Apua autovertailuun?

KINNULA ATTE 19.09.2006 12:56

Olemme ostamassa uutta matkailuautoa ja kaipaisimme vähän kokemuksia eri merkeistä. Olemme tulleet siihen tulokseen, että auton on oltava sellainen kerrossängyllinen alkovimalli, jossa pöytäryhmässä on turvavyöt myös selkä menosuuntaan (että saamme lapset toisen toiselle, toisen toiselle puolelle pöytää ajon ajaksi) ja talvikäytön vuoksi kaksoispohjallinen.

Tämä asettaa harmittavat rajoitteet, malleja on tarjolla todella vähän. Lahden messujen pohjalta seuraavat merkit/mallit löytyivät ja nyt haluaisimmekin kuulla kokemuksia/kommentteja ko. automerkeistä ja niiden mahdollisista ongelmista.

-Hobby D670 AK KMC -TEC 728G (FreeTEC) -Knaus SportTraveller 600 DKG -ARCA M715 GLT -Home-Car C531

ARCA ja Home-Car etenkin mietityttävät, kun ovat meille oudompia merkkejä.

Samalla olisimme kiinnostuneita kuulemaan myös talvikäyttökokemuksia ei-kaksoispohjallisista autoista. Esim. Hymeriltä, Dethleffsiltä ja Bürstnerilta löytyy ei-kaksoispohjallinen pohjaratkaisultaan sopiva malli, jonka myyjä vakuuttaa olevan riittävän eristetty kuitenkin talvikäyttöä ajatellen (pohjassa eristeet) - onko kenelläkään kokemuksia? Eristekerroksethan ovat ilmeisesti myös pohjassa (ja seinissä) nyt paksummat kuin aikaisemmin(?). Käytämme talvella myös vettä ja vessaa, joten säiliöiden ja putkien eristyksellä on merkitystä. Sisälämmön uskomme/oletamme pysyvän ihan riittävän hyvin myös ei-kaksoispohjamalleissa.

NIEMINEN OLAVI J 19.09.2006 16:45

käytämme autoa läpi vuoden,ja meillä on kaksoispohja auto säiliöt on lämpimässä tilassa välipohjassa,eivät jäädy.merkki on frankia.

SILJAMÄKI ANTTI J 19.09.2006 20:06

Hei!

Minulla on pitkäaikainen kokemus Dethleffsistä ja sen perusteella voin vakuuttaa, että kyllä ilman kaksoispohjaakin pärjää ihan hyvin Suomen talvessa. Nykyisessä autossani on Alde ja sähkölämmitteinen lattia, joka tuo vielä lisää miellyttävyyttä talvikäyttöön. Dethleffsillä on talvi- ja talviluxupaketit, joissa on huomioitu riittävät lisävarusteet normaali käyttäjälle. Tämän totesi myös TM keväällä ilmestyneessä matkailuautojen talvitestissä.

Jos painotat kovasti talvikäyttöä mieti myös lämmitystapaa: ilma vai vesikierto. Molemmissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Minulla on ollut molemmat ja etenkin talvikäyttöön suosittelen Aldea lämmön tasaisuuden ja laitteen hiljaisuuden vuoksi.

KINNULA ATTE 19.09.2006 20:33

Onpa mukavaa kuulla - voimme siis vielä uusin silmin katsoa autoja. Minkälaisissa olosuhteissa olet autoa käyttänyt? Yksi mitä olemme miettineet on, että jos esim. yön aikana pakkanen pohjoisessa kiristyy -30 asteeseen, niin kuinka silloin ei-kaksoispohjallisella autolla pärjää. Tarkoituksella emme varmaan sellaisilla pakkasilla lähde liikkeelle, mutta ei toisaalta tekisi mieli lomaakaan keskeyttää vain pakkasen takia. Ja ei tosiaan ole mukavaa olla koko ajan kovilla pakkasilla sydän kurkussa miettimässä jäätyvätkö putket tai harmaavesisäiliö.

Kaksoispohjahan myös nostaa auton hintaa ihan kohtuullisesti ja mielellään sitä vähän rahaakin säästäisi... Mutta kun auto kuitenkin maksaa mitä maksaa, niin ei tekisi mieli säästää väärässä paikassa. Tällä hetkellä meillä on käytössä kaksoispohjallinen integroitu Aldella varustettu Knaus ja se on kyllä pärjännyt loistavasti kovillakin pakkasilla. Mutta itsellä ei siis ole mitään kokemusta näistä uusista paremmin eristetyistä ei-kaksoispohjallisista autoista. Vanhemmissa autoissa kaiketi eristykset ovat olleet sen verran huonot/olemattomat, että kaksoispohjan suosittelu on ollut perusteltua.

SILJAMÄKI ANTTI J 20.09.2006 21:07

Niin kaikki on tietysti suhteellista, kuten aina näissä hommissa. Viime talvena olimme -25 asteen pakkasessa tällä Alde-autolla. Lämpöä oli pirtissä 22, kuten olimme termarin asettaneet. Enemmänkin olisi lämpöä saatu, mutta eihän sitä kukaan saunassa halua nukkua.

Valehtelisin jos väittäisin, että auto oli täysin vedoton ja kaikki nurkat 22-asteen lämpöisiä. Mutta, kun etuosassa oli Ecomatin lämmitin hehkuasennossa, niin yleisvaikutelma lämmön tasaisuudesta oli pakkasen huomioon ottaen hyvä. Tämän totesi myös meillä vieraillut pariskunta.

Jätevesisäiliöstä en ole hirveästi murehtinut kovilla pakkasilla. Meillä on kyllä siellä lämmitin ja vähän kun pakkanen hellittää niin vedet tulevat kyllä ulos nätisti. 25-asteen pakkasessa lämmitin ei kyllä riittänyt.

Talvisin käytämme usein lyhyillä viikonloppumatkoilla erillistä hanakannua, eli emme käytä raikasvesisäiliötä (=laiskuus). Mutta pidemmillä matkoilla kyllä. Tuolloin 25-asteen pakkasessa käytimme raikasvesisäiliötä normaalisti ja vesi tuli hanoista.

Dethleffsissämme (T6501)on talvi- ja talviluxuspaketit, joten niiden otammista varusteisiin suosittelen lämpimästi.

Edelleen olen sitä mieltä, että normaalipohjaisella autolla pärjää Suomen talvessa, jos ei edellytä mahdottomia. Euro on aika hyvä konsultti tässä(kin) asiassa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.