- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Ajanko varovasti suoraan Fiat-huoltoon,vai saanko apua muualta?
Ajanko varovasti suoraan Fiat-huoltoon,vai saanko apua muualta?
Autoni mittaritauluun jää palamaan polttoainejärjestelmän varoitusvalo ajon ajaksi.Se punainen suuttimen näköinen. Myös hehkun merkkivalo saattaa syttyä käynnissä ollessa. Palaa hetken aikaa ja sammuu sitten. Auto on Fiat Ducato 2.8JDT. Vuosimalli 2002.Ajettu 75000 km.
En tiedä mikä vika sulla (siis autossasi) on mutta... Meillä on sama auto ja nyt jo toisena kesänä syttyi kyseinen polttoainejärjestelmän valo. Viime vuonna emme heti huomanneet mitään vikaa mikä aiheuttaisi valon syttymisen. Auto kulki kuin unelma kunnes yritimme ylittää Alpit pikkutietä ja silloin hyytyi. Kone kuumeni. Konehuoneesta löytyi kaksi palanutta sulaketta 60A ja 40A. Niitä ei saa oikein mistään. Moottorin tuuletin ei toiminut ilman niitä. Tänävuonna sama juttu. Nyt oli varasulakkeet mukana mutta merkkivalo jää silti palamaan, sen saa Fiatin huoltomies sammumaan. Yhteisenä tekijänä on ollut rankka tie ja kuuma ilma, ilmastointi päällä.
Tätä olisinkin kysynyt tällä palstalla muilta. Onko jollain toisella palanut kyseiset sulakkeet? Fiatin huollossa sanoivat ettei koskaan kellään. Vaikea tehdä asialle muuta kuin ottaa riittävästi sulakkeita matkaan mukaan, mutta se valo jää palamaan eikä varottele muista ongelmista.
Onko sulla ilmastointi ja kun sen nyt laittaa päälle niin "pätkiikö" se? Meillä se pätki silloin. Hehkun valo ei meillä syttynyt. Pikahuollossa ne kiinnittää "tietsikan" johdon autoon ja siitä selviää kaikki, suosittelen.
Hannu
Pari kertaa on käynyt samoin, moottorin hälytysvalo on alkanut palamaan. Auto tuntui muuten toimivan normaalisti ainoastaan ilmastointi ei käynnistynyt. Eka kerta tuli juuri kun laskeuduimme Pyreneiltä Ranskaan.
Sain Suomesta kiinni yhden huoltokaverin joka sanoi autolla voitavan ajaa jos se toimii muutoin. Koska mösjöiden kieli ei oikein ole hallussa päätin tulla kohti kotia niin kauas kuin auto pelaa.
Kestihän se kotiin asti ja täällä ensimmäinen korjaamo yritti (merkki sellainen) selvittää vikaa tietokoneellaan, vikailmoituksia oli kymmenkunta ja kaikki vallan omituisia kuten esim. "polttoaineen lämpötila liian korkea ruiskutuspumpun kolmasvaihe on kytketty pois pelistä" jne.
Siinä sitten kolmeen ja välillä neljäänkin mieheen ihmettelimme pari tuntia vaan vikaa ei löytynyt.
Seuraavaksi tilasin ajan parjatusta Delta-autosta. Tietokone antoi samat viat ja huoltomies kokemuksen antamalla rintaäänellä sanoi: jaaha taas on proppu ynnä huohottimen lämmitin sökönä.
Huohottimen lisälämmitin (kulutustavaraa) on jostain syystä otettu ilman omaa sulaketta samasta sulakkeesta useiden mittausten ja ohjausten kanssa ja huohottimen lämmittimenvastus on kovin lyhytikäistä mallia. Sain autoni maaliskuun 2002 alussa ja nyt on sama vastus polttanut sen propun jo kaksi kertaa.
Voihan se vika muukin olla vaan tarkastapa se vastus ja sulake. Tämä sulake ainakin minun autossani sijaitsee konepellin alla keskellä autoa heti tuulilasin alla olevan mustan muovikannen alla hieman hankalassa paikassa. Syksyllä tarvinnet taas uuden vastuksenkin jos autosi on talvikäytössä.
Aika usein merkkikorjaamoilta saa vastauksen, että "aja vaan, jos auto muuten toimii". Näin minullekin kävi, kun polttoainejärjestelmä merkkivalopaloi. Ei pitänyt olla mitään suurempaa vikaa. No ei ollut sen suurempaa kuin, että jakohihna oli hypännyt yli 5 pykälää. Onneksi ei tullut suurempia vaurioita. Toinen muisto on henkilöauton vilkkuvasta öljyvalosta parikymmentä vuotta sitten. Silloinhan öljyvalot vilkkuivat joka kaarteessa. No, tässä tapauksessa syy oli se, että öljyn sekaan oli päässyt vettä, joka oli jäätynyt öljynsuodattimeen ja esti öljyn kierron. Arvattavin seurauksin.
Tuskin saat apua muualta, kuin sellaisesta huollosta, jolta löytyy sopiva ohjelma tietokoneelta analysoimaan Fiuden vikakoodit. Lisäksi tarvitaan "suomennokset" kyseisille numerokoodeille eli mahdolliset vikakohteet. Vieläkään ei ole 100% varmaa, löytyykö oikea vikakohde laakista. Niitä oireiden aiheuttajia kun voi olla helposti kymmenkunta! Miulla oli 2.8 jtd:ssä hieman samanlaisia pulmia, ruiskuvalo syttyi, lisäksi tyhjäkäynti saattoi soutaa 850-2000 kierroksen välillä. Toisella kertaa valon sytyttyä moottorinohjausjärjestelmä löi tehot alas ja mentiin matelemalla. Diagnoosiksi tietokone väitti sähköisen kaasun potentiometri- vikaa. Kaksi uutta pedaalisydeemiä vaihdettiin takuuseen, kunnes asentaja keksi juottaa pedaalille menevät piuhat yhteen poistaen näin yhden liittimen. Asia korjaantui.En tiedä, onko siulla muita oireita, kuin tuo palava ruiskun varoitusvalo, mutta kehoitan viemään auton Deltaan testeriin. Ei se auto todennäköisesti siitä ajamisesta enempää rikkoudu. Toin nimittäin nykyisen 3 litrasen multijetjn Italiasta Alppien yli Suomeen auton välillä sammuessa ja ruiskuvalon jäädessä palamaan.Tähän uusimpaan vaihdettiin korkeapaineruiskupumppu ja nyt on toistaiseksi pelittänyt!Pitää koputtaa puuta! Diagnoosi antoi viaksi korkeapainejärjestelmän ja kehoitti tarkastamaan noin kymmenen eri kohdetta. Ajaminen on vaarallista vain, jos on erehtynyt tankkaamaan bensaa, mutta senhän tiedät itse paremmin. Jos onnistut viemään autosi korjaamolle varotusvalon palaessa, niin vian paikallistaminen saattaa kuulemma olla helpompaa kuin silloin, kun vikaa etsitään muistista. Terveisin Esa
Minulla oli samaa vikaa, mutta se valo paloi vain ajoittain. Alkuun silloin tällöin, pikkuhiljaa alkoi lisääntyä ja samalla vaivata; veto hävisi samalla kun valo syttyi. Vähän aikaa kun vedätti kaasupoljin lattiassa niin veto palasi. Vakionopeussäätimellä ajaessa huomasi vain pienen nykäyksen ja valon syttymisen. Eli ajaa voi, mutta joskus se teki myös sen että jätti kierrokset päälle kun kaasua polkaisi. Kaksi kertaa kävin diagnoosissa, ensimmäisellä kerralla arpoi moottorin ohjausyksikön vialliseksi, toisella kerralla kaasupolkimen jonka sitten vaihdoinkin. Vika korjaantui ja samalla kulutus laski litran sadalla kilometrillä. Asentaja epäili myös huonoa johtoliitosta moottorinohjausyksikössä, en ole tutkinut asiaa.
Tällaiset oireet (käy vain kolmella tai kahdella sylinterillä) aiheuttaa huono kontakti yhdessä tai useammassakin polttoainesuuttimen pistokkeessa. Siis siellä venttiilikopan pikkuluukun alla. Yleensä suosittelevat johtosarjan vaihtoa, mutta osaavissa käsissä väljät liittimet kyllä pystytään korjaamaankin.
Tapanilta tiedustelen että minkä kokoinen sulake se palaa? Minun autossa on se vastus ilmeisesti rikki. Sulake 15 A. Ne isommat sulakkeet (40 ja 60 )ovat ehjiä. Irroitin vastuksen ja sulake ei pala enää. Mutta suuttimen merkkivalo ei häviä kuin hetkeksi ja syttyy sitten uudelleen.
Kiitokset hyvistä vinkeistä kaikille vastanneille. Tällä kertaa vika oli siinä huohottimen lämmitysvastuksessa.Se poltti sitä Tapanin mainitsemaa sulaketta.Lämmitysvastus vaihdettu ja uusi sulake kestää.Työt teki paikallinen autosähkö liike,joka myös poisti häiriövalon.Tekee muuten samat työt kuin Fiat-korjaamo ,mutta ei pysty purkamaan ajonestosysteemiä. Hyvää syksykesän jatkoa pelittävillä vehkeillä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.