Android Auto Ducatoon

Lauri Niittynen 12.01.2022 17:21

Onko kellään kokemuksia 2din-kokoisesta soittimesta, jossa olisi Android Auto? Pitäisi sopia -13 Ducatoon, mutta ei tarvitse olla millään jättinäytöllä. Alle 500 euron hintaluokassa näkyy olevan muutamia malleja, ainakin Zeneciltä ja Kenwoodilta. Navia ja muuta ei tarvitse olla itse laitteessa, jos peilaus toimii. Ei myöskään peruutuskameraa tarvitse, kun se menee Garminiin.

Ville Säynäjäkangas 13.01.2022 15:30

Jos ei tarvi navia eikä peruutuskameraa, niin mikä funktio Android Autolle jää? Radio?

Antero Virkkala 13.01.2022 17:53

Päädyin Alpinen malliin X903D-DU2. Yksi ihan keskeinen kriteeri minulle oli oikea, pyöritettävä voimakkuudensäädin, kun minun autossani ei ole radion säätimiä ratissa (eikä ehkä sinullakaan?) Matkailuautossa käytän voimakkuudensäädintä paljon, kun moottori pauhaa ja ikä on heikentänyt korkeiden äänten kuulemista ja sitä kautta puheen ymmärtämistä.

Alpinessa on omakin navigaattori, joka osaa etsiä mm. puskaparkkeja. Android Auto toimii myös (siis radion näytöllä). Pieni ongelma on, että Android Auto toimii vain USB-johdon kautta (ei langattomasti). AA:ta käytettäessä en siis voi kuunnella matkamusiikkia USB-tikulta. Spotify tietysti toimii, mutta syöttää aina välillä mainoksia.

Lauri Niittynen 14.01.2022 08:28
Ville Säynäjäkangas

Jos ei tarvi navia eikä peruutuskameraa, niin mikä funktio Android Autolle jää? Radio?

Android Auton pitäisi peilata kännykkä radion ruutuun, joten laitteessa itsessään ei tarvitse älytoimintoja. On olemassa myös android-radioita, mutta sitten olisi jo 3 laitetta navigointiin. Se on jo liikaa ja maksaa turhaan. Mutta 2 laitetta tarvitaan, kun naveilla on välillä hyvin erikoisia reittejä ja sovittu reitti vaihtuu joskus huomaamatta matkalla.

Ja peruutuskamera on siis kytketty Garminin navigaattoriin, joka on taustapeilin paikalla.

Lauri Niittynen 14.01.2022 08:33
Antero Virkkala

Päädyin Alpinen malliin X903D-DU2. Yksi ihan keskeinen kriteeri minulle oli oikea, pyöritettävä voimakkuudensäädin, kun minun autossani ei ole radion säätimiä ratissa (eikä ehkä sinullakaan?) Matkailuautossa käytän voimakkuudensäädintä paljon, kun moottori pauhaa ja ikä on heikentänyt korkeiden äänten kuulemista ja sitä kautta puheen ymmärtämistä.

Alpinessa on omakin navigaattori, joka osaa etsiä mm. puskaparkkeja. Android Auto toimii myös (siis radion näytöllä). Pieni ongelma on, että Android Auto toimii vain USB-johdon kautta (ei langattomasti). AA:ta käytettäessä en siis voi kuunnella matkamusiikkia USB-tikulta. Spotify tietysti toimii, mutta syöttää aina välillä mainoksia.

Ei ole rattisäätimiä, mutta ehkä napit riittäisivät radiossa eikä potikkaa tarvita. Äänensäätöä toki jatkuvasti, kun äänitarkkailijat on pistetty pihalle joka kanavalla vuosia sitten.

Mutta tuollainen hieno Alpine on enemmän kuin on haussa, pelkkä melko tyhmä laite riittäisi. Olisi ainakin yksi laite vähemmän päivitellä ja viritellä toimivaksi. Android-samsungin kanssa on oppinut välttämään niitä ja iOS:än tasoista laitetta ei taida saada.

Lauri Niittynen 15.01.2022 17:13

Siihenhän on jo tuttunut, että kaikkea myydään mutta mitään ei saa, ainakaan heti mukaansa ja luvattuun hintaan. Nyt komponenttipula on oma lisänsä sopassa myös autosoittimissa.

Powersetissä kerrottiin, että Android Auto on toimiva systeemi. Joitain parhaita laitteita saisi, mutta sopivassa ominaisuus- ja hintaluokassa toivottivat takaisin keväällä tai kesällä. Ja jos jotain sopivaa muualta saa, kannattaa ostaa. Kaikista omituisimpia kiinankapistuksia kehottivat välttämään.

Nyt taitaa sopivin saatava malli olla Kenwood DMX5020BTS, jota saa parista paikasta. Lisäksi toisessa olisi Pioneerin SPH-DA160. Luultavasti täytyy Kenwood hakea tai palata asiaan kesällä.

Lauri Niittynen 24.01.2022 20:33

Hain Pioneerin SPH-DA160DABin, kun Kenwood on vanhempi malli ja ainakin näytöltään vaatimattomampi. Aikaa on mennyt asenteluun, kun piti vanha ottaa pois ja vähän johtoja perata fyysisesti ja tajunnan saamiseksi, onneksi moninapaliitin auton puolella toimii sellaisenaan. Vaihdoin myös etulasiantenni pienempään samalla. Auton oma a-pylväässä oleva ei näköjään ole käytössä, mikähän punainen johto siitä on katkaistu antennikaapelin vierestä?

Pioneerin ohjeessa lukee, että autossa pitäisi olla virtalukossa radioasento, mutta eihän tuossa ole. Laitoin keinukytkimen laitteen viereen toimittamaan samaa, tiedä katkaiseeko virran paremmin kuin laitteesta. Ducatossa ei näköjään ole oikeasti 2din-paikkaa, joten piti jatkaa jonkun aloittamaa välitukien sahausta poikki saakka. Laite on nyt pelkän raamin varassa, mutta tukevalta tuntuu.

Android Auton asennus vei aikaa. Ekalla kerralla lähti asentumaan suomeksi, mutta ei mennyt läpi. Sitten alkoi kiukuttelu Pioneerissa englanniksi, käski muuttamaan asetuksia Samsungin päässä. Ei oikein edennyt kunnes useiden yritysten jälkeen tuli käsky laittaa käsijarru päälle. Piti siis kytkeä kyseinen johto miinukseen, vaikkei ihan käsijarrun tietoa siihen tule.

AA asentui tuon jälkeen. Vähän palikalta vaikuttaa, mutta on ilmeisesti turvallisempi ajaessa, kun mikään ei toimi. Google Maps ei näytä nopeutta, mutta taitaa muuten toimia. Spotify ja Yle Areena näyttivät melko tyhjiltä, mutta taitaa niihinkin saada jotain sisältöä, kun käyttelee ensin puhelimesta. Vielä kun keksisi millä perusteella apit menevät AA:han tai saako sen valittua jostain, voisi puhelinta ruveta käyttämään ruudulta. Joitakin appeja on sinne mennyt itsekseen, ehkä Samsung/google ovat päättäneet mitkä.

Garmin tietysti suuttui petturuudesta ja ei suostu enää käynnistymään millään. Kokeilin myös ilman sisäistä akkua, mutta ei sekään auttanut. On tehnyt joskus samalla tavalla, silloin piti ladata täyteen ja sai 12 sekunnin resetillä ja tietokoneyhteydellä päälle. Ehkä uusi akku auttaisi, vaikka pitäisi sen tyhjälläkin akulla käynnistyä. On tuo säännöllisen epäsäännöllisesti boottaillut ajossakin, mutta ehkä softaongelmien takia.

Jari Ahola 25.01.2022 11:00

Näin jälkiviisasteluna; miksi piti mennä "noin päin puuhun"?

Mä laitoin (ei Fiiu vaan MB:hen) 10" ruudulla Androidin (kiinasta 100€), mukaan tuli M-B can-emulaattori; eli mersun rattinapit pelaa, can-väylästä pakki-, ratti- ja valotieto, ts. himmenee, kytkee peruutuskameranäytö, ja sen apuviivat taipuvat ratin mukaan.. Välirahallla sai vielä 2x50W vahvarin ja 10" aktiivisubin 120W ;)

Jos haluaa pitää simmi-korttia koneessa, niin sillekin reikä - saa unohtaa huonon tuulilasin aktiiviantennin ja tilalle nettiradio (ihan samat kanavat paremmin pelaten). Tai vaikka laittaa spottarista melua, tai YleArenasta vaikka TV-uutisia. Google Maps kertoo nopeudet, ja opastaa tietty - eräissä maissa varoittaa kameroistakin (Suomessa vain näyttää).
Näytön voi jakaa kahtia, toiseen vaikka Leirintäopas, josta saa linkattua opastamaan.. OBD-softat samassa kapineessa, kuten kaikki muukin minkä kännykkää saa. Ja tietty puhelimen ja sen H/F hommat.

Mihin sitä puhelinta ajonaika enää tarttee?

Antero Virkkala 25.01.2022 18:02

"Google Maps kertoo nopeudet, ja opastaa tietty - eräissä maissa varoittaa kameroistakin (Suomessa vain näyttää)."

Meillä - sekä Skodassa että Sunlightissa - kun kytkee radioon johdolla puhelimen, jossa on Android Auto, niin Google Maps tosiaan vain näyttää nopeuskamerat, mutta ei varoita ääneen. Waze sen sijaan varoittaa kameroista, tekstillä aina ja myös äänellä, jos kuski paikassa, jossa varoitus annetaan, ajaa nopeutta, joka on suurempi kuin kameran kohdalla vallitseva rajoitus. Nyt yllätys: jos ensin käyttää Wazea ja sen jälkeen vaihtaa Google Mapsiin, niin Maps alkaa myös varoittaa kameroista ihan suomenkielisellä puheella. Ilmeisesti Waze lataa puhelimen muistiin jonkin resurssin, jota Maps tarvitsee mutta ei jostain syystä itse lataa. Varoituksen lisäksi Waze näyttää nopeusrajoituksen ja vallitsevan nopeuden, mitä Maps ei tee.

(En halua laukaista moralisointikeskustelua nopeuskameroiden ennalta varoittamisesta. Boris Pasternak - äh, ei kun siis Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein - ei pidä tätä pahana, kunhan varoitus koskee kameratolppaa eikä tietoa siitä, missä tolpassa kamera sattuu olemaan.)

Ilkka Jussila 25.01.2022 18:40

Android auton apeista. Olen todennut että tomtomin AmiGo apin toimivan aika hyvin. Gps nopeus näkyy, kuten myös rajoitukset (suht hyvin). Saa pitämään ääntä jos rajat ylittyy. Ilmainen app. Erilaisia soitin ohjelmia (nettiradiota) löytyy aa:lle myös, yhtenä mainitakseni TuneIn. Whatsapp on muuten kiva nykyään aa:lla kun saa lukemaan ääneen viestit. Toki kaikki vaatii nettidataa, joten ulkomailla voi tulla rajat vastaan.

Lauri Niittynen 27.01.2022 18:46
Jari Ahola

Näin jälkiviisasteluna; miksi piti mennä "noin päin puuhun"?

Mä laitoin (ei Fiiu vaan MB:hen) 10" ruudulla Androidin (kiinasta 100€), mukaan tuli M-B can-emulaattori; eli mersun rattinapit pelaa, can-väylästä pakki-, ratti- ja valotieto, ts. himmenee, kytkee peruutuskameranäytö, ja sen apuviivat taipuvat ratin mukaan.. Välirahallla sai vielä 2x50W vahvarin ja 10" aktiivisubin 120W ;)

Jos haluaa pitää simmi-korttia koneessa, niin sillekin reikä - saa unohtaa huonon tuulilasin aktiiviantennin ja tilalle nettiradio (ihan samat kanavat paremmin pelaten). Tai vaikka laittaa spottarista melua, tai YleArenasta vaikka TV-uutisia. Google Maps kertoo nopeudet, ja opastaa tietty - eräissä maissa varoittaa kameroistakin (Suomessa vain näyttää).
Näytön voi jakaa kahtia, toiseen vaikka Leirintäopas, josta saa linkattua opastamaan.. OBD-softat samassa kapineessa, kuten kaikki muukin minkä kännykkää saa. Ja tietty puhelimen ja sen H/F hommat.

Mihin sitä puhelinta ajonaika enää tarttee?

Noita android radioita olisi saanut satasella, mutta niissä kaikissa näytti olevan vanhentunut android,


Niin, siis android radioissa näkyi olevan jo valmiiksi vanha android eikä päivityksistä ole tietoa. Hyllyssä on jo tarpeeksi uuden veroisia laitteita, myös akut toimivat, mutta käyttö on pitänyt lopettaa appien lopettaessa toiminnan. Ei halunnut taas uutta sellaista laitetta. No toimii iPad 2:ssa Ylen Areena, joten se ohjaa chromecastia. Lumia 1020:ssa on yhä edelleen erinomainen kamera. E8 onkin jo sitten aika tarpeeton. Thinkpad R60:een on kokeilussa uusi käyttis, jos jaksaisi linuxia käyttää. Noista halvimmista android radioista varoiteltiin, että äänipuoli on tehty heikosti. Ainakaan taajuuden käsittelyyn ei kannata luottaa, jos haluaisi eri taajuuksia eri kaiuttimille.
muokattu: 29.1.2022 13:58
Lauri Niittynen 17.04.2022 16:56

Android Auto Pioneer SPH-DA160DAB ja Samsung A50 -yhdistelmänä on ollut muutaman kuukauden. Hienoinen pettymys se on ollut, soittimen näytöltä androidin ohjaaminen on sen verran vajavaista.

Ajatuksena oli, että saisi kuunneltua Areenasta ja Spotifyista ääntä helpommin, mutta turvallisuuden takia ohjelmien valitseminen on tehty vaikeaksi. Täytyy käyttää puhelinta turhan paljon eli idea katoaa.

Google Maps toimii, mutta reitinvaihto pääsee yllättämään vielä puhelintakin helpommalla. Vaikka on sovittu reitti, se tuntuu vaihtuvan turhan helposti itsekseen, jos reitissä on jotain häiriötä. Lisäksi pitää tietysti kieltää reitinvaihdot minuutin ajansäästön takia. Varmaan ongelma on sama puhelimenkin kanssa, nyt on vain tullut oltua liian pyyteliäs eikä oletusreitti ole aina kelvannut.

Pioneer ei osaa vaihtaa asemaa kunnolla. RDS toimii, mutta samaa parempaa se ei osaa hakea. Välillä se lähtee hakemaan, vaikka asema kuuluu ihan hyvin ja minuutin hiljaisuuden jälkeen se keksii saman taajuuden uudelleen. Toiminnon sai pois ja voi hakea käsin.

Pioneerissä on vain kosketussäädöt. Se on Ylen kanssa raivostuttavaa, kun musiikkia pitäisi kuunnella asetuksella 18, studiopuhetta 20, studiohaastateltava 22, ulkoääni 24 ja puhelinhaastateltava 26. Samat arvot toimivat vanhassa radiossa, mutta pyöritettävä säädin on parempi. Automaattista tasausta laitteessa ei taida olla.

Ei uusi vehje vanhaa huonompi ole, mutta hyvä teline puhelimelle ajanee saman asian kuin Android Auto. Mutta voihan se vielä päivittyä. Ja pitäisi hankkia iPhone, jos se toimisi mielelle sopivammin.


Virrankulutus on välillä kuin Lumiassa. Puhelin lämpeää kunnolla ja akku ei lataudu jos ei purkaudukaan. (Lumiaahan ei voinut pitää kädessä kun navigointi oli ollut hetken aikaa päällä ja akku tyhjeni vauhdilla.)
muokattu: 17.4.2022 16:59
Markku Hämäläinen 17.04.2022 21:28

Tuo RDS:n tekeminen tuntuu olevan vaikeaa radiotehtaille.
Kun rakentelimme Ylelle RDS-verkkoa ULA lähttimien yhteyteen, testasimme ison määrän vastaanottimia ja annoimme palautetta maahantuojille.
Osa toimi hyvin, osa huonosti.
Vaihdoin radion (suotta, mutta se on eri tarina) uudessa radiossa RDS toimii epämääräisesti, olin siitä yhteydessä valmistajaan ja erinäisen kädenväännön jälkeen sieltä oli jo suunnittelija tulossa tutkimaan tilannetta.
Minulla oli autosta akku irti ja radio vaikutti korjaantuneen, ilmoitin siitä valmistajalle josta peruuttivat Suomeen tulon.
Kuitenkin radio temppuilee edelleen ongelma näytti vain ratkenneen.
Ongelma liittyy ns. EON eli toisten verkkojen tietoon.
Ylen verkkoa kuunnellessa vaikka ajaisi Helsingistä Rovaniemelle kuunnellen vain yhtä verkkoa, pitäisi muiden verkkojen viritys seurata mukana ja ohjelmat löytyä niiden samojen painikkeiden takaa kuin Helsingissä, tämä koskee vain Ylen verkkoja.
En sitten jaksanut alkaa vääntöä uudelleen.
Alkuun epäilivät minun tietoja, mutta RDS forumin puheenjohtajakin sotkeutui asiaan ja totesi minun olevan oikeassa ja Ylen RDS asetusten olevan kunnossa.
Olihan se tavallaan kivaa vääntöä ison kansainvälisen firman ja eläkeläisen kesken.

Lauri Niittynen 18.04.2022 07:28

Ei taida Ylekään olla syytön RDS-ominaisuuksiin. Toisessa autossani '01 Opel radio toimii loistavasti paremman aseman haun suhteen. Mutta Radio Suomen puolella ei saisi toimia. Alueohjelmat lähetetään samalla tunnuksella, vaikka ei niissä sama sisältö ole menossa. Niinpä vaikka Tampereella saa kunnella parhaimmillaan kolmea lähetystä yhtä aikaa, kun signaali vaihtelee muutaman sekunnin välein. No, yllättävän samaa juttua asemilla on, mutta silti ei tahdo pysyä mukana. Tuohon on kyllä olemassa korjaus eli local-valinta. Se vain ei ole muistipaikkakohtainen toiminto ja estää myös tahdotut vaihdot kun Radio Suomessa on kaikilla alueilla sama ohjelma menossa.

Markku Hämäläinen 18.04.2022 10:19
Lauri Niittynen

Ei taida Ylekään olla syytön RDS-ominaisuuksiin. Toisessa autossani '01 Opel radio toimii loistavasti paremman aseman haun suhteen. Mutta Radio Suomen puolella ei saisi toimia. Alueohjelmat lähetetään samalla tunnuksella, vaikka ei niissä sama sisältö ole menossa. Niinpä vaikka Tampereella saa kunnella parhaimmillaan kolmea lähetystä yhtä aikaa, kun signaali vaihtelee muutaman sekunnin välein. No, yllättävän samaa juttua asemilla on, mutta silti ei tahdo pysyä mukana. Tuohon on kyllä olemassa korjaus eli local-valinta. Se vain ei ole muistipaikkakohtainen toiminto ja estää myös tahdotut vaihdot kun Radio Suomessa on kaikilla alueilla sama ohjelma menossa.

Kyllä se ongelma on vastaanottopäässä. Ylen (Digitan) lähetys on normin mukaista.
Minulla oli eka autoradio, jossa alueohjelma tiedon pystyi tallentamaan muistipaikkaan.
Sellaista radiota en ole enää tavannut.
Sen RCE/local toiminnonkin voisi laittaa erillisen painikkeen taakse, mutta se maksaa ja ohjelmistoakin pitäisi vääntää

Hiukan RDS- järjestelmästä
PI-koodi on RDS-järjestelmän perusta ja sen perusteella radio erottaa ohjelmat toistaan

PI koodi koostuu kolmesta osasta
Maakoodi, joka on Suomessa 6

Aluepeittokoodi (Coverage-area code) jolla tunnistetaan samaa alueohjelmaa lähettävät asemat toisista saman ohjelmaverkon asemista.
Niitä on Suomessa käytössä kolme erityyppiä L (local) = paikallisradiot, N (national) = valtakunnan verkot ja R1…R12 (regional) jotka ovat käytössä alueohjelmien aikana.

Verkkokoodi (Programme reference number) tämä Ylen ULA verkoissa ULA -numero esimerkiksi Radio Suomen verkkokoodi on 3

Alueohjelmalähetysten alkaessa ja päättyessä vaihtuu Ylen verkoissa PI -koodi ja PS –nimi

Radion eri alueohjelmien välillä vaihtelun voi estää käyttämällä radion REG (local) toimintoa. Valitettavasti REG-toiminto on sijoitettu usein hankalasti löydettäväsi jonnekin menuvalikkoon.
Tuo REC toiminto poistaa/ottaa käyttöön aluepeittokoodin, jolloin kaikkien saman verkon PI-koodin näyttävät samalta.

Valtakunnanlähetyksen ja alueohjelman välistä vaihtoa ei voi estää. Ts. alueohjelman alkaessa radio jatkaa sujuvasti alueohjelmalla ja alueohjelman loputtua jatkuu valtakunnan lähetys.

Jos saman verkon vierekkäisillä alueilla toisella on alueohjelmaa ja toisella valtakunnallista ohjelmaa voi radio vaihdella näiden välillä. Ainoastaan poistamalla RDS:n tai AF–toiminnon käytöstä voi estää tämän toiminnon. (joissakin radioissa on AF–painike)

Tuli hiukan pitkä selitys, mutta toivottavasti se auttaa muitakin ymmärtämään RDS radion toimintaa.


Se local valinta ei vaikuta, tai ei saisi vaikuttaa lähetysaseman vaihtoon valtakunnallisen lähetyksen aikana
muokattu: 18.4.2022 10:23
Markku Hämäläinen 18.04.2022 10:46
Lauri Niittynen 18.04.2022 15:59

Tiedä ymmärränkö, mutta jos radiossa on vaikka Radio Tampere 99,9 muistipaikalla 6, sen pitäisi olla vaihtamatta Radio Lahteen sinnepäin ajaessa, jos on aluelähetykset menossa. Mutta jos molemmissa on valtakunnallinen lähetys, tuon saman muistipaikan pitäisi tajuta vaihtaa taajuutta. REG/local voi kait vain olla päällä tai pois.

Suomessa ei montaa radioasemaa ole. Eikö Radio Suomen asemien nimet voisi vaihtua kokonaan lähetyksen vaihtuessa? Olisi vaikka Radio Vaasa ja sama numeroina, kun on paikallislähetys. Kun on valtakunnallinen ohjelma, sen saman taajuuden nimi olisi Radio Suomi ja sama koodina.

Areenastahan voi myös kuunnella, mutta siellä saa sitten itse valita kaupunkinsa kymmenen joukosta ja ohjelma ei vaihdu kun siirtyy paikasta toiseen.

Markku Hämäläinen 18.04.2022 16:51

Kyllä se aseman nimi vaihtuu aluaohjelman ajaksi.
Se on toinen asia vaihtaako radio sitä.
Tuolla on alueohjelmien vanhat nimet, uusia en äkkiä löytänyt, mutta ne perustuu toimituksen paikkakunnan nimeen.
https://yle.fi/ohjelmaopas/alue.htm


Tosiaan valtakunnanohjelman aikaan on sama missä tilassa REC valinta on. Sillä on merkitystä ainoastaan alueohjelman aikana. Tuolta löytyy taajuudet ja tunnukset eli palvelun nimet (PS-nimi) https://www.digita.fi/wp-content/uploads/2021/06/Yle-Radiot-Taajuudet-ja-RDS-koodit-1.6.2021.pdf
muokattu: 18.4.2022 17:18

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.