Ajoneuvon kokonaispainon laskeminen

SIPONEN SEPPO 08.01.2007 19:15

Osaisiko joku kertoa mitä matkailuauton omaan massaan lasketaan virallisesti mukaan tai mistä tuo tieto löytyisi?

AHONEN AULIS 08.01.2007 19:48

omamassa on ajoneuvon paino ajokunnossa.varapyörä,työkalut,öljyt,polttoaine mukana. ilman kuljettajaa

SUOKKO OIVA J M 08.01.2007 20:24

muistin varaisesti edelliseen lisäisin vielä: 1 kpl täysi kaasupullo, raikasvesisäiliö ja kemsan säiliö täynnä vettä. Saatan olla väärässäkin.

MELLANEN PEKKA 08.01.2007 20:36

Tietoa löytyy ajoneuvohallintokeskuksen sivuilta www.ake.fi Nopeasti selattuna niin sieltä löytyy , "omamassa lasketaan käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan" Ehkä www.finlex.fi löytyy hakemalla täsmällinen tieto.

JANHONEN MATTI 08.01.2007 20:46

Avaa sivu: www.ake.fi/ekoaketietoluettelo Sieltä ne määritteet löytyy

PALIN MATTI 08.01.2007 20:59

No ei menny kauan, kun kokonaismassan kysyjälle alettiin antaan ohjeita omamassan määrittämisestä..:-))

Kokonaismassa on yksinkertaisuudessaan vaakan näyttämä luku, kun kuormattu ajoneuvo ajetaan sille. Ei sitä tarvitse laskea.

No parhaiten asia tosiaankin selviää tuolta AKE:n sivuilta. Sieltä löytyy factatietoa.

SIPONEN SEPPO 08.01.2007 21:12

Pyydän anteeksi otsikon erheellisyyttä. Kysymyksestä ilmenee, että kysymys koski oman massan laskemista. Luin sen joskus ja se oli muistaakseni AKEn sivuilla, mutta en löydä sitä nyt. Ilmeisesti oma massa on auton paino + kuljettaja+vesisäiliö täynnä+polttonestesäiliö lähes täynnä+kaasusäiliö+vararengas?

SUOKKO OIVA J M 08.01.2007 21:16

Minulla on Matti nyt sellanen tunne et sie et lue kuin otsikot :) vai oliko niin että lukulasit jäi keittiön pöydälle...

NIITTYARO TAPANI 09.01.2007 07:35

Tässä yksi ainakin aikanaan virallinen näkemys tosin vuodelta 2001. Ei liene ainakaan paljoa muuttunut. Tiedot on kirjoiteltu kopiosta jonka olen saanut paikallisen katsastusaseman ystävälliseltä katsastusmieheltä kun aikoinaan tutkin asiaa. Direktiivien pykälät ovat kutakuinkin samat joten en niitä tähän enää sotke.

Vi 226 A ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista (2001 sivu 488) Ajoneuvon massojen laskenta:

Omamassa = ajokuntoisen ajoneuvon massa (in fahrbereitem Zustand)

i. Omalla massalla tarkoitetaan kuormaamattoman ajoneuvon massaa koreineen ja kytkentälaitteineen, siihen kuuluvat myös: ii. jäähdytysneste, iii. öljyt, iv. 90% täytetty polttoainesäiliö, v. 100% muista nesteistä kuin jätevedestä, vi. työkalut, vii. vararengas sekä viii. kuljettaja (75 kg). Matkailuajoneuvon omaan massaan luetaan lisäksi: i. 90% täytetyn juomavesisäiliön ja ii. kaasupullojen massa. Lähde: §25a 1.mom. (11.7.1997/671)

Vi 226 A ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista (2001 sivu 488)

Ilmoitettujen ja mitattujen massojen käyttö rekisteröinnissä:

Jos mitatut massat eivät poikkea enempää kuin 3% valmistajan vastaavalle samaa tyyppiä edustavalle ajoneuvolle ilmoittamista massoista, tai enempää kuin 5%, jos kyseessä on massaltaan enintään 3500 kg N1-, O1-, O2- tai M2-luokan ajoneuvo, käytetään massoja koskevia vaatimuksia tarkastettaessa valmistajan ajokuntoiselle ajoneuvolle ilmoittamia massoja ja niiden jakautumista akseleille. Muussa tapauksessa käytetään mitattuja massoja. Lähde: §25a 2.mom. (11.7.1997/671)

ps. kuskin paikka on ainoa jossa kohtuullinen ruhoni on aina ainoastaan 75 kg josta lain laatijalle suuri kiitos!

TENHUNEN KYÖSTI 09.01.2007 10:42

Näistä asioista on aina silloin tällöin käyty kiivastakin sananvääntöä näillä palstoilla. Olisikohan apua "Moottorilehdessä", 11/06, olleesta Eila Ollikaisen kirjoituksesta. Siinä on käsitelty varsin seikkaperäisesti tähän aihepiiriin liityviä asioita. Jos et löydä lehteä, niin kirjoitteleppa osoitteeseen: mootori@kynamies.fi.Niin, että eikun laskeskelemaan. Kuluuhan se aika sillä viisiinkin

TENHUNEN KYÖSTI 09.01.2007 10:47

Pääsipä pirulainen tuohon sähköpostiosoitteeseen lipsahtamaan seuraavaan lauseeseen tarkoitettu "niin". Soite on siis: moottori@kynamies.fi

PALIN MATTI 09.01.2007 10:57

Kyllä sulla Oiva ihan oikea tunne on. Niinhän tässä kävi. Puolustuksekseni sanoisin kuitenkin, että tuo otsikko, koska sen on präntätty lihavoituna, jää paremmin mieleen. Se on vaan tuon normaalin ihmisen (ja joskus minunkin) aivokopan sisäinen toiminta niin monimutkainen, että ensimmäisenä saatua informaatiota ei myöhempi siitä poikkeava tieto ihan vähällä kumoa. Siis kun luin näitä vastauksianne, siinteli mielessäni kirkkaana vain se aloittajan otsikko. Ei mikään muu! Olen kovin pahoillani tästä häslingistä ja lupaan hankkia sellaiset vasitut päätetyöskentelylasit. (Lasiin mahduttava vähintään 4 cl Bourbonia + jäät) :-))

JANHONEN MATTI 09.01.2007 15:13

Direktiivi 92/21 EG ja SFS 1642-2 näyttää tuovan omia määräyksiä tuohon ajoneuvon omamassa käsitteeseen. Mm. kaapelikela kuuluu nykyisin omaan massaan. Tarkastelin ajankuluksi matkailuautojen painoja ja tein sen havainnon, että matkailuautot ovat alkaneet "lihoa" samaan tapaan kun henkilöautotkin. Monien kokonaismassaltaan <3,5 ton. autojen omamassa on noussut yli kolmen tonnin jolloin kantavuus on vastaavasti pienentynyt. Pienimmät kantavuudet näyttää olevan vain 240-270 kg. Kun kantavuudesta lasketaan pois auton omaan massaan kuulumattomien tavaroiden kuten toisen kaapelikelan, vetokoukun, polkupyörien, markiisin, ruokien, astioiden, juomien, tv-laitteiden, lisälämmittimen, pöydän ja tuolien + muiden harrastusvälineiden painot niin kohta ei joillain autoilla pääse matkaan kun kuljettaja - kuljettajan painosta 75 kg lasketaan auton omaan massaan. Onneksi noista pienistä kokonaismassan ylityksistä ei ole lähdetty niuhottamaan sen enempi Suomessa kun muuallakaan Euroopassa.

HAAPANEN TIMO S 09.01.2007 17:44

Tästä oli hiljan juttua.Kaikkien meidän olis syytä katsastuksen yhteydessä(tai muulloin)punnita automme.

KORPPI SEPPO A J 09.01.2007 17:58

Lainaus Matilta "Onneksi noista pienistä kokonaismassan ylityksistä ei ole lähdetty niuhottamaan sen enempi Suomessa kun muuallakaan Euroopassa."

Tämä on mutua, mutta.... Jos olen ymmärtänyt, niin Saksassa on esitetty, että matkailuautojen kokonaispainoja nostettaisiin 4250 kg:aan. Eiköhän tämä johdu juuri autojen "lihomisesta" sekä siitä, että niihin painoihin on puututtu. Väliäkö sillä painolla olisi, jos sitä ei valvottaisi. Kesän ja reissujen odottamisiin.&:>)

PALIN MATTI 09.01.2007 21:59

Miksi muuten auton käyttäjän pitäisi tietää se tarkka omamassa? Itselleni ei ole vielä koskaan tullut vastaan sellainen tarve. Lähinnä joku auton rakentaja voisi, ja tuleekin olla kiinnostunut siitä, mutta tavallinen käyttäjä. Miksi? Tärkein tieto käyttäjälle on sen auton kokonaismassa matkailukunnossa. Se on se, minkä ylittämisestä saattaa liikennettä valvova poliisiviranomainen esittää rangaistusvaatimuksen. Se kokonaismassan suuruus selviää kivuttomasti näin:

Lastataan auto siihen kuntoon ja niillä varusteilla, mitä sen käyttäjä lomamatkallaan kohtuullisen välttämättömästi tarvitsee. Siis eväitä ja "Larseeneita" myöten. Ajetaan sitten lähimmälle ajoneuvovaakalle, joita löytyy katsastusasemilta, jätteenkäsittelylaitoksilta, jne. Todetaan punnituksen tulos ja tehdään sen perusteella tarvittavat johtopäätökset.

Jos punnittu omamassa on pienempi kuin rekisterikirjaan merkitty, on kaikki OK: Ei kun tienpäälle! Jos taas asia on toisinpäin, on laskettava paljonko oli lastattu ylipainoa ja vähennettävä vastaava määrä tavaroita priorisoiden niiden tarpeellisuus. Jos ylipaino on todella huomattava, on sillon hankittu kokonaan väärän kokoinen tai mallinen auto! Ja ei kun autokauppaan sopivampaa katselemaan...

Näin sen luulisi toimivan helpoiten. Eikä kukaan tuu kyseleen sitä omamassaa..:-))

JANHONEN MATTI 09.01.2007 22:35

Tarkoitit kaima varmaankin kohdassa " Jos punnittu omamassa..." kokonaismassaa. Omamassa käy helpoiten selville Rekisteriotteen teknisestä osasta kohdasta G ja kokonaismassan kohdasta F.2. Auton kantavuus taas on näiden lukujen erotus.

SUOKKO OIVA J M 09.01.2007 22:37

jos ihan tarkkoja ollaan niin kyllä pitäis tietää akselipainotkin. Pienen ylipainonhan saa sillä pois kun siirtää lähtöa päivällä tai parilla ja tyhjentää Larsenit. Akselipainoa voi taas tasata sillä että siirtää kaljakopan akselilta toiselle jos niin vähästä on painot kiinni. :))

JANHONEN MATTI 09.01.2007 22:42

Jos ei poistu tai ei kykene poistumaan autosta Larsenien tyhjennyksen aikana niin auton kokonaismassa pysyy samana.

MIKKONEN MATTI 10.01.2007 09:59

Vanhoissa vehkeissä rekisteriotteessa oleva kokonaispaino saattaa olla laskettu vanhojen kaavamaisten sääntöjen perusteella, vaikka auto teknisesti kantaisi koko sen kuorman, jonka alustan valmistama tehdas on alustalle ja akseleille merkinnyt tyyppikilpeen. Kumpikohan luku viimekädessä olisi se "oikea". Minulla taitaa olla kokonaismassa 3350 kg, vaikka Maxi Ducaton kilvessä on 3500 kg ja sen mukaiset akselipainot.

JANHONEN MATTI 10.01.2007 11:20

Jos en nyt ole ihan väärin ymmärtänyt niin uutta autoa rekisteröitäessä rekisteriotteesen tulevat tiedot tulevat tyyppirekisteriotteesta. Typpirekisteriotteen tiedot taas tulee ajoneuvon valmistajalta. Tätä vartenhan se koko tyyppikatsastusmenettely on olemassa ettei jokaista uutta autoa tarvitse rekisteröitäessä mitata ja punnita erikseen. Kysyt mikä olisi se "oikea"? Oletan, että jos asiaa tarvitsee tulkita (esim. poliisi) niin pällimmäiseksi jää ajoneuvon rekisteriotteeseen merkityt tietot. Oikaiskaa jos olen väärässä.

PALIN MATTI 10.01.2007 12:17

Juuri näin kaima. Tietysti tarkoitin punnittua kokonaismassaa. Tässä sydeemissä vaan ei pääse korjailemaan näitä virheitään jälkeenpäin. Kiitokset huomautuksesta.

PALIN MATTI 10.01.2007 12:25

Ajoneuvo on rekisteröity sille kokonaismassalle, mikä on präntätty rekisteröintitodistukseen. Tämä merkitty lukema on se, mihin poliisisetä tienpäällä punnitessaan vertaa saamaansa tulosta. On aivan yks hailee, mille painoille auto on suunniteltu. Rekisteröintitodistukseen merkitty kokonaismassa on se, mikä merkitsee tässä tapauksessa. On tietysti mahdollista yrittää muutoskatsastaa auto korkeammallekin kokonaismassalle. Jokin tekijä on tyyppikatsastuksessa joka tapauksessa tullut eteen, että kokonaismassa on jäänyt noinkin pieneksi. Selviää varmaan kysymällä katsastuskonttorilta.

MIKKONEN MATTI 10.01.2007 13:22

No, minun ajatukseni lähti siitä, että jos se rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa tulisi vaikka siitä vanhasta kaavasta, jossa olivat suunnilleen nuo nykyäänkin omamassaan vaikuttavat seikat ja sitten lisäksi 75 kg jokaista rekisteröityä istumapaikkaa kohti ja ja jokaiselle henkilölle 10 kg matkatavaroita ja lisäksi jokunen kymmenkilo tavarapainoa alkavaa pituusmetriä kohti. Noin muistinvaraiseti ja tietäähän sen 55 v:n muistin. Tämmöinen höpötys on siis jo kumottu, joten hullua, jos sen perusteella tuomitaan. Ja luulisin koskevan vain niitä, joilla kantavuutta jää vielä kahdeksan matkustajan tarpeen jälkeen yli. Tämä olikin tarkoitettu sivujuonteeksi painokeskusteluun näin sadepäivän ratoksi. Tipaton tammikuu ei toteudu Kuopiossa.

JUVONEN ERKKI 11.01.2007 12:39

Kyllä se on punnittava eli tuontiauto punnitaan mahdollisimman pienillä aikuilla ja kaasupullolla. Vetokoukku ja vararengas ei ole pakollinen.Eihän WC:ssä ole vettä ennenkuin se sinne lasketaan. Mistä se sinne tulee? Säiliöstä. Eli kuski 75k, vesi 100k, lö 50k, kaasu 3k. Kysymyksessä on istuinpaikkojen maksimointi. Katsastuksen jälkeen laitetaan tarvittavat vermeet paikoilleen eli riittävän suuret akut ym.

LYLYOJA SEPPO 13.01.2007 00:04

Matti: DEMENSSIÄ,DEMENSSIÄ.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.