Asiaa vanteista
Petri Ahonen
23.10.2021 11:15
Taasen on aika valmistautua talven tuloon ja vaihdella talvigummit alle. Kaikille muille, paitsi minulle on selvää, mikä oikea kiristysmomentti alumiinivanteiden muttereille retkuiluautossa. Teräsvanteethan saa vetää niin tiukkaan kun jaksaa, mutta aluvanteiden osalta asiantuntijat antaa arilaisia arvoja 110 - 180Nm. Määräytyykö oikea arvo auton vai vanteen mukaan.
Hannu Kivioja
23.10.2021 11:35
Rengaspaineet Fiat
Paineet Edessä Takana
225/75R 16C 116/114 Q Michelin Camping 4,0 5,5
225/75R 16C 116/114 Q Muut 4,0 4,75
Vanteiden kiristys Nm
16” Teräsvanne 180
16” Alumiinivanne 160 (muista jälkikiristys)
Itse olen käyttänyt noita arvoja, Vanteet kiristän aina momenttiavaimella, silloin tiedän saavani ne myös tarvittaessa auki.
Petri Ahonen
23.10.2021 11:54
Hannu KiviojaRengaspaineet Fiat
Paineet Edessä Takana
225/75R 16C 116/114 Q Michelin Camping 4,0 5,5
225/75R 16C 116/114 Q Muut 4,0 4,75
Vanteiden kiristys Nm
16” Teräsvanne 180
16” Alumiinivanne 160 (muista jälkikiristys)
Itse olen käyttänyt noita arvoja, Vanteet kiristän aina momenttiavaimella, silloin tiedän saavani ne myös tarvittaessa auki.
160Nm kuulostaa vielä ihan järkevältä momentilta. Vuosien saatossa eri paikoissa vanteita vaihdattaneena olen huomannut, että selvästi yleisin tapa kiristää vanteet, on ampua pultit/mutterit pulttipyssyllä kiinni ja tarkistaa momenttiavaimella, onko tarpeeksi kireällä. Välillä pultit/mutterit ovat olleet niin tiukalla, että on tarvinnut jatkovartta. Nyt olen ruvennut tekemään niin, että vaihdon jälkeen löysytän pultteja/muttereita niin, että liikahtaa ja sitten väännän momenttiavaimella oikeaan momenttiin.