Alle 8000e m-auton osto ympärivuotiseen asumiseen

Tonz Zedel 14.08.2018 15:08

Olemme ostamassa (5000e - 8000e hintaista) ensimmäistä m-autoa täysiaikaiseen asumiskäyttöön (2 hlö).
Miten seuraavat asiat tulisi valita/priorisoida, jotta auto olisi asumiskelpoinen ympäri vuoden?

Tärkeimmät
-Ei hometta
-Pohjaratkaisu miellyttää
-Kasetti WC:n ja suihkun olemassaolo
-Lämminvesiboilerin koko (lämpimän veden riittoisuus)?
-Asuintilan lämmitys (vesi/puhallin)?

Talviasuminen
-harmaavesisäiliön/käyttövesisäiliön jäätymisen estävä ratkaisu?
-Huviakun koko?
-Korimallin vaikutus (Alkovi/Puoli-integroitu/Integroitu)?

Muut
-Varaosien saatavuus (Merkki/Alusta)?

Onko asumistavoite yllämainitussa hintaluokassa edes realistinen? Meillä ei ole aikaisempaa kokemusta m-autojen omistamisesta eikä vuokraamisesta, joten kaikki vinkit ovat tervetulleita.

Mikko Tamminen 14.08.2018 16:04

Aiotteko majoittua leirintäalueella vai puskassa, se jo ratkaisee aika paljon.Akun koko myös siitä riippuvainen. Neste keskus lämpöä suosittelen, tasaisempi lämpö ja ehkä vie vähemmän akusta virtaa. Noin karkeasti ottaen jos kovilla pakkasilla kaasupullo riittää 3vrk niin akku hieman pidempään ilman latausta. Talvella kyllä unohtaisin autossa suihkussa käynnit ja tiskauksen. Tuo jätevesien sulanapito vie paljon energiaa. Käyttövesi pysyy kyllä sulana ja lämminvesi kyllä riittää kun käyttää inhimillisesti.
Noita alkovimalleja näkyy eniten olevan myynnissä ja ohjaamon ja asuitilan voi eristää ettei turhaan haaskaa lämmitystä sinne. Alkovi on myös hyvä paikka varastoida petivaatteet ja muut roinat ellei halua siellä nukkua. Fiat matkaajan korilla ihan käypäinen ja useita tuossa hintaluokassa!

Tonz Zedel 14.08.2018 17:45

Kiitos Mikko kattavista vastauksista! Tarkoitus on pääasiassa majoittua leirintäalueilla/tuttujen pihoilla/kesämökillä, siis talvi menee lähinnä letkun päässä. Kylmän kevään/syksyn reissuja varten lähinnä akun keston tulisi olla pitkähkö.
Olemme katselleet esim. seuraavia autoja:
https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/a531/1501790
https://www.nettikaravaani.com/matkaaja/ducato/1503538

Ovatko nämä esimerkiksi kelvollisia asuttavaksi (onko esim. 140 Ah hupiakku iso vai pieni)?

Kuinka kauan kesällä hupiakku kestää keskimäärin, jos ainoastaan jääkaappi sekä latingissa olevat kännykät käyttävät sitä?

Myöskin, onko järkevää ostaa erillinen/kannettava sähköliesi autoon, jota käyttää sisätilapistokkeesta silloin, kun auto on parkissa letkun päässä? Näin voisi teoriassa säästää kaasua.

Mikko Tamminen 14.08.2018 18:16

Tuo 140a akku on jo iso! Jääkaappi ei vie näissä iäkkäämmissä virtaa (12v) ollenkaan ja toimii myös verkkovirralla. Lämmityskin useimmiten toimii myös verkkovirralla jos on sähköpatruuna. Eli valot kesäaikaan vaan vie akkua. Jääkaappia ei juuri kannata 12v käyttää. Kyllä akku kestää varmaan pari viikkoa hyvinkin kesäaikaan. Tuolla sähköpatruuna lämmityksellä pärjää hyvinkin tuonne 15 pakkas asteeseen saakka neste lämmityksellä.
Itse jos moista harkitsisin taas niin sisustus pitäis olla...takana parisänky 160cm leveä pöytäryhma ja keittiö etupäässä alkoviin romut pysty alde tai primus lämmöt sähköpatruunalla kasetti vc! Induktiolevy varoiks ruuanlaittoon juu ja liesituuletin.


Jos tosiaan tulee asunnoksi niin mahdollisimman tilava ettei tuu ahtaan paikan kammoa! Aika yltiöpäinen juttu jos ette ole koskaan moista harrastaneet! Ymmärrän kyllä jos pääkaupunkiseudulla olette, karmeat vuokrat! Joissai tai useimmissa myös hupiakku latautuu ajossa,tuo kannattaa ostaessa tarkistaa!
muokattu: 14.8.2018 18:43
Matti Asikainen 14.08.2018 19:51

Kaasupullossa (11 kg) on 140 kWh energiaa ja se maksaa sopivassa kaupassa 20 €, eli alle 15 c/kWh. Sähkön hinta leirialueilla on 20 - 40 c/kWh mittarilla tai 5 €/vrk kesällä ja 10 €/vrk talvikaudella, joten kaasun käyttö on halvempaa. Murhehan on siinä, kaasu loppuu pullosta muutamassa päivässä, mutta sähkö virtaa keskeytyksettä. Kaasun säästäminen sähköä käyttämällä ei siis ole rahan säästämistä.

Toivo Koistinen 14.08.2018 19:56

Neuvoisin koettaman, eli koeajaman jonkin auton, jotta saa tuntuman asiaan miten menee moinen homma.
Itse olen jonkinverran myös talvisin asustellut, tosin vaunussa, ja kyllä niissä tietyin edellytyksin pärjää.
Mutta on paha neuvoa toista, millainen on hyvä.
Mikäli ajokortti ei salli kun alle 3500 kilosen on tyytyminen noista johonkin, mitä tarjolla on butjetin raameissa
https://www.nettikaravaani.com/kaikki/kaikki/matkailuauto?pto=8000
https://www.nettikaravaani.com/teve/chevy-van/1501052 Teve oli ennen hyvän maineessa
Tarjontaa tuntuu olevan
TP

Markku Hämäläinen 14.08.2018 19:59

Noista mainituista autoista on Matkaaja suunniteltu talvikäyttöön.
Siihen en ota kantaa kestääkö hermo jatkuvaa asumista siinä tilassa.

Timo Haapanen 15.08.2018 09:55

''Kuinka kauan kesällä hupiakku kestää keskimäärin, jos ainoastaan jääkaappi sekä latingissa olevat kännykät käyttävät sitä?''

Noin tunnin tai kaksi. Jääkaappia ei voi akkuvirralla käyttää muuten kiun ajaessa.

@timppa

Mikko Tamminen 15.08.2018 10:23

Pelkkä jääkaappi vie kaasua n.11kilon pullollisen puolessatoista kuukaudessa.

Toivo Koistinen 15.08.2018 11:35

Käsitin, että kysyjä asuu pääosin tolpparoikan virroilla, joten jääkaappihan toimii sillä verkon sähköllä.
Ajellessa voi käyttää akuvirralla, ja kun leiriytyy puskaan, eli ei ole tolpassa kiinni, käytetään kaasua jääkaapin kylmänä pitämiseen, koska noissa lämmityskin toimii kaasulla.
TP

Tauno Suominen 16.08.2018 08:57

Kesäaikahan menee missä vain, mutta talvikaudeksi kannattaa kyllä harkita ihan kausipaikkaa joltakin leirintäalueelta. Esimerkiksi Vanhankylän Kartanolla talvikausipaikka 1.9-30.4 kustantaa 350 euroa. Sähkö näyttää maksavan 0.27 euroa /kWh, joten lämmitykseen sitä ei kannattane käyttää.
https://www.vanhankylankartano.fi/majoitusalue/

Mikko Tamminen 16.08.2018 13:33

Tai katselee kaasua prioirisoivan lämmittimen niin säästyy yö herätyksiltä!

Tonz Zedel 31.08.2018 18:14

Kiitos hyvistä vastauksista, nyt kokonaiskuva on selkeämpi!

Mietimme vielä, että onko yleensä/ikinä 90-luvun autoissa sellaista ominaisuutta, että käyttövedenkin voi lämmittää 230V sähköllä (jääkaapin + sisäilmalämmityksen lisäksi)? Vai onko tämä vain 2000-luvun autojen luksusta?

Rauno Riitinki 31.08.2018 20:08

Tuossa hintaluokassa matkailuauto on jo niin vanha, että vinkkaisin sietämään karmeita yöherätyksiä tekniikan pettäessä kovilla pakkasilla. Ja tosiaan se kosteus, jos innostuu suihkuttelemaan tai keittämään perunoita. Kosteuden pois saaminen vaatii hyvän tuuletuksen ja pakkasella se tarkoittaa entisestäänkin lisääntyvää lämmitystarvetta. Lisäksi vaarana hyttiosan sisäpuolinen jäätyminen. Onko kulkuneuvon pakko olla m-auto eikä vaunu? Vaunusta "puuttuu" auto, joten esim. 8000te:lla saa jo jokseenkin toimivan pelin. Tietysti m-auto, ellei ole mitään muuta vekotinta mökin siirtelyyn, mutta toi budjetti suhteessa vaatimuksiin kyllä epäilyttää.

Tonz Zedel 31.08.2018 20:34

Näillä näkymin budjetti on venähtänyt 8000e - 13000e suuntaan (hintaluokassa 2000-luvun alkupuolenkin autoja), mutta nimenomaan m-auto on tavoitteena hankkia. Onkohan tämä realistisempi hintahaarukka, jos autossa pitäisi
1) selvitä hengissä talvetkin sekä
2) välttää kosteusvaurioiden syntyminen.

Eikö autoon voi tarvittaessa ostaa lisää lämmityslaitteita, joita sitten käyttää tolppasähköillä? Esim. joitakin tällaisia: Ecomat 2000 Classic lämmitin
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/ecomat-2000-classic-lammitin?gclid=CjwKCAjw8O7bBRB0EiwAfbrThyr99mjrtVbM2WBb8Z7HyQdE32RJVlqhGfqgRVeV_BQ7z8mexh7L1xoCdSAQAvD_BwE

Tommi Meriläinen 31.08.2018 21:29

Tuplapohja-auto ja tuuletusraot seinän ja kalysteisen välissä. Ohjaamon eritys asuintilasta lämpöverholla ja ohjaamo ulkopuolelta vielä toisella lämpöverholla maahan asti. Hyvin pärjää talvella. Toki kaasupullon joutuu kovimmilla pakkasilla vaihtamaan joka toinen päivä.

Oman kokemuksen mukaan syksyllä on kosteampaa kuin talvella. Talvella lämmityslaite pöhisee jakuvasti ja ilma kiertää.

Itsellä EuraMobil vm. 2003. Ei jäädy vedet, putket tai hanat pakkasella. Jos tuollaista ostelet, niin tarkista pohja ja etenkin kulmat tarkasti ettei ole lahoa. Sitten myös katto ettei alkuperäinen mahdollinen lasikuitukatto ole ehtinyt vuotaa ennen kuin on vaihdettu alumiiniin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.