Akku tyhjenee?

Sauli Tenlen 12.09.2024 07:06

Hupiakut tyhjenee vuorokaudessa, vaikka mitään kulutusta ei pitäisi olla.
12v kytkin ohjaustaulussa ei ole päällä. EBL:n ohjaussulakkeen kautta menee 0,5A.
Tuon sulakkeen kun laittaa paikalleen, niin EBL:ssä joku rele vetää. Sulakkeen kun ottaa pois ei akku tyhjene.
Onko tuo EBL sökö vai mikähän siinä on. Ja juu, akut on mitattu ja ovat kunnossa, eikä mitään omatekoisia kytkentöjä ole löytynyt.

Ritva Suomalainen 12.09.2024 09:04

Mikä sulake on kyseessä kun ottaa pois niin kulutus loppuu ja mikä EBLon kyseessä
T.Rauno

Sauli Tenlen 12.09.2024 09:36

2A sulake akulta. EBL101 on malli.

Petteri Haverinen 12.09.2024 10:16

Hupiakut? Siis vähintään 2 kpl hupiakkuja ja jos ne ovat 95 ah/akku, niin ei 2 ah kulutus kyllä niitä tyhjää vuorokaudessa?? Minkä ikäiset akut on?

Markku Hämäläinen 12.09.2024 10:25

Onko sinulla vedet sisällä, eli aukeaako pakkasvahti?
Sitähän ei näe jos vedet ei ole käytössä.
Tosin ei pakkasvahti pitäisi kuluttaa noin paljon.

Sauli Tenlen 12.09.2024 11:02

Petteri
Vuorokaudessa jännite laskee jonnekin alle 11v, ja akut on kuormittamalla testattu ja ovat ok.
Kun se ebl:n sulake on poissa, ei jännite laske ollenkaan.

Markku
Vedet on käytössä, ja ei kai pakkasvahti virtaa tarvitse?


Petteri Haverinen 12.09.2024 11:04
Markku Hämäläinen

Onko sinulla vedet sisällä, eli aukeaako pakkasvahti?
Sitähän ei näe jos vedet ei ole käytössä.
Tosin ei pakkasvahti pitäisi kuluttaa noin paljon.

Pakkasvahti 12V.
Estää vesitankin jäätymisen. Sisäänrakennettu termostaatti käynnistää lämmityksen kun 5°C alittuu. Kulutus n. 4A. Ruostumatonta terästä, messinkimutteri ja tiiviste. Raikas- tai jätevesitankkiin. Kun veden lämpötila saavuttaa 10°C vahti pysäyttää lämmityksen. Reiän koko 26mm, kierteen pituus 16mm, liitännät: 2 lattapistoketta + ja -, pituus 200mm, läpimitta 18mm. Paino 290g. E1-sertifioitu.

Ei kai näillä keleillä pakkasvahti ole vielä aktiivinen?? Tosin voihan se olla vikaantunut?

Petteri Haverinen 12.09.2024 11:15
Sauli Tenlen

Petteri
Vuorokaudessa jännite laskee jonnekin alle 11v, ja akut on kuormittamalla testattu ja ovat ok.
Kun se ebl:n sulake on poissa, ei jännite laske ollenkaan.

Markku
Vedet on käytössä, ja ei kai pakkasvahti virtaa tarvitse?


Ota johto irti pakkasvahdista, niin saa ainakin yhden mahdollisen kuluttajan poistettua vaihtoehtojen joukosta.
Itsellä ei kovaa luottoa, noihin akkutesteihin. Jos yli 5 vuotiaat akut, niin niiden vaihto on ajankohtaista.
Toki myös aurinkopaneeli auttaisi jatkossa pitämään akut täynnä.

Sauli Tenlen 12.09.2024 11:18

En kyllä tiedä onko tommosta lämmitintä ??

Petteri Haverinen 12.09.2024 12:00
Sauli Tenlen

En kyllä tiedä onko tommosta lämmitintä ??

Katsele säiliön kylkiä, et meneekö sähköjohtoja?

Timo Haapanen 12.09.2024 12:01

Pakkasvahteja on monenlaisia. Tämä ei ole liitetty sähköön ollenkaan.
https://www.siilincaravan.fi/alden-pannun-pakkasvahti-lamminvesi-3020/p/OA3010-430/?srsltid=AfmBOor-ySZROTH3TK4mBzF479Tje-dJ0z2NYBRKkrT47N-cnL_TeqeA

Tämä malli on.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQu3zOx4KPgRbRv7MpIiywNxaq5cfRj-un18g&s

Sauli Tenlen 12.09.2024 13:47

Petteri
Pitää kurkkia, mut luulen ettei ole.

Timo
Juu nuo mullekin tuli ekaks mieleen pakkasvahdista, ne ei sähköä tartte. Mut tommosta sähkövastusta ei mun autoissa oo yhdessäkään ollut, lieneekö edes kovin yleinen...

Kullervo Nyyssönen 12.09.2024 14:35

kauanko käynnistn akut kestävät vuosia
auto vain kesäkäytössä ? ollut 10 v

Mikä olisi hyvä laatuinen akku?

Markus Hyry 12.09.2024 14:48
Sauli Tenlen

2A sulake akulta. EBL101 on malli.

Moi, tuo kuvassa oleva keltainen sulake on 20A. EBL:ltä lähteviä johtimia mittaamalla voi haarukoida mihin menee virtaa, esim. pienikärkisellä DC milliampeerimittarilla. Akut pitäisi testata oikealla akkutesterillä, vaikka akkuliikkeessä. Voi myös kokeilla, ottaa toinen akku vuorotellen pois piiristä, että muuttuuko mikään.

Sauli Tenlen 12.09.2024 15:15

Siinä 40A sulakkeen edessä on 2A sulake, ja sitä kautta menee virtaa, kaikki muut johtimet akulta nollaa.
Pihtivirtamittarilla oon ettinyt. Täytyy vielä ottaa ebl:n sulakkeet yksitellen pois josko jotain löytyisi. ihan mysteeri on nyt. Ja juu akut on testattu ihan akkuliikkeessä kuormittamalla.
Sitä olen ihmetelly, että miksi siellä ebl:ssä joku kontaktori vetää kun sen 2A sulakkeen kytkee? Kun luulis että vasta kun ohjaustaulusta laittaa 12v päälle niin menee kontaktori ebl:ssä kiinni.
Joo, koetetaan jatkaa ettimistä....

Markus Hyry 12.09.2024 15:33
Sauli Tenlen

Siinä 40A sulakkeen edessä on 2A sulake, ja sitä kautta menee virtaa, kaikki muut johtimet akulta nollaa.
Pihtivirtamittarilla oon ettinyt. Täytyy vielä ottaa ebl:n sulakkeet yksitellen pois josko jotain löytyisi. ihan mysteeri on nyt. Ja juu akut on testattu ihan akkuliikkeessä kuormittamalla.
Sitä olen ihmetelly, että miksi siellä ebl:ssä joku kontaktori vetää kun sen 2A sulakkeen kytkee? Kun luulis että vasta kun ohjaustaulusta laittaa 12v päälle niin menee kontaktori ebl:ssä kiinni.
Joo, koetetaan jatkaa ettimistä....

Sori, niimpäs onkin 2A tuossa edessä. Eli akut ehjät, joten tuolleen sulakkeita irrottamalla saa haarukoitua suunnan minne menee, ei siellä nyt hirveästi mahdillisuuksia ole, ellei jokin johdin pura maihin liitoksesta tai viallisesta johtimesta, sekin hyvin mahdollista.

Markku Hämäläinen 12.09.2024 16:44

Ainoa musta johto EBLään näyttää menevän BL 2 nastaan 5
Siihen voi laittaa pihtivirtamittarin ja nyppiä sulakkeita pois, lakkaako virtaa
Tai sitten nypätä muut liittimet pois niin näkee onko ongelma EBLn sisällä
https://www.gebruikershandleiding.com/Schaudt-Elektroblock-EBL-101-C/preview-handleiding-758942.html?page=0002

Esa Varonen 12.09.2024 19:12

Se virtasyöppö on todennäköisesti 50A sulakkeen takana. Tuo 2A on vain ohjauksen syöttö. Tuskin siitä mittaamalla löytyy vikaa. Minä mittaisin 50A sulakkeen läpi menevää virtaa ja sitten nyppisin yksi kerrallaan sulakkeita EBL:stä irti.


Tai kuvan mukaan näyttäisi olevan 40A eikä 50A. Testasin miten oma systeemi käyttäytyy. Kun 12V on päältä pois ja tuon 2A sulakkeen ottaan irti niin silloin EBL-ssä rele toimii. Mutta kun sulakkeen laittaa paikoilleen niin ei toimi. Ja 12V pitää käyttää välillä päällä jotta tuo em. toiminto taas aktivoituu.
muokattu: 12.9.2024 19:40
Ritva Suomalainen 12.09.2024 19:37

tuo 2A sulake on D+ joka tulee konehuoneesta heräte virta johto ,kun auton käynistää alkaa lataamaan hupiakkua olisiko auton laturissa häikkää jospa sieltä kautta purkaa hupiakkua
T.Rauno

Markku Hämäläinen 12.09.2024 22:05

Rauno, tuo 2A sulake on, kuten Esa kertoo ohjauksen syöttövirtaa varten se menee BL2 nastaan 5
D+ on taas BL2 nastassa 3

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.