- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Apuja matkailuauton hankintaan pyydetään
Apuja matkailuauton hankintaan pyydetään
Tervehdys,
Olen ostamassa matkailuautoa.
Tällä hetkellä kolme hyvin erilaista vaihtoehtoa:
Dethleffs BUS 3, Fiat Ducato 2.8 TDI, vm. 2000, ajettu 125 000, Trumatic-kaasulämmitys
Dethleffs A5250 ESPRIT 1.9, vm 1998, ajettu 56 000, Trumatic
Hobby T 600 FC 2.0, vm. 2006, ajettu 72 000, Trumatic kaasu ja sähkö lämmitys
Yksin asuvalle ympärivuotiseen käyttöön kiertävän työn vuoksi.
Riittääkö esim. lämmittimien teho oikeasti - 20 pakkasella? (Huom. sisälämpötilaksi minulle riittää +18)?
Pienikokoisempi ( esim. BUS3) tietenkin helpompi saada lämpimäksi, siinä tosin on vain kaasulämmitys. Myyjiltä ei tunnu saavan suoraa vastausta tähän, koska heillä ei ole tarpeeksi tietoa auton käytöstä talviaikaan. Olen aiemmin asunut Solifer 560 v. 1989, pelkän sähkölämmityksen varassa, vakituisesti yhden vuoden Suomessa. Tämä vain osviittana siitä, että en ole sieltä mukavuudenhaluisimmasta päästä. Pystyykö nämä autot vähintään samaan? Ja mikä on parempi?
Ajoa tulee vuodessa olemaan paljon (20- 30 000 km vuodessa), mahdollisesti myös muualle Eurooppaan.
Olen niin sanotusti hyvin vähään tyytyvä non-materialisti, jolle tärkeää on auton ajokelpoisuus, toimivuus, näppäryys ja tosiaan tuo edellä mainittu lämmitysasia. Huolto ja katsastusasiat niin sanotusti hallussa.
ps. Minä en koe vaivalloiseksi esimerkiksi sängyn joka päiväistä avaamista ja sulkemista. Pyydän apua koko pakettina vertailussa nuo kolme hinta/laatusuhde?
Esim. Toinen on ehkä vanhempi (esprit), ei niin tehokas auton kone, mutta ajettu todella vähän, ja hinta on erittäin kohtuullinen (12 900 €). Kun taas toinen on pienempi (bus3), monta vuotta uudempi, melkein puolet tehokkaampi kone. Ja sitten on tämä Hobby vm. 2006 ajettu vain 72 000, mutta on selkeästi iso kokoisempi ja siinä mietityttää, että riittääkö lämpö ?
Lisäksi mietityttää tietenkin tuo kaasun kulutus. Jos jollain on tietoa, että esim. Hobby on jäätävä kaasusyöppö.
Budjetti yläraja 25 000 €.
Onko jollain kokemuksia, kommentteja, tietämystä perusteluineen.
Kiitän jo etukäteen avustanne!
Tässä vielä linkit autoihin:
https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/bus-3-ajettu-vain-125tkm/1493702
https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/a5250-esprit-ajettu-vain-56tkm/1494144#yritys=caktuscaravan
https://www.nettikaravaani.com/hobby/t-600-fc-ajettu-vain-72tkm/1492700#yritys=caktuscaravan
Paljon ajavalle 1,9 kone alkovimallissa ei ole paras mahdolinen. Iso otsapinta syö tehoa, ja oma kokemus tuosta koneesta on, että se ei mikää formula ole Nuo alkovit tahtoo ola kylmiä talvella, ja kosteita vaki asumisessa.
Hobbyä en tunne, Muta transitti on minusta hyvä kone, ja sisstin näkönen peli, ja siinähän on truma 6 jossa pitäisi teho riittää, ja sähkö lämmiys mahdollisuus.
Bus 3 2,8 kone liikuttaa noin pientä autoa hyvin. Lämmityksenä truma lie riitää, alde niissä vanhemmissa on surkea.
Miten Oletko peltikuorta ajatellut. Ailtaanhan ne ovat jäykempi korisena eri luokkaa, kun nuo pärekorit
Tosin niissä taitaa hinta olla ehkä kovempaa luokkaa, mutta nissä kyllä tarkenee.
TP
Ei kahta puhetta noista kolmesta, Hobby on mun valintani ja varsinkin, kun se on edes Fordin koneella (itse en hyväksy nykyisin kuin Mersun alustan).
Sisustusratkaisut näyttävät toimivilta ja siisteiltä, Hobbyhan on aina panostanut hienoon sisustamiseen ja osittain siksi on vaunupuolella markkinajohtaja.
Edellä puhuneisiin viitaten minunkin mielestä puoli-integroitu Hoppy olisi ainakin
minun mielestäni paras ratkaisu näistä vaihtoehdoista ottaen huomioon ajetut
kilometritkin sekä yleisnäkymä autosta.Sitten kun tulee mieleen että nyt auto täytyy
vaihtaa uudempaan niin Hoppy on 2006 mallinen joten sen arvo on varmasti korkeampi
kuin muiden vaihtoehtojen.Siitä kaasun kulutuksesta ei ole tarkkaa tietoa mutta tuskin
ero muihin on mainittava alkoviautossa se alkovi on lämmönhukkaaja niinkuin ohjaamokin.
Kiitoksia paljon vastanneille! Dethleffsin Espritin voin siis sulkea pois.
Olen samaa mieltä kaikkien kanssa, että Hobby on kyllä kerta kaikkiaan ominaisuuksiltaan, tilaratkaisultaan, vuosimalliltaan ja kilometreiltäänkin lähes täydellinen. Kuitenkin Hobbyssa ja Dethleffsin BUS3:ssa on metri pituuseroa. Ja Hobbyssa on 6000 sarjan Trumatic (auton pituus 6,4m) ja Dethleffsissä 3000 Trumatic (auton pituus n. 5,3) kulutus on "täysillä ollessaan" lähes puolet enemmän kuin Dethleffsin. Tässä linkki:
http://www.atstuonti.fi/kayttoohjeet.html?ATS_GET_FILE=1&file_id=34
Ja tässä tulee sitten käyttökulut vastaan. Tämä auto tulee olemaan vakituinen asuntoni toistaiseksi. Lisäksi matkat Eurooppaan, ja esim. lauttamaksut varmasti kalliimmat ison auton kanssa? On totta, että jos ja kun auton vaihto tai myynti joskus edessä, niin siinäkin mielessä Hobby olisi parempi sijoitus ja Ford keulana laadukkaampi. Dethleffsissä kuitenkin 2.8l kone ja Hobbyssa 2.0
Pistää kyllä pohtimaan nyt näiden kahden väliltä.. Tilaa en kuitenkaan niin paljon tarvitse.
Terveisin 50kgnainen.
Lisäkommentteja?
Vai olenko ihan väärässä? Tärkeää olisi saada tietää edes osviittaiset käyttökulut kuukaudessa: Että paljon kuluu rahaa kuukaudessa Hobby vs Dethleffs Bus3 lämpimänä pysymiseen? Ja jos se ero ei ole huomattava, niin sitten hyvinkin Hobby olisi oikea valinta.
Osaako joku sanoa?
Arvostan todella paljon apuanne.
Sen enempää kantaa ottamatta, 2006 ja sen jälkeen rekisteröityyn autoon saa saksalaisen vihreän ympäristötarran.
Ei metrin pituuden lisäys mielestäni vaikuta paljoa lämmityskuluihin, enemmän siihen vaikuttaa muut asiat, kuten eristys ja ikkunoiden koko yms.
Kahden Trumaticin vertailusta sen verran että 3000 sarja on puolet pienempi tehoisempi kuin 6000 sarja
eli jos kylmyys yllättää niin sillä pienempi tehoisella ei sitä saa lisää mutta isommalla kylläkin(6000 sarja tehty Pohjoismaihin) C3402 kulutus 170-285g/h ja C6002 kulutus 170-490g/h jos noista kulutus lukemista
laskee niin pääsee jonkin moiseen vrk kulutukseen riippuen kuitenkin lämmöntarpeesta ja ulkoilman lämmöstä.Euroopassa kaasu on kuitenkin halvempaa kuin Suomessa.
Kyllä tuossa Hobbyssä on paljon hyviä puolia. Iso jääkaappi/pakastin, sähköpatruuna, ohjaamoilmastointi, asiallisen näköinen suihku. Ei sitä tilaa ole koskaan liikaa, minulla on yli 7 metrin integroitu auto ja paljon liikun myös yksin, se on mukava kun ei ole ahdasta.
Suosittelen kyllä tässä tapauksessa tuota Dethleffsin Busia. Siinä näyttää olevan vielä tuo vanha kunnon idTD moottori, jonka kulutus on erittäin kohtuullinen. Yksin asuessa auton koolla on taatusti iso vaikutus lämmityskuluihin. Kunnollisella ikkunapeitteellä varustettuna tuossa tarkenee kovassakin pakkasessa.
Jos olet kiinni sähköverkossa, voit aina käyttää erillistä sähkölämmitintä, vaikkei Trumassa sähkölämmitystä olekaan. Se on sitten erikseen laskettava, kannattaako lämmittää kaasulla vai sähköllä.
Noin pieni tyttö mahtu kyllä tuohon tetlevin autoon hyvin, ja tosiaan tuo 2,8 kone on vanha kunnon konetta, eikä se jakohihna mikä joidenkin mielestä on isokin asia, niin ajallaan huoltojen yhteydessä hoidettuna ei ongelma.
Ford on ärsytetty jälkeenpäin 150 hepoiseen, niin miten mahtaa sen kestävyys, kun se on alunperin ollut kesympi
Jos minkä ostat, niin kannatta varalta öljyt vaihdattaa kaikki koska on auto voinut pitkään liikkeesssä seisoa, niin se on hyvä, ja katsoa, milloin on 2,8 koneen jakohihna vaihdettu, jos siihen päädyt
Minä huvittelin mielessä peltikuorta, josta petijärjestelyllä sa aika hyvän yksin eläjän auton. Omassa kokemuksessa se on ajettavuudeltaan paljon hiljaisempi, ja parempi, jos paljon ajaa, ja naiselle kompaktina hyvä.
Talvisena asuntona peltikuori siinäkin, että lumi, ja vesi hieman pyöreältä katolta tule helpommin pois
Tosin budjetin puitteissa ehkä tosiaan haastava löytää.
Karavaani lehellähän oli juttua nuoresta naisesta joka muutti asumaan peltikuoreen. Häneltä sa varmaan kokemus peräistä tietoa
Muta neuvo, tutki kaikkia vaihtoehtoja, ja enenkaikea jos mahdollista koeaja kaikki vaihtoehdot, niin siinä on hyvä tutkaila ajoa, ja asumista.
Kannattaa myös joko amamttimiehen kanssa ostotapahtumassa kosteus mitata, ja laitteiden toimivuus.
Tai vaatia takuu niistä asioista.
TP
Ei ole minullakaan Hobbystä kokemusta mutta Dethleffsistä on kaksi kappaletta eikä kumpikaan ollut talviauto. Uudempi oli vm. 2007 tosin Aldellamutta jos halusi sen +18 niin -20 oli raja. Tehdasvarustuksella keskieuroopanauto vaikka oli kaikki talvipaketit. Lämmitin tarkastettiin että on kunnossa mutta pattereita liian vähän näille korkeuksille. Ja tuo sängyn purkaminen joka päivä jos haluaa nukkua leveämmin alkaa varmasti tympimään ajanmittaan. Toinen oli vm.2006 ja Trumalla, se oli vielä heikompi esitys....nämä vaan omia kokemuksia jollain varmaan parempia.
Ylempänä on ehdoteltu peltikuorista autoa. Mitenkäs tuo lämpö riittää noissa talvikäytössä.
Peltikuorisissa on kuitenkin aika suuret sivu- ja taka-ovet, joten äkkiä luulisi että nuo aiheuttavat jonkin asteista lämmönhukkaa.
Ylempänä on ehdoteltu peltikuorista autoa. Mitenkäs tuo lämpö riittää noissa talvikäytössä.
Peltikuorisissa on kuitenkin aika suuret sivu- ja taka-ovet, joten äkkiä luulisi että nuo aiheuttavat jonkin asteista lämmönhukkaa / vetoa.
Yllättävän vähän lämpöhukkaa, jos haluaa. Takovia ei ole pakko availla, ja se kirotu sivuovi, on fiatissa keveämmin liikkuvaa sorttia, ja siihen saa jos haluaa vielä sen loppu sulkijan, eli Soft lockin.
Niin se oviiaukko on mahdollista tehdä pieneksi, kun laittaa joko muovi blex levystä, tai fanerista sen hella allaskaapin, ja yläkapin väliin taakse ovea vasten sen niiden väliin sulkevan levyn, niin todellinen oviaukko on jopa perinteistä kapeampi
Toisaalta kesälä kun sen levyn poista, niin kuumalla tuuletus on hyvä.
TP
Moi Milla!
Itselläni ei kokemusta Hobbysta mutta saman pituinen Solifer -Hymer ollut käytössä 4 kesää.
Tilaratkaisu suht sama ja sama jää/pakastin. Erillinen suihkutila on todella hyvä asia; käytämme sitä melko
paljon ja toimii myös vaatteiden kuivatukseen/säilytykseen. Parivuode luksusta. Tuo Transiitti on melko varma peli; kokemusta lähinnä vanhasta työautostamme. Itsellämme uudempi Foortti. Lämpimyydestä ei ole kokemusta kuin n. -10 pakasasteesta mutta tarkenee ja kaasu on todellakin europaassa (ja suomessa) melko halpaa.
Ehdottomasti itse kallistuisin Hobbyyn.
T. Hemmo
Kyllä budjettisi on pieni. Vanhassa asuntoautossa tulee paljon vikoja, kun niitä on uusissakin. Minulla on Hymer B544 vm.1999. Ajokilometrit, nyt 200000km, eivät Fiatissa haittaa, jos huollattaa moorin ohjeiden mukaisesti. Ainoa vika on ollut öljypohjan ruostuminen ja vuoto, joka onkin Fiatin tyyppivika.
Asumistilassa onkin sitten ollut vikoja. Jaakaappi lakkasi toimimasta 4 vuotta sitten. Onneksi B544 omaa suuret ikkunat, jääkaapin vaihto onnistui omatoimisesti ilman tuulilasin irroittamista. Trumatic lämmityslaite tuli vaaralliseksi 3 vuotta sitten. Kuumeni liiaksi jonkin elektronisen vian johdosta. Alaslaskettavasta vuoteesta katkesi jousta pitävä pultti viime vuonna. Tilapäiskorjauksessa tarvittiin taljaa sängyn nostamiseen. Lopullinen korjaus vaati hitsausta ja muutoksia, ettei pultti katkea toistamiseen. Kaiken aikaa on ollut harmia vesijärjestelmästä, liittimet halkeilivat ym. Nyt on painevesijärjestelmä kotitaloushanoineen, joka toimii hyvin. Kaasulämmittimen tilalla diesel lämmitin. Kaasujääkaapin tilalla 12V:n kompressorijääkaappi. Kaikki olisi maksanut maltaita, ellei asennuksia osaisi itse tehdä. Kaikki lamput olen vaihtanut LEDeiksi. Sähköjärjestelmää on ollut myös muutettava, jotta akku pysyy varattuna. Ei minua kiinnosta hieno auto, mutta hyvin toimivasta pidän. B544 on laiska mutta ketterä.
Jos olet kätevä tai varaat rahaa korjauksiin, kyllä vanhakin asuntoauto on yksi vaihtoehto.
Oletko harkinnut retkeilyautoa ? Pituutta 5,0 - 6,4m.
Valikoima on Suomessakin hyvä ja joka lähtöön löytyy sopiva.
Itse ostin retkeilyauton 30v matkisauto jakson jälkeen ja olen tyytyväinen.
Verot ovat väh. 2/3 pienemmät kuin matkailuautossa.
2008 jälkeisiin saat Saksan vihreän ympäristötarran,
ei tule liikkumisrajoitteita Euroopassa.
Kulutus pienempi jne..
Eli kustannussäästöt ovat huomattavat ja kulku on
ketterää ja sujuvaa.Tilaa on tarpeeksi ainakin kahdelle
eläkeläiselle,ja tavaroille pitemmälläkin reissulla.
Lisävarusteita voi hankkia oman tarpeen mukaan,
eikä maksa paljon.
Suosittelen !
Olimme helmikuussa lapissa peltikuorisella. Kylmin yö oli -26 ja hyvin tarkeni, eli lämpö määräytyy termostaatin mukaan. Lämppäri on Webasto. Myös vedet toimi hyvin.
Peltikuoressa vesiputket kulkevat lattian päällä kausteiden sisällä, eikä rakenteissa, mikä auttaa niitä toimiman kovassakin kelissä, ja niden uusiminen on myös helpompaa, jos tarvii.
Ulos menevät laskuhanat, harmaalla vedellä ovat ne jäätymis alttiit kovalla kelilä
Asuntoautossa, oli mikä oli, on talvela pakksessa, ja muutenkin huonoila keleilä haasteellista asua kokoajan.
On vesien lisäys, vesikorkin jäätyminen, harmaiden vesien poisto, kun veden kulutus on isompaa hygieniankin takia. Samoin kaasupullo sulkeiset, ovat oma hommansa.
On oltava kokoajan tolppa sähkössä asuessa, ellei ajele välillä, että akut latautuu
Siihen märän raskaan lumen hoitaminen katolta sulkemasta sieltä luukkuja, ja ilman vaihtoa.
Esimerkkinä käy, niinkun tänä talvena, kun 40 senttisen patsaan jalustan pääle kertyi lähes metrinen kinos kakku, millainen on sitten auton katolta sen hoito pois
Voi sanoa, että palataan aikaa kun vedet kulki taloissa ämpärillä edes takaisin, ja lämpö halkojen mukana sylissä vetoisen hirsipöksän uunin, ja pissa ämpäri oli vietävä tunkiolle.
En halua ajatusta torpata, mutta kun ottaa kaikki huonoimmat asiat huomioon, ja ne saa hoitoon, nin paistepäivät ovat juhlaa.
Voi vapaa päivänä ottaa asunon mukaan, ja käydä, vaikka pikku retkellä
Itsellä siittä on joltinenkin kokemus työajoilta vaunussa asumisessa, joka on tilavampi autoa, että lumipyrykään ei ollu mukava asia
TP
Eläpä Milla hättäele!
Olen uusimassa kalustoa, ja voisin myydä entisen pois kuleksimasta. Ford Transit TDCi/Carado T134 2009, ajettu himpun alle 100 000 km (100 000 määräaikaishuolto moottorinohjauspäivitys tehty). Huoltokirja ja kaikkien laitteiden suomenkieliset ohjekirjat mukana (Suomi auto).
Täysin kunnossa, varustettu dieselkäyttöisellä moottorin lämmittimellä (Eberspächer) ohjaamon ilmastoinnilla ja tasanopeussäätimellä. Vetokoukku, asunto osassa led -valaistus ja -tv Triaxin Ufo -antennilla, termomatto sekä WC suihkulla. Lämmityslaite Truma Kombi 4E (kaasu/sähkö). Kahdet renkaat (Kitkat ja kesärenkaat. Todella iso takatalli (yli 2 kuutiometriä, sopii vaikka pari polkupyörää). Pituus alle 6 m, joten halvat lautta-/siltamaksut. Parhaimmillaan 1 - 2 henkilölle.
Jos kiinnostaa, ilmoittele aikeistasi, niin tuumataan tarkemmin jatkosta.
Millainen operaatio oli tuo kaasulämmityksen korvaaminen dieselvehkeellä?
Itsellä saman ikäluokan samanlainen tosi laiska mutta ketterä alkovihymer. Kaasulämmitin alkaa olla sellainen ettei varaosia saa. Nyt pysyy päällä kun jättää kaapinoven auki. Kuumenee muuten liikaa.
Pekka Viherältä oli siis tarkoitus kysyä lämmittimen vaihdosta.
Pekka Viherältä oli siis tarkoitus kysyä lämmittimen vaihdosta.
Eikö ole auton oston vinkeistä ,Elkä lämmittimen vaihdosta , Älypäät Hoi PYSYKÄÄ astiassa ja aloittakaa uusi aihe kun aihekin vaihtuu .Ei oo kiva avata näitä sivuja kun ai tiedä mistä puhutaan.
Jos kaasulämmitin (esim. Truma Kombi) vaihdetaan dieselkäyttöiseen, lämmitin sopii entisen tilalle kuin nakutettu.
Rahaa siihen kyllä kuluu, sillä diesellämmitin on kaasulämmitintä kalliimpi, minkä päälle tulee asennuskulut, jotka nekin ovat melkoiset. Kaasun kulutus kyllä vähenee, koska lämmitin on se suurin käyttäjä. Toisaalta säästöä syntyy lämmityskuluissa, sillä dieselöljy on 2-3 kertaa nestekaasua halvempaa.
Luulisin, että lämmityskuluissa ei tule säästöä. Kwh:n tuottaminen nestekaasulla tai dieselillä maksaa kokolailla saman verran. Sähköä kuluu diesellämmittimellä enemmän.
Minusta diesel lämmitimen ainoa etu on ettei kaasun loppuminen lopeta lämmön saantia sisätiloihin.
Sähköä kuluu enemmän siinä, ja pakokaasua kehittyy.
Muutama peltikuori on jo komressorikaapilla, joten ainoa kaasun käyttö sen jälkeen on hella, ja kai kohta hellakin voi olla sähköllä, eli koko auto on kaasuton.
Silloin kahden kaasupullon painon tilalla voi olla akkuja lisää.
TP
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.