Alustan ruostesuojaus.

Pasi Heinonen 12.08.2021 22:28

Olen pähkäillyt jonkun aikaa alustan ruostesuojauksen kanssa. Pesin matkailuauton ja huuhtelin alustan samalla. Eipä siellä massaa pahemmin näkynyt. Etupyöräkoteloissa vähän massaa, runkopalkit, lattiapelti yms. maalattu. Nyt 13 tkm ajettuna on vielä siisti alusta. Mites muut karavaanarit, oletteko tehneet tai teettäneet ruostesuojausta matkailuautoihin?




Markku Hämäläinen 12.08.2021 22:52

Teetin heti ostettuani vajaan vuoden vanhan auton ja seuraavan kerran muistaakseni 3 vai oliko 5 vuoden päästä.
Sen jälkeen en ole suojauttanut, mutta en myöskään ajanut suolaloskassa.
Pohja on ruosteeton vaikka autolla on ikää 15 vuotta.

Matti Asikainen 13.08.2021 08:23

Lokarit auttavat suojaamaan etupyöristä roiskuvan ravan kulutusta vastaa. Niiden pitäisi vain olla takaosastaan leveämmät, kun pyörät ovat melkein ulkonevat ja sotkevat korin ulkonemat.

Ari Jokinen 13.08.2021 08:54

Lokarit kannatta ehdottomasti laittaa. Ainakin uudempaan Ducatoon asennus oli helppo, ei tarvitse edes pyöriä irrottaa riittää kun nostaa tunkilla niin saa työtilaa riittävästi.
Kannatta ostaa lokarit joissa on roiskeläppä valmiina lokarin osana ja myös äänieriste.

https://www.sarkacaravan.fi/category/96/sisalokasuojat

Eero Kateisto 13.08.2021 09:58

Tähän kolmanteenkin retkeilyautooni teetin uutena ruostesuojauksen lokarineen. Edellinen myydessäni kymmenvuotiaana oli täysin ruosteeton ja vaihdossa sai usean tuhannen euron paremman hinnan. Loskakeleillä ei oltu ajettu. Lokarit vaimentavat kyllä selvästi rengasmelua.

Toivo Koistinen 13.08.2021 10:54

Konttailin kymmenvuotiaan latoseisojan alapuolella kurkkimasa. En muista, mutta luulen sisustajan massanneen tuon, ja yhä on kun uusi se massaus.
Kyllä se kannattaa, mutta jos on perinteinen matkailuauto, niin katsoo miten. Nos on vaneripohja, niin sitä ei tarvi, eikä vanerin reunoja saa edes, vaan siihen on oma tervankaltainen aine jolla sen suojaa.
Mutta runko palkit ja keula kyllä.
Tp

Pasi Heinonen 21.08.2021 23:50

Viikon pähkäiltyä tilasin ajan ruostesuojaukseen. En viitsinyt itse käydä massailemaan. Joskus nuorempana tuli pari autoa massattua ihan itse. Kun muistelee, ei se niin herkkua ollut. Liikeessä saavat varmasti paremmin alustan pestyä ja kuivattua. Ajatus olis pitää autoa vähän pitempään itsellä, kun löytyi ns. kotiväen mieleinen. Integroitu on malli, lasikuitulattialla ja jonkinlaisilla sisälokasuojilla varustettu. Ensi perjantaina pitäs olla valmis.

Pasi Heinonen 29.08.2021 15:20

Perjantaina kävin matkamökin pois ruostesuojauksesta. Eilen katselin alustaa tarkemmin autotallisani. Hyvää työtä Savonlinnan Autosuojaamo on tehnyt. Hyvin onnistuu 7,5 metrin auton käsittely. Suosittelen, jos on tarvetta alustan- tai maalipinnan käsittelylle.

Ari Kuusisto 29.08.2021 16:08

Miten asuntoauton pohja suojaavatko sen ettei massaus mene siihen vai miten suoritettu,
käytännöstä ei mitään hajua.

Toivo Koistinen 29.08.2021 16:26

Kauan siten suojasin ensimäisen auton. Eisiinä senkummempaa. Runkopalkit ruiskutin, ja lokasuojat. Pohjan jätin ja siihen sitten sitä siihen tarkotettua omaa tervaa puhalsin.
Se onnistui nuoremmalla kropalla selällään maaten.
Tp

Seppo Lokasaari 30.08.2021 19:50

Viikko sitten ajettiin kaatosateessa lappiin ja siellä huomasin, että sängyn alla tavaratilassa oli vettä. Auto on Ducato/Hymer 2005 ja meillä ollut 4,5v laitoin metritavarasta roiskeläpät, sekä eteen, että taakse noin 2v sitten, mutta on jo ennen niitä saanut kunnon vesi/hiekkasuihkut takarenkaiden taakse.
Tänään tutkin asiaa ja huomasin, että 30cm ihan takapäästä se tiivistemassa mikä on pohjalevyn ja ulkoseinän välissä roikkui pois paikoiltaan.
Molemmilta puolin autoa 6mm jyrsintapilla kunnolla auki saumaa ja puhdistus. Butyliä kunnolla koko osittain avattuun saumaan se, että onko oikeaa tavaraa tuonne sitä en tiedä, mutta varmasti parempi kuin ennen tätä.

Seppo Klemetti 06.10.2021 20:37

Oikea termi kuuluu ruosteen suojaus. Eli ruosteen suojamassa kun päästää vettä lävitseen, se ruostuttaa hyvin siellä suojassa kirkasta rautaa. suojautin uutena autoni Adriatikin alustan heti kaupasta oton jälkeen. Alusta oli täysin puhdas kun vein sen suoraan liikkeestä ruostesuojaus liikkeeseen. Fiatin alustan runkoihin oli laitettu jotkin suojakotelot, aivan ohuesta pellistä, liekö ollut jotakin 0,3 mm peltiä. Siis tavallista kirkasta, ruostuvaa peltiä. Kun massa oli ollut muutaman vuoden pellin päällä, se murentui käsin eli oli ruostunut suomeksi sanottuna ihan pas:ksi. Teetätin peltifirmassa galvanipellistä, 0,6 mm vahvana uudet kotelopellit. Ei ainakaan vielä ole puhkiruostuneet. Eikä massaus pysy muutenkaan monta vuotta ehjänä kun ruoste pukkaa alustan teräsrakenteista läpi. Jos mielii , että suojauksella on jotakin merkitystä, se pitää uusia muutaman vuoden välein. Ja alusta pitää saaha puhtaaksi kaikesta liasta, ettei sitä jätetä massa alle. Mutta peseekö ruostesuojausliikkeet sitä, jos ei ole vierestä katsomassa, tuskinpa.

Toivo Koistinen 07.10.2021 05:58

Uskosin, että kyllä ne huolella, koska jos huono maine tulee, loppuu leipä. Nykysiä autojahan ei edes massata. Volkakrissahan on jokin muovilevy auton pohjan alla.
Tuon henkilöauto vanhuksen massautin jotain 15 vuotta sitten, ja itse olen sen helmat ,massannut kahesti sen jäläkiin, ja kyllä se keväällä hyvä oli vielä.
Ladan massasin itte aikanaan, kallistin tunkilla, ja painepesurilla huuhoin alustan. Sitten alla maaten massailin.
kesti 29 vuotta, ja olisi pohjan puolesta pidempään, mutta kun puhalsin koteloihin sitä kotelosuojaa, niin liekö se, kun ne ruostu puhki 29 vuuen iässä.
Nykyäänhän se ei ole lientä, vaan kuivaa puuteria, mikä on sitikallakin takaluukun sisäpinnassa, kun verhoilua availin viimekesänä.
latoseisoja piti tänäkesänä käyttää, mutta vähän asiat sotki, ja jäi. Pitänee ensi kesänä.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.