Adblue -vinkki
Vesa Kaartti
14.06.2023 06:13
Adbluen tankkaaminen omasta astiasta on hankalaa. Kanisteri painaa ja ainetta roiskuu pitkin auton kylkiä. Tässä ystävämme Jarnon ratkaisu ongelmaan...
Laitteen hinta tällä hetkellä 11.90 euroa. Mun mielestä toimiva setti!
https://youtu.be/IGLFzpNC1Lg
Reijo Pesonen
14.06.2023 12:33
Yleensä noissa astioissa tulee taipuva ja venyvä "kaatonokkaletku" mukana, joka kierretään astian korkin kierteisiin. Olen ostanut kolme kertaa kymmenen litran astian, niissä ollut tuo täyttöä helpottava putki mukana.
Heimo Turunen
14.06.2023 20:54
Jokaisessa käyttämässäni nassakassa ollut hyvä täytöputki ja ei mitään roiskumista. Voihan adblueta tankata myös huoltoaseman pistoolista. NäIllä näkymin en mitään lisärompetta helppoon hommmaan hanki.
Seppo Yliniemi
15.06.2023 07:33
Miten tuo pumppu sotkee paikkoja autossa?
Ja tilaahan tuokin tarttee.
Petri Ahonen
15.06.2023 09:39
Noissa kanistereiden "haitariletkuissa" on eroja, jotkut menevät helposti täyttöaukkoon ja jotkut eivät. Minulla on nyt yksi tuollainen helposti menevä "suppilona", jonka sitten huutelen vedellä lopuksi. Mielestäni isoin ongelman noissa kanistereissa on "ilmauskorkin" puuttuminen, eli tonkka kun ei saa korvausilmaa muualta, kuin sen haitarinokan kautta. Siitä syystä tankkaus on hidasta ja "loplottelevaa" ja 10litran tonkasta käy jo vähän käsille sellainen 5minuutin tankkausprojekti.
Ville Säynäjäkangas
15.06.2023 14:15
Pumppu on kyllä hyvä tuossa, mutta itse huuhtelisin pumpun pumppaamalla puhdasta vettä läpi tankkauksen jälkeen. Adblue jättää kuivuessaan valkeaa ryyhkää, joka saattaa pitkän päälle tukkia/jumittaa pumppua.
Seppo Suomi
15.06.2023 16:41
Pari kertaa oatanut kympin tonkan. Molemmissa oli kaatonokka sellainen ettei se aukassut Ducaton läppää ja mahlat meni kylkiä pitkin. Siirryin suppilohommaan vmo pitelee suppiloa ja minä kaadan. Onpahan meillä joskus jotain yhteistä puuhaa.
Reissuun lähtiessä pidämme suppilosulkeiset ja jos reissu venähtää kymppitonnin pituiseksi niin tankataan jossain matkalla bensiksellä. Keväällä epsanjassa bluen hinta asemalla 0,669 €/l. Ei ollut "putiinilisää"
Muuten on mukavaa että ennetaan edellämainittujakin vinkkejä. Jos ei tykkää niistä niin ei kannata toteuttaa.
muokattu: 15.6.2023 16:43
Ari Jokinen
15.06.2023 16:44
Sähköasennusputkesta saa hyvän jatkon niin aukeaa se läppä joka ainakin Ducatossa on aika alhaalla.
Vesa Heikinheimo
19.06.2023 21:29
Tankkasin keväällä Saksassa, huoltoaseman ”pistoolista”. Noin 1,10€/litra, eikä roiskinut yhtään. Todennäköisesti tämän kesän pärjää noilla?
Antero Virkkala
20.06.2023 13:48
Pidän vähän huolestuttavana, että yksi täyttää AdBlue-tankin ylivuotoon asti ja toinen esittää tämän ohjeena YouTubessa.
Minulla on AdBlue-systeemi särkynyt jo kahdesti, ei tosin Sunlightissa vaan Skodassa (jonka AdBlue-systeemi on sama kaikissa VAG-konsernin päämerkeissä). Skodassa näin kävi ensimmäisenä ja seitsemäntenä talvena, eli 2017 ja 2023. Molemmilla kerroilla Lapin-lomalla pakkasta oli enemmän kuin 30 astetta ja ajettiin muutaman kymmenen kilometrin matka, jolla AdBlue-systeemi ilmeisesti heräsi, mutta auto ei ehkä lämminnyt tarpeeksi, jotta järjestelmä olisi saanut putkilinjan kunnolla tyhjennettyä ajon jälkeen. (Tämä vioittumismekanismi on tietenkin vain spekulaatiota, mutta ei minun vaan huollon työnjohtajan.)
AdBlue jäätyy -11C:ssä mutta järjestelmän pitäisi pystyä pitämään putkilinja ym. sulana ja tyhjentämään se takaisin tankkiin vielä -30C:ssä. Tästä herää tietysti kysymys, kuinka eettistä on myydä tällaisia autoja maassa, jossa pakkanen usen alittaa -30C. Mutta jos näistä asioista rupeaa ääneen purnaamaan, joutuu vastaamaan kysymyksiin, kuinka paljon AdBlueta on lisätty kun varoituksia tai virheilmoituksia esiintyy. AdBlueta ei nimittäin saa lisätä liikaa eikä liian vähän. Skodan ajotietokone pitää kohtalaisella tarkkuudella lukua jäljellä olevasta ajomatkasta (siis AdBluen riittävyyden osalta) ja kun nestettä on sen verran kulunut (Skodassa n. 3 litraa), että lisääminen on sallittua, ajotietokone ilmoittaa maksimi- ja minimilisäyksen.
Ducatossa käyttäjä joutuu olemaan oma ajotietokoneensa, mitä AdBluen riittävyyteen tulee. Netissä neuvotaan esim., että varoituksen ilmestyessä täytetään pistoolilla, kunnes pistooli ensimmäisen kerran katkaisee. Ei saa yrittää tankata enempää. Sitten pitäisi nollata trippi ja lukea trippi taas kun AdBlue varoitus seuraavan kerran ilmestyy. Sitten pitäisi mahdollisimman pian tankata uudellee pistoolilla ja jakaa tällä kertaa tankatut litran tripin kilometreillä. Että sellainen ajotietokone.
Joka tapauksessa ei sovi tankata liikaa eikä liian vähän. Mitään selkeää syytä tälle en ole löytänyt, mutta samat ohjeet annetaan VAG-konsernin autoille ja Ducatolle. Lämpö- tai jäätymislaajenemista ehkä, tai jotain muuta. Se on vaikeampi keksiä, miksi pitää tankata vähintään minimimäärä, joka Ducatossa on 4 litraa (ja Skodassa 3).
Itse törmäsin Sunlightin kanssa AdBluen täyttöongelmaan viime kesänä, kun totesin että neste ei menekään tankkiin vaan omille kengilleni. Skodaan olin kaatanut 10 litran AdBlue-tonkan noin 12 kertaa ilman mitään ongelmia. Mutta Ducatossa on kevyesti jousikuormitettu takaiskuventtiilin läppä, joka tiivistyy melko voimakkaan magneetin avulla kiinni-asentoon. Tämän läpän avaamiseen tarvittaisiin vähintään 50mm pitkä ohuehko esine. Meillä myytävissä AdBlue-kanistereissa täyttöletkun kapea osa on vain 34mm pitkä, eikä pelkkä nestepaine riitä voittamaan takaiskuventtiilin magneettia. (Kun brittitubettajien videoita katsoo, heillä näyttää tuo täyttönokka olevan riittävän pitkä.) Tuolla kertaa katkaisin metallihenkarista rautalankaa, jonka väänsin L-muotoon. Toinen sakara alas auton kylkeä pitkin, toinen tankkiin. AdBluen valutus nopeutuu huomattavasti, jos pistää tonkkaan pienen ilmareiän, esim. yläosaan ja eri puolelle kuin korkki.
Ja vielä Vesan YouTube-videoon. Siihen voisi noin kohtaan 1:45 lisätä tekstinä ohjeen, että kun varoitusvalon syttyessä tankkaa 10 litraa eikä yritä täyttää enempää, toimitaan ohjeiden mukaisesti.
Vesa Kaartti
20.06.2023 13:53
@Antero. Tosi hyvä kommentti. Allekirjoitan kaikin osin. Videota en viitsi kuitenkaan editoida uudelleen, koska Jarno tuossa ihan selvällä Suomen kielellä kertoo saman minkä sinäkin...eli kun varoitus tulee, niin just 10 litraa mahtuu.
Antero Virkkala
20.06.2023 13:57
Niin ja Ducaton AdBlue-varoituksissa on kolme "pykälää". Ensimmäinen n. 2400km jäljellä, toinen 600km ja viimeinen n. 200km. Järjestelmä seuraa tietenkin AdBluen määrää ja litrat muunnetaan jäljellä oleviksi kilometreiksi jollain kertoimella. Mutta jos nuo hälytysrajat pätevät Sunlightiin, niin minulta jäi kaksi ensimmäistä huomaamatta. Ehkä on niin, että kun asuntoautolla lähtee ahtaasta pilttuusta, niin huomio kiinnittyy muihin asioihin kuin mittaritauluun. Joka tapauksessa mahdolliset kaksi ensimmäistä varoitusta eivät jääneet pysyviksi (niin kuin Skodan varoitusvalo jää), ja huomasin vasta ilmoituksen, että AdBluen riittävyys on 240km.
Vesa Kaartti
20.06.2023 14:04
Meillä oli Audi Q5, joka ohjekirjan mukaan ei enää 1200 km varoituksen jälkeen suostunut käynnistymään ja 0km kohdassa sammutti koko auton (ohjekirjan mukaan). Aiheutti aina Euroopan reissuilla mustaa hikeä kun toi 1200 km varoitus lähestyi...
Vesa Hakala
20.06.2023 14:32
Suomesta ostanut ainakin Nesteen, Yaran ja Bilteman AdBlueta 10 ja 20 litran kanistereita.
Kaikissa mukana ollut sellainen kaatonokka minkä kanssa ei mitään täyttö ongelmia 2021 malliseen Ducatoon.
Yaran 20 litrasessa paras eli pisin.
Jan Makkonen
21.06.2023 23:18
Itselläni on varastossa kolme 10l kanisteria päiväyksillä 3/22 joten taitaa olla parasta ennen päivämäärä mennyt, kun luin jostain että vuoden säilyy ja saattaa rikkoa järjestelmän, mene ja tiedä sitten.
Vesa Hakala
22.06.2023 06:56
Tähän säilymiseen olisi mukava saada vastaus joltain joka asiasta ymmärtää.
Jostain luin että 1,5 vuotta säilyy tiedä sitten.
Onkohan vaan valmistajan pakollinen ilmoitus?
Keskiverto karavaanarin ei kyllä kaikkia tarjouksia kannata hyödyntää.