Alden nesteen vaihto
Markku Kainulainen
04.11.2021 09:57
Olen jonkin aikaa selvitellyt Alde 3000 nesteen katoamista. Ensin oli vastuksen tiiviste löystynyt, se onneksi hoitui kiristämällä. Nyt löytyi vielä yksi vuotava letkuliitos lämmittimen takaa. Sitä on jo ilmeisesti joskus viritelty kun siinä on jousiklemmari korvattu ruuvikiristeisellä klemmarilla ja se jousi oli siirretty letkun päälle. Kokeilin siirtää sen jousen takaisin oikeaan kohtaan ja lämmitin nesteet mutta näyttää siltä että kylmänä tihkuu edelleen. Ilmeisesti sen joutuu aukaisemaan mutta sitä varten pitäisi laskea nesteet pois. Siinä vaiheessa alkoi epäilyttämään.
Onnistuuko tuo lämmittimen ilmaaminen kunnolla ilman sitä Alden ilmauspumppua vai onko parasta jättää suosiolla huoltoliikkeen hommaksi ? Pattereita näkyy olevan aika hankalissa paikoissa. En tosin ole vielä löytänyt tyhjennysproppuakaan, lienee jossakin sen lämmittimen lähistöllä auton pohjassa ?
Markku Kainulainen
05.11.2021 07:54
Vuotokohta on tämän muoviosan alapuolella, siinä näkyy myös se ruuviklemmari. Onko tämä joku lämpötila-anturi, en löytänyt ohjeesta sille selitystä ?
Olisiko jollakin kokemusta tuosta ilmaamisesta ilman sitä pumppua ?
Ari Jokinen
05.11.2021 09:47
Mielestäni ensimmäinen korjaus olisi siirtää pihdeillä tuo jousiklemmari niin ylös kuin saa. Tuo ruuvattava klemmari ei välttämättä ole tiivis kylmänä kun se ei jousta lämpöliikkeen mukaan niin kuin jousi.
Timo Haapanen
05.11.2021 10:36
Juuri niin. Jousiklemmari paikoilleen niin luultavasti alkaa pitämään.
@timppa
Matti Asikainen
05.11.2021 11:00
Tuo muovimurkula näyttää kiertovesipumpulta, paluuneste tulee vasemmalta T-haarasta ja lähtee pannuun lämpiämään kuvassa alaspäin.
Olen vaihtanut nesteen omassa autossani parin kolmen vuoden välein. Tyhjennyshaara oli porrassyvennyksen alta kulkevassa letkussa auton alla. Nesteen olen kaatanut paisuntasäiliön kautta ja ilmannut sitten kaikista ilmausruuveista, joita oli puolisen tusinaa kaikissa ylämutkissa. Onhan se ilmaaminen jonkinlainen talkoo, jonka joutuu uusimaan pari kolme kertaa vaihdon yhteydessä, mutta paikat kannattaa kirjoittaa muistiin käyttöohjeisiin seuraavaa kertaa varten.
Mika Jokinen
05.11.2021 21:58
Tuollasen ruuvattavan kiristimenhän voipi avata kokonaan ja ujuttaa sen pois tai paikoilleen irroittamatta letkua. Minä siirtäisin ruuvattavan kiristimen tuon jousikuormitteisen toiselle puolelle.
T:Mika
Markku Kainulainen
06.11.2021 10:39
Kokeilin nyt tuota keinoa että siirsin sen jousiklemmarin ylimmäiseksi, on taas seurannassa. Toivottavasti pitää.
Tuo oli uutta tietoa että siinä systeemissä on kaksi kiertovesipumppua, luulin että se paisuntasäiliössä oleva pumppu hoitaa koko kierrätyksen.
Kiitoksia viisaammille, aina näköjään oppii jotakin.
Ilmausruuvit on vielä hakusessa, samoin se tyhjennyshana kun on ollut turhan sateista sen etsimiselle.
Jari Kortesalmi
06.11.2021 13:12
Normi lemmarikin pitää kyllä,niitä vaan täytyy olla kaksi,kiristys kohdat vastakkaisilla puolilla letkua. Laadukkaita lemmareita kannattaa käyttää.
Markku Kainulainen
08.11.2021 13:08
Näkyy olevan Primuksen melko arvokas kiertovesipumppu, tuossa nykyisessä on pieni tihkuva vuoto myös laipassa. Laippa on kiinni kolmella pienellä pultilla eikä kiristäminen tiivistä sitä kokonaan.
Nyt aloin ihmetellä mikä sen paisuntasäiliössä olevan pumpun tarkoitus on, luulisi että painovoima hoitaa nesteen ylhäällä olevasta säiliöstä tälle alemmalle pumpulle ?
Markku Kainulainen
18.01.2022 18:57
Ajattelin laittaa vielä lopputuloksenkin tähän. En saanut tuota omin avuin kuntoon, piti käyttää pajalla. Siihen oli joku aikaisemmin jostakin syystä virittänyt toisen kiertovesipumpun kuumalle puolelle. Pumppu ei ollut kestänyt jatkuvaa kuumuutta ja oli sitten lopulta lakannut toimimasta ja alkanut vuotaa, nykyisellään se vain jarrutti nestekiertoa. Asiansa osaava asentaja sitten tunnisti että siinä oli tuo ylimääräinen viritys, purki sen pois ja palautti alkuperäiseen tilaan. Nyt toimii.