Akun jännite 15,1 V !

Jaakko Leino 01.03.2017 17:52

Auto ollut muutaman päivän pihalla johdossa. Lumien sulamisen jälkeen paneelit antoivat 1,3 A ja säätimen mittari näytti 15,1 V. En aiemmin ole haavainnut näin korkeaa lukemaa. Liekö vikaa ? - laturissa tai paneelien säätimessä - vai vikaa ollenkaan. Antoiko "vaan" herkkua vanhoille akuille?

Timo Haapanen 01.03.2017 18:37

Jos sulla on oikein viisas säädin se ehkä voi sen tehdä. Korkea latauksen loppuvaiheen jännite on tarkoitettu hapon kerrostumisen 'sekoittamiseksi' . Jopa 15,5-16 V voi laturi lykätä kun kerrostumista puretaan.

Kerrostuminen näkyy korkeana lepojännitteenä ennen latausta.

@timppa


AGM akuissa ei kerrostumista esiinny.
muokattu: 1.3.2017 21:11
Kaj Nyyssönen 01.03.2017 18:42

Ehdotan kuitenkin että tuo jännitearvo tarkistetaan laadukkaalla mittarilla. Akku ei kestä pitkää aikaa noin korkeata latausta. Tuo jo haihduttaa huomattavasti akkuvettä. Joten jos starttiakku niin on veden lisäysmahdollisuus

Heimo Turunen 01.03.2017 20:37

Eipä huolta, henkilöautomme lataa useinkin reilusti yli 15v ja on normaalia.

Matti Janhonen 01.03.2017 21:10

Jaakko

Tuohon voi olla hyvinkin montaa syytä.
Kerrot että auton on ollut monta päivää johdossa. Tulkitse asian niin, että myös latauksessa.
Mittasitko mikä oli akkujen lepojännite ennen latausta ja latauksen jälkeen. Lepojännitemittaus tehdään noin 10-12 h/ latauksen jälkeen ja oikea lepojännitearvo on 12,72 V.

On mahdollista, että vanhat akut ovat sulfatoituneet ja latautuneet kylminä auton asunto-osan laturilla vain vähän.
Sulfatoitumisen "happotesti" on se, että mitä nopeammin akun napajännite tyhjässä akussa nousee tasoon 13 V yleensä vain muutamassa minuutissa niin akku on sulfatoitunut.
Ja mitä korkeammalle jännite nousee sitä silfatoituneempi akku.
Sulfatoitunut akku ikäänkuin pienenee "astiana" ja se johtaa tuohon käyttäytymiseen.

Ts. on voinut käydä niin, että kun panelit alkoivat lataamaan akkuja niin ne olikin lähes tyhjiä ja kylmiä.
Normaalistihan akku alkaa kaasuuntumaan huoneen lämmössä 14,4 volttin latausjännitteessä, mutta koska kaasuuntumislämpötila on lämpötilasidonnainen, niin jo nolla asteessa kaasunntumislämpötila on 15 volttia, ja tämä on tarpeen, että akku latautuu täyteen.
Mitä lähemmäs laturi akun kaasuuntumisjännitettä kulloisissakin lämpötiloissa pääsee sitä täydemmäksi akku latautuu. Tästä syystä uusissa akkulatureissa on lämpötilakompensaatio joka säätää latausjännitettä jotta lämpimissä oloissa akku ei ylilataudu ja matalissa jää vajaaksi.
Tässä katsannossa tuota 15 V jännitettä voi pitää nollalämmössä jopa normaalina ja tarpellisena latausjännitteenä.
Kun akku on täysi niin laturi siirtyy ylläpitolatausvaiheeseen ja silloin latausjännite tippuu 13.6-13,7 volttiin.

Vapaasti hengittävissä akuissa tuo sekoittumislataus on latauksen loppuvaiheessa tarpeen, mutta AGM ja Gel-akuissa ei. AGM ja GEL akut ottaa päinvastoin ylilatauksesta helposti nokkiinsa ja niiden ikä lyhenee merkittävästi.

Mittaamalla asia selviää.




Jaakko Leino 03.03.2017 08:33

Nyt auto ei ole ollut vuorokauteen verkkovirrassa ja paneelit kytketty irti. Sekä Adrian paneelissa että säätimellä näyttää lepojännite 13,0 V. Onko nyt mittarivirhettä vai akut sulfatoituneet?

Ritva Suomalainen 03.03.2017 08:45

Jos alkaa haista mädäntyneen kananmunan haju silloin akku keittää ,välittömästi lataun pois akku saattaa räjähtää staattisesta kipinästä EBL laturista maksimi lataus jännite 14,2-14.4V jos pitemän aikaa 15.1V saattaa laturi olla rikki (jännite säätäjä laturissa rikki)
T.Rauno

Timo Haapanen 03.03.2017 09:27

Saattaahan se olla mittarivirhettäkin. Onko sulla pientä jännitemittaria? Mun kokemusten mukaan niissä voi toki olla virhettä mutta toistettavuus on erinomainen, muutamaa eri akkua kun on mittaillut tietää itse päässään kalibroida käytössä olevan mittarin.

@timppa

Jaakko Leino 03.03.2017 13:02

Pienellä jännitemittarilla nyt 12,88 V, näyttöpäneelissa ja säätimellä 13,0 V. Silloin ollessa sen 15,1 V invertti ilmaisi että jännite on yli. Onko vanhat akut jo tiensä päässä?

Matti Janhonen 03.03.2017 16:12

Napajännitteen perustella arvioiden akun on täydessä latauksessa.
Se on sitten akkutesterin paikka todeta kuormitusmittauksella onko ne tiensä päässä vai ei.

Vaikka tuo täyden akun lepojännite on 2,12 V kenno eli 12,72 V niin jännite ei siihen tasoon edes vuorokauden jälkeen useinkaan laske.
Sulfatoituneelle akulle on tyypillistä, että se vastustaa latausta. Kuitenkin akkujesi jännitearvot kertoo, että akut ovat latautuneet ja vieläpä täyteen.
Toinen asia on se, että kunnosoa olevan akun napajännite laskee hitaasti latauksen jälkeen ja tämäkin asia näyttää olevan kunnossa.

Jännitemittausta tarkemman kuvan akun kunnosta saa kuoritusmittauksella joka kertoo enemmän siitä missä kunnossa akku on.
Akkutesteissä on itseasiassa taannuttu. Ennen kun akuissa oli korkit ja kennoista sai tehtyä kennohtaisia mittauksia sekä jännitteen että nesteen ominaispainon mukaan, pystyi arvoioimaan akun kunnon paremmiin ja jopa kennoviat. Mutta niin se kehitys kehittyy ja mittarikauppa kukoistaa.


Timo Haapanen 03.03.2017 16:35

Mutta kun niitä ominaispainomittareita ei saa oikein millään puhdistetuksi sen jälkeen kun on jonkun pilallisen akun mitannut tulee siirtäneeksi sen tartunnan seuraavaan akkuun. Kyllä akku säilyy parhaiten kun sitä ei pääse aukomaan.

Mun mielestäni akkujen ikä tuplaantui kun suljetut huoltovapaat akut tulivat.

@timppa

Juhani Halmeenmäki 03.03.2017 18:16

Ja sitten varoituksen sana: korkkien avaaminen saattaa jopa tuhota akun, ainakin jos kyseessä on VRLA.

Kaj Nyyssönen 03.03.2017 19:30

Minulla kaikki akut Volvo HD Truck Start Battery

2 kpl 225 Ah
2 kpl 115 Ah
ovat varustetut täyttökorkilla

Matti Janhonen 03.03.2017 20:07

Se vain menee niin, akkuhapon ominaispaino lämpöarvokorjattuna on se oikea mittari.
Korkkiakkujen aikaan myös akun kennovika oli mahdollista paikantaa ja jos se oikusulkuun joutueessa niitä pahimpia vaaroja.
Samoin jos otti kennsota happoa pois ja pisti vettä tilalle ja alkoi latauksen in ominaispainon noususta tiesi kennon vastaanottokyvyn.

Se onko akkujen ikä kasvanut on vähän henkimaailman juttu.
Minun käsitys on ennemmikin se, että akkujen ikää on jatkanut lataussäätimien parantuminen (keittäminen on vähentynyt samoin akkujen ylilataus. Myös akkujen syväpurkausten väheneminen on parantanut akkujen kestoa kun autoihin on tullut lohkolämmittimet ja ruiskukoneet jolloin kylämäkännistysvirran tarve on vähentynyt.
Monessa autossa akku on lähinnä UPS-käytössä.

Vaikka stattivirran määrä voi olla vaikka 200-300 A niin muutaman sekuntin kestävä starttaus ei kunnossa olevaa akkua juuri hetkauta ja starttaukseen käytetty virta on ladattu akkuun - ja vallankin lämpimään akkuun nykylatureilla alle 10 minuutin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.