Aldelämmityksen hallinta ajon aikana
Markku Ikonen
20.03.2022 11:20
Miten olette säätäneet asunto-osan Alde-lämmityksen ajon ajaksi talvella kun autoon ON LAITETTU KÄYTTÖVEDET.
Varsinkin nyt keväällä kun on vielä pakkasia, mutta aurinko lämmittää, auton sisäosa lämpiää helposti, tällöin termostaatti katkaisee lämmityksen. Ongelma syntyy kun lattianrajassa kulkevat raikasvesiputket jäävät ilman lämmitystä ja pahimmillaan pitkässä ajossa jäätyvät.
Onko muuta ratkaisua kuin sisälämpötilan säätäminen niin korkeaksi, ettei lämmitys katkea varsinkaan kovin pitkäksi aikaa?
Timo Haapanen
20.03.2022 16:31
Eikös se sentään ole niin että jos tuvassa on 20° niin ei putket jäädy vaikka ulkona olisi reilu pakkanen. Kokeile, laita mittari jonnekin kylmään nurkaan ajon ajaksi.
@timppa
Markku Ikonen
20.03.2022 16:54
Minun LMC:ssä on tämä typerä jääkaapin ilmanotto auton alta, ja siitä on monta harmia. Talvella tulee ajaessa pakkanen sisään, kesällä pöly. Lisäksi kaapin huoltaminen on niin hankalaa, että huolto=korjaus.
Jääkaapin alla kulkevat raikasvesi- ja viemäriputket. Pitkässä ajomatkassa kun asunto-osan lämpö on vaikkapa se 20 astetta, ja termostaatti katkaisee asunto-osan lämmityksen, lattianraja varsinkin jääkaapin alla kylmenee lopulta pakkasen puolelle ja putket jäätyy. Kyllä se lämpöisenä pysyisi jos siellä ei olisi jääkaapin tuloilmareiät lattiassa tai jos lämpökierto pysyisi päällä.
Lähden ajelemaan pohjoiseen tiistaina. Ajattelin laittaa Alden kiertovesipumpun pyörimään koko ajan, josko tuo pitäisi tuonkin jääkaapin alapuolen lämpimän puolella ja putket sulana.
Paikoillaan autolla ollessa ei ole tätä ongelmaa, lämmintä riittää kaikille keleille.
Sippo Nevalainen
20.03.2022 18:24
Tosta LMC:n jääkaapin tuuletuksesta. Minä laitatin seinään auton kylkeen jääkaapin kohdalle jäähdytysritilän jonka kautta pääsee huoltamaan ja puhdistamaan koneiston. Samassa yhteydessä tukittiin alareijät uretaanilevystä tehdyllä tulpalla, toiseen tulppaan tehtiin n. 4-5 cm reikä tuuletuksen takaamiseksi. On pysynyt paljon puhtaampana.
Sippo
Markku Ikonen
20.03.2022 18:50
Missä teetit huolto-/ilma-aukon, oliko tyyris?
Samaa olen suunnitellut jos kesällä tekisi tuon reiän. Jääkaapin purkaminen on vaan reikää tehdessä on niin julmettu homma...
Toinen vaihtoehto on vaihtaa koko auto sellaiseen jossa tuota hölmöyttä ei ole.
Timo Haapanen
20.03.2022 19:01
Ei kaappia tarvitse poistaa reiän teon vuoksi. Aika helppo homma. Voi mennä tunnissa, kahdessa ainakin.
Tälläinen siihen ja vain pieni aukko lattiaan kaasuvuotojen varalta.
https://vapaa-aika.com/p62659/taustatuuletussarja-j%C3%A4%C3%A4kaapille-ls-300
Jos aukko on aivan lattian tasossa ei lattiaan tarvitse jättää tuuletusreikää ollenkaan.
@timppa
Jari Ahola
20.03.2022 19:26
Edellisen auton talvitoimimattomuutta kattelin aikana, ja harmitti aina isommilla pakkasilla keittiön hanan putkien jäätymistä jääkaapin kohdalta kun menivät, Vaikka oli ala- ja yläritilöissä talvi/kausisuojat reilun kympin pakkasilla.. samoin eristetyn harmaavesisäiliöden ja viemäröinnin kanssa alkoi ongelmat noissa lukemissa.
Auton vaihto auttoi ;
Korkea tuplapohja, joka on lämmitetty Frankiassa.
Kaikki säiliöt lämpöisässä kuten harmaan tyhjennyskin.
puuton uretaanieristys
Sen verran piti varustella, että 13kW lämmönvaihdin tuli Alden (3010) kaveriksi. Mekaanisella ohjauspanelilla; voi pitää koko reissun ajan sähkövastukset päällä (kun saa verkkovirtaa käyttää sitä - priosoitu), kaasua päällä myös ja tietty lämmitys (boileri pakosti päällä myös). Kaasua ei kulu, mutta Alde sisätermostaatti hoitaa kiertovesipumpun käynnin. Jos lisälämpöä kierto vailla, tohahtaa kaasupoltin päälle - mutta hyvin riittää mersun yli +80C jäähdytinneste Alden lämmittämiseen. Tuskaisen kuuma tulisi, jos 3010:ssä olisi pakkokierto.
Ajossa mersu (tai Eberi) jaksaa pitää asumisen lämmöt ja veden kuumana parin kympin pakkasissa - kaasua ei Alde käytä matkalla, ja sitä voi säästää pysähdyksissä pitämällä Alde kuumana Eberin voimalla. Ja jos kaasu loppuisi puskassa, niin dieselillä korvaisi kaasun. Alde kuumana siitäkin huolimatta. Aamusta mersu lämpiää Aldella taas.. mainio talviauto.
Oikeastaan mikään muu kuin Alden microtemp voi tehdä autoa kylmäksi. Siihenkin on alkuperäistä parempi ratkaisu tehty..
Markku Ikonen
20.03.2022 19:36
Muistatko mistä tai miten selvitit reiän tarkan paikan, että osuu myös huollon osalta oikeaan paikkaan?
Mistään ei kyllä näe kaapin taakse jotain purkamatta.
Sippo Nevalainen
20.03.2022 19:47
Markku IkonenMissä teetit huolto-/ilma-aukon, oliko tyyris?
Samaa olen suunnitellut jos kesällä tekisi tuon reiän. Jääkaapin purkaminen on vaan reikää tehdessä on niin julmettu homma...
Toinen vaihtoehto on vaihtaa koko auto sellaiseen jossa tuota hölmöyttä ei ole.
Lapin Caravanhuollossa tekivät. Jääkaappia ei irroitettu, vaan mittasivat paikan seinään ja sahasivat reiän johon asianmukainen ritilä. Tapahtui n6-7 vuotta taaksepäin hinta oli jotain 300 - 400. Minusta ei ollut kallis hyötyyn nähden.
Sippo
Jos satun löytämään kuvat niin voin lisätä jossakin vaiheessa.
muokattu: 20.3.2022 19:50
Sippo Nevalainen
20.03.2022 20:01
Nämä nyt sattui löytymään aikanopeasti.
Sippo
Markku Ikonen
20.03.2022 20:06
Kiitän!
Täytyy kesällä kairata reikä seinään.