- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Akkumurheita
Akkumurheita
Epäilin 5 vuotta vanhan asunto-osan akun (Exide EK920) kapasiteetin laskeneen turhan alas ja laitoin sen eilen testiin.
Aamulla testin alkaessa jännite oli 12.6 V ja kuormana oli 5 kpl 10 W lamppuja, jotka veivät virtaa n. 4 A. Kymmenen tuntia myöhemmin jännite oli pudonnut 11.9 Volttiin, jonka katsoin olevan sen rajan, johon jännitteen voi turvallisesti antaa aleta. Näin ollen olin saanut akusta 500 Wh/10 h.
Vastaava uusi geeliakku Exide ES900 (kapasiteetti 80 Ah) antaa 900 Wh/20 h.
Nykyinen akkuni kestää siis 50 W:n kuormaa 10 h kun taas vastaava uusi akku kestää lähes yhtä suurta 45 W:n kuormaa 20 h (jos uuden akun kuormitusjännitteen alaraja on sama 11.9 V).
Aivan näin yksinkertaisesti asioita ei voi laskea, mutta käytännössä vertailukelpoisen käsityksen akkujen käyttökelpoisuudesta näinkin sanee. Joudumme piakkoin olemaan erään tapahtuman yhteydessä sähkön suhteen omavaraisia 3 vrk, joten täytynee hillitä valojenkäyttöä, kun jouduin vaihtamaan kaukomailta tilaamani maissintähkämalliset LED-lamput takaisin halogeeneihin, niiden kuumetessa ja alkaessa haista "elektroniikalle" herättäen vaimon migreenin.
Ei muuta kuin akkukauppaan mainoksiin uskomatta.
@timppa
Tuo sinun Exide EK920 näyttää olevan ihan ok. kunnossa.
Näihin mittauksiin sisältyy niin monia muuttujia mm. lämpötila, että ihan tarkkaa tulosta on turha haikailla.
Mitä tuohon geeliakkuun tulee niin 12 voltin ja 80 Ah akussa on wattitunteja 12 V x 80 Ah = 960 Wh
Joten rohkenen epäillä, että siitä saa ulos 900 Wh, eli 93 % sen varauskapasiteetista?
Ei onnistu akun iän lyhentymättä.
Myöskään mittaukset jotka tehdään 10 h tai 20 h testiajalla ei ole vertailukelpoisia. Tämä johtuu siitä, että 20 h testiajalla samasta akusta saadaan ulos enempi virtaa kun 10 h testiajalla.
Yksi asia josta ei juurikaan puhuta on erilaiset akut ja erilaiset laturit samassa latauspiirissä.
Latureita ostettaessa kyllä puhutaan suuria laturin faaseista ja voltin kymmenyksistä, mutta kuinkas monta faasia siellä auton laturissa on?
Kuten sanoin: "Aivan näin yksinkertaisesti asioita ei voi laskea", mutta kyseisen akun kyljessä seisoo: 900 Wh 20h. Käsitän sen tarkoittavan, että 20 tunnin purkausajalla akusta saa ulos 900 Wh kuormituksen ollessa siis 45 W. Nykyisen akkuni tietoja en ole päässyt näkemään, kun se on kääntöpenkin alla piilossa, mutta tyyppinumerosta ja koosta päätellen se voisi olla 920 Wh 20 h. Silloin sen pitäisi kestää 46 W:n kuormaa 20 h. Nyt se kestää 50 W:a 10 tuntia, joten varauskyky on huomattavasti laskenut.
On selvää, että 20 tunnin ja 10 tunnin purkausaikojen kapasiteetit, eivät ole vertailukelpoisia, mutta jos lähes samanlaiset arvot omaavia akkuja kuormitetaan jotakuinkin samalla kuormalla, ja jos toinen tyhjenee 10 tunnissa ja toinen kestää 20 tuntia, niin onhan niissä selkeä ero.
Tuosta Wh-arvosta en tiedä, onko se sellainen, joka siitä voidaan turvallisesti ottaa vai onko akku silloin imetty lopullisesti kuiviin. Tämähän ei silloin ole oikea vertailukohta kokeelleni, jossa akku on vielä ladattavissa.
Kyllä tuolla vanhalla vielä pärjää, jos pääsee parin päivän välein sähköön, mutta 3 vrk vaatii selvästi suunnitelmallista sähkönkäyttöä. LED-lamput voisivat pelastaa tilanteen.
Ampeeritunneissa sait akustasi ulos 40 Ah joka on puolet alkuperäisestä kapasiteetista, eihän se tosiaan olekkaan huonosti. Kokeilitko mihin arvoon lepojännite nousee jos jätät akun testin jälkeen huilaamaan. Jos nousee n. 12,4 V:n tasoon jolloin kapasiteetista olisi mennyt se puolet kuten voi laskeakkin.
Eihän millään uudesta akusta voida ottaa 20 tuntia 46 wattia ulos. Sehän on n. 76 Ah ja 80 Ah:n akku on syväpurettu. Tosin 11,9 V levossa olleen akun lepojännitteenä tarkoittaakin että akku on tyhjä. Kesken kuormituksen se voikin mennä noin alas.
@timppa
Mitä lienevät nämä akkuun painetut kuluttajaa hämäävät tiedot: 80 Ah ja 900Wh 20 h?
Muutama huomio
Ensinnäkin akun nimelliskapasiteettitesti tehdään +25 asteen lämpötilassa vakiovirralla kunnes akun jännite on laskenut 10, 5 volttiin. Mitä sellaisella jännitteellä tekee? Monet digilaitteet "amputoi" itsensä jo viimeistään 11,5 voltin jännitteellä, etteivät vahingoitu alijännittestä.
Akku on monella tapaa kemillisena laitteena lämpötilasidonainen, niin latauksen kun purunkin osalta,
Kun akun varaustila +25 asteessa on 100 % niin jo +15 se on 91 % ja -18 asteessa enää 45-50 %.
Akun ilmoitettu nimelliskapasiteetti on esim. 100 Ah ja se mitä akusta voidaan ottaa virtaa ulos on käytännössä kaksi eri asiaa. Käytäntöä ajatellen akun kapasiteetin ilmoitustapa on suorastaan hämäävä.
Tavallisen huoltovapaan akun kapasiteettista voidaan käytännössä käyttää 60-65 % jonka jälkeen se on ladattava vaurioitiumisen estämiseksi.
100 Ah akusta kun voi siis käyttää 60-65 Ah mikä wattitunteina tekee 720-780 Wh.
Akun lepojännite käyttäytyy silloin melko tarkasti näin:
12,7 V = täysi akku
12,3 V = 50 % varaustila
12,0 V = 30 % kapasiteteista jäljellä
11,7 V = akku on tyhjä ja pitää heti ladata (sulfatoituminen alkaa)
Alle 12,2 voltin tavallista akkua ei pitäisi purkaa, ellei halua sen iän lyhenevän.
AGM akun osalta purkausta voidaan jatkaa pidempään kun tavallisella akulla = saadaan ulos enempi virtaa ja sitä voidaan ladata suuremmalla virralla kun tavallista akkua.
Huonoja puolia on kallis hinta ja se, että se ei tykkää ylilatauksesta = ikä lyhenee.
Mitä siihen käyttöohjekirjan 11.1 volttiin tulee niin unohda se.
Kaima
Antamasi tiedot selventävät sen, että testaamalla uuden akun toiminta akkuun merkityillä arvoilla se on käytetty ensimmäisen ja viimeisen kerran. Näin pitkälle en toki tohtinut mennäkään, vaan lopetin siihen, kun kuormitettu jännite oli 11,9 V. Tämä akkujen kuormitettavuus todellakin riippuu niin monista tekijöistä, että paras indikaattori on jännitteen seuranta ja siitä vedettävät johtopäätökset toimenpiteisiin. Onneksi autoni käyttöpaneelissa on sekä jännite- että virtamittari, niin akkujen tilanteen seuranta on helppoa ja toimenpiteet ennakoitavissa.
Matilla oli tämä'' 12,7 V = täysi akku
12,3 V = 50 % varaustila
12,0 V = 30 % kapasiteteista jäljellä
11,7 V = akku on tyhjä ja pitää heti ladata (sulfatoituminen alkaa) ''
Sulfatoituminen alkaa heti kun lepojännite on vähänkin laskenut ja akkua säilytetään siinä tilassa. Siis: vajaa akku sulfatoituu koko sen ajan kun se käyttämättömänä seisoo.
http://www.koneviesti.fi/artikkelit/akun-sulfatoituminen-1.157733
''Sulfatoitumista tapahtuu myös silloin, kun akkua ei koskaan ladata aivan täyteen. Vajaasti ladatun akun levyihin jää aina jäljelle jonkin verran lyijysulfaattia, joka aikaa myöten muodostaa pysyviä kiteitä.''
Tämä on juuri se syy miksei kannata ylisuurella akkukapasiteetilla toimia, se patteristo ei ole koskaan täynnä.
@timppa
Kun vaihdatte akkuja ja jos teillä on iso invertteri - vaikka 1000-1500 W - niin kysykää akkukauppiaalta riittääkö vapaa-ajan akun virran luovutuskyky teidän tarvitsemaan invertterikäyttöön.
Toinen asia on varmistaa, että johdotus liittimineen akulta invertterille on mitoitettu invertterin tehon mukaan.
Starttikkutyyppisen akun luovutuskyky kyllä riittää, otetaanhan siitä startatessa hetkellisesti vaikka 300 A, ja se ei ole siitä moksiskaan.
Vapaa-ajan akkujen kanssa asia on toinen kun ne on suunniteltu hitaaseen lataukseen ja hitaaseen virran ulosottooon.
Invertterit joissa on akkuvahti, sammuttaa itsensä kun akkujännite laskee alle invertterin kynnysjännitteet.
Yhden 100 Ah:n akun luovutuskyky riittää 1500 W:n vertillä 900 W:n kahvinkeittimen 10 min. käyttöön hyvin. Tänä aikana häipyy 10 Ah. Siis ainakin mun käytössä menee näin.
@timppa
Kiitoksia antoisasta ja asioita selventävästä keskustelusta. Kerronpahan tähän vielä, että invertteriä minulla ei ole eikä tule, sillä kaikki asiat voi hoitaa 12 V systeemein puhelinten ja tablettien latausta myöten. Ja kahvinkeiton osaan vielä vanhanaikaisella tavalla: vesi keitetään kaasuliedellä ja kaadetaan sitten Melittasuotimen kautta termokseen. Tämä vain tiedoksi niille, jotka ovat taidon unohtaneet. Läppäriä voi käyttää sitten verkkosähkössä ollessa.
Loppujen lopuksi lienee todettava, että akku on lähes täydessä tikissä. Minulla on sellainen onnellinen tilanne, että pihallamme on P-paikan sähkötolppa auton liitäntärasian kohdalla ja auto on jo vuosia ollut aina tolpassa kiinni puolimetrisellä johdolla saaden sähköä 2 tuntia joka päivä. Sähkön kulutus tähän tarpeeseen on ollut varmaan aika minimaalista, koska latausvirta asettuu nollaksi melko pian kytkennän jälkeen. Talviaikaan on myös lattian vastusfolio saanut kahden tunnin sähköannoksen, mitä se sitten lienee auttanut kuivanapidossa.
Kun aloituksessa kerroin ledeistä, jotka jouduin voimakkaan hajun vuoksi vaihtamaan ja kyselin eräältä toimittajalta sellaisia, jotka eivät haisisi, oivalsin hänen vastauksestaan, että hankkimani ledit olivat varmaan 12 Voltin ledejä, kun niiden pitäisi autokäyttöön olla 12 - 30 V ledejä, jotta ne kestäisivät laturien korkeammat jännitteet.
Juuri noin, koska virran kulutuksen lisäksi tietenkin käyttöaika ratkaisee paljonko virtaa kuluu.
Kuten tuossa edellä totesin niin startti voi ottaa 300 A mutta kun startin käyttöaika lämpimällä moottorilla on muutaman sekunti niin ei ongelmaa. Starttaukseen kuluneen virran auton laturi tuottaa lämpimään akkuun takaisin minuuteissa.
Noista invertterin ja akun välisistä johdotuksista olen vähän huolissani.
1000 W kuorma invertterin perässä vaatii johtovastus/johtojen pituus ja invertterin hävikki huomioiden johdotuksen joka kestää 100 A kuorman. Ei sellainen virtamäärä enää missään "Hitlerin suolessa" kulje.
Vrt startin virtakaapelit.
Mulla halkaisijaltaan n. 10 mm:n akkukaapelia 60 cm:n pätkät akuilta vertille. Ei kuumene hiukkaakaan.
Sekä mirkolle että kahvinkeittimelle riittää em. 10 minuutin käyttö, sapuska kuumenee ja kahvivesi ehtii valumaan. Kahvin valumisen jälkeen vertti hurahtaa toisinaan muutaman sekunnin pätkiä kummanapidossa.
Matti A. Läppäreihin saa 12 voltilla toimivia virtalähteitä edullisesti. Itsellä autossa tarvitaan invertterin verkkovirtaa hammasharjaan, kameraan, partakoneeseen, sekä em. mikroon ja kahvinkeittimeen.
@timppa
Mikro oli yhdessä autossa, eikä sitä käytetty kertaakaan, hammasharja käy vanhanaikaisesti, kameran akut voi ladata auton akusta, samoin partakoneen tai käyhän se toista viikkoa lataamattakin ja kuten jo sanoin: kahvi kiehuu kaasulla. Mutta kukin hankkii vimpaimia omiin tarpeisiinsa. Itse olen valinnut laitteet siten, että 12 Voltilla pärjää ilman ylimääräisiä vikaantumiskohteita.
On meilläkin pannukahvia keitetty (mökillä aina ) mutta porojen kanssa on autossa hankala toimia, ei viitsisi päästää niitä yhtään auton viemäreihin, tukossa on lopulta.
@timppa
Tässäpä uusin painos stek:n Veneilijän sähköoppaasta. Sieltä löytyy perusasiat niin akuista kuin verkoston rakenteesta. Tämän kun lukee niin alkaa olla helpompi miettiä niitä matkakulkimenkin sähköongelmia.
https://www.stek.fi/Veneilijalle/fi_FI/Sahko_ja_vene_opas/_files/97417356073579316/default/Sahko_Vene_2017_final.pdf
Sippo
Tässäpä uusin painos stek:n Veneilijän sähköoppaasta. Sieltä löytyy perusasiat niin akuista kuin verkoston rakenteesta. Tämän kun lukee niin alkaa olla helpompi miettiä niitä matkakulkimenkin sähköongelmia.
https://www.stek.fi/Veneilijalle/fi_FI/Sahko_ja_vene_opas/_files/97417356073579316/default/Sahko_Vene_2017_final.pdf
Sippo
Onko tuo Exide EK920 Geeli akku vai lyijy-hyytelö akku. Ostin eilen Exide-G80 Gel akun kun 2002 ostamani as auton alkuperäinen Funlinen Gel FL 80. Jännite laski niin alas että vesipumppu pysähtyi ja Mittari tauluun syttyi varoitus kolmi. Ei tuo 15 vuotta vanha akku vieläkään loppu ole. Kytkin auon verkkovirtaan ja otin johdon irti pistorasiasta. Odotin puolituntis js testasin Mittari näytti 13,5 V. Kytkin TV ja valoja pälle kulutus n.2,5 A kävin 6 tunnin päästä katsomassa oli jännite 12,5 V. Ostin uuden akun koska tuo 15 vuotta vanha saataa tehdä topin milloin tahansa. Uuden sinne penkinalle sopivaa akkua ei löydy joka paikasta. Noita Lyijy-hyytelö akkuja kyllä löytyy 100 €.
Akulla monia jännitearvoja joista voi päätellä akun kuntoa.
Akun latausjännite + 25 asteessa on tasoa 14.2-14.4 V
Mutta kun akku on kemiaa olisi hyväksi jos latausvirta olisi lämpötilakompensoitu niin, että latausjännitteen muutos on 0,3 volttia jokaista lämpötilan nousun tai laskun 10 astetta kohti.
Erityisen tärkeää tämä on talvella.
Kun akku on täynnä lataus siirtyy ylläpitovaiheeseen ja latausjännite asettuu tasolle 13,4-13,6 V.
Akun lepojännite taas on kuormittamattoman akun napajännite joka mitataan vasta 10-12 tuntia latauksen päättymisen jälkeen ja sen tulee olla 17,2 volttia.
Heti latauksen jälkeen tehty lepojännitemittaus on yhtä tyhjän kanssa.
Eri akkutyypeillä on näissä luvuissa pieniä eroja joilla ei kuitenkaan ole käytännön merkitystä.
Oho! Kääntyipä luvut väärään järjestykseen.
Lepojännite on tietenkin 12,7 V.
Ei kahvin kanssa tarvitse pöönien kanssa värkätä kun käyttää pikakahvia. Keittää vain veden ja sen on siinä, lisäetuna vielä se, että jos toinen juo teetä niin sekin hoituu samalla kertaa. Nykyisin saa jo ihan kunnollista pikakahvia, joten miksi rääkätä itseään ja luontoa kahvinpöönien kanssa värkkäämällä?
No kun pöönä keskusteluksi meni niin ei tulisi pieneen mieleenikään kaataa niitä viemäriin, senverran pienet röörit siellä on. Eikä ne taida sieltä harmaavesi säiliöstäkään kovin helpolla poistua. Meillä pöönät menee aina roskikseen ja hyvin pelaa, toki suodatin suppilo on valuttanut loput mehunsa tiskialtaaseen. Aika usein on kyllä pikakahviakin. Aamulla kattilallinen vettä liedellä niin saa kahvin, teen, ja pikapuuron. Eikä tule paljon tiskattavaakaan. Mutta kukin tyylillään. Pääasia että on itse tyytyväinen.
Sippo
Kari Mattilalle vastaan, että Exide EK920 on geeliakku ja Exide ES900 (geeliakku) on ulkomitoilleen jotakuinkin sama. Edellisen mittaaminen penkin alta oli aika hehtaarihommaa ja jälkimmäisen mitat löysin esitteestä. Luulisin, että se sopisi korvaamaan vanhaa, mutta edellä olevien keskustelujen pohjalta en aio vielä mennä akkukauppaan.
No kun pöönä keskusteluksi meni niin ei tulisi pieneen mieleenikään kaataa niitä viemäriin, senverran pienet röörit siellä on. Eikä ne taida sieltä harmaavesi säiliöstäkään kovin helpolla poistua. Meillä pöönät menee aina roskikseen ja hyvin pelaa, toki suodatin suppilo on valuttanut loput mehunsa tiskialtaaseen. Aika usein on kyllä pikakahviakin. Aamulla kattilallinen vettä liedellä niin saa kahvin, teen, ja pikapuuron. Eikä tule paljon tiskattavaakaan. Mutta kukin tyylillään. Pääasia että on itse tyytyväinen.
Sippo
Kysymys 1. Jos pannukahvia käyttäessä ''pöönät menee roskikseen'' niin miten ne on eroteltu pannuun jäävästä vedestä, vettä ei oikein auton roskikseen viitsi kaataa?
Kysymys 2. Miten pestään pannun seinämille jäävät porot siten etteivät ne mene auton tiskialtaasta putkistoon ja säiliöön?
Pannukahvi on parasta kahvia mitä olla voi, mutta autossa sen käyttö on hankalaa.
@timppa
2.kohtaan. pannun sisäpinnan saa puhtaaksi talouspaperilla.
Pannukahvin mausta olen samaa mieltä.
toiseksi parasta on perkolaattorilla "mutteripannu"keitetty kahvi, muut on korvikkeita.
Makuasioista kannattaa kiistellä, mutta ei tapella.
Kysymys 1. Jos pannukahvia käyttäessä ''pöönät menee roskikseen'' niin miten ne on eroteltu pannuun jäävästä vedestä, vettä ei oikein auton roskikseen viitsi kaataa?
Kysymys 2. Miten pestään pannun seinämille jäävät porot siten etteivät ne mene auton tiskialtaasta putkistoon ja säiliöön?
Pannukahvi on parasta kahvia mitä olla voi, mutta autossa sen käyttö on hankalaa.
@timppa
No minä tykkään pannukahvista vain metsässä tulilla, jotenka pöönät päättyy aina mättään koloon ; )
Antoisia kahvihetkiä itsekullekin.
Sippo
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.