- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- ACCF rekisteröityy yhdistykseksi
ACCF rekisteröityy yhdistykseksi
Kaikki SFC:n matkailuautokerho ACCF:n jäsenet ja muut asiasta kiinnostuneet kutsutaan täten AutoCaravan Club of Finland ry:n perustavaan kokoukseen mikä pidetään 20.1.2007 kello 14.00 Helsingin Messukeskuksen neuvotteluhuoneessa 306.
Lisätietoja asiasta antavat allekirjoittaneet kokoonkutsujat.
Lars Dahlberg Ilpo Tolvas Raimo Myllymäki Raimo Johannes Marttila
Ajatus on ihan yes -kannatetaan.
On se muuten kätevää, että tuolla "lankkusaitilla" on niin paljon viisaita. Joku "taitava" oli tämänkin ketjun sinne jo linkittänyt ruodittavaksi. Ja käsityksiä (mielipiteistä puhumattakaan) on siellä monia. Jokaisella kirjoittajalla oma ja ainoa oikea!
Aikooko yhdistys perustaa omia leirintäalueita eri puolille Suomea. Vai aikooko se käyttää jäsenyhdistysten ylläpitämiä alueita samoilla hinnoilla kuin yhdistysten omat jäsenet. Siinä tapauksessa Suomeen kaivataan myös matkailuvaunuyhdistystä. Olis kiva kuulla myös perusteluja kokouskutsun lisäksi.
Se sitten näyttäis menneen läpi SFC:n syysliittokokouksessa että liiton eri kerhot voivat rekisteröityä varsinaisiksi yhdistyksiksi ja liittyä sitäkautta jäsenyhdistyksenä keskusjärjestöön? Aiheesta ei ole - käsittääkseni - meillä rivijäsenillä vielä "virallista" tietoa vaan on "hevosmiesten tietotoimiston" huhujen perässä kuljettava. Nimittäin asia lienee tulossa virallisena laajemman karvalakkikansan - vai oliko se "tuulipukukansan" - tietoon vasta jäsenlehtemme vuoden 2007 ensimmäisen numeron saadessa julkaisuasun ja ilmestyessä jakeluun. Mutuna voisi päätellä että esim. "Koirakerhokin" olisi liittojäsenkelpoinen rekisteröidyttyään ja järjestäydyttyään viralliseen yhdistysmuotoon. Siis mekin kun olemme nyt koirulaisisäntäpari voisimme sitten siirtyä Koirakerhoon ja olla sen kautta jäseninä SFC:ssä. Me kun emme taida ihan vähällä kummalla tuota vaunuamme tienpäälle enää viedä vaan se saa olla pysyvänä vaunuleirinä tuolla kesäparatiisissamme Lempivaarassa. Mikään tietenkään ei estä meitä vuokraamasta matkailuvälinettä - esim. matkailuautoa - ja pyräyttämästä pientä lenkkiä vanhoja aikoja muistelemassa. Mutta onnea ja menestystä tälle ACCF-kerhon hankkeelle.
Niin tosiaan jä jälkikaneetti pois tuosta edellisestäni joten pistänkin tähän kysymyksen; mitä erityis- tai lisäarvoa tuosta ACCF:n kautta odotettavasta liittojäsenyydestä mahtanee tulla/koitua, kun matkailuautoväki haluaa "karsinoitua" aivan erilliseksi omaksi jäsenjärjestöksi ja etottautua näistä paikallisista jäsenyhdistyksistä. Toki ymmärrän että kerhomuotona oli matkailuauton tuomat erityiskysymykset yhteisen harrasteen mielenkiinnon kohteena, mutta että pitää oikein omaksi perusjärjestöksi KARSINOITUA. Eikö teille meidän vaunuväen seura enää kelpaakkaan?
Otsikko on sikäli virheellinen, että ACCF ei voi suoraan rekisteröityä osastoksi. Yhdistyslaki kun ei tunne jäsenfuusiota! ACCF jäsenet + muut asiasta kiinnostuneet sensijaan voivat aivan vapaasti perustaa uuden yhdistyksen jonka nimi on tuo edellä kerrottu ellei nimeä ole varattu esim. liiton käyttöön. Taitaapa olla liiton kerhon nimenä? Mikäli uusi yhdistys perustetaan toivon, että se hyväksyy säännöikseen liiton osastoille hyväksymät mallisäännöt vain siten muutettuna, että osaston säääntöjen 2 § sana matkailuajoneuvot korvataan sanalla matkailuauto. Tämän muutoksen suhteessa osaston mallisääntöihin liiton hallitus voi (Os.sääntöjen 8 §) niin halutessaan hyväksyä eikä siihen tarvita mitään sääntömuutosta. (Liiton säännöissä ei muuten ole mainintaa siitä kuka hyväksyy liiton osastojen mallisäännöt) Uusi yhdistys päättää itsenäisesti anooko se SF-Caravan ry:n jäsenyyttä vaiko ei. Toivon lämpimästi, että anoo! Mikäli osasto hyväksyy osaston mallisääntöjen 1 § niin sitä voi pitää riittävänä tahdonilmauksena hakea liiton jäsenyyttä. Uudesta osastosta kun ei automaattisesti tule liiton jäsenosastoa vaan jäseneksi ottamisesta päättää liittokokous hallituksen esityksestä (sääntöjen 4 §). Samalla liittokokous osaston sääntöjen 1 § mukaan määrää myös jäseneksi otettavan yhdistyksen toiminta-alueen. Valtakunnallinen/rajattu toimialue - siinäpä miljoonan euron kysymys liittokokoukselle? Toivon, että perustamiskokouksen koollekutsujat hieman tarkemmin selvittävät miten uuden perustettavaksi suunnitellun yhdistyksen suhde liittoon on tarkoitus järjestää ja onko asiasta käyty keskusteluja liiton johdon kanssa.
HYVÄÄ JOULUNJONOTUSTA KAIKILLE
Mielenkiintoinen visio!Jatkossa varmaankin leiriydyttäessä sfc- paikoille katsotaan ensin onko "sininen vai ruskea" kortti ja hinta määräytyy sen mukaan! Kuviohan johtunee siitä, että osa jäsenistä ei näe mitään hyötyä itselleen kuulumisesta johonkin alueyhdistykseen.Tämä ehkä siitä syystä, että nykyisten yhdistysten toiminta painottuu ehkä liiaksi omien alueiden hoitoon ja muunlaiset aktiviteetit jäävät vähemmälle huomiolle. Esim ACCF tarjoaa heille sen mitä tarvitaan, ja siitä on maksettava vielä eri maksu.En usko, että tässä on periaatteessa vastakkainasettelu autoilijat-vaunuilijat, vaan mitä kukin haluaa vastiketta jäsenmaksulleen.Tosin en usko sen jäsenmaksun siitä pienenevän-ei se yhdistykselle menevä (14€?) ketään kaada, eivätkä nykyiset yhdistykset pysy niiden ansiosta pystyssäkään,tai kaadu, mutta periaatteessa!!!Tosiasia lienee kuitenkin, että jos esim ACCF:n kautta voi olla SCF:n jäsen, tapahtuu jäsenkentässä jonkunmoinen uusjako. Miksi näin tapahtuu, katsokaamme peiliin , ehkä vastaus löytyy sieltä! Joulua t Kari v
Tiedon puutteesta johtuen en osaa otaa kantaa asiaan.Arvelisin kuitenkin että uusi yhdistys perustaa myös uuden lehden, ja taas syödään Emolehden leipää.
Olenpa aivan samaa mieltä kanssasi Jouko hyvä ja kysymykset ovat samat kuin sinullakin on. Voisiko mahdollisesti sellaisella asialla, että kun kerho ei ole taloudellisesti itsenäinen ,eikä näin ollen voi päättää taloudestaan itse vaan on tehtävä se liiton "luvalla". Täsähän nähdäkseni oli kysymys kun meni entisen ACCF johdon toiminta "pystyyn" liiton johdon kanssa.Ehkä olen käsittänyt vääriin ? Yhdistykset eivät tarvitse liiton sinausta talous päätöksilleen. Esim jonkun alueen laajentamis suunnitelmille ,koulutus ohjelmilleen, matkakorvausksien maksamisiin jne. Yhdistykset ovat paljon itsenäisempiä kuin kerhot ja toiminnan laajentaminen helpottuisi kun saa oman budjetin ja omat rahat käyttöön? Siispä kysymys mitä tavalliset matkailuautoilijat tästä hyötyvät tuntuu tarpeenliselta ? Onhan meillä jo ACF ja MHC, onko tarvetta myös ACCF:stä ?Meille kyllä kelpaa vaunu väen seura aivan erinomaisesti, olemmehan vanhoja vaunulijota ja tuo uusivanha yhdistyskin aivan hyvä.
En minäkään tiedä mutta.... Selvää valtataisteluahan tämä on!Valta,sehän tunnetusti maistuu makeelta,eikä siitä malttaisi luopua.Ei vaikka kuinka monta kunniajäsenyyttä olis jaettu.Toiset,onneksi, sen saatuaan älyää että on aika siirtyä syrjään ja antaa muiden hoitaa hommat.
Lisätietoa tässä kaivataan ja runsaasti! Ei puhelimitse vaan reilusti vaikka tällä keskustelupalstalla.
En ole oikein pysynyt kärryillä, mitä TODELLISTA hyötyä olisi rekisteröitymisestä. Joku voisi tehdä systeemien plussat ja miinukset vaikka taulukoksi meidän kaikkien jäsenten tutkailtavaksi. Jotenkin äkikseltään tuntuu siltä, että meidän yhteiseltä voimaltamme viedään jotain pois. Tai vahvistaisiko uusi yhdistys koko karavaanaritoimintaa. Miten?
Ennen tammikuuta on nyt keskustelun paikka - ei enää sen jälkeen, kun jokin onneton päätös on jo tehty! Ja miltä se tuntuu, jos osa meistä autoilijoista jää vanhaan ja osa eriytyy uuteen. Onko se lisää voimaa vai lisää voimattomuutta?
Voisivatkohan arvoisat kokoonkutsujat ehkä perustella uuden yhdistyksen plussia/miinuksia tällä palstalla? Itse tuoreena matkailuautoilijana (tästä syksystä) ja vanhana vaunuilijana (vuodesta 1989) en oikein hahmota, onko tästä hyötyä vai haittaa. Hyvänä esimerkkinä SFC:n sisällä toimivasta "erikoisalan" kerhosta mainitsisin VOPin, homma toimii ja jäseniksi liittyneet (me passiivisemmatkin) saavat jäsenmaksulleen vastinetta oman kerhojulkaisun ja siinä julkaistavien hyvien ja mielenkiintoisten matkakertomusten muodossa. Eikö ACCF todellakaan voi jatkaa erilliskerhona SFC:n sisällä? Ja miksihän ei? Ettei vaan olisi kyse tästä perisuomalaisesta "piiri pieni pyörii" -ilmiöstä? Joka tapauksessa: Rauhallista Joulua ja Onnellista Uutta Matkailuvuotta kaikille SFC:n jäsenille, niin vaunuilijoille kuin autoilijoillekin! T: Pertti
Kattos ny,Lars.Täällä ollaan pihalla ku lumiukot.Pistäkää ny vähän infoo tästä asiasta.Täytyyks olla yhdistys ku Jameksellakin on?( ACF),vai miks? Hyvää Joulua kaikille!
ACCF:n kerho/yhdistysasiaa on pohdittu kohtuullisen perusteellisesti viimeisimmässä AutoCaravan-lehdessä (4/2006). Kannattaa lukea tämä juttu jos asia kiinnostaa. Ellet vielä ole ACCF:n jäsen saat lehden lähettämällä osoitteesi minulle.
Kiitos.Lähetin tiedot.
Olempa Haapasen Timon kanssa samaa mieltä on ilmeisen selvää yrittää kaataa Jameksen yritys En usko että uudistuksesta on mitään hyötyä jäsenille? Samat Halikon vapputanssit ja Kalajärven ohjelmat sauvakävelyt Anitan ja Lassen kanssa jatkuu, olipa kysymyksessä yhdistys tai kerho. Ainoa muutos on todennäköinen, maksut tulevat nousemaan! Itse matkailuautoilijana olen mieluummin KARAVAANARI kuin matkailuautoilija tai vaunuilija. Kyllä autoilijana on vaikea olla SFC.n alueella jos yritys onnistuu? Ja yhä harvempi käsi nousee tervehdykseen!
kannatan omaa yhdistystä. pitäköön puutarha leiriläiset omansa.Liikkuvana matkakailuautoilijana olen omien polkujen tallaaja enkä käytä sfc alueita mutta johonkin alan porukkaan haluan kuulua ja siihen yhdistys on hyvä pointsi. Miksi maksaa palvelusta jota en käytä jos saman rahan voi käyttää oman harrasteen kehittämiseen.
Mutta eikös siirretä nämäkin turinat tuonne JÄSENKESKUSTELUPUOLELLE, aivan vaan varmuuden vuoksi . . . . .
Jari
Olen myös karavaanari vuodesta 74, mieluimmin kuin autoilija tai vaunuilija olen edelleen karavaanari. Aluksi matkailimme vaunuillen, nyt myöhemmin autoillen. Aina tänä aikana on ollut vaunuilijoita sekä autoilijoita, aina on sovittu samoille alueille eikä ole kuulunut karavaanarihenkeen erotella ketään matkailuvälineiden perusteella. Entäs sitten jos päätän taas hankkia vaunun, onko vaihdettava taas yhdistystä? Kyllähän yhdistyksiä voi perustaa kuten James, mutta ei niilä pitäisi olla mitään tekemistä SFC:n kanssa. Tämä vain yksi mielipide?
Näkyy olevan perustajissa ikäluokkaa, jonka olisi jo aika siirtyä rivijäsenten puolelle. Mutta kai se on vaikeaa kun kuvittelee olevansa korvaamaton ja vallanhimo eikun yltyy. Siirretään vaan keskustelu vaikka suomi24.fi puolelle, siellähän on monenlaista veijaria mukana.
Meinaa. . . on jo kommentit luettavissa Suomi24.fi:ssä . .
Jari
Lueskelin tässä mitä karavaanariveljet (sisaret) kirjoittelevat näin joulun alla. Olenkohan jotensakiin jäänyt tietopaitsioon kun nyt ollaan perustamassa ACCF yhd. Minä kun maksoin yhdistysmaksun jo viime tammikuussa ja sain oikein kaksi jäsennumeroa ja lehteä. Mutta jäsen korttia ei ole tullut vieläkään vaikka asiasta on keskusteltu ja luvattu toimittaa jotta pääsis nauttimaan lukuisista eduista. Selventäiskö joku mitä nyt ollaan taas puuhaamassa. SFC-jäsen olen ja aijon olla edelleen niin voi käyttää hyvällä omalla tunnolla "meidän"omia hyvin hoidettuja alueita. Lukioille RAUHAISAA JOULUA JA TULEVILLE VUOSILLE TURVALLISIA KILOMETREJÄ.
ÖÖÖ... ettet nyt sekoita tätä ACCF:ää ACF:än, joka on lyhenne muistaakseni sanoista AnonymusCaravanFisting tai jotaan sinnepäin.... öhh.... :-)
Kiitos Pentti oikaisusta, kun kaivelin arkistojani niin sieltäpä löytyi yksi esite jossa kerrottin matkailuautoilu uudesta yhdistyksestä......ja pienenä lisä ACF lyhenne tarkotti AUTO Caravan Finland ry:tä. Siis vieläkö ollaan perustamassa jotain uutta "clupia"...että silleesti ja rahat pois hölömöiltä. Mehän aletaan olla kuin veneilijät.....on purjehtijat,moottoriveneilijät,muoviveneilijät, puuveneilijät,teräsvenelijät ym.ym.
Myönteisesti asiaa tarkastellen voisi ajatella, että ehkä näin saataisiin järjestäytyneiksi nekin autoilijat, jotka jostakin syystä eivät halua kuulua alueyhdistyksiin ja jäävät sen vuoksi kokonaan ulkopuolelle.
Minulla olisi liitolle tai yhdistykselle jo yksi hommakin. Nimittäin valtion matkustussäännössä ei tunneta oman matkailuvaunun tai auton käyttöä työmatkan asumiseen. Vaunun vedosta voidaan auton km-korvausta korottaa. Asialla ei liene laajempaa merkitystä, mutta ehkä joku muukin on seikan huomannut.
Siellähän on pykälä tuttavamajoituksesta, joka on kokonaista 6 euroa/yö. Ja matkailuvaunu tai matkailuautohan on tässä tapuksessa mielestäni sama asia, siis sitähän voi myös soveltaa kun siinä kerran asuu eli tarvitsee näinollen työssään.
Kiitos lehdestä , en ymmärrä rekiteröitymistä että näikö saat 2000 uutta jäsentä joita kaipasit pj. palstallasi.
Voihan se olla että saavat uusia jäseniä, mutta vanhojen parissa voi käydä kato. Tiedän itseni lisäksi muitakin autokerhon jäseniä, jotka jäävät nykyisen yhdistyksensä jäseniksi eivätkä missään tapauksessa tule liittymään uuteen yhdistykseen.
Eniten tässä kuitenkin ihmetyttää se, että onko accf:n sisäpiirillä jotain tietoa jota muilla ei ole, tähän liittyvä sääntömuutos kun on vielä hyväksymättä eikä ole mitään takeita että se menisi kevään kokouksessa läpi tai että uutta yhdistystä edes hyväksyttäisiin sfc:n jäseneksi.
Jos kuitenkin käy niin että tämä kuvio tulee onnistumaan, voisin itsekin ajatella kavereiden kanssa perustavani vaikkapa dethleffs-autojen yhdistyksen ja tuovani sen osaksi sfc:tä.
Voihan olla jäsen kahdessakin yhdistyksessä....... jotenkin pistää silmään jotta kaikkea uutta vastaan ollaan periaatteessakin..... miksihän?
Pitäisi Pentti ehkä sinunkin tutustua liiton sääntöihin ,jotka löytyvät näiltä sivuilta ja lukea vaikka se yhteen veto Porvoon liittokokouksesta, jossa päätettiin mm ,ettei UUSIA sääntöjä hyväksytä. Ne lähettiin uudelleen harkittavaksi aika suurella äänten enemmistöllä. Tämä tietää sitä että voi ACCF rekistöröityä yhdistykseksi, saada johtoryhmän täydennykseksi uuden hallituksen, oman budjetin , oman jäsenmaksun ja jäseniä niistä jotka näin haluavat,ei kuitenkaan mitään 10000:tta, n. 2000 on jo järjestäynyt muualle..ACCF yhditystä ei kuitenkaan voida hyväksyä SFC: en jäseneksi ennen sääntömuutosten läpimenoa, mutta voihan yhditys toimia SFC:en ulkopuolella, niin kuin ACF toimii. Miten tällainen voi edistää meidän kaikkien karavaanreitten asiaa.(Minulla on m-auto)En halua uutta "sopansekoittajaa" markkinoille hajoittamaan kaikkien karavaareitten asioita, mitäs uutta tälaisessa on ? En halua että eroitellaan vaunuilijat ja m-autoilijat, meillä kaikillahan on sama harrastus ! Tässä on taas kerran kysymys puhtaasti henkilökohtaisista asioista, kaipaus vallasta ja loistosta,La Dolce Vita houkuttelee, valitettavasti! Ihmettelen myös liiton passiivisuutta tässä asiassa ? Onko Eero purrut kielensä vai onko hän "opintomatkalla"jossain ?Herätys Eero hyvä !!Muille Karavaanareille Onnekasta Alkavaa Matkailu Vuotta !!
Muisteleisin, että aikalailla öpaut vuosi sitten kirjoittelin tänne saitille mieki tästä niin kummasta ihmismielen sopukoissa myllertävästä ilmiöstä, ku MUUTOSVASTAISUUDESTA! Sillo oli just tapahtunu se kuuluisa ja kaiken toiminnan täällä lamauttava "Saittiuudistus". Koko Karvanaamarisivusto pesi kerralla julkisivunsa ja muotonsa. Ja siitäkös mökä nousi: "Saatanan vittu! Saatanan vitun tollot aivokääpiöt, minkä ootta menny tekkeen! Ei perkeleen saatanan mulukut ois ennää muuta osanu tehä! Kyllä on nyt vittu saatana koko saitti ihan paskana! Ei tällä tee ennään mittään! Väritki on ihan päin persettä! Kuka saatanan homo jaksaa tuomosta vitun oranssia kattoa?!!! Ja eikä tässä toimi mikkään. On präntti liian pientä ja vääräsä kohasa sivua! Apua! Operaattori hirteen!!!" Ja tätä jatku ehkäpä kuukauen - puolitoista. Muutamalla kaverilla oli vielä jääny semmonen "jatkoaika" pälle tässä muutosvastaisuudessa, mutta se ei enää häirinnyt muuta kirjoittelua. Ja miten on asiat nyt? Ei kukaan tätä enää ole moittinut. Siistit sivut ja toimii hyvin. (Paitsi ei tietenkään vieläkään toimi sen "anonyymin perusvalittajan mielestä")
Älkäämme siis tuomitko, ettei meitä tuomittaisi! :-)).
Kyllä sie Mella nyt puhut aijanseipäästä kun muut kirjottellee ite aidasta. Saittiuudistuksen alkukankeudet ovat nyt sentään selkeästi aivan eri asia kuin tämä kekusjärjestömme ottama "hajoita ja hallitse" linja. Toki vastarannankiiskejä on aina matkassa ollut olipa kyse mistä aihepiiristä hyvänsä. Silti resurssien hajottamisella tuskin tulee aikaansaaduksi mitään hyvää ja rakentavaa. Ne ketkä niin ihannoivat pelkästään autokaravaanarijäsenyyttä niin olisivat voineet suoraan siirtyä "Jameksen" yhdistykseen. Eikä helkutti tarvii maksaa kenenkään "puutarhaleiriläisten" aluevaltauksia. Jos kerran SFC:n jäsenoikeudet eivät kiinnosta niin halvemmallahan sitä pääsee siinä "ACF:ssä". Jäsenlehteäkään ei tarvitse lukea kun ei mitään kunnon jäsenlehteä näillä "Jameslaisilla" ole. No - näitä ajatuksia on tullut jo kuukausia sitten väännettyä näillä palstoillamme että katsotaan nyt mihin asiat kulkeutuvat. Että näin - jouluherkkuja sulatellessa ja vuoden viimeisiä päiviä rääpiessä ;)
Matti hyvä. Ei minulla koskaan ollut mitään saitin uudistuksia vastaan. Nyt ei kuitenkaan ole kysymys saitin uudistuksesta , vaan vähän eri asioista , eli hajoita ja hallitse politiikasta. Monet vuosikymmenen matkailun yhteydessä olen tullut tuntemaan kaikki liiton puheenjohtajat ja monet hallituksen jäsenetkin. En ole vain ennen huomannut näin selvää ja hajoittavaa valtataistelua kuin nyt on meneillään. Yksin omaan La Dolce Vitan vuoksi, nähdäkseni. Omin silmin myös näin sen huonon käytöksen jolla kohdeltiin ACF:n jäseniä Lahden messuilla ACCF:n taholta. Yhtä yrmeesti on suhtauduttu samalta taholta MHC:n jäseniin pohjoismaisilla treffeillä, tämäkin on nähty ja koettu. Ovatko tällaiset karavaanarit kaikkien kavereita Matti ? Edistääkö tällainen yhteishenkeä ? Matkailujärjestöön kuuluvilla on sama harrastus, vai onko ? Täytyykö siis eroitella m-autoilijat ja vaunuilijat? Minä näen tämän yhdistysasian yksinomaan hajoittavana, enkä rakentavana! Pieni jälki kommentti,ensimmäinen puheenjohtaja tuli aina ja kaikkialla tervehtimään kaikkia "alamaisiaan", hieno ele mielestäni !
Onpas viisaita ajatuksia taas valloillaan, no se on vain hyvä se. Mutta miettikääpäs vähän niitä motiiveja perustaa kerhoista uusia 'yhdistyksiä'! Monet ovat sen jo sanoneetkin, se on se VALTA! Se kiehtoo ja houkuttaa. Vaikka tiedetäänkin että se myös turmelee. Mutta aina vain pyrkijöitä riittää. Ja ne perimmäiset motiivit tällaiseen toimintaan ovat edelleen ne meidän suomalaisten perisynnit, kateus, kauna ja silkka pahansuopuus. Ne kukkivat jopa näissäkin 'kommenteissa', vaikka kukaanhan ei sitä tunnusta omalle kohdalleen. Enkä kohdista näitä näkemyksiäni kehenkään erityisesti tai henkilökohtaisesti. Yleistä visiointia, ervastilaisen maailmankatsomuksen valossa! ;-) Toisaalta Suomessa on yhdistymisvapauskin taattu oikein perustuslaissa, joten ..., saapihan sitä perustaa, tarpeellisia ja tarpeettomiakin yhdistyksiä. Mutta ne perustamisen motiivit, ne ovat edelleen näissä ympyröissä kyseenalaiset, miettikääpäs vaikka sen ACF:n perustamisen syitä? Ja nyt toinen vastaava yritys. Ja minkälainen jäsenkunta sinne hienoon ACF:ään sitten liittyikään? Jos niistä kirjoituksista ja kommenteista mitä siellä lankkusaitilla kiivailtiin, tekee sellaisen 'anaalisaation' niin minulle ainakin tuli mieleen että kaikki katkeroituneet, kaunaiset, kateelliset, 'sisäpiirin paikoista' paitsi jääneet, muuten vain änkyrät jne. jne., siinä sen jäsenkunnan 'henkinen pääoma'. Sosiaalinen pääomahan tasavallassa tuhottiin 90-luvulla kun hallitsematon ahneus ja hillitön itsekkyys päästettiin valloilleen. Sitä sosiaalista pääomaa tarvittaisiin taas näissä karavaanari piireissäkin! Ei vain tätä itsekkyyttä ja vallanhalua. Oman edun valvontaa. Toisten hyväksikäyttöä. Suurta Johtajuutta.
No, nämäkin ovat VAIN yhden kääkkäräisen mielipiteitä, arvostella tai arvostaa saa jokainen oman halunsa mukaan.
No miehän en tuosa "puhheessani" ottanu lainkaan kantaa (enkä Larseeniakkaan) tähän essiinpulupahtaneesseen piironkimiesten kerho / rekisteröity yhdistys -hankkeesseen . Kommenttini koski pelekästään Pentin esiintuomaa MUUTUSVASTAISUUS -ilmiötä, mikä on väistämätön ihmismielen ominaisuus! Joissaki se esiintyy vahavenpana kuin muisa. Ite ajan piironkiautola, mutta en oo koskaan ollu jäsenenä missään autoklupisa. Mulle riittää tämä paikallisyhistyksen kautta muotoutunu SF-C -jäsenyys. KJON :-))
Meikä ei olleskaan ymmärrä mistä puhutaan, joten huuli pyöreänä tätä seurailen.
Mutta ankara yritykseni ymmärtää johtaa kyllä tuskanhien ohella jotenkin tämmöiseen ajatuskulkuun: Nykyisellään yksityiset karvanaamari kuuluvat alueellisiin yhdistyksiin ja alueelliset yhdistykset kuuluvat emoliittoon. Meidän maksamista jäsenmaksuista osa menee liitolle ja osa palautuu paikalliselle yhdistykselle. Näinhän se menee?
Nyt jos koppiautoilijat voivat perustaa oman yhdistyksen joka liittyy liittoon menee näiden maksamasta jäsenmaksusta osa liitolle ja osa palautuu koppiautoyhdistykselle ja alueellinen yhdistys jää nuolemaan näppejään. Tästäkö kenkä puristaa?
Jos näin käy niin onko tämä sitten oikein vai väärin? Jotenkin olen taipuvainen ajattelemaan että ei se nyt ihan poskellaankaan ole. Monet kerrat on puhuttu siitä että meitä karavaananreita on monenlaisia ja kaikki erilaiset tavat ovat yhtä hyviä. Minäkin olen kertonut etten koskaan ole ollut yötä SFC -alueella mutta että tunnen olevani ihan tyytyväinen jäsenyyteeni. Liiton lehti ja erilaiset alennukset yms. riittävät korvaamaan jäsenmaksua.
Yksi vain on ollut toiveena: jospa jollain taholla olisi tarmoa edistää matkailuautolla liikkuville tärkeiden "yliyönpaikojen " lisääntymistä. Silloin tuntisin saavani vielä enempi irti jäsenyydestä.
Jos koppiautoilijoiden yhdistys käyttäisi rahansa paitsi turhan oman lehden tekemiseen (mieluummin hyvät ja ajan tasalla pidetyt nettisivut, kiitos) myös ja etupäässä nimenomaan matkailuautoilijoiden kannalta tärkeiden asioiden edistämiseen niin silloinhan asiat olisi aina vaan paremmin.
Voi olla että tässä kyse on vain parjatusta vallanhimosta. Mutta voi myös olla että kyse on jäsenistön eri sektoreiden etujen ajamisesta mahdollisimman tasapuolisesti. Voi olla että asian vastustuksessa on kyse vakavasta huolesta koko järjestön puolesta. Voi myös olla että kyse on alueyhdistysten nykyisten etujen mustasukkaisesta puolustamisesta. Mistä minä sen voisin tietää? mot
ET TU, BRUTE? Martti, kuinkas Sinä viisaana miehenä nyt noin hoipertelet? Miksi pitäisi eriytyä kuppi- ja koppikuntiin, karavaanareita me kaikki olemme, harrastamme sitten sitä vaunulla tai autolla. Jos tätä viedään riittävän pitkälle, kuppikuntiin eriytymistä, niin lopulta olemme tilanteessa jossa yksittäinen karavaanari 'järjestäytyy' omaksi 'yhdistyksekseen' ja vaatii niitä 'etuja', joita mukamas ei isossa porukassa saa. Ja etenkään ei ole valmis 'kustantamaan' toisten etuja, autoilijat vaunuilijoiden, liikkuvat 'puutarhaleiriläisten', reissaavat kausipaikkalaisten jne. jne.! Ei tunnu hyvältä että aina löytyy näitä oman edun tavoittelijoita, jotka noukkisivat vain rusinat pullasta, eivät soisi toisille 'omastaan' mitään, periaatteenaan "mulle kaikki tänne ja heti"!
Ja jos me karavaanarit olemme nykyään niin individualisteja että jokainen harrastaa vain 'omalla' tavallaan niin mitäs muuta kuin hajotetaan kaikki yhdistykset, myydään alueet yrittäjille, lopetetaan Liitto, lopetetaan Caravan-lehti, lakataan morjenstamasta lajikumppaneita tienpäällä, ryypätään ja riidellään kun/jos tavataan, kaikki 'eduthan' me saamme muualtakin, säästyneet eurot sijoitamme vaikka Larseniin, jne. jne., parempi kertarutina kuin jatkuva kitinä! Ei tarvitse kenenkään kadehtia ketään eikä mitään! Olkaamme TOSIKARAVAANAREITA! KJON!
Mutta hyvä kuitenkin että tätäkin asiaa nyt pöllytellään, tuleepahan kaikenlaisia visioita näkyville, siinä tarpeita ja kaluja päätöksien tekoon, ei tule tietämättä tuntematta kukaan toimineeksi, toivottavasti.
Ps. Itselle alkaa tulla mieleen se teekkareiden projektikaavio: Ensiksi valtava innostus, sitten suuri hämmennys, seuraavaksi syyllisten etsintä ja lopuksi syyttömien rankaisu! KJON!
Hyvä Hannu !Niinkuin jo tuli kerrottua niin olen tuntenut nämä esillä olevat henkilöt vuosikymmenet ja luulin että alkaisivat viettämään rutu päiviä, sekä päästäisivät nuoremmat jatkamaan, vaan kun ei. ACF:än kohdalta on täällä, lankkusaitista en tiedä kun se ei ole meikäpojan foorumi,kerottu vain se yksi "totuus", on luonnollisesti olemassa toinenkin "totuus", sitä ei vain täällä kuulla.Sen verran minä voin kertoa niistä "katkeroittuneista ", että sieltä ACF:stä lyötyy yllättäviä SFC:n jäseniä. Nyt täytyy sanoa että minä en ole ACF:n jäsen enkä MHC:n .Olen käynyt MHC treffeillä ja seurustellut heidän kanssaan pohjoismaisilla päivillä, siksi voinkin ja uskallan myös kertoa miten heitä kohdellaan ACCF:n taholta.En myöskään karta ACF:n jäseniä.
Tällainen kysessä oleva La Dolse Vita ilmiö on aika uusi ja on tullut muotiin nykyisen puheenjohtajan aikana. Hänellä muuten on aika vaikea tervehtimiskammo.Ei paljon näkynyt esim. viime kesänä PM-päivillä Jönköpingissä tavallisten rivikaravaanarien joukossa.En tiedä kaipasiko kukaan ? Tässä voi olla myös yksi syy nyky tilanteeseen ja ne "opintomatkat" varmasti kiehtovat muitakin kuin vain liiton hallitusta. Ujo poika ehkä tämä Eero! Tämä ei ole Lassen ongelma vaan hänellä on edellä kerottu L D V ,eli ei ole muuta ajankulua kuin tämä H ja H. Ei tässä ole ottettu Larsenia eikä Leskeäkään,kellarissa sitä on Uuden Vuoden varalta, toivottavasti sinullakin on Larsenia .Tämä nyt tällä kertaa asiasta.JK. ACCF:ssä olen jäsen mutta eläkeläisenä ei ole mitään pyrkimyksiä mihinkään, vaan toivoisin yhtenäistä SFC:tä jossa sekä m-autoiliat että m-vaunuilijat viihtyisivät yhdessä !!
Liimis hei! Si unohit kokonaan sen viimisen ja tärkeimmän kohan: -Koko touhuun osallistumattomien palkitseminen! :-))
Ei tunnu oikein mukavalta alkaa maksaa jäsenmaksuja kahteen yhdistykseen. Enkä usko sitäkään, että ACCF:n nykyisellä jäsenmaksulla saisi SFC:n lehden ja palvelut ACCF:n (nykyisellään jo aika hyvän) lehden lisäksi.
Perukaahan papparaiset yhdistyskaavailunne!
Olen tyytyväinen nykyiseen olotilaan ja vaikka en oman yhdistyksen aluetta käytäkään, näen, että yhdistykselle menevä n. yhden vuorokauden leirintämaksua vastaava summa jäsenmaksusta on vain symbolinen "osallistuminen" vastavuoroisuusperiaattella toimivalle jäsenaluejärjestelmälle.
Edelleen myönteistä näkökohtaa muutokselle etsiskellen täytyy muistaa että jäsenmäärältään suurella liitolla on jo useampien jäsentutkimusten tulokset piirongissaan ja jos uudistusyritys on rationaalinen seuraus ilmapiiritutkimuksista, ei johtoa voi siitä syyttää. Mutta miten tuon alueiden vastavuoroisuusperiaatteen sitten kävisi. Eli beesaan Marttia, mutta en nyt levikeluuseriksi haluaisi kokonaan jäädä.
enhän minä hoipertele siinä mielessä että kääntelisin kelkkaani, mietin vain erilaisten mallien hyviä tai huonoja puolia.
Katsos olen maksanut jäsenmaksun tähän paikalliseen yhdistykseen kuulumisesta jo monen monta vuotta. Muuten olen ollut tosi huono jäsen: en ole kertaakaan käynyt yhdistyksen kokouksessa enkä edistänyt yhteistä asiaa millään tavoin. Ei ole ollut ikäänkuin motivaatiota mihinkään simmoiseen mitä paikallinen yhdistys edistää. Nyt jos löytyis semmoinen yhdistys, ei alueellinen vaan yhteisiin intresseihin perustuva, jonka toiminnan kokisin mielekkääksi, voisi minustakin tulla aktiivinen ja järjestön kannalta hyödyllisempi jäsen.
Kuvittelen että maksaisin jäsenmaksun tämän uuden yhdistyksen jäsenyyden perusteella liitolle? Samalla lailla kuin nykyisin liitto lähettäisi mulle sitä varten maksulapun ja liitto saisi oman osansa mun jäsenmaksusta. Minä saisin edelleen lehden ja muut jäsenedut.
Ei kai mitään joidenkin pelkäämää pakollista tuplamaksua vaan kukin jäsen mielessään miettisi kumpi on hänelle tärkeämpää, paikallinen yhdistys vai valtakunnallinen koppiautojärjestö. Sen mukaan sitten ratkaisisi jäsenyytensä.
Mutta olennaista olisi se, ettei koppiautoilijoiden asiaa edistääkseen tarvitsisi liittyä liiton ulkopuoliseen, kilpailevaan järjestöön jollainen muistaakseni perustettiin tuossa joku aika sitten.
Ei tämmöinen olisi hajottamista vaan yhteisyyden vahvistamista kun jokainen löytäisi oman liiton alla sellaisen järjestäytymistavan joka vastaisi omia toiveita. Vai ajatteletko, Liimis hyvä, ryhtyä yrmimään meikäläistä jos kuuluisinkin koppiautoyhdistyksen kautta liittoon enkä paikallisen yhdistyksen kautta? Ei kai sentään?
mot?
Voi helevata kun tässä joutuu puolustautumaan itseään viisaampia vastaan, ja vielä kahta, huonosti minun yksinkertaisen kaikkien kaverin lopulta käy, luulen ma! Mutta kun olen nyt kuitenkin sitä mieltä että tämä nykyinen systeemi on ihan hyvä, sellaisenaan. Kautta vuosien, muutamien, on toki kuulunut niitä jupinoita että 'minä en halua maksaa muiden eduista', vain omistani. Se sitä suomalaisuutta edustaa, ärripurreja ollaan, kateita ja pahansuopia. Kun ajattelen itse tämän asian näin; ne jäsenalueet, monet niistä ovat kovin riippuvaisia niistä yhdistyksen jäsenmaksuista(kin) ja kun ja jos sitten perustetaan nyt aluksi vaikka erillinen matkailuautoyhdistys niin kaikki sen yhdistyksen jäsenmaksut ovat pois nykyisten yhdistysten kassasta, joka saattaa aiheuttaa sitten sellaisen kassakriisin, rahat eivät riitä alueen ylläpitoon. Ja matkailuautoilu on kasvava harrastus,monet vaihtavat vaunun autoon, joten entistä suurempi vaje perinteisten yhdistysten kassoihin. Siinä käy piankohta se dominoteoria toteen, vanhat yhdistykset ovat lirissä kun tulot eivät riitä toiminnan ylläpitoon, ja kun toiminta heikkenee niin kävijät vähenevät ja tulot pienenevät ja toiminta huononee ja tulot laskevat ... jne. jne.!
Miksi siis lähteä ollenkaan näin vaaralliselle tielle, vain joidenkin ei-kestävien motiivien pohjalta. Yksi saattaa olla se halu kaliffiksi kaliffin paikalle, muutamilla, toinen se kateus ja kauna, 'miksi minun pitäisi maksaa kausipaikkalaistenkin osuutta alueen taloudessa', kun en edes käytä sitä aluetta ja parkkeeraan puskissa. Seetana, kyllä me suomalaiset olemme omituisia otuksia, emme kestä hyviä aikoja, kun vauraus lisääntyy ja matkailukulkimet paranevat, fyffeekin on yhdistysten kassoissa ja Liitolla liikaakin, niin sitten ryhdytään riitelemään, tai ainakin perustelemaan 'omia koppikuntia', "mehän ei noitten kanssa kaveerata" etc.!
Mutta menkööt niin tai näin, en itse ainakaan ryhdy yrmimään ketään sen perusteella millä kalustolla liikkuu ja mihin kuppikuntaan jäsenmaksunsa maksaa. Tai on maksamatta mihinkään. Mutta omana toiveenani on että tämä karavaanarijengi pysyisi yhden lipun alla, kehitetään ja parannellaan sitä! Että tämmöistä tällä kertaa. Herrat Martti&Matti!
Ehkäpä olisi ollut paikallaan selvittää hieman perusteellisemmin mitä tuo yhdistykseksi rekisteröityminen tarkoittaa ja mitä eroa on kerhon ja yhdistyksen toiminnalla. Tällä hetkellä lähes jokainen matkailuajoneuvon omistaja kuuluu johonkin paikallisyhdistykseen ja kenties ulkojäsenenä toiseen yhdistykseen. Matkailuautoilijoilla on oma kerhonsa, ACCF. Osa vuotuisesta jäsenmaksusta menee liiton kassaan ja osa yhdistyksen kassaan. ACCF:n kerhomaksu on tällä hetkellä 8 euroa. Jos kerhosta rekisteröidään liittoon kuuluva yhdistys, tulee jäsenmaksu kohoamaan samalle tasolle kuin nykyinen vuotuinen jäsenmaksu eli ainakin tuplaten tuo 8 euroa. Jos haluaa säilyttää paikallisyhdistyksen tarjoamat jäsenedut ja haluaa kuuluua edelleen matkailuautoyhdistykseen, pitäisi maksaa kahden yhdistyksen jäsenmaksut. Vaikkakin ko. asiasta oli puhetta jo matkailuautoilijoiden syyspäivillä, ei ole täysin selvinnyt, miksi ACCF ei voisi toimia edelleen kerhona ? Luultavasti ero kerhon ja yhdistyksen välillä ei kuitenkaan tulisi näkymään rivijäsenelle juuri lainkaan. Eli olisiko se hintansa väärti ? Odotellaanpa perustavan kokouksen päätöksiä ja tehdään omat johtopäätöksemme sen mukaan.
Kannattaako odotella? Kokoukseen vaikuttamaan joka iikka, joka pystyy! Jos enemmistö jäsenistä on oman yhdistyksen kannalla, niin tietysti sitten siitä vaan. Mutta ehkä kannattaisi tehdä kattava jäsenkysely aiheesta esimerkiksi joka jäsenelle postitetulla kirjeellä maksettuine palautuskuorineen!
Älähän nyt, Hannu. Samalla asialla tässä ollaan. Kunhan nyt yritetään pähkäillä, että liittyykö tämä jotenkin näihin suurempiin trendeihin, joita päätkirjoituksissa on ollut esillä. Kuten suvaitsevaisuuden lisääminen telttamatkailulle omilla alueilla ja Euroopassa lisääntyvä vastustus matkailuautojen vapaata yöpymistä kohtaan.
Niin no, eihän me nyt mitään poikapainia ..., hyvähän se on pähkäillä asioita! Mutta välillä tulee hieman skitso olo, kun monia asioita yrittää panna järjestykseen pienessä pääkyssään. Suvaitsevaisuus on toki jees, kaikin tavoin, mutta kuitenkin itse suhtaudun ei-suvaitsevaisesti yleisen telttailu homman tunkemista karavaanarien omille alueille, sopivat puolestani yleisille kylläkin. Ja en oikein näe mitään järkevää perustetta 'kuppikuntiin' eriytymisessä, se on jotain jota taas en hyväksy. Tiedä sitten onko minulla jonkinlainen kammo sitä kohtaan että aina kun joku/jotkin 'pyrkivät' johonkin auktoriteettiasemaan, kaliffiksi kaliffin paikalle niin itselläni nousee niskakarvat pystyyn. Huolimatta että olen itsekin kaliffina ollut, monessakin kaliffin hommassa. "Valtaan pyrkiviä ei pitäisi koskaan valtaan päästää"! Ehkäpä olenkin hoidon tarpeessa?
No, kai minunlaisianikin tarvitaan, 'huutavan ääniä korvessa', jotka kysyvät enemmän kuin viisaat ehtivät vastata ja ovat vastarannan kiiskejä moniin asioihin. Vaikka yleensä turpiin tuleekin, niin silti jatkan 'huutamista'! Koska meitä tänä päivänä 'viedään kuin pässiä narussa', kysymättä mitä mieltä ollaan. No on rahvas itsekin syypää tilanteeseen, passiivisia sivusta seuraajia suurin osa! Kele, mitenkähän tämä tällaiseen kotitarvevilosovointiin ja kyökkisykolokiaan lipsahti? Lopetetaan tämä.
Jos nyt jotain positiivista tästä kuppikunta puuhastelusta pitäisi löytää niin ainakin se että asiaa tulee tarkasteltua monelta taholta ja kulmalta, erilaisia visioita ja mielipiteitä! Ei tule ostettua sikaa säkissä, kenenkään.
Olen piironkimies. Nykyään osa jäsenmaksustani menee kuten on todettu liitolle ja osa paikallisyhdistykselle. Jos tulevaisuudessa liityn piironkiyhdistykseen, voinko erota paikallisyhdistyksestä ja siirrättää sen osan jäsenmaksustani piironkiyhdistykselle. Jos voin niin minulle asia on ok. Paikallisyhdistyksen palveluja en ole käyttänyt enkä siihen olisi vapaaehtoisesti liittynyt, mutta ei ollut vaihtoehtoja. Jos nyt sitten tulisi se vaihtoehto olisi helppoa olla samaa mieltä Martti T:n kanssa.
Niin.... käsitykseni mukaan ACCF on rekisteröitymässä liiton alaiseksi yhdistykseksi...... olenko oikeassa? Jos olen niin so what?..... minä maksan silloin kahteen paikkaan jäsenmaksun..... paikallisyhdistykselle ja ACCF:än... Jos olen väärässä nin maksan siltikin kahteen paikkaan jäsenmaksun....:-)
Eli kohdallani tilanne ei muutu oli tilanne kumpi tahansa.
Ja tuohon vallanhimoon sen verran että saako joku oikeesti kiksejä ihan niinku yhdistystasolla olevasta vallankäytöstä??????? .........:-)))).... kuulostas jotenki heikolta itsetunnolta.... :-))
Pertti ystävä, uskon mitä kerrrot, Sinulla pitkä kokemus ja tieto harrastuksemme asioista, sitä kunnioitettava! Minä olen kyllä nyt jauhanut tätä dilemmaa ihan riittävästi, alan jo kyllästyä itsekin, mutta jos on havaittavissa pienintäkään 'oman edun tavoittelua', missään projektissa tai yrityksessä niin aina olen valmis sellaista tölvimään, minkäänlainen la Dolce Vitan tavoittelu, toisten kustannuksella, ei pitäisi kuulua järjestötoimintaan. Ja joka itsensä ylentää ..., luottamushenkilön pitäisi olla 'nöyrä' ja ymmärtää mistä hänen valtuutensa ovat tulleet. Eikä kenenkään pitäisi sortua omien halujen ja pyyteiden kustantamiseen, etenkään luottamushenkilönä.
No, nyt kohta alkaa minultakin paukut loppua, olen jo alkanut toistaa itseäni, se ei hyvä. Mutta katsellaan, kuunnellaan!
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.