Mulla ei ole kokemuksia nimenomaan Ducaton eristämisestä. Tein kyllä ison työn äänieristämällä Sprinter -pakettiauton ohjaamon ja täytyy sanoa, että työ kyllä kannatti. Lokarit ovat kyllä hyvät. Ovet, lattia ja konekoppa ovat suurimmat äänilähteet.
Lattiasta otin irti kumimatot peltiin saakka ja panin alimmaksi noin 5 mm paksua jotain lyijykumia. Ostopaikka on Muovikum niminen alan firma Turussa. En muista, oliko siinä liimapinta paperin alla vai pantiinko vain sellaisenaan. Kesälämmössä kuitenkin painui siististi kaikkiin kuoppiin ja muotoihin, mitä lattialla oli. Sen päälle tuli 5 - 6 millinen retkipatjaa muistuttava harmaa umpisolumuovi. Siten pantiin kumimatot takaisin ja paksu kokolattiamatto ( huom. keinokuitua, ei villaa ja kumipohja) leikattuna muotoonsa. Ovet purin auki ja liimasin peltipintaan äänieristevaahtolevyä, jossa toinen pinta on liima ja toinen hopeakalvo, myy Biltema. Ikkunamekanismit suojasin jonkinlaisella viivottimella, joka pitää ikkunahissin ja äänieristeen erillään.
Irrotin konekopan ja lisäsin liimavaahtolevyä sen mitä väliin mahtui.
Kojelaudan päällimuovin irrottelin varovasti ja sama juttu.
Rintapellin eli jalkatilan pystyseinän eristin samalla tavalla.
Oikeaoppisesti pitäisi tietysti eriste panna sille puolelle, missä melu on, mutta olosuhteiden pakosta moottoritilan puolelle ei juurikaan kykene eristeitä laittamaan.
Ohjaamon kattolevyä en tohtinut lähteä irrottelemaan, mutta siinä tuntui olevan kokolailla paksu sisäkatto.
Konepellin sisäpuolella täytyy olla eriste, ettei dieseli karju ääntä tuulilasin kautta sisään. Sprinterissä oli hyvä konepellin sisäeriste.
Kaverini suositteli paksua massausta ulkopohjaan mutta siitä minulla ei ole omaa kokemusta.
Lopputulos oli kuitenkin, että Sprintteri on lähes henkilöauton luokkaa ohjaamosta. Eristelin myös tavaratilaa ja avasin väliseinän, mutta sellaisesta et mitään kysellytkään.
Toimeen ja työhön vaan rohkeasti. Paikallinen korjaamonomistaja saattaa vähän neuvoa ovipaneleiden ja sisävalojen ym. irrottamisessa.