Ajo-ominaisuudet

SALOMAA MAUNO 05.04.2006 06:40

Voitteko kokeneemmat kertoa kitkarenkaiden käytöstä kesällä, vai onko kesärenkailla ajaminen vakaampaa. Alla olevien kitkojen kuluneisuus ei enää vastaa talvikeleihin. As.auto: Karman MB alustalla.

HALTTUNEN TEUVO 27.06.2010 09:40

Eräässä m- autossa on takana melko kuluneet Michelin Camping- renkaat ja edessä uudet Michelin Agilakset. Onko kelpoyhdistelmä?

LAINE RAIMO 27.06.2010 10:51

Ei ole kelpo yhdistelmä, koska kaikki rengasasiantuntijat ja kouluttajat sanovat, että taakse pitää aina laittaa ne paremmat ja pitävämmät renkaat?

JANHONEN MATTI 27.06.2010 15:12

Mijinkähän tuokin asiantuntijaväite perustuu?

Otetaan esimerkiksi vaikka keli jossa on uhka joutua vesiliirtoon. Kumpi kahdesta samanlaisesta etuvetoisesta matkailuautosta nousee ensin vesiliirtoon. Sekö jolla on uuden renkaat edessä "auraamassa" vettä vai se jolla on kuluneet vettä "syömättömät" renkaat edessä ja uudet renkaat takana.

Tai vaikkapa suora jarrutus märällä tiellä em. rengasvarustuksella, jossa on ABL keventämässä jarruvoimaa takana ja ABS estämässä pyörän lukkiutumisen.

Kuivalla kelillä ajettaessa asiasta kannata edes puhua, koska kuluneemmat renkaat - kunhan ei jumalattoman vanhoja ole - pitää paremmin kun ihkauudet. Tuskin ne formuloihinkaan ihan piruuttaan niitä silosia (ja pehmosia) laittaa kun pitoa tarvitaan.

PALIN MATTI 27.06.2010 17:50

Tuo Raimon ohje on kyllä jostain 50-luvulta, kun autoissa ei ollut muuta kuin takaveto, jarrut ja ratti. Nyt eletään ihan eri tekniikan parissa.

HALTTUNEN TEUVO 27.06.2010 18:30

Tärkeää lienee ettei etuvetoisen takapää liirrä ensin, etupään liirto ilmenee moottorin hurahduksena (koettu henkilöautolla) eikä auto heti menetä suuntaansa. Takapään irrotessa on tilanne suunnan suhteen vaikeampi.

Takavetoisessa saisi takapää irrota ensin.

AHJOS TIMO 27.06.2010 19:37

Raimon mainitseman ohjeen ymmärtämistä helpottaa seuraava kärjistetty esimerkki: Kuvittele, että nelipyöräinen matkailuauto tulee suoralla tiellä mäkeä alas ja jarruttaa. a) Jos takarenkaat pitävät paremmin kuin eturenkaat: Auto pysyy suunnassa ja pysähtyy turvallisesti. b) Jos takarenkaat pitävät huonommin kuin eturenkaat: Etupää hidastaa, mutta peräpää pyrkii jatkamaan matkaansa. Auto kääntyy poikittain vastaantulijoiden eteen. Siis: Paremmin pitävät renkaat taakse.

PALIN MATTI 27.06.2010 20:01

Juuri näin oli 50-luvulla, kun ei ollut kuormaa tuntevia ja lukkiutumattomia jarrujärjestelmiä ajonvakautusjärjestelmistä puhumattakaan.

Joka tapauksessa parasta on, että auton kaikissa kulmissa on yhtäpitävät renkaat.

LAINE RAIMO 27.06.2010 21:30

Asiantuntijalausunto perustuu esimerkiksi ADAC:n ja Michelinin tekemään tutkimukseen, joka on nähtävänä Liikenneturvan sivulla: http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/auton_renkaat/paremmat_renkaat.php . Niin tiedoksi kaikille epäilijöille, että kyllä minäkin laitan etuvetoiseen matkailuautooni aina paremmat renkaat eteen, koska vähän ajan kuluttua ne on tasaveroisia. Kuluuhan ne vetoakselin renkaat todella paljon nopeammin. Mutta asiantuntijoiden tutkimukset siis näyttävät toista?

AHJOS TIMO 27.06.2010 21:55

No tässä on ADAC:in vuonna 2002 teettämä testi, jossa "Paremmat taakse" voitti pistein 38-12: http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvalaitteet/auton_renkaat/paremmat_renkaat.php

Tuskin kannattaa luottaa siihen, että jokin moderni järjestelmä kumoaa fysiikan lait. Onhan siitäkin ollut kirjoituksia, että esim. takajousituksen muutos voi mitätöidä kuormaa tuntevan jarrujärjestelmän toiminnan.

AHJOS TIMO 27.06.2010 21:59

Poistaisin tuon oman viestini, jos se olisi mahdollista. Vasta sen lähetettyäni näin, että Raimo oli jo lähettänyt saman linkin.

JANHONEN MATTI 27.06.2010 22:23

Tässä ymmärtääkseni puhutaan nyt matkailuautoista ja niiden käyttäytymisestä. Kyllä minä ainakin haluaisin tietää millä autoilla tuo testi on ko. tehty, millä renkastyypeillä, minkä levyisillä renkailla, missä olosuhteissa jne. Ei edelleenkään vakuuta.

Mitä taas ABL venttiilin toimintaan tulee niin totta kai sen toiminta häiriytyy jos sitä lisäjousilla "harhautetaan" säätämään takajarrujen jarruvoimaa niin kuin auto olisi lähes tai täysin kuormittamaton. Nykysuuntaus on menossa siihen, että ABL:stäkin ollaan kevyen kaluston osalta luopumassa - näkyy mm. katsastajan ohjeissa - kun ABS ja ajonvakausjärjestelmät tekee sen tarpettomaksi.

Osa näistä rengastehtaiden mainostamista renkaiden vesiliirtoominaisuuksista on täyttä sontaa ja ovat omiaan harhauttamaan ihmisiä siihen uskoon, että vesiliirron vaara on vain kuluneilla renkailla ajavien ongelma. Kun tiellä on tarpeeksi paljon vettä niin siihen auttaa vain nopeuden alentaminen.

VALTONEN MARTTI 27.06.2010 22:59

Niin hyvä osuma nuo peräkkäiset samat linkit,että kannattaa poikien pitää lotot voimassa.

ASIKAINEN MATTI 29.06.2010 13:25

Ja muistetaanpa vielä nämä uudet alustat, joissa raideleveys takana on parikymmentä senttiä suurempi kuin edessä.Näissä takarenkaat kulkevat eturenkaan syrjäyttämän vesikerroksen päällä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.