Akku haisi ja kuumeni

Hannu Sankala 05.01.2021 11:17

Moi,
eilen aamulla piti Dethleffs ajaa takuuhuoltoon Lappeenrantaan (luukkujen salpalaitteet eivät toimineet) ja oli sähköverkossa noin neljä tuntia ennen lähtöä (Aldelämmitys + lataus). Outo tympeä haju oli lähtiessä sisällä. Arvelin Alden nesteiden huohotusastiastaan tulleen hieman yli. Syyksi paljastuikin kuumentunut hupiakku (95Ah AGM Varta). Se siis meni vaihtoon takuuseen. Vielä 4 tunnin seisonnan jälkeenkin akku oli huomattavan lämmin hallin lattialla. Asuntoauto on uusi, otettu käyttöön 10/2020 ja myyntiin se oli tullut 2/2020. Huollossa sanoivat, että autoista on AGM akkuja kuumentunut ja mennyt vaihtoon useampiakin. Moittivat AGM tekniikkaa (en usko). Onko muilla tällaisia kokemuksia? Ostaessa huomasin kyllä ensimmäisellä katsomiskerralla akun olevan aivan tyhjä - myyjää se ei huolestuttanut ollenkaan. AGM akun pitäisi kestää syvätyhjennystä paremmin kuin tavallisen akun (huoltovapaan tai avonaisen). Tosin akun tavallinen pilaaminen menee juuri syvätyhjennysten kautta. Latausjärjestelmä on varsin monimutkainen, onkohan siinä jotakin perustavaa vialla?

Toivo Koistinen 05.01.2021 12:06

On tuo uutinen. Syksyllä laittoivat mejän autoon AMG akun. Ei tarvinnut lataukseen mitään muttaa. olen mutaman kerran latailut, ja nyt kun yö köllöteltiin nin aamusella kun vebasto puhisi tunnin, pyörähti käymään kun palamun alta.
Mutta pittää katella miten jatkossa käyttäytyvät. Perinteisethän on mulla kestäneet hyvin. Hornelassakin toistakymmentä vuotta, ja koskaan ei latailua, mukun mitä se itte sillon kun sillä liikun.
Tp

Timo Haapanen 05.01.2021 12:09

Akku voi olla aika vanha ja mennyt auton kokoamisen, siirtelyn yms. aikana moneen kertaan täysin tyhjäksi. Olikohan se tyhjä siellä sulla kun maasähköön kytkit.

@timppa

Timo Haapanen 05.01.2021 12:12
Toivo Koistinen

On tuo uutinen. Syksyllä laittoivat mejän autoon AMG akun. Ei tarvinnut lataukseen mitään muttaa. olen mutaman kerran latailut, ja nyt kun yö köllöteltiin nin aamusella kun vebasto puhisi tunnin, pyörähti käymään kun palamun alta.
Mutta pittää katella miten jatkossa käyttäytyvät. Perinteisethän on mulla kestäneet hyvin. Hornelassakin toistakymmentä vuotta, ja koskaan ei latailua, mukun mitä se itte sillon kun sillä liikun.
Tp

Kyllä olisi pitänyt muuttaa laturista geeli/AMG-asentoon.

@timppa

Hannu Sankala 05.01.2021 13:06

Moi,
ei se ole tyhjäksi päässyt minulla kertaakaan. Olen kantapään kautta oppinut, miten akkujen kanssa pelataan. Tiedän niistä jo melkoisen paljon. Auto on ollut valtaosan minulla olleesta ajasta roikan nokassa. Kotona vuorokausiajastin pitää virrat päällä 6 h/vrk samalla pidän lattialämmityksen päällä. Lisäkaukovaloja asentaessani käynnistinkin auton niin, että 230V virran syöttö oli päällä (myyjän mukaan sillä tavalla saa kalliin remontin aikaiseksi). Kertaakaan jännite ei ole minulla laskenut alle 12,4V. Jos se myyjällä oli valtaosan puolen vuoden myyntiajasta tyhjänä, riittää se kyllä tuhoamaan akun. Mutta, jos se olisi ollut rikkoutunut jo silloin, ei sillä olisi voinut edes yön yli selvitä (yksi yö nukuttu ilman 230V). Ja silloin aamulla akun jännite oli tuo 12,4V.

Hannu Sankala 05.01.2021 13:24

AGM akku samoin kuin geeliakku on paineistettu. Ladatessa kaasupäästöjä ei tule toisin kuin avoimesta akusta. Akku ei ollut kuitenkaan pullistunut. Happovuotojakaan ei näkynyt eikä lasikuitumattoon imeytetty akkuhappo pitäisikään päästä valumaan.

Toivo Koistinen 05.01.2021 13:43

Mitä laturia tarkotat Timo, mikäpitäisi vaihtaa. Onko 2011 mallin autossa semmosia.
Tp

Timo Haapanen 05.01.2021 13:55

Ei mitään jos se olikin starttiakku.

@timppa

Toivo Koistinen 05.01.2021 15:21

No hyvä. Minäjo aatelin, etä kävelen tuonne luottokorjaamoon, ja eikun johtajan ravattiin roikkummaan, ja selevittään paremman tiijon, kunnes nakkaa kartanolle ukon, kun vakuutteli että toimii akku.
Kattellaan miten ajankanssa Höpöpuolen akkuhan vielä on alakuperänen.
Karavaanilehen välissä on jyväskaravaaanin mainos lehtinen. Mainosti jottain älyakrikaattia, jonka jopa kännykällä saa käyntiin.
Eikun auton kontista kone ulos, roikka kiinni, ja sitte itte auttoon sisälle käynnistään. tekniikka kehittyy.
Tp

Markku Hämäläinen 05.01.2021 15:53
Timo Haapanen

Kyllä olisi pitänyt muuttaa laturista geeli/AMG-asentoon.

@timppa

Ei sillä kytkimen asennolla ole niin suurta merkitystä AGM-akun kanssa, voi olla vain ettei se lataudu täyteen Blei-Säure asennossa.
Kaikissa eteeni tulleissa Schaudtin Electroblock EBL lataus on ollut samanlainen

Liitetiedostot

latausajat.jpg
Ari Kuusisto 05.01.2021 16:40

Exiden mukaan:
optimaalinen varausjännite tavalliselle vakioakulle on n. 14,8 Volttia ja AGM- tai geeliakulle vastaavasti n. 14,4 Volttia.


Tässä linkki Exiden ohjeeseen taitaa olla virhe? https://exide.fi/batterikunskap/optimaalinen-varausjannite/
muokattu: 5.1.2021 20:14
Timo Haapanen 05.01.2021 18:27

Mulla on EBL-630 ja siinä on latausvaihtoehtoja kaksi, joko 'säure' tai ' gel/AGM '

Latauskäyrä on ylempänä olevan Markun laittaman kuvan mukainen muuten mutta 14, 3 V:n latausaika on lyijyakulle 4h ja geeliakulle 16h. HUOM. 16 tuntia. Tarkoittanee sitä että jos on vähänkin kulutusta pysyy lataus tuossa 14,3 voltissa jatkuvasti.

Vartan ohjeissa kerrotaan näin: AGM-akut, I= 25% nimelliskapasiteetista, Umax 14,8V Happoakut: I= 10% nimelliskapasiteetista, Umax 14,4V

Pitkäaikainen kestovaraus: Rajoita AGM-akun jännite 2,3 volttiin (X6=13,8 ) Happoakku 2,23 volttiin (X6=13,38 )

@timppa

Markku Hämäläinen 05.01.2021 18:34

Varta taas neuvoo lataamaan korkeammalla jännitteellä.

https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/varta-teknista-tietoa/varaaminen/akun-varaaminen

Tuusulan Akkuhuolto suositteli käyttämään vanhassa. CETC-laturissa recond asetusta akun täyteen saamiseksi.
Se on hänen mielestään toimivin vahoissa CETCeissä, olivat lopettaneet laturin myynnin, koska sillä ei saa akkua täyteen.
Minulla se laturi on kylläkin toiminut hyvin, tosin en ole seurannut kuinka täyteen se on saanut akun, auto on kyllä startannut hyvin.


Timppa oli nopeampi. Tuntematta laturin sielunelämää ei voi sanoa tiputtaako laturi jännitettä pelkän ajan perusteella, vai valvooko se myös virtaa.
muokattu: 5.1.2021 18:42
Toivo Koistinen 05.01.2021 19:11

Hitoku kävi persuksin, kun putosin kärryiltä. Misä semmoset laturit josa on noita asentoja. Minnoon luullu, että auton laturi ominpäin sinne akkuun työntäää virtaa.
Mahotonta meininkiä. sano Santanen joulukalenterissa.
Tp

Markku Hämäläinen 05.01.2021 19:51

Kyse ei ole auton laturista, vaan verkkovirtalaturista.

Toivo Koistinen 05.01.2021 20:16

No mitenkä se sitte, kun höpöakku on se perinteinen, ja autton akku se ihmeakku, että mitenkä sen sitte säätää sen laturin.
Tp

Hannu Sankala 05.01.2021 23:18

Toivolle sanoisin,
että on suhtkoht selvää, miten verkkolaturi on ohjelmoitu lataamaan akkuja silloin, kun itse ostaa laturin (laturin ohjeissa se sanotaan ja ainakin CTEK:n mainoksissakin), mutta se on sitten autosta kiinni, miten se ohjaa latausta eteenpäin eli jakaa auton akulle ja asunto-osan akulle. Minun Dethleffsin ohjeista ei tietoa siitä löydy. Vielä vähemmän siitä, miten auton laturin lataus ohjataan asunto-osan akulle. Täytyy vain uskoa molemmissa tapauksissa, että asia on osaavasti ohjelmoitu eikä karavaanarin tarvitse asiaa murehtia. Yleensä kehittyneemmät laturit tunnistavat, minkä tyyppistä akkua lataavat. Kumman se laturi sitten tunnistaa (auton vai asunto-osan akun) riippuu taas siitä millaista elektroniikkaa on välissä. Jos laturi on kytketty suoraan akkuun, se tunnistaa sen ja säätää latausjännitteet sen akkutyypin mukaisesti.

Pekka Savolainen 06.01.2021 00:21

No nyt tuossa lataushommasa aloin hämmastelemään oman autoni akkujen lataustoimintaa. Repsikan penkin alla on musta peltilaatikko, merkkiä en tiedä mutta hyvin toimii startti- ja kahden AGM-hupiakun lataamisessa . Kaikki akut on aina olleet voimissaan ainakin kuusi vuotta. Auto latureineen on mallia 1989 ja ei siinä ole mitään säätöjä eri akuille. Ai niin starttiakku on ihan tavallinen lyijyakku. Jos nyt keväällä investoisin aurinkokennot akkujani latailemaan, niin oisko parasta laittaa vain hupiakut latauspiuhoihin säätimen jälkeen. Starttiakkuhan ei välttämättä tarvinne latausta viikon-parin seikokissa vielä. Uudempien autojen omistalilla taitaa olla tarkempaa missä asennossa latausnäppylä on. Akut täyteen ja taas keväällä mennään.

Timo Haapanen 06.01.2021 09:20

Palstalaiset ovat melkein järjestään asentaneet johdot säätimeltä suoraa akkuun. Uudemmissa autoissa tällä menetetään latauksen tiedonsiirto auton omaan ohjauspaneliin. Yleensä säätimistä löytyvät nämä tiedot.

@timppa

Petteri Haverinen 06.01.2021 11:24

Ketjun aloitajalle: mitattiinko sinun verkkovirtajohdolla tulevaa latausjännitettä huoltoliikkeessä?

Hannu Sankala 06.01.2021 11:59

Moi,
Totesivat, että latausjärjestelmä toimii asiallisesti. En tullut varmistaneeksi, miten he sen testasivat. Dethleffsin oma mittariskaala on 11 - 13,5V ja digitaalinen. Jos asentaja käytti sitä todentamiseen niin voivoi. Latausjännite voi ylittää rajana olevan 14,4 volttia enkä voi sitä itse todentaa. Hyvä kysymys!

Petteri Haverinen 06.01.2021 13:37

Itse mittaisin sen latausjännitteen, sillä sinun verkkojohdolla, niin voisi sulkea pois sen mahdollisen vikaantumisen..

Markku Hämäläinen 06.01.2021 15:19
Petteri Haverinen

Itse mittaisin sen latausjännitteen, sillä sinun verkkojohdolla, niin voisi sulkea pois sen mahdollisen vikaantumisen..

Miten verkkojohto vaikuttaa akkulaturin ulostulojännitteeseen, muuten kuin, ettei siitä tule mitään ulos?

Hannu Sankala 06.01.2021 15:38

Asuntoauto oli nyt 3h lämpiämässä ja latautumassa ja pääsin mittaamaan latausjännitteen - pottumainen paikka, mutta onnistuihan se: Jännite oli 14,57V, pikkuisen liikaa. Odotan nyt sitä, että jännite putoaa ylläpidolle... Molemmat akut näyttivät Dethleffsin paneelissa 13,5V eli latautuvat.

Petterin kysymys: Verkkojohto tarkoittaa 230V syöttöä, muutoin en ymmärrä kysymystäsi.

Hannu Sankala 06.01.2021 19:23

Markun kysymyshän se olikin.
Okei nyt Fiatin akun lataus oli loppunut ja jännite 12,7V. Asunnon puolen lataus oli tippunut ylläpitojännitteeksi eli 13,52V erillisen mittarini mukaan. Hassua, että asennettu jännitemittari ei erota ylläpito- ja latausjännitettä vaan indikoi ne samana jännitteenä. Eipä kait tuon mittauksen mukaan Dethleffsin latausjärjestelmässä ole vikaa. Hieman korkea latausjännitelukema (14,52V) lienee selitettävissä pikku pakkasella (-6 Cel). Hyvissä latureissa kun on lämpötilakompensointi.

Timo Haapanen 06.01.2021 19:53

Sulla kun on uusi auto on siinä regeneratiivinen lataus auton omasta laturista ja se vaatii omat jutut.
https://navigreen.fi/2020/02/14/lisaakuston-lataaminen-alykkaalla-latauksella-varustetuissa-ajoneuvoissa/

https://navigreen.fi/product-category/akusta-akkuun-laturit/

@timppa

Petteri Haverinen 06.01.2021 20:19

Lähinnä mietin, että jos saattuisi se 230v latausjohto olemaan viallinen.
Jos maadoitus ei toimi kunnolla, niin laitteet voivat saada ylivirtaa, ilman että sulakkeet siihen reagoivat.
Äkkiseltään sinulla saattaa olla käynyt niin, että akku on päässyt kunnolla tyhjäksi aiemmin, kerran tai useammin, ja nyt latauksessa se kiehui...näin ainakin meillä töissä on muutama lähes uusinkin akku tuhoutunut...

Mulla on myös 3/2020 vuoden Detsku ja lisäsin siihen toisen samanlaisen agm hupiakun sekä myös aurinkopaneelin, joka lataa silloin, kun akkut tarvitsevat latausta.

Markku Hämäläinen 06.01.2021 20:52

Tuota tuota.
Väännätkö Petteri rautalangasta, miten huono maadoitus (PE-johto) tai jopa puuttuminen vaikuttaa nollan ja vaiheen väliseen jännitteeseen.
Turvallisuusriski se voi olla vikatapauksessa, mutta en ymmärrä miten se vaikuttaisi jännitteeseen.
Sama 230V siellä on vaikka maajohtoa ei olisikaan.

Petri Ahonen 06.01.2021 22:02
Markku Hämäläinen

Tuota tuota.
Väännätkö Petteri rautalangasta, miten huono maadoitus (PE-johto) tai jopa puuttuminen vaikuttaa nollan ja vaiheen väliseen jännitteeseen.
Turvallisuusriski se voi olla vikatapauksessa, mutta en ymmärrä miten se vaikuttaisi jännitteeseen.
Sama 230V siellä on vaikka maajohtoa ei olisikaan.

Ihan hyödyllinen keskustelu käyty mökkiautojen akuista, mutta jotenkin sekavaahan tuo on ollut. Terminä ollut mm. ctek, cetc, lyijyhyytelö, agm ja amg, suljettu akku, schaudt... Ei siis ihme jos "joku" onkin välillä pudonnut pyrstölleen. Pakkohan minun on heittää vettä kiukaalle ja sotkea lisää ajatuksia ;o)
Käsittääkseni nuo AGM lyijygeeliakut ovat tulleet lähinnä noiden start/stop moottoreiden takia, korkean hintansa takia niitä käytetään autoissa, ei niinkään hupiakkuina... toki jos on pätäkkää, niitä voi hupiakkunakin käyttää. Uusimmissa autoissa on myös tuo regeneratiivinen lataus, eli normaaliajossa auton laturi lataa akkua 13V tietämillä, mutta ns. moottorijarrutuksessa jännite nousee yli 14V. Ctek laturia jotkut käyttävät auton akun ylläpitolaturina 230V verkkojännitteestä, kun taasen tuo Schaudin "laturi" hoitaa pääasiassa hupiakkujen latausta 230V jännitteestä ja jos auton laturi on ladannut auton akun täyteen ja järjestelmään on lisätty "boosteri" saadaan autosta myös hupiakuille latausta. Tuon "kevi" johtimen puuttuminen 230VAC johtimesta, ei todellakaan vaikuta lataukseen. Kaikissa DC (tasasähkö) ratkaisuissa (kaikki autosähkö) maadoituksen "puuttuminen" onkin jo iso ongelma.
Ketjun aloittajan AGM akku oli ilmeisesti ollut liian kauan tyhjänä, vaikkakin oli hieman ottanut latausta vastaan ja pyörittänyt hetken jotain puhallinta... Onneksi meni takuuseen eikä tullut isompaa vahinkoa.

Hannu Sankala 06.01.2021 22:58

Hyviä kommentteja, kiitos. Myyjäliikkeen asentaja kiisti autossa olevan sellainen latausjärjestelmä, joka vaatisi ajon aikaiseen hupiakun lataukseen akusta akkuun laturin. Ostaessa tiesin joillakin karavaanareilla olleista ajonaikaisen latauksen ongelmista ja tivasin asiasta huoltomieheltä. No menetiedä onko autossani sellainen vai ei, kun en kertaakaan ole lähtenyt tyhjällä hupiakulla liikkeelle. Jotakin tuntematonta älliä siellä kuitenkin on. Petrin kanssa yhtä mieltä: myyjä tuhosi akun, kun antoi sen olla tyhjänä. Eikä varmaan ole ainoa, kun huoltaja moitti AGM-akkuja. Se vaan nyt sattui olemaan myyntiliikkeen toimintatapa - uskoisin.

Timo Haapanen 06.01.2021 23:03

Nuo kaikki Schaudt Elektroblock EBL- laturit lataavat myös hupiakkua, tosin ne priorisoivat ensin hupiakun ja sitten pienellä virralla starttiakun.

AGM-akkuja oli hupiakkuina paljon ennen start/stop-autojen keksimistä. AGM syntyi jo vuonna 1972

@timppa

Petri Ahonen 07.01.2021 10:19
Timo Haapanen

Nuo kaikki Schaudt Elektroblock EBL- laturit lataavat myös hupiakkua, tosin ne priorisoivat ensin hupiakun ja sitten pienellä virralla starttiakun.

AGM-akkuja oli hupiakkuina paljon ennen start/stop-autojen keksimistä. AGM syntyi jo vuonna 1972

@timppa

@timppa kirjoittaa asiaa... minä vain pohdin lähinnä sitä, mitä hyötyä tuosta yli 2x happoakkua kalliimmasta AGM akusta on hupipuolella? Onko ainoa ero se, että huoltovapaaseenkin happoakkuun joutuu asentamaan "huohotinletkun" käryjen poistamiseksi asuintiloista (tai missä ko. akku nyt sitten sijaitsee).

Petri Ahonen 07.01.2021 10:31
Hannu Sankala

Hyviä kommentteja, kiitos. Myyjäliikkeen asentaja kiisti autossa olevan sellainen latausjärjestelmä, joka vaatisi ajon aikaiseen hupiakun lataukseen akusta akkuun laturin. Ostaessa tiesin joillakin karavaanareilla olleista ajonaikaisen latauksen ongelmista ja tivasin asiasta huoltomieheltä. No menetiedä onko autossani sellainen vai ei, kun en kertaakaan ole lähtenyt tyhjällä hupiakulla liikkeelle. Jotakin tuntematonta älliä siellä kuitenkin on. Petrin kanssa yhtä mieltä: myyjä tuhosi akun, kun antoi sen olla tyhjänä. Eikä varmaan ole ainoa, kun huoltaja moitti AGM-akkuja. Se vaan nyt sattui olemaan myyntiliikkeen toimintatapa - uskoisin.

Eiköhän tuo Schaudin sininen boosteri löydy sinunkin autosi jostain sähkökaapin syövereistä, sen kautta hupiakku/akut saavat latauksensa. Joku tuolla jo neuvoikin varmistamaan kyseisen boosterin "dippi-kytkimen" oikean asennon, jolla boosterille kerrotaan, lataako se happo vai agm akkua. Boosterin kannessa on pari pientä aukkoa, joista toisessa on tuo kytkin, sen pääsee pienellä ruuvarilla napsauttamaan oikeaan asentoon.

Petteri Haverinen 07.01.2021 10:46
Markku Hämäläinen

Tuota tuota.
Väännätkö Petteri rautalangasta, miten huono maadoitus (PE-johto) tai jopa puuttuminen vaikuttaa nollan ja vaiheen väliseen jännitteeseen.
Turvallisuusriski se voi olla vikatapauksessa, mutta en ymmärrä miten se vaikuttaisi jännitteeseen.
Sama 230V siellä on vaikka maajohtoa ei olisikaan.

Ainoastaan sähköverkon omistaja tietää, mitä sähköverkossa( sinun jakelupisteessä) on juuri tuohon aikaan ollut tarjolla, pääsääntöisesti tietysti pitäisi olla n 230v, mut vika tilanteitakin on.


Mutta tietysti kaukaa haettua, mutta aina näihin välillä törmää. Toisaalta luulisi,että myyjäliike laittaa oikeasti uudet akut, uuteen autoon, ennen luovutusta? Saa myy vanhat akut ilman takuuta jollekin? Itse kävin katsomassa Hyvinkäällä yhtä " uutta" as.autoa pari kuukautta sitten. Todellisuudessa oli valmistettu jo vuonna 2018. Hupiakku täysin pimeä. Ei kiinnostanut juuri kaupanteko, myyjäpoikaakin kiinnosti enemmän pizzan syönti. Ehkä myyjä myisin sanalla käyttämätön, kuin uusi .... Saksan mobilessa on näkyvillä,ilmoituksissa myös valmistusvuosi, rekisteröinti ajankohdan lisäksi...
muokattu: 7.1.2021 10:55
Mauri Laukkanen 07.01.2021 11:38

Jopa joo,olen hakenut Saksasta uudehkoja as,autoja kolme kappaletta.
Niissä kaikissa on yleensä se AGM akku.
No eipä nuo kestäneen kuin vuoden tai kaksi ja tyhjänä ne ei ole olleet,eli hyvin negatiivista kokemusta noista akuista.
Kun minulla oli uudehko Peugeot Partnen ,jossa oli webasto niin se alkuperäinen akku ei kestänyt ja autosähköliikeen tutut kaverit ehdottivat sitä AGM akkua,jonka
ostin.
No eipä sekään lentänyt kuin vajaat kaksi vuotta,no taisi olla siinä akussa se kahdenvuoden takuu.
Mutta kun taas kerran;
Takuu ei koske akkua,jos autossa on webasto tai vastaava.
Minun autoihin ei enää noita kalliita ihmeakkuja aseneta,olen perinteisen lyijjyakun
kannattaja ,jostain kumman syystä?.
Ps, kyllä tuo EBL 99 laturi lataa myös sitä starttiakkua 2A viralla,eikä siinä priorisoida
hupiakkua erikseen,ainakin autoissa joissa minulla on tuo ko,laite ja eikä siitä taida olla merkintää käyttö ohjeesakaan?.

Ari Kuusisto 07.01.2021 11:40

Matkailuautot varastossa uuudistaa vuosimallia kuten lehmä joka kuollessa muuttuu häräksi.

Markku Hämäläinen 07.01.2021 12:50

Minulla on startti akkuna AGM ja niin oli edellinenkin, joka kesti 9 vuotta ja olisi ehkä kestänyt pidempäänkin, mutta kun se otettiin akkuliikkeessä ulos ja todettiin jo kunnon rapistuneen, niin pistettiin uusi tilalle.
Minulla on Webasto jota käyttelen silloin tällöin.
Lisäksi lataan myös silloin tällöin sitä CTEC laturilla.

Markku Hämäläinen 07.01.2021 13:08
Petteri Haverinen

Ainoastaan sähköverkon omistaja tietää, mitä sähköverkossa( sinun jakelupisteessä) on juuri tuohon aikaan ollut tarjolla, pääsääntöisesti tietysti pitäisi olla n 230v, mut vika tilanteitakin on.

Tietysti verkkojännite voi vaihdella, vaikka sille luvataankin tietty toleranssi, sekin voi ylittyä, se ei ole millään tavoin yhteydessä 230 V latausjohtoon

Mutta edelleenkään en ymmärrä kuinka PE-johdon huonous tai jopa puuttuminen tai huonous vaikuttaa jännitteeseen.
Suojamaan puuttuminen voi aiheuttaa sähköiskuvaaran, jos vaihe pääsee kosketuksiin laitteen johtavan rungon kanssa.
Jännitteen nousua en ymmärrä, vaikka olen touhunnut sähkön kanssa työkseni.

Timo Haapanen 07.01.2021 13:16
Petri Ahonen

@timppa kirjoittaa asiaa... minä vain pohdin lähinnä sitä, mitä hyötyä tuosta yli 2x happoakkua kalliimmasta AGM akusta on hupipuolella? Onko ainoa ero se, että huoltovapaaseenkin happoakkuun joutuu asentamaan "huohotinletkun" käryjen poistamiseksi asuintiloista (tai missä ko. akku nyt sitten sijaitsee).

Eihän näissä korkittomissa vapaa-ajan akuissa edes ole mitään paikkaa mihin sen letkun laittaisi. Muuten samaa mieltä AGM:n tarpeellisuudesta omassa käytössäni, en tarvitse. Mun autoni hupipuolen alkuperäinen AGM-akku on jo kohta vuoden ollut pojan Transporterissa starttiakkuna ja mulla kaksi tavallista korkitonta autossa paikoillaan.

Akkuja ostaessani mulla on mukana jännitemittari ja karsin vajaassa jännitteessä olevat pois jo siinä vaiheessa, aina niitä valmiiksi sulfatoituneita kaupoista löytyy.

@timppa

Hannu Sankala 07.01.2021 15:08

Moi taas,
Petterin kanssa samoja kokemuksia. Ainoa liike joka kokemukseni mukaan huolehtii akuista niin uusien kuin käytettyjen vaunujensa ja autojensa osalta on Kouvolan Vaunu. Siellä kantavat akut sisään ja pitävät latauksessa. Muut liikkeet eivät piittaa syystä tai toisesta myynnissä olevien autojen ja vaunujen akuista vaan antavat niiden seistä kunnes ostaja tulee. Jos ei ostaja vaadi uutta akkua, ei sitä asennetakaan. Itse tein kömmähdyksen, kun annoin olla sen tyhjänä olleen akun. Kaiken kaikkiaan AGM akut ovat ehdottomasti parempia sekä hupi- että starttiakkuina kuin avoimet akut. Geeliakut eivät sovellu starttiakuiksi vaan ovat hupiakkuja. AGM akku on 30% kalliimpi kuin avoin ja geeliakku vielä siihen 30% noin karkeasti. Täytyy vain ostaessa tietää kaikkien akkutyyppien osalta mihin käyttöön se tulee. Samaa AGM tai avointa akkua ei suositella sekä startti- että hupiakuksi, niissä on eronsa. Tarkistanpa tuon Petrin vinkin. En vielä ole tutkinut niin paljon autoani, että olisin laturin tunnistanut, mutta eiköhän se löydy. Kyllä asuntoautojen latauksessa täytyy olla jotakin vialla, kun noin monella on huonoja kokemuksia nimen omaan AGM akuista tai sitten se johtuu myyjien välinpitämättömyydestä. Itselläni on kolmen vuosikymmenen kokemus veneilyn kautta erilaisista akuista. Ehdoton paras oli AGM sekä startti- että hupiakkuna. Ja samat akut oli viimeisimmässä veneessä 3 * 165 Ah AGM Victron. Geeliakku starttiakkuna ei olisi yltänyt Volvon vaatimaan määrään käynnistysampeereja.

Petri Ahonen 07.01.2021 15:55
Timo Haapanen

Eihän näissä korkittomissa vapaa-ajan akuissa edes ole mitään paikkaa mihin sen letkun laittaisi. Muuten samaa mieltä AGM:n tarpeellisuudesta omassa käytössäni, en tarvitse. Mun autoni hupipuolen alkuperäinen AGM-akku on jo kohta vuoden ollut pojan Transporterissa starttiakkuna ja mulla kaksi tavallista korkitonta autossa paikoillaan.

Akkuja ostaessani mulla on mukana jännitemittari ja karsin vajaassa jännitteessä olevat pois jo siinä vaiheessa, aina niitä valmiiksi sulfatoituneita kaupoista löytyy.

@timppa

Hmmmmm... ainakin noissa meijjän mökkiauton huoltovapaissa akuissa on pieni reikä akun päädyssä, jossa tuollaiset huohotinletkut on... AGM akuissa sitä reikää ei ole. Tokkopa nuo akut asentanut on niitä reikiä ihan pirruuttaan akkuun porannut???? ;o)

Timo Haapanen 07.01.2021 16:54

Siis tälläinen näyttösilmällä ilman näkyvissä olevia korkkeja
https://www.motonet.fi/fi/tuote/900100/Sznajder-100Ah-vapaa-ajan-akku-P350xL175xK190--

Näissä on varoventtiili, pelkkä reikä näkyvissä. Ei siihen letkua saa eikä tarvitsekkaan saada.

@timppa

Hannu Sankala 07.01.2021 18:23

Monissa huoltovapaissa akuissa on juuri tuo huohotusletku, josta vety-happi-vesikaasuseos purkautuu latauksen yhteydessä pois akusta. AGM ja geeliakut ovat suljettuja. Schaudt EBL mit OVP oli minulla etupenkin alla AGM valittuna. Schaudtin ohjeen mukaan maksimi latausjännite AGM akulla on 14,7V ja geeli + avoimella akuilla 14,4V. Ylläpitojännite molemmilla tyypeillä 13,7V. Ohjeista voi ymmärtää, että järjestelmä on juurikin degeneratiivinen niin kuin Timo aiemmassa viestissään indikoi. Akut ovat kuitenkin releellä yhdistettynä, kun Fiat on käynnissä, jolloin hupiakku latautuu samaan asteeseen asti kuin starttiakkukin, mutta ei ajon aikana täyteen vaikka kuinka pitkään ajaisi juuri tuosta energiansäästö-degeratiivisuudesta johtuen. Ohje suosittelee lataamaan akut täyteen ennen ajoon lähtöä ja ajon jälkeen taas lataamaan - ilmeisesti täyteen ladatut akut vailtuvat ajossa sinne 80 prosentin tasolle luovuttaen energiaa polttoaineen sijasta.

Timo Haapanen 07.01.2021 19:56

Näetkö EBL:n tyyppinumeron? OVP on Over Voltage protector eli ylijännitesuoja sille laturille. Voiko olla niin ettei siinä ole DC-DC laturia hupiakkua lataamaan.

@timppa


Jos auton käydessä mittaa hupiakun voltteja veikkkaan että tasaisesti tulee.
muokattu: 7.1.2021 19:58
Hannu Sankala 07.01.2021 21:31

oli jäänyt tyyppinumero pois se on siis EBL 119 MIT OBL. Auton käydessä lataa ensisijaisesti eli isommilla ampeereilla starttiakkua sanottiin ohjeissa. Mutta siinä sanottiin myös releestä, joka moottorin käydessä yhdistää akut.

Esa Ojala 08.01.2021 08:38

Jos ei ole jostain syystä asennettu tehtaalla DC-DC-laturia, kannattaa se asentaa. Tämä siis koskee näitä uusia autoja ja ajon aikaista latausta.
DC-DC-laturissakin on "ongelma". Jos jääkaappi on AES asennossa, eli ajon aikana 12V sähköllä, menee sille iso osa virrasta, riippuen tietenkin laturista (esim. 20A). Jääkaappihan kuluttaa reilut 10 ampeeria ja loput jää akun lataukseen/muuhun kulutukseen.

Timo Haapanen 08.01.2021 10:45
Hannu Sankala

oli jäänyt tyyppinumero pois se on siis EBL 119 MIT OBL. Auton käydessä lataa ensisijaisesti eli isommilla ampeereilla starttiakkua sanottiin ohjeissa. Mutta siinä sanottiin myös releestä, joka moottorin käydessä yhdistää akut.

Mutta ei kai EBL sotkeudu starttiakun monimutkaiseen lataukseen auton käydessä. Eikös EBL ole mukana vain maasähkölatauksessa.

Kyllä siellä rele on. '' Charging relay Starter batter'' Ja laturin takana on joku pistoke starttiakulle/starttiakulta Tiedä mikä lie. Mun kaavion lukutaidolla siellä ei ole DC/DC laturia
http://www.aandncaravanservices.co.uk/resources/Schaudt%20Elektroblock%20EBL%20119.pdf



Ja sitten tykkänään toinen asia joka olisi pitänyt älytä jo vuosia sitten. Jos on esim. EBL-99 niin sen latauskäyrä on niin huono AGM-akuille ettei näihin autoihin pidä ollenkaan sitä asentaa ilman Shaud LAS 1218 lisälaturia. LAS kytketään suoraa EBL:n pistokkeeseen
EBL-99 käyrä
https://www.karavaanarit.fi/site/assets/files/623977/latausajat.jpg
Ja tässä EBL119 käyrä sivulla 16. Siellä ei puhuta mitään lyijy-akusta vaan sennot ovat ainoastaan gel ja AGM
http://www.aandncaravanservices.co.uk/resources/Schaudt%20Elektroblock%20EBL%20119.pdf

Tässä on pitkä järkevä juttu aiheesta
http://forums.outandaboutlive.co.uk/forums/Motorhomes/Motorhome-Matters/Schaudt-AGM-auxilary-battery-charger-now-available/40595/

@timppa























































Miten tämä tälläiseksi meni???
muokattu: 8.1.2021 10:45
Timo Haapanen 08.01.2021 11:14

EBL-99 ei ole ainoa tyyppi mihin AGM ei sovellu, 101 sekä 220 ainakin ja mun 630 jonka luulin olevan moderni Bus-moduleineen. Onneksi en ole maasähkössä juuri koskaan ja paneleiden säätimeen asetin 14,6 V joka on puoliväli 14,8 ja 14,4 arvoista, näin siksi että mulla oli lyijy ja AGM rinnakkain kunnes poistin sen AGM-akun tykkänään.



@timppa


Tässä on Euro-6 autoille Schaudtin lisälaturi ajonaikaiseen lataukseen. https://www.schaudt.gmbh/de/produkte/handelsprodukte_uebersicht/booster.php Ja tässä se verkkovirta lisälaturi jonka vanhemmat EBL-laturit tarvitsevat AGM-akuille. https://www.schaudt.gmbh/de/produkte/handelsprodukte_uebersicht/batterieladegeraete.php
muokattu: 8.1.2021 11:27
Petri Ahonen 08.01.2021 11:51
Esa Ojala

Jos ei ole jostain syystä asennettu tehtaalla DC-DC-laturia, kannattaa se asentaa. Tämä siis koskee näitä uusia autoja ja ajon aikaista latausta.
DC-DC-laturissakin on "ongelma". Jos jääkaappi on AES asennossa, eli ajon aikana 12V sähköllä, menee sille iso osa virrasta, riippuen tietenkin laturista (esim. 20A). Jääkaappihan kuluttaa reilut 10 ampeeria ja loput jää akun lataukseen/muuhun kulutukseen.

Eikö juuri tuo Schaudin boosteri hoida dc-dc laturin virkaa?
Hyvä että täällä aiheesta keskustellaan, koska noissa huoltoliikkeissäkin näköjään tietotaidon määrä vaihtelee kovasti. Minä kerran soitin eräälle asiantuntijalle kysyäkseni neuvoa, oli vastaus, "jos siinä palaa sininen valo, niin sitten se toimii, en osaa muuta sanoa". Valitettavaa on se, että meillä Suomessa ei ole kuin yksi/kaksi huoltoliikettä, joilla on oikeudet tehdä sekä hankkimani alustan (puhun nyt Hiivatista) että hankkimani asuinosan huoltotöitä. Hiivatin huoltomiehet eivät koske asunto-osaan eikä asunto-osan huoltomiehet alustaan... toki, jos takuut eivät ole voimassa voivat jonkun sulakkeen ehkä vaihtaa.

Timo Haapanen 08.01.2021 12:13

Kyllä hoitaa ja sille on paikka tuossa EBL-119 etupuolella Block 7. Jos siinä on jotain liitettynä Hannulla taitaa homma olla kunnossa.

@timppa


Nyt kirjoitin väärin. Block 7 kytketään se LAS 1218 lisälaturi verkkovirralle. Hannun EBL 119 ei sitä tarvitse koska laturissa on oikea latausasento AGM-akulle. Mutta tuon boosterin tarvitsee ellei sitä jo ole.
muokattu: 8.1.2021 14:10
Hannu Sankala 08.01.2021 15:31

Moi,
boosteria ei ole, seuraan tilannetta ja nyt uskon, että Fiatin laturi ylläpitää ja lataa akun 80 prosentin täytösasteeseen. Pidän jääkaappia automaatilla ja ajaessa siis Fiatin laturivirralla. Se ottanee 15A kuten vaunun jääkaappikin otti. Uskoisin, että Fiatin laturista liikenee asunnon puolelle kuitenkin selvästi tuon yli.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.