ALDE vai TRUMATIC
MANNINEN ESA
14.03.2007 20:38
Suokaa anteeksi, jalo karavaanariväki, mutta nyt tunnustan todellisen tyhmyyteni. Mikä ero aldella ja trumatic´illa? Kumpi kannattaa ottaa uuteen autoon?
KORPPI SEPPO A J
14.03.2007 20:54
Alde on vesikeskuslämmitys ja Truma on ilmapuhallussysteemi. Molemmat on hyviä, jos ne on rakennettu hyvin.
Osa vaanareista pitää Aldea ainoana oikeana. Toiset taas Trumaa. Osa taas "sietää" molempia. Kuten allekirjoittanut. Kenellekään ei voi sanoa, että juuri sinulle toinen tai toinen olisi ainoa oikea. &:>)
Lisää kysymyksiä?
MANNINEN ESA
14.03.2007 20:58
Kiitos, Seppo. Sepä tuli nopsakkaasti selväksi. Mahtaisiko joku tietää summittaisesti noiden kahden hintaeron?
RAUTIAINEN KARI
14.03.2007 22:27
Alde meni ja osti sekä Primuksen että Truman. Ne on siis samaa skeidaa nykysin kaikki. Hintaahan niillä ei ole muuten kuin irrallaan myytynä, ja silloinkin hinnan erot samallekin laitteelle on valtavat. 99% pannuista kun myydään uuden vaunun tai auton mukana ja sillon niillä ei erikseen hintaa ole.
Lähetääs tarpeesta liikkeelle. Vaunuiletko talvipakkasilla? Lattialämmitystarve? Kahen päivän pyrähdyksiä vai viikkotolkulla asumista? Selvittele ensin mitä haluat kopin kanssa tehdä niin sitte tarpeeseen löytyy pannukin.
SIRKIÄ MATTI
14.03.2007 23:45
Näkyy Aldella varustetut uudet autot olevan 1000-2000€ kalliinpia kuin Trumalla olevat. Johtuneeko siitä, että Aldea saa useinpiin eurooppalaisiin autoihin vain tilauksesta. Muuten asennetaan Truma. Saattaahan patteriverkoston kalusteisiinkin upota jonkinverran enemmän €uroja.
MANNINEN ESA
14.03.2007 23:50
Jos karkiasti sanoisin autoilustamme, niin maitokauppa-autona pidämme. No, joo. Emme leireile, varsinkaan talvisaikaan. Olisko truma sitten meidän. Eikös uusien autojen hinnassa voi katsoa molempien loppusaldot, joten kait se sitten vähennyslaskulla selvinnee. Pitäiskö kysäistä myyjältä. Eikä tuo hinta ole kynnyskysymys, jos toinen tai toinen on varmempi ja murheettomampi huolettomalle ja asentajakouluja käymättömälle.
KOSKINEN OLLI J
16.03.2007 00:34
Tekisi mieli sanoa että juuri tuollaiseen käyttöön soveltuu Tumatic. Trumatic lämmittää nopeasti ja pitää hyvin auton kuivana.
Vesikeskuslämmitys sopii enneminkin sellaiselle joka asuu paljon, pitkähköjä aikoja kerrallaan ja haluaa nauttia lämmityksen äänettömyydestä.
MIKKONEN MATTI
16.03.2007 09:12
Semmonenkin ero niillä on, että Aldessa on lämmin käyttövesisysteeemi paketissa ja leirissä pystyy käyttämään tolppasähköä koko paketin lämmittämiseen yhden, kahden ja jopa kolmen kilowatin teholla ja pumppukin pyörii sillä. Toimii siis ilman kaasuakin, mutta akkuvirtaa pitää olla edes pikkuisen releiden ohjaamiseen.
Vesikeskuslämmitykseen voi asentaa molempiin suuntiin toimivan lämmönvaihtimen pannun ja moottorin välille.
Trumassa lämmin käyttövesi voi olla erillisellä boilerilla ja sähkön käyttö ei kaikissa tyypeissä ole mahdollista. Minulla on sellainen käsitys, että vaikka kiukaanvastuksen näköisen lisävastuksen voikin asentaa, ei se ole kuitenkaan saman tehoinen ja puhallin toimii joka tapauksessa akulla. Auton moottorin tuottamaa lämpöä voi hyödyntää erillisellä kenno/puhallinviritelmällä, mutta moottoria ei voi juuri ilmalla lämmittää.
Ilmalämmitys on yksinkertaisempi, kevyempi ja huolettomamapi,
kun ei tarvitse huolehtia nesteistä, ilmaamisesta ja kiertopumpuista.
NIEMELÄ PASI
16.03.2007 09:24
Trumatic S-malleissa voi olla myös 230V puhallin. Ja yleensä vaikka on 12V puhallin kulkineesta löytyy muuntaja, eli ihan verkkovirralla tuokin toimii.
Kyllä tuo "kiukaan" vastus hyvin riittää ainankin 5m vaunuun tuottamaan lämpöä (on hyvin tarjettu yli 10 asteen pakkasilla ilman kaasua, riippuu tietysti vaunusta).
Truman lämminvesi boilerin läpi menee ilmaputki, eli periaatteessa sen pitäisi lämmittää vesi vaikka ei olisi verkkovirta kytketty. Ei ole tullut kokeiltua tuleeko tarpeiksi lämmintä vettä.
MIKKONEN MATTI
16.03.2007 09:47
Hyvä kun lisäsit, ei ollut tarkoituskaan väittää puoleen eikä toiseen, pohtia vain eroja.
Kun tuossa syssymmällä puhuttiin ns. tunturikytkimestä, niin eipä taida sitä Trumassa olla, vai onko?
MANNINEN ESA
16.03.2007 16:12
Kiitos, Matti. Kylläpäs joillekin siunaantunut tuota viisautta.
RAUTIAINEN KARI
16.03.2007 17:36
Antamiesi lisäspeksien valossa näkisin että Truma on sulle oikee peli. Sillon kun lämmintä tarvitaan niin sitä tulee nopeesti. Ota se.
Tietty sitten pohdittavana lämmin vesi jne. mutta noi vissiin otitkin huomioon.
Jokatapauksessa, tarpeisiisi riittää edullisin vaihtoehto.
SIRKIÄ MATTI
16.03.2007 18:28
Truman lämmitinmalleista taitaisi tämä olla sopivin käyttöösi. http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/C6002EH.pdf
Siinä on kaasulämmitys, 1800W 230V lämmitysvastukset valmiina ja intekroituna 11 litran lämminvesiboileri. Monissa uutena tänne tulevissa ilmalämmitteisissä autoissa tuo on vakiolämmittimenä.
KORPPI SEPPO A J
16.03.2007 18:28
6-tonnisessa Trumassahan on integroituna 12 litran boileri. Ja uudet voi ostaa sähkövastuksen kera. Vanhoihin ei voi jälkiasentaa.
Kyllä lämmintä riittää. Toivottavasti jakelu on rakennettu oikein. &:>)
HALTTUNEN TEUVO
16.03.2007 21:11
Ilmapuhallus kierrättää enemmän pölyä ja ilma on varsinkin pakkasella kuivempaa. Mikäli perheessä esiintyy herkkyyttä em. seikkojen suhteen, lienee Alde sopivampi.
Meillä 6 m autossa Alden käynnistyminen kuuluu selvänä jymähdyksenä ja polttimen kohinakin on kuultavissa.
Mikäli valinnan varaa on, suosittelisin ratkaisua, jossa savupiippu johtaa palamiskaasut katolle eikä
oven pielee seinästä ulos. Etutelttaa käytettäessä teltta lämpenee savukaasuista. Mikä siis lienee lämmittimen hyötysuhde ja kuinka terveellisiä savukaasut ovat?
PELLIKKA ERKKI
16.03.2007 21:51
Vesikiertoinen lämmitys talvella on mielestäni parempi, koska lämmönvaihtimella saat moottorista ajon aikana "hukkalämmön"niin sisälle kuin käyttöveteenkin.Entäs sitten kun lähdet starttailemaan pakkasesta ilman tolppaa. PS. keulapahvi keulaan talvella...Hyvää talvimatkailua tovottaapi hän...
VIRTA URPO
16.03.2007 22:29
Neste lattialämmitys varmaan ihan hyvä. Miten ne homeiset ja pölyiset alden putki vaihtimet siellä lattian rajoissa aikanaan. Kuinkahan moni pitää autossaan imuria jolla nekin saa riittävän hyvin imuroitua. Ilmalämmitys autossa Truma 6002EH:ssa riittä kyllä tehot jopa suihkuihin. Ei tietenkään mihinkään pitkiin. Ilmalämmitys jutussa olen pohtinut myös sitä Truman puhaltimen ilman esisuodatusta, joka riittävän laaja pintainen ja helposti puhdistettava. Toimisi silloin osittaisena "pölynimurina " . Onkos kukaan ajatellut sellaista ?? Mulla ainaskin kattilahuoneessa puhaltimen edessä kovasti tilaa sellaiselle.
meilläkin silti imuroidaan lähes joka päivä tällä http://www.consumer.philips.com/consumer/catalog/tree/fi/fi/consumer/household_products_gr_fi_consumer/hop_vacuumcleaners_ca_fi_consumer/ce/_productId_FC6094_01_FI_CONSUMER/Mini_Vac__rikkaimuri+FC6094?proxybuster=22DZ12YKSVYJTJ0RMRESHQFHKFSEKI5P
Muuten ihan mainio vekotin vaikka tehot kuluttaa akun aikas nopeasti, eli melkein kerta juttu.
käsittämätön määrä pölyä tulee imuriin.
Sitä miettii aina miten ne Alden patterit ja niiden rimat ja ne tilat , varsinkin kun ne välillä kostuu jos ne välillä ns. jähtyy ??
Tiedä häntä , kun ei kokemusta.
TERVO JARI
17.03.2007 08:15
Sitä miettii aina miten ne Alden patterit ja niiden rimat ja ne tilat , varsinkin kun ne välillä kostuu jos ne välillä ns. jähtyy ?? Lainaus päättyy.
Tarkoitatko että putkistoihin ja pattereihin kondensoituis kosteutta ( lue: vettä ) kun vaunu on jähtynyt ja lämpiää taas uudelleen ? Se massa jonka letku ja patteri omaavat, sen lämpötila seuraa hyvin nopeasti ympärillä olevaa lämpötilaa, jotenka tuskimpa moista ongelmaa pääsee syntymään. Ja tuohon "päätelmään" voin itsekkin lyhyen aikavälin kokemuksella "yhtyä". Ja tähän voisi joku "pitkänlinjan" nestelämmityksen omistaja kommentoida että kuis on ? ?
Ja mitä tulee tuohon patterin pölynkeruuseen, ilmankiertonopeus on tuo"sorttisessa" patterissa aika hidas joten kaikenmoiset karvat ja isot pölyhiukkaset eivät edes nouse alhaalta ylöspäin patteria tukkimaan, tuskin pöly pattereissa on lämmitystä haittava tekijä . . . Tähämkin joku voisi laittaa pitemmänaikavälin "kokemuksia", itsellä on ollut yksi vanha vaunu oli vm 1990 ei siinä ollut pölyä pattereissa,et sillee . . .
Jari
Ps. Onko teitillä ilmalämmitys kotosalla ? Miksi kattilahuoneessa on puhallin joka siirtää niin isoja ilmamassoja että se kerää pölyä ym. "läjäpäin"?
LAHTI ANTTI
17.03.2007 10:05
Mulla on nyt vaunuja ollut vuodesta -75 alkaen ja kaikki ovat olleet vesikeskuslämmityksellä varustettuja. Kertaakaan näiden vuosikymmenien aikana en ole nähnyt putkien/patterien kostuvan päältä. Se on totta, että vuosien aikana pattereiden ripoihin keräytyy pölyä, mutta harva kai on siivoamatta vaunuaan koskaan. Jos kerran, pari vuodessa ottaa imurin ja puhdistaa patterit niin se riittää. Uskon, ilman omaa kokemusta, että ilmapuhalluslämmitys (Truma) levittää ja kierrättää pölyä huomattavasti enemmän kuin vesikeskuslämmitys. Johtuen mielestäni ilman liikkeestä vaunun/auton sisällä. Vesikeskuslämmityksessä nämä ilmavirtaukset ovat huomattavasti hitaampia. Ei villakoiria siirtäviä.
Olisiko tuossa edellä ollut imurikauppias esillä?
Tuus Antti ☺ ☺ ☺
PALIN MATTI
17.03.2007 11:58
Hyvä Urpo! Tämän saitin tähän asti pisin linkki oli tuo äsken tarjoamasi! Jessss!
Mun piti käyä tuolta viereisen huoneen konneelta lukemasa se linkin loppuosa. Ei mahtunu tähän huoneeseen se kaikki! :-))
PS: On muuten ihmellinen tämä saitti, ku ei se ossaa rivittää tuota linkkiä. Pitäs olla joku sydeemi tässä joka sen tekis.
HAAPAKOSKI OSSI
17.03.2007 13:16
Enpä ole ennen kuullut kenenkään käyttäneen Aldea ajoneuvonsa jäähdyttämiseen - muuta mahdollisuutta kosteuden tiivistymiselle ei ole, sillä kosteus tiivistyy tietysti aina lämpimämmästä ilmasta kylmään pintaan.
Ossi
LAUKKANEN MAURI
17.03.2007 13:27
Kun ei näy tulevan eroa vesikeskuslämmityksen ja ilmalämmityksen välille,niin minulla on molemmat samassa autossa;eberistä vedetty vesiputket asunto osaaan ja siellä se lämmitys patteri joka "hohtaa" ,tai työntää lämpöä lisä- puhaltimella ja tietysti se "TRUMA" ja en tiedä kelle äänneni antaisin?.Pitäis kysyä politiikoilta kyllä ne tietävät!
TERVO JARI
17.03.2007 19:31
Liite:Tarkoitatko että putkistoihin ja pattereihin kondensoituis kosteutta ( lue: vettä ) kun vaunu on jähtynyt ja lämpiää taas uudelleen ? Se massa jonka letku ja patteri omaavat, sen lämpötila seuraa hyvin nopeasti ympärillä olevaa lämpötilaa, jotenka tuskimpa moista ongelmaa pääsee syntymään.
Siis vaunu/as-auto lämpenee ulkoilmanlämmettyä, ei lämmityslaitteen vaikutuksesta.
Ja empä ole nähnyt/kuullut nestekierrolla jäähdytettävästä vaunusta/as-autosta, se tuskin on kannattavaa koska kondessiveden kerääminen "kaluston" ympäri kiertäviltä pattereilta on miltei mahdotun tehtävä . . . . Mutta ei se ole teknisesti vaikee juttu, nesteen jäähdytys nimittäin . . .Simppeli ettensanois . . .
Jari
MIKKONEN MATTI
17.03.2007 20:00
Kun tulee usein siteerattua laulusanoituksia, jatkan samalla linjalla: "..vittu, minä mikään viisas oo, tahdon elää vain kuin ihminen.."
MANNINEN ESA
17.03.2007 22:40
Kiitos vastauksista. Kylläpä ihmisillä on tietoo. Huh. Ihan ihmetellä pittää. Olisko se sitten lämmitin valittava käyttötarkoituksen mukaan.