Akkukysymyksiä

Lasse Laine 01.10.2017 15:16

Moro!
Ja kolmantena yönä Trumatic vaikeni – sähkö loppui….

Ajattelin lisätä retkiauton asuntopuolen akkukapasiteettia. Ducato Multijet 130 repsikan penkin alle taitaa juuri mahtua toinenkin akku. Suunnittelen laittavani akut kytkimellä yhteen siten, että toinen lepää toisen ollessa käytössä.
Kysymyksiä:
Onko akkujen vaihtokytkin parempi sijoittaa plussan vai miinuksen puolelle? Onko sillä mitään väliä?
Asunto-osan ”sähkökeskus” on Schaudt EBL 119, joka ymmärtää vain yhden asuntoakun. Eli se lataa ja kuluttaa vain yhtä akkua kerrallaan. Ideaalistahan olisi ladata toista akkua ja kuluttaa toista, mutta ainakaan em. säätimellä se ei ole mahdollista. Vai onko joku keksinyt asiaan ratkaisun? Kuinka olette valvoneet akkujen varaustilaa? Nimenomaan sen ”lepäävän” akun tilaa? Käytössä olevan akun tilahan selviää asunto-osan sähköpaneelista.
Onko kukaan rakentanut akun kulutus/latausmittaria? Esim. DC-virtamittaria, joka näyttää virran voimakkuuden ja suunnan(lataus/purkaus).

Suunnittelen käyttäväni osan tulevasta kaamosajasta asunto-osan akkujen valvontaelektroniikan rakenteluun. Kaikenlainen asiallinen tieto/kommentointi/kokemukset jne. on erittäin tervetullutta. Annan tietenkin myös tietoja omasta projektistani, sikäli mikäli siitä jotakin tulee….. :=)

Matti Janhonen 01.10.2017 16:32

Voit tehdä asiasta vaikka kuinka konstikkaan, mutta lisää et saa kun kun sen toisen akun Ah kapasiteetin.

Yksinkertaisin, halvin ja toimintavarmin malli on ostaa asunto-osassa olevan akun rinnalle toinen samantyyppinen ja samankokoinen (Ah) akku ja kytkeä akut rinnan jolloin niistä tulee yksi suuri akku, ja sen akun kapasitetti on akkujen yhteenlaskettu nimelliskapasiteetti (Ah).
Jos asunto-osan akku jo väsähtänyt tulee myös se tulee uusia, jotta akut toimii niin latauksessa kun purussakin "yhtä jalkaa".

Markku Laakso 02.10.2017 14:54

Tämä voisi olla kaipaamasi mittari
http://www.aurinkosahko.net/product/99/tehomittari--wattimittari-dc-50100a

Markku

Timo Haapanen 02.10.2017 15:20

Kytke plussan puolelle akun valintakytkin. Saat valittua kumman akun tahansa, tai molemmat. Kaupan päälle nolla-asento. Laturi ymmärtää asian.@timppa


http://www.motonet.fi/fi/tuote/386518/Paavirtakytkin-300A-24V
muokattu: 2.10.2017 15:25
Matti Janhonen 02.10.2017 15:29

Valintakytkimiä voi laittaa vaikka auton täyteen, mutta ei niillä akkukemiaa ja sähköopin lakeja voi syrjäyttää.
Jakamalla akut erilleen sen sijaan menettää osan auton ison laturin lataustehosta.

Kaj Nyyssönen 02.10.2017 18:15

Kyllä akkuja voi rinnankytkeä ilman ongelmia. Kunhan

Akut ovat samanlaisia
Akut ovat samanikäiset
Akut mieluiten kytketään rinnan uutena
Akut ovat samassa lämpötilassa

Hyvin pitkälle pääsee vaaikkei noita kaikkia ehtoja noudata.

Markku Salonen 03.10.2017 10:59

Rinnakkain minäkin olen kytkenyt. Akut olleet vielä eritehoisia 60ah ja 90 ah mutta hyvin pelittäneet kaikissa kolmessa autossa tällä tavalla.
Ja niinkuin Matti mainitsi, menetät kytkintavoillasi kuitenkin latauskapasiteettiasi, varsinkin jos toinen akku on huonompi.
Tärkeintä on pitää akut kunnossa ja vaihtaa heti huono akku tai ottaa se pois käytöstä.
Koitin siis sanoa että akkujen kunnon tarkkailulla lienee asiasi virran katoamisesta ratkaistu.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.