Agrekaatin käyttö matkailuautossa

Seppo Klemetti 17.08.2024 17:36

Tulikohan agrekaatin käytössä rahaa maksava moka. Yleensä olen käynnistänyt laitteen ja sitten pistänyt vasta pistokkeen paikolleen. Nyt vetäsin käyntiin kun pistoke oli agrekaatissa kiinni. Jääkaappi kaasuasennossa ei sytytä enää. Ei kuulu sitä sytkärin naputusta. Led valo vilkkuu kiivaassa tahdissa häiriötä.(onko se kaasuntulohäiriö) Se valohan sitten palaa jatkuvasti kun kaappi toimii kaasulla. Samoin oven päällä olevassa taulussa keinukytkin ei sammuta virtaa vaan merkkivalo palaa jatkuvasti kuten myös vilkkuvalo jääkaapissa. Sähkökeskuksesta kyllä kuuluu napsaus eli jokin herätevirta kulkee sinne kun keinukytkintä painelee off/on asentoon. Keskuksessa on myös keinukytkin on/off mutta sekään ei sammuta siitä ohjaustaulusta valoa eikä kaapistakaan. Ei vaikka ottaa jääkaapin sulakkeenkin irti. Siinä taulussa on sellainen piirikortti kun otin sen irti. Normaalisähköllä kyllä jääkaappi pelaa, kuten valot ja pistorasioihin tulee virta. Sulakkeet on myös ehjät. Niin keskuksessa kuin hupiakun kyljessä. Eli kysymys kuuluu, voiko tämmöinen käynnistystapa rikkoa asuin osan sähkökeskuksen/ piirikortin. Tuleva sähkö agrekaatista voi olla vissiin alijännitteinen sekunnin pari alussa. Liekö sitten sähkötaulussa mitään kuittausnappia, jos se on "häiriintynyt" hommassa. Kunnostetut keskukset näyttäsi maksavan 400-500 euroa, jos se on menny rikki.( jos sattuu liikkeessä olemaan samaa tyyppiä aina saatavilla)Uutta kauppaavat tonnin tietämille. Piirikortista en tiedä vielä mitä maksaa.

Seppo Suomi 17.08.2024 20:08

Asiasta en mitään ymmärrä mutta irrottaisin hupi ja ajoakun navat joksikin aikaan. Ei maksa mitään mutta tulihan yritettyä.
Tietokoneessakin auttaa kun kaikki virrat pois ja kiertää koneen kolme kertaa ympäri ja pistää taas virrat päälle.

Kari Pykälä 17.08.2024 22:28

Yleensä kun genun käynnistää menee jonkin aikaa (sekuntteja) kun jännite ja taajuus vakavoituu. Veikkaukseni kuorman kiinni oleessa käynnistyshetkellä genu menee ylijännitteelle ja mahdollisesti alitaajuudelle. Uskon että laadukkaissa genuissa(honda mitsu) tämä on estetty, virta ei kulje ennenkuin se stabiili. Tämä on olettamus ei varma tieto. Itselläni on wameta genu jonka voi kaukokäynnistää. Itse olen kuitenkin kuorman ottanut perään vasta käynnistyksen jälkeen kun jännite ja taajuus on vakaat. Wametaa kauko ohjataan appin kautta josta nuo tiedot näkyy esim kännykän näytöllä.

Seppo Klemetti 18.08.2024 17:44

Piti omin neuvoin vähän katella tänään autoa. Ensiviikolla korjaamolle vienti. Mutta sen huomasin ,että ei akkujen irtikäyttö auttanut. Ja vaikka otin hupiakun kengät irti, ei taulun valot sammunu. Kuten ei led valo jääkaapistakaan. Eli otti virtaa auton akusta. Ja näin kait ei pitäsi pystyä tapahtumaan. Kun autonkin akun irrotti valot tietenkin sammui. Auton laturin virtahan kiertää hupiakulle keskuksen kautta. Ja onko sitten keskuksessa se joku "takaiskuventtiili" että kopan virtalaitteet ei pysty tyhjentämään autonakkua.
Jokuhan komponentti siis jossakin on rikki. No kaitpa tuohon vaivaan vika ensi viikolla löytyy.

Eero Bruun 18.08.2024 18:25

En tiedä liittyykö tämä siihen ettei autoa saa käynnistää, jos verkkovirtajohto on seinässä?. Menee helposti auton ebl sähkökeskus rikki.

Seppo Klemetti 29.08.2024 08:02

Viat korjautettu. Jääkaapin säädin oli rikkoutunut, hintalappu 300 euroa töineen, sähkökeskuksen releitä oli pari kärähtänyt, onneksi piirilevyt ehjät, 120 euroa. Onneksi Kajaanista löytyy korjaaja joka on näitä korjannut.
Mutta sitten kun pistin keskuksen paikoilleen, edelleenkin syke meinasi nousta. Sama vika jatkuu. Ohjaustaulun valot ei sammu, virta tulee taululle" suoraan" auton akusta vaikka hupiakun ottaa irti. Aikani sitä ihmettelin ja pistin hupiakun kiinni. Siinä pähkäillessä sitten tuli ajatus, että käytetäänpä autoa käynnissä. Ja ihmeet ei ole ohi. Vika hävisi ja pelaa kuin ennenkin. Siispä vaatiko se korjaus jonkinlaisen " kuittauksen" autolta. Liekö se jokin kapistus itse autossa, joka säätelee virran syöttöä auton akusta keskukselle. Kukapa tietäsi?

Eero Bruun 29.08.2024 20:58

Fiat Ducato ei lakkaa yllättämästä. Viat korjaantuu joskus itsestään. Nyt olisi arkisempi korjaus edessä. Toinen ajovaloumpio pitää vaihtaa. Mieluummin molemmat jos ei ole kallis. Hinnat vaihtelee netissä. En tiedä mistä löytyy se oikea kohtuuhintainen?

Jukka Pietilä 30.08.2024 05:05

Esimerkiksi https://aeromotors.fi/kataloog/fiat/ducato-umpikori-244/2-8-jtd/kori/ajovalo-umpio?of=m4894;t16651;s11757

Terveisin Jukka

Timo Haapanen 30.08.2024 08:33

On erittäin helppo vaihtaa. Kaksi ruuvia selkeillä paikoilla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.