Adria Izolan onnettomat takatuet

LUOTO KARI 06.08.2007 14:18

Ainakin 06-mallin Izolassa (SPG) on takatuet asennettu niin, että niiden käyttö on useimmissa tapauksissa mahdotonta. Ainoastaan jos takapää jää korkealle (esim. kiiloilla ollen), niin tuet mahtuvat kunnolla kääntymään alle. Tai jos kaivaa poteron tukien alle (asvaltilla sekä talvisaikaan hieman työlästä). Lisäongelma on vielä se, että koska tuet ovat varsin matalalla, ne saavat herkästi osumia (hidasteet, lautalta poistumiset, jne.). Oletteko keksineet mitään ratkaisua tähän ongelmaan? Vai pitääkö tyytyä rahtaamaan mukana kahta tunkkia? Myyjäliike (Carawall) on myöntänyt ongelman, mutta heidän mukaansa asialle ei vain voi mitään (!).

ÄIMÄNEN AIMO 06.08.2007 17:17

Jos autoon on asennettu tukijalat, niin kyllä niiden on tarkoitettu toimivan. Auton myyjän tässä tapauksessa Carawall on vastattava sitä, että laitteet toimivat. Voi tietenkin sanoa, että ei voida mitään. Kyllä voi jos on tahtoa. Tahtoa ei ole myytävänä.Vaadi, että auto laitetaan toimivaan kuntoon jos ei muuten, niin vie asia kuluttaja-asiamiehelle. Käy kimppuun vaan, niin kyllä asia korjaantuu.

VARIS VESA 07.08.2007 13:18

Niin, ongelmahan on siinä että ne tukiraudat ovat hiukan liian pitkät, eivätkä näinollen mahdu kunnolla kääntymään suoraan alas.

VIRTA URPO 07.08.2007 23:45

Useimmiten ongelma on se ,että vaikka siirtää pisimmälle , niin ei tahdo olla riittää kunnolla maahan, eli lautaa / kiviä alle. Pari kertaa kun ajettiin perä rinne suuntaan niin toinen ei aivan suoraan mennyt, mutta tuki kuiteskin. Malli on Coral puoli-i ja isolla takatallilla joka myös alhaalla. Pitää vähän katsoa mihin ajelee. Olen kyllä samaa mieltä Carawallin kanssa, että ne jalat tehdään kovalle alustalle ja silloin lyhyimmilläänkin mahtuvat hyvin kääntyyn. Jostakin sen valmistajan on ns. lähdettävä. Ei kaikkia pystytä mitenkään huomioimaan. Jos joka juttu tehtäs tuolla ajatuksella niin olis noissa piirongeissa hintaa. MOT

LUOTO KARI 08.08.2007 08:24

Ilmeisesti Coralin jalat ovat erilaiset, koska en muista tilannetta, jossa olisi ollut tarvetta laittaa koroketta tukien alle. Ongelmahan noissa Izolan koivissa on kaksijakoinen: 1) asennettu liian alas 2) alas veivattaessa jalan pituus kasvaa ennenkuin jalka on pystysuorassa. Tuohon "pitää katsoa mihin ajelee" -kommenttiin voisin todeta, että kyllä mielestäni auton sijoittaminen leiripaikalle määräytyy ensisijaisesti viihtyvyyden ja käytännöllisyyden mukaan (asunto-osan oven suunta jne.), ei esim. takatukien suotuisan allekääntymisen mukaan. Ja mitä piironkien hinnanmuodostukseen tulee, niin kyllä vajaan 60 keuron hintaan voisi olettaa, että tällainen yksinkertainen ja auton kokonaishinnan kannalta täysin merkityksetön asia olisi toteutettu ongelmattomasti.

JOUKAINEN MIKA 08.08.2007 08:40

Löytyykö sopivaa tukea "tarvikkeena" esimerkiksi Kaman valokoimista? http://www.kamafritid.se/pdf/05001F.pdf sivu 15 tai muilta tarjoajilta?

LUOTO KARI 08.08.2007 09:47

Tarkoitit kai sivu 13 (C04-23)? Olen myös miettinyt tuollaisten soveltuvuutta, ja asennettuna vielä siten, että ne tulisivat välittömästi takapyörien takana olevaan poikittaispalkkiin. Toinen vaihtoehto, jota olen suunnitellut, olisi käyttää edellisestä autosta jääneitä AL-KOn isoja tukia. Ne toimisi kaikissa olosuhteissa, mutta tulisivat ehkä jopa vielä alemmas (ja ainakin taemmas) kuin nykyiset, joten maakosketuksia olisi taas odotettavissa. Asennus vaatisi myös pientä virittelyä, koska alusta on Rellun oma.

HUOVINEN SIRPA 12.08.2007 19:19

Takatuet? Mihin niitä käytetään? Ite Tarvviisin etutukkee, mutta kun en muista mihin;=)( Terv. Esko

NISSINEN JUHA 16.08.2007 09:03

Löytyi tänä kesänä jopa yksi paikka missä ne alas sai, sattu sopiva monttu. Aattelin laittaa asuntovaunuissa käytetävät tukijalat alle niin eiköhän toimi.

MIIKKULAINEN ENSIO 22.08.2007 19:15

Minulla on samainen "matala" Adria, käännätin tukijalkojen kiinnikkeet toisin päin (takuutyönä), ei tarvinnut edes lisäreikiä porailla, niin sain jonkin verran lisää jalkojen "maavaraa".Mahtuvat kääntymään oikeaan asentoonsa melkein joka paikassa, missä niitä olen tarvinnut.

LUOTO KARI 23.08.2007 08:28

Juuri näin. Sain tuon saman vinkin viime viikonloppuna Adria-vaanarilta Haikarissa. Käänsin itse toisen puolen jalan ja totesin, että homma toimii. Toisen käännätin Carawallilla, koska vääntynyt kiinnitysrauta piti samalla vaihtaa. Happy End.

VARIS VESA 23.08.2007 08:44

Anteeksi, nyt en ymmärrä miten tukijalkojen suunnan vaihtaminen voi auttaa. Tarkoitatteko, että ennen tukijalat laskeutuivat takaa eteenpäin ja nyt ne on vaihdettu lasketumaan edestäpäin taakse suuntaan???. Meijän Adriassa on ainakin tehdasasetuksella tukijalkojen suuntaus takaa laskeutuen alas eteenpäin, siis kohti konehuonetta. Olipahan se nyt aika vaikesti kerrottu, toivottavasti joku kuitenki sai tolkkua mitä tarkoitin.

LUOTO KARI 23.08.2007 09:47

Yritän selittää ilman kuvaa. Tukijalat on kiinnitetty L-muotoiseen rautaan, joka puolestaan on kiinnitetty runkopalkkiin. Alkuperäisessä asennuksessa L-rauta on kiinnitetty runkopalkkiin niin, että L on samoin päin kuin L-kirjain ja tukijalka kiinnitetty L-raudan vaakasuuntaisen osan alapuolelle. Muutetussa asennuksessa L-rauta on käännetty ylösalaisin ja tukijalka on edelleen kiinnitetty L-raudan vaakasuoran osan alapuolelle. Tukijalan kiinnityskohta on näin saatu vajaan 10cm ylemmäksi. Jalat kääntyvät edelleen samaan suuntaan eli juuri niinkuin selostit. Saikohan tuosta mitään tolkkua?

VARIS VESA 23.08.2007 10:32

Kiitos Kari, tuo oli erittäin havainnollisesti kerrottu, näinkin tyhmänläntä ymmärsi sen. Kiitos.

LUOTO KARI 23.08.2007 10:50

Tulkoon myös mainituksi, että ainakaan Izola SPG:ssä ei muutoksen jälkeen voi enää käyttää alkuperäistä veiviä. Ostin Biltemasta ruuvinvääntimeeni hylsyä varten sovituspalan (3e) ja 17mm:n hylsyn (3e). Näillä jalat kääntyy alle entistä nopeammin :-)

LYLYOJA SEPPO 23.08.2007 12:04

Eikös ne olleetkaan hydraulisesti toimivat?

NISSINEN JUHA 24.08.2007 19:44

Kiitti Kari vinkistä!!! Jalat käännetty maavara kasvoi ja toimivat samalla veivillä..

PUTTONEN MATTI 09.10.2007 23:59

Mä pidensin veiviä 15cm, toimii paremmin kuin lyhyt malli. Ihan sama onko tuet käännetty vai ei pidemmällä paljon helpompaa, niinhän se aina!

KRONBERG SUNE 21.11.2007 17:11

Tuo kääntötemppu oli hieno asia. Tänään asensin "ohjausputket" jota pitkin saa hylsyn ohjattua oikeaan paikkan kumartumatta liikaa (elintasomaha). En käytä veiviä vaan akkuporakonetta tohon hommaan ja hienosti pelaa.

MIIKKULAINEN ENSIO 21.11.2007 18:43

Sen verran tarkennusta, etteivät ne takatuet ota kiinni esteiden yli ajettaessa vaan rungon jatke aivan takaa.Siksipä minulla on tukien käännön lisäksi asennettu Alko (ilma) lisäjouset pohjaanlyönti kumien tilalle.Eipä ole sen koommin runkopalkit kolisseet missään.Nyt saan muutenkin muuteltua maavaraa kuorman mukaan.Ajo-ominaisuudetkin paranivat entisestään, samoin kallistelu väheni.

LUOTO KARI 21.11.2007 19:22

Kyllä meillä nimenomaan takatuet otti kiinni. Toisen kiinnitysrauta vääntyi ja toisen maata vasten tuleva levy muistuttaa vieläkin lähinnä tuohikäppyrää.

NISSINEN JUHA 23.11.2007 08:38

Joo tuet ne meilläkin kiinni otti. Mitä tuli ilmajousien asennus maksaa? Meille piti jo alunperin tulla ilmajousilla , mut tehdas ei kuulemma toimita pohjoismaihin kun ei ole testattu pakkasilla ???? Siis täysilmajouset

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.