Agregaatin käyttö
Pasi Peippo
22.03.2018 12:19
Tervehdys.
Onko kokemuksia agregaatin käyttötarpeesta talviaikaan. Ollaan reissuun lähdössä ja tarkoitus olla useampiakin päiviä putkeen "puskissa". Montako tuntia noin lataustarve/päivä että lämmitys/muut systeemit toimivat?
Paljonko bensan kulutus/päivä tai tunti? Agrena Hondan suurempi malli...
-Pasi
Lämmittimenä Truman 6000 säköpatruunallinen malli, iso jääkaappi ja pakastelokero.
Tuplapohja Eura alkovimalli.
muokattu: 27.3.2018 06:19
Tauno Suominen
22.03.2018 13:33
Uskoisin, että virrankulutus keskimäärin Truma mukaanlukien pysyy 2A:n luokassa. Vuorokaudessa menee silloin 48 Ah. Sitten kaikki riippuu siitä, paljonko akkukapasiteettia on. Myös tuo agregaatilla lataamisen nopeus riippuu akkukapasiteetista. Latausvirta ampeereina voi olla n. 10 % akkujen amppeerituntimäärästä.
Jos mukana on esim. 150 Ah akkukapasiteettia, arvioisin, että alle 3 tuntia riittää. Kulutuksen pitäisi Hondalla olla alle puolen litran tunnissa. Vuorokaudessa menisi noin 1,5 litraa bensaa.
Kannattaa kuitenkin tarkistaa laskelmat ja kokeilla hommaa kotipihassa ennen lähtöä. Siitähän se parhaiten selviää.
Pasi Peippo
22.03.2018 19:37
Ok. Eli karkeasti 2 l/vrk ja 3-4h latausta. Akkuina on 120 ah hupi sekä startti.
-Pasi
Matti Janhonen
23.03.2018 10:34
Jos ostat, niin osta niin hiljainen kun mahdollista.
Viime vuoden marraskuun pakkasessa yövyin Trierissä McDonaldsin edessä parkkipaikalla. jossa oli useita muitakin m-autoja ihan oikein välein yöpymässä.
Kahdesta autosta nostivat illalla aggregaatin puputtamaan siihen autojen viereen.
Ei helvetti, lähtöhän sitä tuli. Onneksi oli kenttää mihin väistää.
Juhani Backman
24.03.2018 12:00
Täytyykö sitä tunkea ahtaaseen parkkipaikkaan on maailmassa paikkoja muuallakin , ei kukaan voi viihtyä parkkiksella jossa ollaan ilman turvavälejä joka on jopa vaarallista .
Matti Janhonen
24.03.2018 13:04
Eikös näytäkin kyseinen paikka ahtaalta?
https://www.google.fi/maps/@49.739545,6.624487,391m/data=!3m1!1e3
Stellplatz on kuvan vasemmassa kulmalla aivan McDonaldsin vieressä (vesityshuolto toimii ) ja toinen stellplatz Treviris kuvan oikeassa ylälaidassa aivan Mosel-joen rannassa.
Jos illalla tulen ja aamulla lähden, tietäen illalla meneväni campingille (Koblenz) niin mihin siinä mitään muuta tarvitaan kun tasainen parkkipaikkaa.
Toivo Koistinen
24.03.2018 16:59
Hankala yhtälö. Nuo sellerplatsithan jos oikeen ymmärrän ovat vapaasti täytettäviä alueita ilman alueen ohjaavaa paikajakoa, kuten puskaparkissa.
Jos ei ole paikkaa missä on mahdollisimman kaukana toisista, ja on pakko käyttää jotain voimakonetta, jota sähkö riittää, niin miten sen tekee.
Oma auton kone pitää ääntä, ja samoin nelitahti agrekaatti. Kumpi lie hiljaisempi. Hondaa hiljaisempaa ei taida olla kun vetypolttokenno agrekaaatti
On hyvä ottaa toiset huomioon leiriytyessä, mutta tahtoo vain olla, että ääntä syntyy, kuten meilläkin se liukuoven raskas hurina, ja helvetillinen pamaus.
Toisaalta jos noihin menee, niin pitänee hyväksyä nuo välttämättömät äänet.
TP
Matti Janhonen
24.03.2018 19:09
Ei stellplatzeilla eletä kun elopellossa.
Käytännössä niissä on samat käyttäytymissäännöt kun camping-alueillakin, myöhäistä alueelle tulemista ja aikaista poistumista lukuun ottamatta.
P-alueet on asia erikseen, mutta kyllä niissäkin järjen käyttö on sallittua ja toisten karavaanarien huomioiminen kuuluu hyviin tapoihin
Stellplatzeilla autojen sijoittamista ja välimatkoja ohjataan rakenneratkaisuilla josta alla olevasta linkistä avautuu yksi esimerkki parhaasta päästä.
https://www.promobil.de/stellplatz/vorstellung/stellplatz-des-jahres-2018-4-kategorien-top-10/
Aggregaatin käytöllä näillä alueilla ei ole järkeä, kun 10 A sähköä saa tolpasta eurolla kilowatin ja jos tarvitsee lisää niin euroilla se onnistuu.
Kuvia (42 ( selaamalla saa aika hyvän kuvan siitä miten asiat stellplatzeilla on järjestetty.
muokattu: 24.3.2018 19:12
Juhani Backman
24.03.2018 20:27
Tottahan toki se roikkuu kuka sattuu naapuriksi saapumaan jos olet ekana saapunut paikalla niin et voi rutista jos on agrekaatin käyttö sallittua sit on vaan pakko tyytyä kohtaloon tai lehteä lipettiin .
Matti Janhonen
24.03.2018 20:55
Ei stellplatzilla voi ulkona kovaäänistä aggregaattia käyttää.
Auton tyhjäkäyntikin ehdottomasti kielletty ja jos olet saksalaisella stellplatzilla niin takaan että huomauttelijoita riittää.
Noissa isoissa m-autoissa jossa aggregaatti on autossa omassa sisätilassa ja aggregaatilla on oma pakoputki käyntiääni ei juurikaan kuulu.
Toivo Koistinen
25.03.2018 08:30
Niin. Sehän on tämäkin harrastus enempi yhteinen puuha, ja kun porukkaa kokoontuu yhteen alueeseen, niin eihän sitä jokainen hoksaa mistä toinen hermostuu.
Pitäisi vaan osata molemmin puolin ottaa asiat, että tämä on vain harrastus, ja ei repiä ihokasta jokaisesta pikku risauksesta.
Säännöt ovat hyvät, ja niitä noudattelemalla selviää.
TP
Jällähti päähän kysymys. Onko Euroopassa vai Suomessa porukka kärkkäämpi ottamaan kaverin virheeseen kantaa, ja millä tavalla asian ilmaisevat. Että kummassa huomautetaan ennen lyömistä
muokattu: 25.3.2018 08:33
Tauno Suominen
25.03.2018 09:44
Tuskin stellplazilla olija muutoinkaan agregaattia paljon tarvitsee. Jos sinne illalla ajosta tullaan ja aamulla lähdetään eteenpäin, akut ovat melko hyvässä latingissa.
Ketjun aloittajalla lienee kysymys vähän toisenlaisesta puskaparkkeeraamisesta, jossa ollaan hieman pidempään samassa paikassa.
Matti Janhonen
25.03.2018 11:44
Enpä osaa sano noista huomautusherkkyyseroista.
Campingilla on omat säännöt ja tulijat tuo oman kulttuurinsa ja joskus ne joutuu ristiriitaan, ja yleensä silloin kun läträtään viinan kanssa. Sen olen ollut panevinani merkille, että alueen pitäjien puuttumiskynnys on usein korkeampi kun maksavien asiakkaiden ja siitä kyllä seuraa jatkuessaan asiakaskato.
Promobil teki muistaakseni viime vuonna aika laajalla otannalla kyselyn karavaanarien keskuudessa siitä mitä he arvostavat alueella eniten.
Ykköseksi nousi alueen rauhallisuus ja turvallisuus, toisena oli sisä- ja ulkotilojen siisteys ja vasta kolmantena hinta.
Pari kertaa olen itse joutunut huomauttamaan kun vielä hiljaisuusajan jälkeen on ulkona kovaäänisesti ryypiskelty, jolloin huonokuuloisuus tuppaa porukassa lisääntymään ja ääni sen kun kovenee.
Muutama vuosi sitten vireisenä autona Inarin campingilla venäläinen seurue joka liikkui Norjan rekisterissä olevalla m-autolla, ja joka ei ymmärtänyt hiljaisuudesta mitään.
Heille riitti kun kävin heiltä puolenyön aikaan kysymässä , että izvinite tiedättekö mitä kello on.
Mutta on niitä fiksujakin "häiritsijöitä". Muutama vuosi sitten Gardalla oli lähinaapurina Itävaltalainen ja saksalainen seurue. He olivat ajaneet autot ovet vastakkain ja olivat autojensa väliin rakentaneet oikein juhlimispaikan.
Olimme itse syömässä auton vieressä ulkona kun itävaltaismies tuli kantaen meille tarjottimella kahta hienoa drink´ä ja kertoi, että he viettävät syntymäpäiviä ja siitä voi tulla häiriötä kun he laulavat ja soittavat kitaraa mutta lopettavat kyllä kun hiljaisuusaika tulee. Tosiasiassa heistä ei ollut häiriötä ja se mies oli tosi hyvä laulaja ja kitaransoittaja. Asioita voi hoitaa niin monella tavalla.
Pasi Peippo
26.03.2018 21:34
Joo, kotimaan matkailusta kyse ja pohjois norjasta ens viikolla. Ja talvisista olosuhteista ainakin tänä keväänä...tänä aamuna parikymmentä pakkasta. Agrea ei vielä tarvii kun päivällä ollaan liikenteessä...
-Pasi
Matti Janhonen
26.03.2018 22:03
Jos on jossain yksin tai välimatkaa on tarpeeksi niin mikä estää käyttämästä.
Ennen oli sellainenkin yhdistys kun "Huomaavaiset tupakoitsijat!"
Voisihan sitä olla huomaavaiset aggregaatin käyttäjätkin,
Toivo Koistinen
27.03.2018 06:19
Ei kotimaassa, ja Norjassa akregaatista haittaa ole talvisin. Levähdys alueella sen käyttöä ei rajoiteta, koska siellä myös raskas liikenne lepäilee, ja heillä usein murisee niide kaappien jäähdytys kompurat, ja niissä on raskas se käynti.
Nihin verratuna hondan käynti on hyrinää, ja levähdys alue on jokaisen käytössä lepäämisen ei leiriytymiseen
leirialueila taas on saatavana tolppasähkö, ja niissä on ylensä tilaa asia hoitaa toisia häirimättä jos on pakko käyttää, ettei saa sitä tolppavirtaa.
Pohjois Norjassa ei talvisin pidetä levähdys alueita auki lumesta muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Eikähän sitä hyrisijää tarvi kun iltatoimien aikana, kun sähkölaitteita käytetään. Akku jos on kunnossa, niin yösydämmen se riitää, ja aamullahan kuudelta armeijassakin hiljaisuus päätyi.
Kyllä sitä hyrisijää kuntelee ennemin, kun epävireistä juomalaulua, ja perheen sisäisiä " siitä johtuvia kotimaisia puolituntisia" jotka kestävät aamutunteihin, se hyrinähän nukuttaa vaan kehtolauluna, niinkun kaania ennenvanhaan
Muuten levähdys alueela on isojen teiden varsila kohteliasta pysököidä, että raskas liikenne mahtuu myös..
TP