi / standardi vaatii, että on pyrittävä estämään kaasun pääsyä nestemäisenä verkostoon. Mutta se ei kiellä tietääkseni suoraa asennusta pulloventtiiliin (pullot eivät tästäkään syystä ole piripintaan täynnä nestemäistä kaasua). Mistään määräyksistä en ole löytänyt vaatimusta siitä, kuinka pieni/suuri asennuksen korkeuseron tulee olla, jotta sillä estettäisiin em tapahtuma. Jos tälläinen korkeusvaatimus löytyy, niin monen auton kaasukaapit taitavat jäädä liian mataliksi jopa11 kg teräspulloille. Komposiittipulloista nyt puhumattakaan. Mm tästä aiheutuu "tivaamiseni".

Pullot ovat täytenä 80% tilavuudesta siksi ettei painen noise liikaa pullonlämpötilan noustessa.

Linkissä on selvääkin selvempi asennusohje joka on tietenkin asentajalle sama kuin standardi, muunlaista asennusta ei hyväksytä. Sivu 8
https://www.truma.com/web/downloadcenter/files/truma-monocontrol-cs-installation-de-en-fr-it-nl-dk-se.pdf


MonoControl CS muss so montiert werden, dass sich der Anschluss
des Hochdruckschlauches an höchstmöglicher Position
befinden, zumindest jedoch über dem FlaschenventilNiveau
(gestrichelte Linie).
Der Hochdruckschlauch muss im permanenten Gefälle zum
Flaschenventil verlaufen.
Bild 4
Die Montage oberhalb des Flaschenventils erschwert
das Eindringen von Gas in Flüssigphase in den Niederdruckbereich,
vor allem während der Fahrt

''Der Hochdruckschlauch muss im permanenten Gefälle zum
Flaschenventil verlaufen.''
Eli: ''Korkapaineletkun on oltava pysyvästi alaspäin kaltevana pulloventtiilin suuntaan.''

Kattoasenteisen säätimen letkuliitin on 44 mm pullokotelon katosta. Asennus kyllä onnistuu, tai sitten sinne ei mahdu pullokaan.

@timppa


Matti olikin kirjoittanut sillä välin kun minä muotoilin tekstiä.
muokattu: 12.1.2018 12:27
Arvo Lähde 12.01.2018 13:07

En mielelläni puuttuisi esille otettuihin laitevalmistajien ohjeisiin, joita valtuutetut asentajat varmaankin noudattavat. Truma-uskoville voin kuitenkin vinkkinä kehoittaa tutustumista secumotionin asennusohjeeseen. Siinä määrätään asentamaan painesäätimen tulo vähintään pulloventtiilin tasolle. Se että korkeapaineletku on korkeimmillaankin n.1-2 cm ylempänä kuin pulloventtiilin lähtö ei taida tosiaankaan normaaleissa ajotilanteissa estää nestemäisen kaasun pääsyä painesäätimelle.

Ihmettelen, ettei näin tärkeää asiaa ole kukaan saanut selvitettyä 10 v aikana; piruuttani en kysele.



Matti Janhonen 12.01.2018 14:22

Eihän se 1-2 senttiä ole se koko "turvaväli".
Kun kaasupullon saa täyttää ainoastaan 80 % pullon tilavuudesta siitä seuraa, että täyden pullon tilavuudesta 20 % = 4,4 ltr on "kaasutyynyä" joka on ensisuojana mahdollista pullon lämpötilan nousua vastaan.

Tällöin osa turvavälistä muodostu pullossa olevan nestepinnan ja pulloventtiilin välisestä korkeuserosta, ja tämä turvaväli kasvaa sitä mukaa kun nestepinta pullossa alenee.

Arvo Lähde 12.01.2018 14:28

Vastasin tuossa edellä oikeastaan Toivolle. Mutta näytti sopivan muillekin.

Oleellista on se, vaatiiko normit/standardit tuolle korkeuserolle jonkin arvon. Jos vaatii, niin mikä se on?

Jos asennus sallitaan suoraan pulloon (0-korkeusero) niin sinnehän ei ole tarkoitustakaan survoa näitä esillä olevia laitteita.
Vaan Matinkin mainitsema kombinaatio riittää: paineensäädin (en 12864 annex d)+letkurikkoventtiili/tms vuodonesto+letku. Kierreventtiilin kuormituskapasiteetti ei ylity.

Timo Haapanen 12.01.2018 16:02

Pääasiahan on että alamäki on pullon suuntaan.

@timppa

Arvo Lähde 12.01.2018 16:47

En minä tarvitse tietoa ylä- tai alamäestä, vaan pulloventtiilin ja paineensäätimen liitosten korkeuserosta [mm]; mikäli sellaista jossain normissa/standardissa vaaditaan.

Secumotionin asennusohjeen mukaan se olisi 0 mm. Tuohon korkeapaineletkun vähäiseen viettoon on ihan omat syynsä.

Mikäli korkeuseroa ei missään vaadita niin silloinhan paineensäädin olisi kaikkein järkevintä liittää suoraan pulloventtiiliin.

Matti Janhonen 12.01.2018 17:49

Itse pullonvaihdon kannalta paras tapa on kiinnittää vain pelkkä korkeapaineletku/letkurikkoventtiili suoraan pulloon.

Oma autoni on sen verta vanha, että olen ajatellut asennuttaa auton verkostoon menevän putken päähän kolmitieventtiilin josta matalapaineletkut pulloissa kiinni oleville paineensäätimille/letkurikkoventtiileille.
Samalla poistan käytöstä sähköisen pullonvaihtajan ja painemittarit sun muut härpäkkeet.
Toimii kun junan vessa kaikissa olosuhteissa.

Arvo Lähde 12.01.2018 19:25

Ei kysymys ole koskaan ollut pullonvaihdon helppoudestakaan. Siihen riittää sitten paineensäätimen ruuvaaminen kiinni PV-adapteriin ja siirtyminen PV-pulloihin; jos haluaa.

Minulle tuli nyt vain sellainen kumma tunne, että tuo ratkaisusi saattaisi riittää ihan mihin vaan, myös uusiin autoihin kuin vaunuihinkin.

Paineensäädin (en 12864 annex d) pulloon ja siihen perään letkurikkoventtiili olisi varmaan oikea järjestys. Tässä ratkaisussa paineensäädin vain päivittyy uuteen vaadittuun tyyppiin ja lisäksi tulee erittäin pieni ja kevyt letkurikkoventtiili. Lisäksi luulen, että turvallisuuden kannalta tämä ratkaisu on paljon monipuolisempi kuin pelkkä törmäyssuoja.

Jos nyt vain joku todellinen asiantuntia voisi pohtia tätä ratkaisua. Niitä löytynee tämän palstan lukijoista aivan varmasti.

Vastaukseksi riittää KYLLÄ tai EI; ilman mitään ylimääräisiä pohtimisia. Enhän minä sitäkään voi kieltää, mutta eikö 10 v jo riitä.

Toivo Koistinen 12.01.2018 19:49

Kävin paikanpäällä latoautosta kahtomassa, Siinä on letkurikkoventtiili pullossa kiinni, se mikä pitää kuitata kun avaa pullon.
Korkeapaineletku on sitten seinään kiinnitettyyn paineensäätimeen, ja sihen toiseen härpäkkeeseen.
Näyttävät olevan liki pullon suun tasolla kaapin mataluuden takia juuri niinkun Janhosen linkissä.
Näillä sitten mennään, ja kaippa laillisia, kun asentaja sen on laittannu.
Toivopoika

Matti Janhonen 12.01.2018 20:05

Jatkopohtimista ei tarvita kun myyt tuon ideasi autojen valmistajille.
Siinä sen hyvyys tulee testattua.

Arvo Lähde 12.01.2018 20:08

Näin se elämä on Toivo. Ei tuo Matinkaan ratkaisu taida oikein hyvin toimia.

Minä halusin tietää kaasun käytöstä ajettaessa ja Matin ratkaisu toimii siinä hyvin, muttei enää paikoillaan ollessa. Jos se nyt on ihan totta, että se toimii niinkuin junan vessa.

Matti Janhonen 12.01.2018 20:43

Minun auto on niin vanha, että sitä ajonaikaiset kaasunkäytön rajoitukset ei koske muissa maissa kun Ranskassa.
Tämä rajapyykki on 01/2007 ja sitä ennen valmistetut.

Toivo Koistinen 13.01.2018 06:55

Joskus tumaillu kolaritilanteessa noita pulloja, kun ne on noissa kaapeissa, että miten lähtevät vaeltamaan.
Pari täyttä pulloa. Kompurakaappi sulla Matti vissiin toimii hyvin ?
Toivopoika

Timo Haapanen 13.01.2018 10:21

''Paineensäädin (en 12864 annex d) pulloon ja siihen perään letkurikkoventtiili olisi varmaan oikea järjestys. Tässä ratkaisussa paineensäädin vain päivittyy uuteen vaadittuun tyyppiin ja lisäksi tulee erittäin pieni ja kevyt letkurikkoventtiili. Lisäksi luulen, että turvallisuuden kannalta tämä ratkaisu on paljon monipuolisempi kuin pelkkä törmäyssuoja.''

Ennen kuin alkaa EN 12864 D säätimen perään asennella rikkoventtiiliä kannattaa ottaa selvää miksi ko. säätimiä valmistetaan 0,8 kg/h, 1,2 kg/h ja 1,5kg/h maximivirtauksella.

@timppa

Matti Janhonen 13.01.2018 10:28

Timo otti tärkeän pointin turvallisuuden kannalta esille ja on sen tällä joskus juurta jaksain avannutkin.

Eihän letkurikkoventtiili anna suoja kun niissä tapauksissa jossa se laukeaa.

Arvo Lähde 13.01.2018 10:47

Ei tähän taideta saada vieläkään, eikä todennäköisesti jatkossakaan, selkeää vastausta. Ja se ei ole normien, standardien ja määräysten vaikeaselkoisuuden syy. Keskusteluketjua seuraamalla se selviää varmaankin aika nopeasti kenelle hyvänsä.

Kun asiaan liittyy joidenkin tahojen taloudellisia intressejä, niin onhan se ihan varma ettei niitä vaaranneta. Säädöspuolella on kuitenkin yleensä pyrkimys hyvään, jotkin tahot näkevät siinä vain rahastamisen tms hyväksikäytön mahdollisuudet. Toiminta on sitten enemmän tai vähemmän härskiä. Itse en kyllä aikonut mitään kenellekään myydä vaan antaa korvauksetta yleiseen käyttöön, jos siitä siihen olisi ollut.

Osaanhan jotkut olemassaolevan tiedon perusteella itsekin toimia oikealla tavalla, halusin vain selvittää löytyisikö "Sodomasta ja Gomorrasta" kuitenkin edes se yksi.

Kiitän omalta osaltani keskusteluun osallistuneita ja itseään säästämättä vaivaa nähneitä. Teidän hyviä tarkoitusperiänne en epäile hetkeäkään.



Kaj Nyyssönen 13.01.2018 10:57

Mielenkiintoinen väittely Minun matkailuauto on ensirekisteröity 1980 ja kaasuasennukset tehtiin ammatti liikkeen valvonnassa 2000. Suunnittwlu kaikkien osien toimits lopputarkastus laajennettu. Siihen asennettiin päältä painettavat pullot koska Espanjassa ja Portugalissa ei vaihdeta ja myyda muunlaisia.

Ilmeisesti kaikki Espanjassa ja Portugalissa myytävät matkailuautot ja vaunut ovat laittomia (uudet siis), Montako muuta maata on joissa on vain päältä painettava venttiili?

Arvo Lähde 13.01.2018 11:14

Ajattelin jo lopettaa ja kirjoitinkin tuon edellisen viestini ennenkuin Timo ja Matti olivat vastanneet.

On tämä toisaalta niin mielenkiintoinen aihe ,ettei siitä mieluusti luovu.

Timolle: Tiedän tarkkaan, miksi virtausmäärät on ilmoitettu. Normikin sanoo, että hallitsemattoman vuodon esto voi tapahtua jo säätimessä. Jos ei, niin se on estettävä välittömästi säätimen jälkeen.

Matille: Kaasuvahinkoja sattuu niin monenlaisia. Törmäyssuoja toimii vain kolarissa, letkurikko siinä ja monessa muussakin.

Kaj: Päältäpainettava paineensäädin ja PV-adapteri ovat kaksi eri asiaa . Adapteria ei ole kielletty.

Ja enää en kommentoi.

Matti Janhonen 13.01.2018 12:34

Maksamalla 105,15 euroa voi ladata voimassa olevan standardin, joka nykyisin matkailuajoneuvojen kaasulaitteiden asennusta ohjaa.

https://sales.sfs.fi/fi/index/tuotteet/SFS/CEN/ID2/1/231652.html.stx

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.