Alamäkiavustin

Seppo Suomi 12.12.2019 16:07

Onko jollain tietoa kyseisestä Ducaton varusteesta ? Millä periaatteella se toimii ? Onko kytköksissä jarrujen kanssa ?
@seppo


Eli hienomma nimellä " Hill Descent Control "
muokattu: 14.12.2019 18:20
Timo Haapanen 12.12.2019 16:43

Käyttää jarruja itsenäisesti. Toimii vain alle 25 nopeudessa ja jarruvalot palavat kun se on päällä. Täysin turha sydeemi.

@timppa

Markku Hämäläinen 12.12.2019 21:48

Eihän se turha ole, sillä saa kivasti kuumennettua jarrut pilalle alppitietä alas laskeutuessa. :)
Ei tarvitse itse tehdä sitä.

Toivo Koistinen 13.12.2019 06:04

Ei taida se pakokaasujarru olla enää nykytiisseleihin maholinen..
Tp

Timo Haapanen 13.12.2019 11:19
Markku Hämäläinen

Eihän se turha ole, sillä saa kivasti kuumennettua jarrut pilalle alppitietä alas laskeutuessa. :)
Ei tarvitse itse tehdä sitä.

Kai niitä mäkiä mennään sentään yli 25 km/h. Sitten kun mennään oikein pahaa isojen kivien mäkeä lähes maasto-olosuhteissa se toimisi mutta eihän sitä voi sellaisessa käyttää, homma pitää hallita omalla jalalla.

Matka-autolla ei taideta koskaan ajaa sellaisissa paikoissa missä tuota tarvittaisiin.

@timppa

Urpo Virta 13.12.2019 12:38

Apujarruiksi luokitellaan järjestelmät, joissa tehostetaan esimerkiksi moottorijarrutusta eri tavoin. Yleisin apujarru on pakokaasujarru. Kyseessä on pakoputkeen sijoitettu sähkö- tai paineilmatoiminen läppä, jonka sulkeminen nostaa painetta sylinterien palotiloissa. Muita apujarruja ovat esimerkiksi sähköiset tai hydrauliset hidastimet. Niistä käytetään myös englanninkielisiä termejä intarder tai retarder. Sähköisessä hidastimessa jarrutusteho saadaan aikaan magneettien avulla käyttämällä hyväksi pyörrevirtoja ja hydraulisissa hidastimissa taas nestevirtausta rajoittamalla. Apujarrujen synnyttämä jarrutusteho kohdistuu, käyttöjarrusta poiketen, voimansiirron välityksellä pelkästään vetoakselille.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuorma-auto
https://www.tiede.fi/keskustelu/4000709/ketju/alamakihidastin
http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=73510

Timo Haapanen 13.12.2019 14:31

'' Apujarrujen synnyttämä jarrutusteho kohdistuu, käyttöjarrusta poiketen, voimansiirron välityksellä pelkästään vetoakselille.''

Mutta näissä pienissä autoissa nimenomaan käyttöjarrua aktivoi tämä HDC. ABS- järjestelmän kautta saadaan toimimaan kaikki sutimisen estot, ajohallinta, hill holder, yms.

@timppa

Toivo Koistinen 13.12.2019 15:23

Taitaa olla kateltu pieniin nuo sähköset, je hydrauliset kalliiksi, suurimmaksi osaksi terpeetomaksi, koska aika marginaalista on tarve.
Nuo jaruihin kohdistuvat ajoavustimet syövät jarrupaloja, mutta kulemma ovat hyviä, jos ei niiden apuna ulosmittaa nopeuksia, koska kun ne pettävät, se on kuski matkustaja.
Paljon on autoihin elekroniikkaa upotettu.
Tp

Markku Hämäläinen 13.12.2019 17:59
Timo Haapanen

Kai niitä mäkiä mennään sentään yli 25 km/h. Sitten kun mennään oikein pahaa isojen kivien mäkeä lähes maasto-olosuhteissa se toimisi mutta eihän sitä voi sellaisessa käyttää, homma pitää hallita omalla jalalla.

Matka-autolla ei taideta koskaan ajaa sellaisissa paikoissa missä tuota tarvittaisiin.

@timppa

Ei niitä kunnon serpentiinejä voi juuri yli 25km/h tulla alaspäin.

Timo Ahjos 14.12.2019 09:10

Liittyisiköhän tuo laite jotenkin siihen, että automaattivaihteista autoa ei voi kuulemma moottorilla jarruttaa?

Ari Kuusisto 14.12.2019 09:19

Sellaisen opin olen saanut että sillä vaihteella mäkeä alas millä se tultaisiin ylös, aina ylösnoususta ei tietysti ole vielä kokemusta,mutta näppituntumalla silloin mennään.
Jarrua painetaan kunnolla ja tauko väliin ,ei kokoajan jarrua painaen , näin on opetettu.
Maastoajoa tuli armeijan harmaassa harjoiteltua ,eri autoja trampattua , ammatikseen ei ole tullut ajettua.

Toivo Koistinen 14.12.2019 18:20

Dumpperisa on levyjarut, ja Elijärvellä alellesa oli pitkä jyrkä mäki sivukivi vuorelta ales. Jos makasi jarrulla koko mäen, niin levyt kuumeni, ja rapakosta vesi kun siihen, niin ne katkeili helposti.
Niissä hommissa ei jaruteta koko ajan, vaan hillitään menoa juuri kun edellä kertoi Ari.
No nuo on ääritapauksia, eikä raskaita ajaisa Suomesa ollut se kun aivan normaalia ajoa. Norjan kuskit osaa paremmin kertoa sen.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.