- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- AsuntoAuto/Talvisäilytys/Taivasalla
AsuntoAuto/Talvisäilytys/Taivasalla
Koitampa tiivistää mahdollisimman kattavasti useat kysymykseni, nimittäin tuleva talvikausi asuntoautolle.
Mitä todennäköisemmin tulen pitämään Asuntoautoni ’taivasalla’ läpi tulevan talvikauden (ei siis talvikatosta missään muodossa). Ja samalla autoni myös seisonnassa. Asuntoautoni sijoituspaikka Uusimaa / Suomi. Todennäköisesti autoni ei tule olemaan liikenteessä koko talvikautena.
Olen aivan vasta-alkaja ko. harrastuksen kanssa, mutta yrittänyt lukea ja kuunnella kokeneimpien neuvoja.
Mitä kaikkea pitää huomioida / huolehtia?
Auton sisällä olevat tekstiilit:
• kaikki irrotettavat tekstiilit pois talveksi lämpimään sisätilaan (patjat, penkit, verhot jne…)?
• Mitä vielä, olenko unohtanut jotain kun puhutaan tekstiileistä?
Kosteudenpoistajat:
• varmaankin 1 tai 2 kpl kosteudenpoistajaa talveksi ja niitä aina uusien kun tulee ’pönttö’ täyteen?
Putkien ja säiliöiden tyhjentäminen:
• Raikasvesisäiliön tyhjentäminen ja hana jätettävä talveksi auki? Pitäisikö raikasvesisäiliölle tehdä muita erityistoimenpiteitä?
• Tiskialtaan ja WC tilan pesualtaan säiliöiden / putkien tyhjennys. Hanat jätettävä talveksi auki? Lisäksi myös ’puhallettava’ auki hanoista putket. Ilmapalloa hyödyntäen, puhallustekniikalla ja / vielä vaikka ilmapuhalluksella (lehtipuhallin?)?
• Voiko edes ajatella ajatusta varmistaa jäätymisen, että altaisiin laskisin esim. auton tuulilasinpesutiivistettä sekoitettuna vedellä (ettei jäädy)?
• Autossani Trumaticin lämmitys: mitä talvikuntoon laittoa Trumatic vaatii / edellyttää? Millaisia toimenpiteitä?
o Sen tiedän, että takatallissani oleva Trumatic sisältää ’punaisen nupin’. Sillä kaiketi joku yhteys vesijärjestelmään, mutta miten toimii ja miten pitää toimia kun asetutaan talvi-moodiin?
WC-kasetti:
• Saako mielestänne wc-kasetti talvehtia omassa boxissaan läpi talven vai tulisiko siirtää talvehtimaan sisätiloihin lämpimiin olotiloihin? …Toki varmaan niin, että WC kasetti tyhjennettynä ja kuivattuna, säilyykö toimivana omassa boxissaan.
Säilytyslokerot / ml. takatalli:
• Varmaankin ollaan kaikki sitä mieltä, että kaikki lokerot ja boxit (myös takatalli) tyhjiksi kaikista ylimääräisistä romppeista?
Auton sijoituspaikka itsessään:
• Varmastikin auto tulee sijoittumaan taivasalle ulkopaikalle, jossa ei ole puita suoraan yläpuolella
• Auto tulee sijoittaa paikalle, että on hieman ’vinossa’, että satanut vesi pääsee suoraan valumaan maahan, onko tähän mitään viisaampaa neuvoa kuin, että ’vinossa’?
• Auton käsijarru pois ja auto tulee tukea renkaista niin, ettei pääse valumaan
• Auton vaihde päälle, ettei pääse valumaan
• Mitä muita vinkkejä sijoituspaikkaan?
Auton sähköistys:
Autossa on käynnistysakku ja hupiakku.
• Mikäli talvisäilytyspaikassa on käytössä epäsäännöllisesti käytettävä 230V sähköpistoke:
o Olisiko järkevintä mielestänne pitää auton molemmat akut navoissaan ja kytkettyineen ja samalla ladata 230V pistoketta hyödyntäen esim. viikon välein vuorokauden verran?
o …Vai pitäisikö mielestänne ehdottomasti poistaa molemmat akut ja viedä kuivaan / lämpimään tilaan?
o Tuleeko muuta mieleenne kun puhutaan sähköistyksestä?
Auton ulkoinen varustus:
• Kannattaako asuntoauton renkaat suojata talveksi, onko väliä ja merkityksellistä?
o Onko välttämättömyys?
• Auton ohjaamossa on ns. säleikkö (pimennysverho) ikkunoiden sisäpuolella; kannattaako jättää auki-asentoon, vai pitää kiinni?
• Onko ehdottomasti suositeltavaa ostaa suoja ohjaamon ulkopuolen laseille ja konepellille talven ajaksi?
o Onko välttämättömyys vai tulisiko toimeen ilmankin?
• Mitä muuta olen mahdollisesti unohtanut?
Auton ikkunat ja ovet:
Olen lukenut, että talveksi kannattaa käydä lävitse kaikki ikkunat, ovet, mukaan lukien kattoikkunat, ohjaamon ovet ja asuntotilan ikkunat ja myös oven.
• Miten olette toimineet / miten olette käsitelleet mainitut kohdat?
• Esim. ikkunoiden ja kattoluukkujen tiivisteet?
• Voisiko mielestänne jättää asunto-osan ikkunat ”väliasentoon” (ei auki, mutta ei aivan umpi-kiinnikään)? …ilmanvaihtoa ajattelen.
Asuntoauton ulkoinen puhtaus:
• Riittäisikö auton ulkopintojen (mukaan lukien katto) pesu ja vahaus vain keväällä? Vai onko parempi, että sekä pesu että vahaus myös syksyllä?
o Onko ehdottaa sopivaa pesuainetta painepesurin lisäksi kun autoa pestään?
o …vahaukseen liittyvää ainetta löytyy kaiketi vaikka Motonetistä?
o Mitä vinkkejä vielä pesuun liittyen?
Auton huolto kaiketi keväällä:
• Vuosittainen öljynvaihto (omalla kohdallani ei muita huoltoja tiedossa!)
Auton viikottainen käsittely:
• Käy käynnistämässä autoa noin viikon välein
• Ajele autolla lähialueella pienesti (testaten laitteet ja järjestelmät)
• Mitähän vielä?
Mikäli olen unohtanut jotain erityislaatuista niin lisätkää.
Monta kysymystä, mutta kaikki vastaukset ovat varmastikin arvokkaita, ainakin minulle. Uskon, että useat asiakohdat palvelevat myös muita lukijoita.
Jaetaan Niksejä, tietoa ja winkkejä! Kiitoksia paljon.
Halutessaan voi olla yhteydessä myös yksityisviesteitse.
Paljon kysymyksiä ja jo valmiita vastauksia. Jos autossasi on ohjekirja niin sieltä löytyy ohjeet talvisäilytykseen. Näin ainakin minulla.
Vesien valutus riittää, mutta älä unohda WCn magneettventtiiliä. Asiasta on aikaisempi kirjoitukseni, jonka löytänet nimelläni viestihakuna.
Tekstiilien osalta vastaan oman tapani 33 vuoden aikana. Mitään ei viedä sisälle, omat kesävaatteenikin vien talveksi autoon ja petivaatteet pesun jälkeen.
Akku säilyy parhaiten pakkasessa. Akunkengät paikoillaan ja lataus kerran kuussa.
@timppa
• Ajele autolla lähialueella pienesti (testaten laitteet ja järjestelmät)
Tuo neuvo voi tulla kalliiksi jos auto on "seisonnassa", mikä tarkoittanee, että se on poistettu tilapäisesti liikennekäytöstä.
"Onko ehdottaa sopivaa pesuainetta painepesurin lisäksi kun autoa pestään?"
Pesuaineita on monta merkkiä, enkä osaa kehua jotain, mutta pidä se painepesuri etäällä autosta, jos aiot pitää sitä useamman vuoden.
Painepesurilla saa veden menemään tiivisteistä sisään sekä tuhoamaan ne.
Jos vaihdat autoa 2 - 3 vuoden välein, niin sama kuinka peset sen, se ei ehdi siinä ajassa lahota, mutta seuraava omistaja kyllä kiroilee.
Auton käyttäminen viikon välein, ilman, että se lämpeää kunnolla, on haitallisempaa kuin seisonta.
Sanotaan aina, ettei kannata kosteuden poisto, kun uutta tulee tilalle. Olen hieman toista mieltä.
Nimittäin jos on kosteuden poistajia, onko ne sitten vaikka noita sähkösiä ilman kuivaimia, joita jopa talojen rossipohjissa käytetään.
Niin ei se ilma siellä sisällä myrskytuulen voimalla vaihdu, eikä se kosteus sinne kosken tavoin ryntää, se on aika seisovaa, vaikka ne valmistajan tuuletus aukot auki on.
Kun ilma on nössöräntäsade ilmalla kuivempi, kun ulkona, se ei missään nimessä haittaa.
Itsellä on kellarissa sähköinen ilmankuivaus, koska muuten on kosteaa. Se läy omaan tahtiin, ja ilma on raikas.
Niitä käytetään talojen rossipohjan kuivana pidosa jossain tapauksessa. Siihen hommaan pitää olla pakkasesa toimiva hyvä kone
Katon kansa, että pitää sen mahollisimman lumettomana, samoin auton alla pääsee ilma liikkumaan.
renkaiden alla jos on laudanpalat, se ei haittaa.
Autoa kannatta käytellä kuukausittain kunnolla lämpimäksi, ja jos on vebasto, sillä alkulämmitys, tai tietysti lokilämmitys laitteella, koska vebasto tykkää, kun sitä käytetään, kuten myös auto.
Ne tulevat surullisiksi, jos ne eivät saa käydä. Myös liikuttaa jos mahollista, ottaa vaikka käyttöön päiväksi, ja ajele vähän kuivalla sievällä ilmalla.
Laakerit tykkää siitä.
Tp
"Itsellä on kellarissa sähköinen ilmankuivaus, koska muuten on kosteaa. Se käy omaan tahtiin, ja ilma on raikas.
Niitä käytetään talojen rossipohjan kuivana pidossa jossain tapauksessa. "
Nuo ovatkin sellaisia paikkoja joissa ei ole läpi tuuletusta.
Autossa ilma tulee alhaalta ja poistuu ylös.
Kellarissa ei ilmaa tule, ellei sinne sitä puhalleta.
Kyllä sielä on tuuletus. Nimittäin talon savupiippu on siinä laidalla, ja yksi hormi lähtee kellarista, kun alunperin se on suunniteltu pannuhuoneeksi.
Alhaalta lattialle tulee betoni viemäri putkesta tehty hormi, joka tulee kaivosta, josta taas on viemäröinti pois, ettei vesi nouse sinne kellariin, tai jos tulvii, on poisto, ja samalla se on tuloilman rööri.
Pannua ei koskaan ole sinne laitettu, vaan se on kellarin virassa. Mutta maakosteus, kun salaojitusta ei siihen aikaan ole tehty, tahtoo tulla seiniin kosteina kesinä, nin sen takia on tuo kone.
On haave, että vuokraan poppikatin kaivurin, ja kaivan salaojaa, mutta näin se nyt on meillä ollu, ja alkuperäis omistajalla.
Aika harvaan se käy, mutta ompa sillä aikaa. Tosin kymmeniä vuosia se on ollut ilman konetta, mutta kehitys kehittyy, ja ukko vanhanee.
Tuo vaunun, ja yleensä kosteuden poisto on minun mielle, koska en keksi mitä haittaa siittä olisi. Tosin maksaahan se, ja sehän ei ole hyvä, jotenka jokainen omansa kanssa...
Tp
Jos matkamökkiä ei talven aikana käytä niin kaikkein viisainta on saattaa se katon alle, kylmään tai lämpöiseen tilaan, näin pääsee kaikkein helpoimmalla.
Minulla on Fiatin 2.3 6 vaihteinen. Missä vika kun ei peruutusvalo syty.
Olen uusinut kytkimen, se ei auta. Valo sytyy kun joihdot yhdistää hyppylangalla.
Katsastukseen mennessä on oltava kunnossa
painaako vaihdekeppi pakkivalo kytkimen napin pohjaan, tai mikä se systeemi on. Tarkoitan, että kokeile käsin sitä pakkivalo kytkintä toimiiko se.
Ei oikein muussa voi olla vika jos valo syttyy, kun se saa virran sen hyppylangan kautta.
Tp
Peruutus valon katkaisinhan on vaihdelaatikon päällä, joten ei voi nähdä sen toimintaa.
Käsin nappia painassa kun se on irti, valo syttyy
Sillon se on väärin asennettu, eli vaihde ei sitä kytke toimimaan.
Tp
Tuossa yläpuolella on sanottu varmaan jo kaikki oleellinen. M- autot on tehty ulko-olosuhteisiin ja talvi on sellainen.
Jäähdytysnesteiden pakkaskestävyyden mittaaminen sekä vesikeskuslämmityksestä, että moottorista, jäätyvien käyttö- ja jätevesien laskeminen pois, vesihanojen jättäminen auki- asentoon - eikä sitten käännellä niitä ennen kuin sisätilat on lämmenneet kunnolla, kun otetaan taas käyttöön. Alden pakokaasuputken päälle katolla joku tötterö estämään lumen pääsyä "savutorveen".
Akkujen latauksen tarkistaminen, että lataustila on hyvä. Akkuja ei ole järkevää viedä mihinkään autosta, mutta n. parin kk välein voi pistää verkkovirta- latauksen auton omalla laturilla päälle n 24 h ajaksi. Jos akuilla ei ole ns. päävirtakatkaisinta, niin irrottamalla toisen akkukaapelin voi varmistaa, ettei akut tyhjene seisonnan aikana. Akkujen kannet voisi puhdistaa vuotovirtojen varalta.
Ovien tiivisteet voi käsitellä siilikooniin kostutetulla rätillä. Ovien lukkoihin lukkosularuiskaus, niin avautuvat pakkasella paremmin.
Näillä ja vielä vähemmälläkin on selvitty yli 40 v m- auton kokovuotisesta talvikäytöstä. Öljyt ja suodattimen olen vaihtanut moottoriin kerran vuodessa, keväällä ennen käyttökautta.
Eihän sitä voi väärin asentaa. Vaihdelaatikon päällä on kierteellinen asennusreikä, johon se kierretään ja kiinnitetään johdin pistokkeeseen. Vaihdelaatikon sisällä on peruutusvaihteen kytkeytyessä päälle,
vivusto nostaa kytkimessä olevaa nappia joka yhdistää virran valolle. Nyt on vain ongelmana miten saadaan
sellaiseen asentoon että vaihteen ollessa päällä, silloin vivuston pitäis ylettymään painamaan nappia saadakseen
valon syttymään ja samalla peruutuskamera tulee aktiiviseksi. Oisko vivuissa kulumaa, On millistä kiinni toiminta.
Nositten. Minulla loppui neuvot, miksi noin on, koska en ole moiseen törmäny. Itsellä vanhatkan fiatit eivät, samoin tuo vanhus. kaikissa on alkuperäis katkasija pelannut koko sen aika kun auto on ollut meillä.
Latakin 29 vuotta, ja julmasti kilometrejä, mutta pakkivalo pelasi.
hankala, jos joutuu laatikon sisään menemään.
Tuo säilytys monkin siten asia josta on mielipidettä. Mutta aattelen, että 60-100 000 ööriä alkaa olla noiden hinta, on se minusta kovin kallis nuinvain lumihankeen.
Kun vähillä rahoilla ostimma varsin kalliin auton, niin kyllä koetan parhaan mahollisen säiyttelypäikan sille, ja huollan parhaalla mahollisella tavalla.
Onhan se materiaalin palvontaa, mutta kun meillä taitaa tuo olla se viimeinen, nin jos se tämän lopputaipaleen kunnialla kulettaa, ja asuttaa mejät, on se talviasuntonsa ansainnut.
Tp
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.