- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Adria
Adria
Näitä/meitä on aika paljon jo rek. tilastojenkin mukaan. Minkälaisia ominaispiirteitä, niin hyvässä kuin huonossakin on koettu. Mulla on suurinpiirtein odotuksia vastaavat kokemukset, eli aikas tyytyväinen kulkineeseeni olen. Muutamat pienet takuukorjaukset odottavat vielä korjaustaan. Kuinkas teillä huollot ja takuuasiat ovat hoituneet. Minkälaisia kokemuksia on esimerkiksi Caravania Oy:stä.
Rautzilla taitaa olla jotain häslinkiä, ellen väärin muista.
Puolen vuoden kokemus Izolasta. Pieniä takuujuttuja on ollut mm. takavalot, keitin (2krt)ja muuta pientä. Isompi juttu oli suihkun letkuliitokset suihkuseinän takana. Letkut liian lyhyet jonka johdosta rupesivat vuotamaan. Turun Länsivankkurit eivät ottaneet asiaa hoitaakseen (vaikka Turun alueen ainoa Kabe/Adria edustaja. Salo ja Pori lähin.) koska auto ei ollut ostettu heiltä vaan Carawallilta. Kauppa sattui juuri sihen aikaan kun Adrian edustus siirtyi pois Carawallilta. No Carawall hoiti hommat kiitettävästi kuten kaikki muutkin takuu- ja huoltojutut. Autoon ja sen laatuun olen erittäin tyytyväinen. Jos joskus tulee autonvaihto niin Turun Länsivankkurit ei tule olemaan myyjäliike.
Joo! Kohta puolitoista vuotta Izolan omistajana, voin vaan sano että hyvää peli. Toki muutama pikkuvika ollut,ja Caravan Erälaukko on hoitanut asiat kuntoon.Sen sijaan Turun Länsivankkurit ei suostunut vaihta kostea takavalo(5 min.työ)!!!!!
Auto täyttää kesällä 2v ja tyytyväisiä ollaan oltu. Varsinkin nyt, kun talviominaisuudetkin on saatu kohdalleen. Mainitsit Sune tuon keittimen. Meidän hellakin on temppuilut jo pidempään. Taas on aika varattu, asiaa tutkitaan jo kolmannen (!) kerran. Oliko sinullakin ongelmana se, että liekit eivät syty joko ollenkaan tai sitten sammuvat, kun kattila on päällä ja liekkiä pienennetään? Meillä on koko aikana toiminut moitteetta ainoastaan etummainen liekki. Miten muuten on, pystyykö sen suihkujutun tarkistamaan itse helposti, vai pitääkö purkaa sitä "suihkuseinää"? Minusta se näyttää aika yhtenäiseltä kokonaisuudelta, joka on silikonilla "liimattu" kiinni seiniin.
Keittimessä juuri tuota vikaa. Paloi niin kauan kun nuppi oli painettuna ja kun päästi irti niin sammui. Ei ole koskaan ennen ollut keitintä että tunnistin olisi noin herkkä mutta se on ilmeisesti Cramerin tyyppivika. Nyt sattui 2 kertaa, toinen tietysti Lapissa. Perunenkeitto tuli hankalaksi kun piti painaa nuppia koko ajan. Säätö Carawallilla kesti n. parikymmentä minuuttia. Se tuli toisella reissulla kuntoon mutta ne ylimääräiset reissut ja odotukset. Suihkun vuoto ilmeni minulle oudolla tavalla. Kun auto jää pihalle seisomaan ajan aina etupää kiiloille jotta sadevesi valuu katolta taka kautta pois. Aina kun etupää oli koholla tipusi vettä takapyörän etupuolelta. Asiaan kuuluu että vesipumppu oli koko ajan kytkettynä. Olin kauan siinä uskossa että tien roiskevesi tippusi pikkuhiljaa pois alustasta. Asia kaiveli kuitenkin koko ajan ja rupesin katsomaan asiaa eri silmin. Huomasin veden tippuvan juuri suihkun kohdalla. Avasin huoltoluukun joka on suihkukraanan alapuolella ja huomasin että seinä oli ylöspäin märkä. Sormilla tunnustelin letkuja jotka todellakin olivat märät ja varsinkin liitokset. Pieni peili ja taskulamppu käteen ja eikus tutkimaan ja kas liitoksesta tuli hienon hieno suihku ylöspäin. Ei tietenkään huoma jollei pumppu ole kytketty. Ehdotin että Carawall olisi sahannut "huoltoluukun" liitosten kohdalle jotta tulevaisuudessa olisi helpompi korjata mutta eivät siihen suostuneet koska se olisi tullut niin rumaksi vaan irroittivat koko nurkan. Se on Sikaflexillä liimattu. En tiedä miten he sen tekivät mutta jälkeenpäin ei huomaakaan että siihen olisi kajottu. Nyt olen erittäin tyytyväinen autoon.
Minulla oli semmoinen tapaus, että autossa ei luovutettaessa ollut kaikkea varustusta, mitä piti. Esitteessä oli vähän ristiriitaisia tietoja sen suhteen kuuluuko ko. malliin takakulmatuet, lämmönvaihdin ja lisäilmajouset. Ennen kauppaa olin kysynyt maahantuojalta asiaa sähköpostitse ja saanut vastauksen, että ne kuuluvat varustukseen. Niiden sitten puuttuessa kävi ilmi, ettei niiden oikeastaan olisi pitänytkään kuulua ko. malliin, mutta ei ollut kahta kysymystä siitä, laitetaanko ne vai ei (samaan hintaan titysti), kun oli kerran luvattu. Asia hoitui yhdellä puhelinsoitolla, ja auto käytettiin Raision Carawallissa missä ko. varusteet asennettiin. Takuuseen meni Alden säätöpaneeli. Lisäksi oli semmoinen ongelma, että sopivalla räntäkelillä takapyörät heittivät sohjopaakun harmaavesisäiliön poistoputken ja venttiilinkahvan päälle, jotka lumen painosta rupesivat vääntymään, ja toisella puolella vastaavasti Alden huohotus- ja tyhjennysputkiston päälle (neljä pilliä tulee nipussa pohjan läpi pyörän taakse). Tämä hoidettiin Espoon Carawallilla laittamalla roiskeläpät, ilman eri korvausta tietysti. Siinä varsinaiset viat. Lisäksi on ollut lämmityksen toimintaan liittyvä harmi. Auto on Aldella varustettu ns. Scandinavian edition. Alde toimii hyvin ja tehoa riittää, kunhan sen saisi käyttöön. Nimittäin tässä on nestekeskuslämmitys istutettu ilmalämmitykselle suunniteltuihin kalusteisiin. Niinpä ilmaraot ovat liian pienet, että painovoimainen ilmankierto toimisi kunnolla. Pitäisi asentaa laitepuhaltimia sopiviin paikkoihin tai tehdä puusepäntöitä. Joitakin aukkoja olen avartanut, mutta kun suuri osa kalustuksesta on koottu liimaamalla eikä ruuveilla, niiden irrottaminen siististi ja takaisinlaitto on hankalaa enkä ole viitsinyt siihen ryhtyä. Ei mahdoton rasti jos jaksaisi viitsiä, mutta en ole jaksanut. Varsinainen ongelma on hoitunut Ecomat-lisälämmittimellä. Se kun puhkuu 700 watin teholla lattian nurkassa, ilma asuinosassa pysyy hyvin lämpimänä, eikä Aldelle jää kovin paljoa tekemistä. Periaatteellinen kauneusvirhehän tuo on, mutta toimii. Viimeksi hiihtolomalla tuota kokeiltiin, pakkasta oli 10 - 20 astetta ja no problem. Kaasua kului pullo 5 päivässä.
Sitä en ole tiennytkään, että Adria ei enää ole Carawallilla. Sääli, toivottavasti ei vaikuta huoltopalveluihin.
J. Rinta-Jouppi Oy alkaa myymään Adria matkailuautoja ja -vaunuja Lahdessa. Huolloista ei tietoa.
Minulla karvalakkimalli, jossa harmaan veden säiliö on 'pihalla', mutta varustettuna lämpövastuksella. Pakkasen sattuessa eivät vedet mene sinne säiliöön saakka, vaan jumittuvat ilmeisesti johonkin S-mutkaan joka jäätyy. Parin viikon kuluttua on Caravaniassa muun muassa tuon asian suhteen takuuhuolto. Varsinainen asia on heidän viime syksynä tekemänsä korin korjauksen (oma mälli, vakuutukseen) viimeistely joka syksyltä jäi tekemättä, koska kesärenkailla en enää voinut odottaa korjaamoaikaa. Minulla on valokuvia korjauksen nykytasosta ja toivon, että uudelleenkorjaus saattaa asiat kuntoon, mitä en tietenkään epäile.
Minulla on noin 3 vuotta vanha 660SL. Myös siinä jätevesisäiliö on eristämätön ja käyttökelvoton talvella. Meillä vettä kuitenkin käytetään myös talvella. Olen laittanut takatalliin uuden jätevesisäilion, johon johdetaan keittiön ja vessan lavuaarin vedet. Suihkua ei talvella ole käytetty. Vesihomma sujuu nyt kuitenkin hyvin ja vettä kului talvireissulla yli 150 litraa.
Talvikäyttöön auto on nyt erittäin hyvä: lämmitys esim Syötteellä (15.-24.3) tapahtui 99% sähköllä. Keskimääräinen sähkonkulutus oli n 2.2 kW ja 53 kWh/vrk. Sisälämpötila oli 22-23 astetta ja ulkona pakkasta oli muutamasta asteesta - seitsemääntoista.
Tein autoon syksyllä 2005 jonkinverran talvivarustusta, josta tarkemmin: www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan_puheet/matkailuautot/?x26555=36970
Takuukorjauksia on ollut vähän: merkittävin Trumaticin kannen/puhaltimen vaihto.
Autolla oli eilen ensimmäimem vuosikatsatus, joka meni läpi huomautuksitta: vain autossa alla olleittein talvirenkaitten kantavuus oli täsmälleen riittävä, mutta kilo auton taka-akselin kantavuuteen lisää ja hylky olisi tullut...Autoon on tehty muutoskatsastus toukokuussa 2006 satasen tarran takia, jolloin paikkaluku tippui viidestä neljään. Uusiin 660SL malleihin Adria on kehittänyt turvavyöratkaisun, jolla uudet 660SL mallit saadaan rekisteröityä viidelle ja satasen tarralla.
Kilometrejä on kertynyt n 50 000
Oikeen muistat. En vaan uskalla niitä esittää enään.
Auto Adriatik 573 DS vm 07 Fiatin 2,3 alustalla, ajettu 31000 km. Matkakorin korjaukset(korjattu takuuseen): Vuotava suihkun sekoittaja, irrottivat koko telineen nurkasta ja uusi sekoittaja. Muuten hyvin tehty, mutta silikonit vähän erivärisiä ja paksuhkoja.
Sähköporras uusittu( ei vetänyt kunnolla sisään(Omnistorin porras), ulkosähköpistokkeen kansi uusi, sisäkattolamppu uusi, Truman eristeiden vaihto,vesitankin korkki uusi, etupuskuri maalattu Adrian takuuseen(Delta ei ruvennut maalaamaan), kaasupullokoteloon paineen säädin uusi. Kaasulieden yksi levy ei meinaa palaa kun laittaa varsinkin ison kattilan päälle, nähtävästi liekin vartija liian herkkä. Aikovat korjata,jos vien huoltoon vaikka takuu on loppunut. Siitä on reklamoitu takuuajan aikana.
Tässä mitä on ollut. Puskurin maalaus ja sähköporras on isointa. Jospa "lastentaudit" olisi nyt korjattu.
Adrian takuuhuolto on pelannut Kajaanin Caravan Servicessä mainiosti. Selvistä takuun piiriin kuuluvista asioista ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Sen sijaan Deltaa en mene kehumaan.
Alustaan jäi takuun loputtua muutama juttu, joka olisi ollut hyvä selvittää, mutta halua ei löytynyt. Ei ne tosin ajoa haittaa.
Kysäsenpä samalla lukijoilta Trumasta. Kun Truma on sähköllä, kuuluuko sen puhaltaa tarvittaessa "täysillä" kuten se tekee kun laittaa kaasun päälle. Nimittäin tuo minun laite ei puhalla kuin hiljaisella nopeudella sähkövastuksen ollessa yksistään päällä.
9 päivän pääsiäiskokemukset ja 8 pv joulun aika -07 tuolta pohjois suomesta Coral puoli-integroitu takatalli mallista. Melkein pärjättiin pelkällä Truman sähköllä tuonne -5 -10 asteen korville vaikka auto pidettiin kohtuu lämpöisenä. Teetimme kyllä ikkunapeitolla ovien alapeitteet. Lisäksi sisäpuolella on tuollainen itse tehty "folio" peite eristää sivuikkunat ja kojelaudan sisäpuolelta. Tuo auttaa varmaan aika merkitävästi myöskin. Truma puhaltaa aina vakio nopeudella kun sähkö. Kun sähkö / kaasu niin silloin kun lämpö laskee hitaasti niin Trumakin kiihdyttelee hitaaasti "turboaan " , mutta kun tapahtuu nopeaa lämmön laskua ( tämä oma havainto ) kovasta ulkoilma ja sisä erosta niin Truma ontta "äkäisen puhalluksen ensin -himmaa- aloittaa uuden kun kiihdytyksen kun poltin alkanut palaa ja puhaltaa reippaasti lämmöt ylöspäin ns. katkaisurajaan. Tyo " äkäisyys / nopea äänen nousu" hieman häiritsevää loppu unia. Onko muilla kokemusta ,että toimisi noin. Jos on niin onkos Trumassa mitään säätöä elektroniikassa tuohon miten se reakoi erilaisiin lämpöeroista / niiden nopeudesta tapahtuviin toimiinsa ? Näyttää melkein kaikki nuo viat olevan melkein noita kaikkien toimittajien käyttämistä tuotteista johtuviksi. Eli itse ADRIA tekee perus tuotteen kohtuullisen hyvin. Sääli vain, että Carawall omistusjärjestelyjen johdosta luopui tosi hyvästä tuotteesta. Terveisiä vaan Oulun Kärppä Caravanille hyvästä asiakas palvelusta ( Carawallille ).
Ei minun Trumani ainakaan puhalla täysillä sähköllä. Minua ihmetytti sama juttu.
Heips, ei meilläkään puhku täysillä sähköllä!
Ei en tarkoittanut Trumani puhkuvan sähköllä täysillä. Vakio nopeus puhalluksessa aina käytti 900 tai 1800W´. Mutta kun sammuttaa pois sähköltä tai kaasulta se aina huudattaa puhallinta hetken. Asia jota ihmettelin talvella tuolla pohjoisessa oli se kun oli sekä sähkö, että kaasu yhtäikaa valittuna. Päivät pärjättiin sähköllä. Jos ei ollut kovin kylmä yö niin ajoittain otti kaasun mukaan siten, että kuuli sen pikku pihinän kun alkoi tuulettaa kattilaa -> sitten se pieni naksahdus kun avasi kaasu ja sytytti -> hetken päästä alkoi kuin turbon pieni vihellys kiihdyttää puhaltimen nopeutta ei kuitenkaan mihinkään maksimiin. Taas kun oli kovasti kylmä yö ja lämpötila ero suuri sisällä ja ulkona -> sisälämpö laski nopeammin sen jälkeen kun se sammutti tuon lisäkaasu lämmityksen. Truma otti ennen polttimen käynnistystä sellaisen kovan nopean kiihdytyksen -> himmas alas melkei perus nopeuteen -> sytytti polttimen ja taas nosti puhallin nopeuden kuin " turbo" mielestäni aikas isoon puhallinopeuteen saaden " kämpän" lämmön taas vastavuoroisesti nopeasti ylemmäksi. Tuo ero oli hyvin pieni ( en sitä tarkemmin yön aikana mittaillut, mutta ei se paljoa ollut. Tuskin sitä läpötilan vaihtelualuetta edes itse tuntenut. Taitaa olla Truman 6000EH ominaisuus. Tuo "äkäisyys" hiukan ärsytti? Toivottavasti arvon Caravan kaverit ymmärsitte mitä kirjoittelin Itse Adriaan tyytyväinen. Onnea "Kärpät"
Adria on hyvä auto ja messuilla kuultua että tehtaalla laadunvalvonta erittäin tiukkaa. Itsellä kokemusta parin vuoden verran ja ei muuta moitittavaa kuin että talvikäytössä harmaavesisäiliön kanssa ongelmia, tosin mallejakin on erilaisia.
Näin se just meilläkin toimii. Meitä "turbo" ei häritse. Ei tarvitse palella. Olemme tosityytyväisiä autoomme takuukorjauksien jälkeen. Renault Adria Izola 697 SL.
Truman puhaltimen moottori kärvahti ja sitten oltiinkin ilman auton tarjoamaa lämpöä. Vaan eipähän siitä Adriaa voi syyttää, jos lämppäri on, mikä on. Meidän Adria on mallia Vision 677sp, kavereitten kesken Vinsku vaan. Käytössämme Vinsku on ollut pian vuoden ja pelannut pääsääntöisesti mallikkaasti hyvin. Pieni suunnittelun kukkanen on kuitenkin Vinskuunkin tehty, nimittäin vapaa-ajan akku on sijoitettu auton helmaan kuralle ja roiskevesille alttiiseen tilaan. Akku on geeli-sellainen ja osoittaa jo nyt uupumisen merkkejä. Samassa tilassa on mm. asunto-osan pääsulake, jota olen jo pari kertaa putsaillut ja rassaillut nätimmäksi.
Kyllä Adriaa pitää hieman kehuakin suunnittelusta. Meillä oli kaksi vaihtoehtoa ADRIA S680SP ja vastaan Dethleffs Ford Fortero H6975. Aivan samat pohja sijoittelu. Takaveto Fordi olisi varmaan pitkässä juoksussa parempi / lue yksinkertaisempi alusta. Mutta se Peffletin huono viimeistely. Saumat irvisteli uudessa ja reunateippaukset loppuivat kesken ( Tuli mieleen turkkilainen työläinen Saksassa tekemässä ). Auto uusi ja raapaleinen ( ne saa kaupantekijäisenä oli Tamperelaisen myyjän vastaus kommenteihini niistä ja tarjoustakin sai oikeastaan pyytää ). Mutta sitten tuo lämpöputkien vieminen auton alustan jopa runkopalkien alta / kautta ulkopuolelta auton oikean puolen lämmitykseen. Eli oven viereen ja WC. Oli eristetty erittäin hulttiomaisesti 10mm somumuovilla ja valkoisilla nippusiteilä sieltä täältä. Osa vallan eristämättä. Voitte kuvitella pakkasella lämmittä hyvin ulkoilmaa ja alustaa ulkopuolelta. Ehkä sieltä joku " lehmä henkäys " tulee ?? . Adriassa nuo putket sijoitettu sisäpuolelle sellaiseen putken korkuiseen kaksois pohjaan ja eristeen yläpuolelle. Kannattaa vähän tutkia noita ennenkuin ostaa " markkina johtajan" moni kakku päältä jne. Mitenkäs on ko. mallin omistajat paljonko lämmitätte harakoille ? No tuota mallia myös saa Aldella, mutta sekin tehdään "osittain väkisin" se kun ei ole alkujaan suunniteltu sille. Kärppä Caravanin silloin oikea tuote, asiallinen palvelu ja halu tehdä kaupat oikeaan hinttaan siksi ADRIA ja ei ole tarvinnut katua ainakaan toistaiseksi. Tuohon harmaan tankin jäätymiselle kovilla pakkasille apu on eristää se 20mm solumuovilla tai solukumilla. Tein sen edelliseen ( siihen laitoin myös lämmitys elementin ) autoomme ja Adrian eristin ( elemettihän ( 12v ) Adriassa on. Eikä ongelmia itse säiliön kanssa. Ainut ja vaikein eristettävä on tuo hana. Tai sitten siihen ympärille se lisä sulatus lämmitys ( ei saa olla jatkuvana ). Ihmettelen kun ei kukaan ole keksiinyt tehdä sille hanatyypille tai niille kaikille jotain omaa hanakohtaisia itsesäätyviä elementtejä. Hana kun näyttää olevan se ongelma oikeastaan.
Asennutin astinlaudat maanantaina. Tosihienoiksi tuli ja paljon helpompi päästä autoon. Samalla huomasin että Calorin toinen letku vuotaa. Että taas takuukorjaukseen.
Tervehdys Gronberg,missä asennutit astinlaudat.
http://www.customtruck.org/ Vähäkyrö. Oli muutenkin matka sinnepäin. Erittäin hyvää palvelua. Maksoi 120 e asennuksineen. Kesti n 50 min. Tilasin aikaa perjantaina ja maanantaina tehtiin hommat.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.