Apua rakennusprojektiin

Merja Hirvonen 23.04.2018 15:30

Nonni. Peltikuorinen auto kyseessä, ihan kunnollista matkailuautoa siitä ei tule mutta täältä löytyy varmasti viisaampia minua neuvomaan. Aloitetaan eristyksestä...

Auton tavaratilasta pitää saada hiljainen ja lämmin. Ensin meinasin 2k uretaanivaahdotusta suoraan peltiin tai finnfoamia irti pellistä mutta tyssäsi äänieristykseen. Nyt harkinnassa on butyylimattoa ja sen päälle "telttapatjaa" tuotemerkit on STP black silver ja STP Aeroflex. Molemmat liimattaisiin suoraan peltiin ja telttapatjan paksuus on 10 mm niin sen pitäisi myös eristää lämpöä. Riittääköhän tuo kesälämpötiloihin lämpöeristeeksi? Jonkinlainen lämmityslaitekin on tulossa.
Pelti - butyylimatto - telttapatja - ilmarako - höyrysulku - vaneri. Meneekö oikein?
Vai unohdanko telttapatjan ja vedän vain pelti - bytuulimatto - ilmarako - finnfoam-vaneri. Halvempaa ainakin.

Ilmanvaihto seuraavaksi. Jos teen kattoon reiän ja siihen tuulettimen, mistä korvausilma tulee/laitetaan tulemaan? Liukuoven askelmaan yksi reikä?

Tavoitteena siis auto jossa voi oleskella, työskennellä ja satunnaisesti yöpyä. Ei mitään huippupakkasiin tarkoitettua, max -10 astetta.

Kiitos etukäteen, olen teitä seuraillut ja huomannut että paljon on tietoa ja taitoa täällä. Kyllä minusta vielä karavaanari tulee, tuunataan ensin vetoauto, sitten hommataan korttiin lisää kirjaimia ja pikkuinen poksi perään :)

Toivo Koistinen 23.04.2018 17:04

https://www.youtube.com/watch?v=KVLwUqYuRhI Jutuupista löytyy aikapaljon tietoa.
Millainen auto on kyseessä
Tuota onko tarkoitus tehdä siitttä semmoinen auto, missä on kalusteita retkiauton tapaan, vai aivan pelkkä retkiauto mallia patja lattialla, ja irtopöytä, ja ohjaamon ja tavaratilan väliseinä paikallaan.
Nimittäin jos auto alkaa olla kinteillä kalusteilla, väliseinä pois, ja kaasu, ynnä vastaavila laitteilla ollaan matkailuautossa, ja siinä on sitten tietyt säännöt lain laatijalla.
Sisäkorkeus, ja sen semmoiset
Korvaus ilma riitää niistä takanurkissa olevista ilman poistoreijistä. Näin meillä on omassa
Miksi laitat tuulettimen kattoon, eikö, jos reijän teet, niin samalla laittaa oikea asuntoauton kattoluukku. Niitä on monen kokoista.
Sitten lämmitys, ja sähköt. https://karavaanari.org/index.php?topic=15621.0 Miten aiot sen, koska kaasulämitys ei onnistu millään kaasuhellalla, vaan oikealla lämmitys laitteella, tai sitten on saatava sisään 240 volttia, ja tolpasähkö, että saa sähkölämmityksen. Nämä kiinteät lämmityslaitteet, kaasulaitteet, aj sähköasennukset vaativat ammattilais asennuksen.
Kaasupulloa ei saa pitää sisällä ilman oikeaa kaappia, ja siinä on oltava lattiassa aukko, jotta kaasu pääsee ulos, jos se vuotaa
Nimittäin lämmitys on tärkeä, muuten se hikoilee pilalle
Äänieristys on semmonen juttu, että siihen riittää eristys matto, ja vaneri, koska niin hiljaista siittä ei saa, että ulkoäänet eivät kuulu, niihin on totuttava.
TP

Merja Hirvonen 23.04.2018 20:31

YouTubea olen illat katsellutkin, koko talven. Siellä on tyyliä jos jonkinmoista joten siksi päädyin nyt viimein kysymään täältä.

Autosta ei tule matkailuautoa, kuten jo mainitsin. Katsastuskonttoriin olen ollut yhteydessä ja lain pykälät selvillä.
Ei tule kaasua, ei vettä. Eristys ja ilmanvaihto, lämmitys vaikka webastolla tankista ja työvalo hupiakusta.

Matti Janhonen 23.04.2018 21:21

Tässä yksi vaihtoehto eristykseksi.
Löytyy myös itseliimautuvana. Myyjiä lukuisia.
https://www.kespet.fi/tuotteet/tekniset-eristeet/

Korvausilmaa tulee vaikka auton lämmityslaitteen kautta ihan riittävästi.
Mitään lisäventtiilejä pienen puhaltimen lisäksi ei tarvita.
Se on siten eri asia jos kattipuhallin on koko jolla voidaan auton sisäilma vaihtaa hetkessä vaikka viileämpään.
Omassa autossa on molempiin suuntiin pyörivä kattopuhallin( 6 A) ja on hyvä keksintö vallankin kun kuuman päivän jälkeen pitää autoa sisätilaa nopeasti viilentää ennen nukkumaa menoa.

Lämmitykseksi käy vaikka webasto jonka polttoaine on tankissa.
Sähkökeskus/pistoke 10 A sulakkeineen kannattaa asennuttaa kiinteästi autoon jolloin saa laillisesti toiseksi lämmitysmuodoksi 230 V sähkölämmittimen.
Samalla saa virtaa kahvinkeittimelle, ja vaikka kompressorijääkaapille/kylmälaukulle.

Yksi asia on se toimitaanko vain auton starttiakun varassa vai asennetaanko autoon toinen ns. hupiakku. Esim. webasto on aika virtasyöppö.
Valot suotaan ledeinä niin ei vie paljon virtaa.
Hupiakun lataus hoituu ajon aikana auton laturin perässä, mutta ei ole pahasta jos maasähkötilanteita varten ole olemassa 8-10 akkulaturi erikseen.

Jukka Harjulampi 23.04.2018 22:06

Jos auton käyttöä ei ole kovilla pakkasilla minä laittaisin venelämmittimen. Esim Safire diesel tai Wallas. Ovat hiljaisia ja vähävirtaisia.

Toivo Koistinen 24.04.2018 06:38

Hyviä neuvoja pojilta. Kun suunnittelet noiden asioiden paikkaa, siis lämmittimen, ja sähköjen, kannattaako ihan varalta miettiä niiden sijoittelua, jos nälkä kasvaa, ja alkaa mieli tehdä lisä rakentelua tehdä retkiauton suuntaan.
Onko sulla Matti se kattopuhallin luukun tilala vai omako reikä siinä Minkä kokonen on reikä katossa.
TP


Unohtui. Ei missään tapauksessa auton ajoakusta lämmitys, ja muita virtoja, vaan oma akku niille. Muuten käy, että on aamusella pakkasella onkin ajoakku liian vähilä virroilla, ja siinä ollaan.
muokattu: 24.4.2018 06:48
Toivo Koistinen 25.04.2018 06:26

Tuli mieleen yksi asia vielä. Jos laitat vanerin sinne koppin, niin kannattaako laittaa jokin hieman pehmeäpintainen kangas tapetti seiniin, ja kattoon, niin jos ei kalusteita tule, niin ei ala se koppi kajahtelemaan.
Tietysti lattiavanerin päle kun muovimaton limaa, niin solumuovinen lattiamatto auttaa myös
TP

Merja Hirvonen 25.04.2018 12:24

Kiitos hyvät herrat,
ihan hyvä muistutus tuo sijoittelu että jos sitä sittenkin tekee aidon matkailuauton. Tosin sisäkorkeus taitaa tulla vastaan Sprinterissä. Ja pitää pystyä säilyttämään auto sellaisena että mahtuu sitä tavaraa reilusti kyytiin. Tilaa ei kuitenkaan ole tavaraartilassa kuin 330 cm pituutta ja kapeahan se on myös.

Tietääkö kukaan saako siihen sisälle semmoisia sisustuspaneeleja missä tulee se syvennys? Eli saisin siirrettävän makuulaverin poikittain auton takaosaan. Vai askarrellaanko ne itse? Muutenhan se tulee vanerille, antaa kaikua vaan.

Kespetiltä katsoin Armaflexiä, harkitaan sitä butyylimaton päälle 19 mm paksuisena, paksummassa pomppaa hinta. Saisi kaksi kärpästä kerralla äänen ja lämmön.

Semmoinen molempiin suuntiin pyörivä tuuletin on hankintalistalla, riittääkö siihen korvausilmaksi ohjaamon väliseinän lämmitysreiät? Tosin en tiedä minne ne johtaa, mutta siitä haluaisin lämpimän ilmankin tavaratilaan sitten.

Sähköpuolen hoitaa tuttu sähkömies, helpottaa kun kaikkea ei tarvitse opiskella itse. Mutta hupiakku, paneeli ja maasähköpistoke on toivomuslistalla.

Kiitos, lisää vinkkejä saa laittaa.

Toivo Koistinen 27.04.2018 06:54

Seinät, katto, ja lattia kannattaa laittaa kunnolla. Mahdolliset johdotukset samalla suunntella sinne sisään. Ei tarvi siten paikkailla, ja vedellä johtoa jälkeenpäin
Riippuu siittä, aikooko pitää pitkään tuota autoa, vai onko välivaihe sitten myöhempään malliin.
Jos aikoo pitää, niin kannattaa suunnitella huolella esim. sisävaloille paikkoja, koska usein " näläkä kasvaa syödessä "
Eli alkaa sisustamaan lisää, ja ollaan lopussa siinä pisteessä, että on retkiauto, mutta puuttuu sisävaloa sieltä täältä. Samoin pistokkeita sekä 12 v että 240. No noin pieneen tilaan nitä ei montaa kai tarvi.
Muta laverin tekisin itse, jos aiko semmosen mikä on heleppo poistaa, koska siinä mitat sattuu kohilleen, ja istuu sitten paikoilleen hyvin käytössä.
Samoin pöytää sun mitä mitä nyt aiotkaan sinne laittaa.
TP

Matti Asikainen 27.04.2018 09:27

Jos auto jo on hankittu, niin se lienee pakettiauto. Pitkässä juoksussa halvemmaksi tulee kuitenkin kuorma-auto, vaikka C1-kortin hankinta onkin lisähintana. Dieselvero on kuorma-auton mukaan ja käyttömaksua ei ole. Rakentelukin taitaa olla väljemmin säännöin mahdollista. Autohan voi olla vain 3550 kg:n kokonaispainoinen (esim. Sprinter, Ducato tms) ja siihen voi rakentaa lepo-ohjaamon, jolloin tavaratilassa voi kuljettaa polkupyöriä, puutarhakalusteita y.m. Ajonopeusrajoitus 80 km/h on kylläkin rasitteena. Ohessa muutama kuva käytössäni olleesta Renault SG3:sta, johon olin rakentanut lepo-ohjaamon. Tässä yksilössä ei ollut alkuperäisen ohjaamon ja tavaratilan väliseinää: Kulku taakse kävi sivuun taitettavan laitimmaisen istuimen kohdalta. Varusteena oli Primus keskuslämmitys vesikierrolla ja yksiliekkinen liesi, alkuperäisvarusteita Telen jäljiltä.


Onko näissä nykyään mahdollisesti piirturipakko tai koskevatko ajoaikamääräykset yksityiskäyttöisiä, sitä en tiedä.
muokattu: 27.4.2018 15:50

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.